Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Förberedelser?
Förberedelser?
2011-04-04 17:39 # 85
Anonym
Oj vad tyst det blev här efter gårdagens meningsskiljaktigheter i tråden "LS: omdöme om forumet?" Ångrar lite att jag startade tråden men det var ju inte lätt att veta vilken vändning det hela skulle ta...
Citat:
Jag har äger även en bil som kan köras på rapsolja/diesel/biodiesel/råolja/fotogen.//Guld eller Skuld?

Tillbaka on topic undrar jag om din bil kan köras på begagnad frityrolja? Naturligtvis silad, vatten bör väl inte vara något problem i oljan, borde avdunsta direkt i den höga frityroljetemperaturen. Restauranger och gatukök får betala för att bli av med den, så här finns en gratis råvara! Tacksam att få höra om du har eventuella erfarenheter av detta.
/GeCe
2011-04-04 19:02 # 86
SIMM
I grannkommunen har vi en skön lirare som kör på frityrolja. Det har han gjort i flera år. Han sysslar mycket med småmotorer men han är en fena på motorer i rent allmänhet. Frityroljan hämtar han upp på olika kebab-ställen, separerar och renar.
Motorn har han byggt om lite, med förvärmning och högre spridartryck (om jag minns rätt).

Hade en annan kille som köpte rapsolja på 5-liters dunk på Willys, då det var billigare än dieseln. Hans barn kallade det för hamburgerbilen.

// SIMM
2011-04-04 22:01 # 87
TOne
Må vara ny här, men jag kastar mig in med förslag till breddning av tankegångar och överväganden :) Eller, se det som frågor och undringar!

Att dystopiska tankar härjar här är kanske inte så långsökt. Men, är det välgrundat eller nödvändigt att utgå från en så svart människosyn?

Nöd kan föra samman eller splittra... Kan det på något sätt falla tillbaks på en själv tror ni, alltså, kan man vara 'för' förberedd?

Jag tänker att man ser så väl om sitt eget hus och de sina att man riskerar att bli snål och kanske farlig (i sin iver att försvara sitt)? Att man skjuter innan man frågar, för att man är så inställd på försvar att man riskerar att se 'spöken'. Att man själv blir den man vill försvara sig mot...

Har också sett 'de där' filmerna och för den delen läst någon av 'de där' böckerna, där girighet, stöld och vapen är det som gäller i en död omvärld fylld av rädsla, vatten- och matbrist. Men varför skulle vi bli sådana grottbarbarer helt plötsligt, trots vår relativa grad av civilisation? Jag förstår inte.

Tänker se till att kunna få upp vatten ur brunnen utan el. Och vill gärna täta rökgångarna, trots bökig konstruktion och därmed höga kostnader. Men de sakerna vill man ha ordning på ändå. Vad gäller föda så - har jag vatten kan jag grodda, så kanske ett lager med några kilo alfaalfa mfl. Väldigt mycket mat med god hållbarhet för små pengar. Vad man egentligen borde göra mer är ta hand om nässlor; en näringsmässig superföda även i torkad form, även om det kunde få vara fetare ;)

För om man är duktig och bygger upp matlager för säg tre månader - ok. Sen då,när det gått tre månader? Gör man inte mer och annat så har man väl bara skjutit upp svälten...

Men poängen, det känns liksom bättre att utgå från att man ska hjälpas åt om nöd slår till stort och hårt. Och om alla tänker så snarare än att beskydda sig och sitt så tror jag att vi på alla sätt (på individ- såväl som samhällsnivå) skulle klara oss så mycket bättre.

Måste min bild av det hela vara helt vansinnig, i verkligheten? För inte har man gått omkring och bestulit och beskjutit sina grannar tidigare pga elände... Blir verkligheten sådan (vilket jag varken vill tro eller faktiskt tror), då får ni faktiskt gärna skjuta mig så fort som möjligt. För inte heller vill jag sitta där och trona ens om jag, i en sådan värld, har byggt upp en liten trollrikedom som kan köpa mig beskydd och frihet från hunger.
Senast ändrad av TOne; 2011-04-04 22:02
2011-04-04 22:08 # 88
Silvertok
Tone, jag håller på dig!

Där jag kommer ifrån, mitten av värmland, hjälps man åt, om man kan hjälpa gör man det och kräver inget i betalning! Eftersom nästan alla gör så står ingen i nöd utan hjälp. Nu kan det vara så att de flesta här är släkt med varandra sen ett par århundrane tillbaka och ibland lite väl släkt i släkt.....
Men hjälps åt gör de!
2011-04-04 22:23 # 89
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Oj vad tyst det blev här efter gårdagens meningsskiljaktigheter i tråden "LS: omdöme om forumet?" Ångrar lite att jag startade tråden men det var ju inte lätt att veta vilken vändning det hela skulle ta...
Citat:
Jag har äger även en bil som kan köras på rapsolja/diesel/biodiesel/råolja/fotogen.//Guld eller Skuld?

Tillbaka on topic undrar jag om din bil kan köras på begagnad frityrolja? Naturligtvis silad, vatten bör väl inte vara något problem i oljan, borde avdunsta direkt i den höga frityroljetemperaturen. Restauranger och gatukök får betala för att bli av med den, så här finns en gratis råvara! Tacksam att få höra om du har eventuella erfarenheter av detta.
/GeCe


Du har absolut inget att ångra i att du startade tråden, CeGe. Den var mycket bra tills den ballade ur och det var inte ditt fel.

Som sagt, den kan köras på allt oljebaserat bränsle och således kan den också köras på begagnad frityrolja. Bara oljan renas om den är skitig. Jag själv har väldigt bra leverantörer. Asiatiska restauranger är i regel bäst och i synnerhet Thai. Den oljan jag får är i regel väldigt ren och behöver oftast endast stå i nån vecka. Då sjunker smuts och eventuellt vatten ner till botten och du får ren olja högst upp sedan köra jag bara oljan genom en sil och sedan är det bara att åka. Jag har även ett extra filter i en glaskopp som sitter i innan de vanliga bränslefiltrerna. Har haft kärran avställd nu ett tag men ska fixa lite grejor på den så åker den snart på igen. Behöver nytt avgassystem. Sen ska det bara vara att åka. De är ju inte lika snåla de här gamla dieselmotorerna. Den har ju inte heller nån turbo utan det är bara en "sugdiesel". Så inget jättevrid men det duger. Ligger ledigt i 120 på motorvägen. Man får räkna med 0,8 blandad körning men det är som sagt en 3 liters 5 cylindrig gammal spis. Utvecklar ca 90 hk i orginal men med lite andra spridare och lite lätt uppställd pump så fårjag nog ca 100hk (gissningsvis).
Stor frihetskänsla att åka nästan gratis! Nu när priserna ligger som de gör är det ju guld att kunna köra på gratis olja!

Så här ser fanskapet ut, om nån bryr sig ;)
[URL=http://forumbilder.se][/URL]



Citat:
Ursprungligen postat av TOne

Tänker se till att kunna få upp vatten ur brunnen utan el. Och vill gärna täta rökgångarna, trots bökig konstruktion och därmed höga kostnader. Men de sakerna vill man ha ordning på ändå. Vad gäller föda så - har jag vatten kan jag grodda, så kanske ett lager med några kilo alfaalfa mfl. Väldigt mycket mat med god hållbarhet för små pengar. Vad man egentligen borde göra mer är ta hand om nässlor; en näringsmässig superföda även i torkad form, även om det kunde få vara fetare ;)

För om man är duktig och bygger upp matlager för säg tre månader - ok. Sen då,när det gått tre månader? Gör man inte mer och annat så har man väl bara skjutit upp svälten...

Men poängen, det känns liksom bättre att utgå från att man ska hjälpas åt om nöd slår till stort och hårt. Och om alla tänker så snarare än att beskydda sig och sitt så tror jag att vi på alla sätt (på individ- såväl som samhällsnivå) skulle klara oss så mycket bättre.

Måste min bild av det hela vara helt vansinnig, i verkligheten? För inte har man gått omkring och bestulit och beskjutit sina grannar tidigare pga elände... Blir verkligheten sådan (vilket jag varken vill tro eller faktiskt tror), då får ni faktiskt gärna skjuta mig så fort som möjligt. För inte heller vill jag sitta där och trona ens om jag, i en sådan värld, har byggt upp en liten trollrikedom som kan köpa mig beskydd och frihet från hunger.



Nässlor är en intressant grej! Det har vi gott om hos mina "påron"! Kan vara en bra resurs.
Jag tror att man absolut bör försöka samarbeta med sina grannar. Man bör utbyta tjänster och varor. Vi är alla bra på nånting. Handel som utförs på rätt sätt tjänar alla på! Bytesringar kommer också säkert att uppstå kanske med såkallade LETS-system som förebild.

Jag tror att det är en fara att folk kommer bli alltför beskyddande över sin egendom och kommer att skjuta först och fråga sen. Man kan förstå om man vill har vapen för att jaga och kanske även skydda sig mot angrepp men man bör verkligen använda sitt sunda förnuft.

Jag är alla farhågor till trots, optimistisk. Jag tror att vi genom att handla lokalt kommer att kunna klara en eventuellt kris bra. Vi har i Sverige stora outnyttjade naturresurser, skog, odlingsbar mark, vattenkraft mm. Kanske kommer vi att lära oss något genom att "go back to basics". Att handel är det som leder till välfärd och att handel INTE är något fult.

Bytesringar eller LETS-system är något som jag tror att vi kommer att få all anledning att diskutera mer om. Snart.

Visst är det ändå en spännande tid vi lever i !?

Angående handel och fördelarna med detta, så gillar jag skarpt detta mycket insiktsfulla klipp med Milton Friedman
Håll tillgodo:

Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-04-04 22:55
2011-04-04 23:29 # 90
HPX
Tänkte slänga in en kommentar eftersom det är ett ämne som ligger mig relativt nära : Det är lätt att springa iväg på ett vansinnes prepp-rally och försöka lista ut hur man skall överleva 20 år i en grotta på gammalt torrfoder, vatten man renat från en dold bäck uppe i fjällen o.s.v. Samtidigt så bör man vara medveten om att det/de scenarion som diskuteras, oavsett om de är sannolika, knappast kommer utspelas så som alla tror. Skulle det bli "every man for himself", då är garanterat 95-99% av befolkningen inte i livet efter några år. Så frågan är hur mycket roll det spelar om vattenfiltret klarar 17 år eller inte ....

Det finns dock anledning att tro att det inte blir så illa. Mer realistiska scenarion finns historiskt, kolla hellre på länder som genomlidit krig, hyperinflation, revolutioner eller liknande. Det vi ser i sådan länder är att levnads-standarden sjunker dramatiskt, men grundläggande behov så som mat, vatten och husrum finns tillgängliga överlag, med tillfälliga brist-situationer. Detta helt enkelt för att samtliga tillgängliga resurser flyttas till produktion av det livsnödvändiga. Garanterat inte några fantastiska levnadsförhållanden, men vi kommer inte leka Mad Max. Att förbereda sig för Mad Max är att förbereda sig för ett plågsamt liv där alla dör runt en av svält, sjukdomar och våld. I slutändan så lämnar man jordelivet själv utan någonsomhelst civilisation att se sina barn leva vidare i.

Anledningen till att dessa scenarion är osannolika är för att oavsett om vi är medvetna om det eller inte, så mobiliserar individer och samhället konstant mot motgångar, och anpassar sig. Just nu oroar sig folk mest för vilken färg de skall ha på soffmöblerna i sin nya 5-miljoner-kronors villa, men större delen av befolkningen anpassar sig även till ett radikalt fall i levnadsstandard, om de inte händer över natt. Vad gäller mat/olja - ekvationen kan nämnas att mindre än 10% av all energi går till matproduktion, och majoriteten av detta är förpackning, processing o.s.v. Vi skall alltså bli av med i princip alla bränsle-källor för att inte kunna bedriva åtminstone grundläggande maskinellt jordbruk. Om det händer så tar det tid tills dess.

Jag "preppar" i maklig takt själv, främst för att jag ämnar leva livet samtidigt. Jag är definitivt för att folk lär sig att hushålla och bli mer självständiga, men man får komma ihåg att Rom vare sig byggdes eller raserades på en dag. Om man vill oroa sig för krafter som kan bli vår undergång skall man inte fokusera på vanliga människor, och det frivilliga samhället, utan statens degenererande effekt på befolkningen, och dess eskalerande våldsutövning mot individer. Staten som organisation skulle nämligen gladeligen ha ihjäl oss alla, om det fyllde något uppsatt mål (kolla på Sovjet, Kina under Mao, Pol Pot, Nordkorea, Östeuropa innan muren föll, Afrika, Mellanöstern o.s.v. så ser ni vad staten gör mot folk om ingen säger emot).

Bästa förberedelsen är och förblir att köpa skinande metallbitar, eftersom valutakollaps är åtminstone det första allvarliga hotet på horisonten. Jag kan återkomma därefter med en uppdaterad lägesanalys ;) ;)

Tack för ordet!
2011-04-04 23:50 # 91
Liberty Silver / Gustav Andersson
Jag kan bara hålla med om det som HPX säger. Det är omöjligt att säga vad som kommer att hända förutom att förändring är på väg. Stor förändring! Har man lyckats förstå och acceptera det har man kommit en bra bit. Det räcker långt att acceptera att de kommande 20 åren kommer att se helt olika ut gentemot de gångna 20åren. Kanske minst lika långt som ett matlager...
2011-04-05 01:20 # 92
TOne
Citat:
Ursprungligen postat av Silvertok
Nu kan det vara så att de flesta här är släkt med varandra sen ett par århundrane tillbaka

LOL
I den bästa av världar så behandlar man väl var och en som om de vore någon man älskar och håller av. Även om det kan vara svårt i praktiken då och då... Men jag tror verkligen på att man får tillbaks det man skickar ut.

Så trevligt att höra att det inte råder konsensus om det nattsvarta var-och-en-för sig scenariot och att flera har en mer ljust kreativ syn på hur man kan navigera under prövning.

En del (marknads-)krafter är vi onekligen alltid utlämnade till, men makten över hur vi beter oss har vi själva, i varje situation, den är vår egen. Bara vår egen och alltid vår egen.


Ber om ursäkt om jag låter frireligiös eller så, jag har bara drabbats av lite tro på förståelse och förlåtelse de senaste åren. En slags individuell motkraft bara. Har ingen kyrka jag kommer att försöka värva till.

Än iaf 8)
2011-04-05 09:30 # 93
Anonym
Instämmer helt i HPX analys, mycket bra inlägg.Har aldrig trott på Mad Max scenarion men märkt en begynnande dragning ditåt efter länge tids läsning i forumet med alldeles för mycket svartsyn. Härmed botad!
Vad som kommer garanterat att ske är att vi får en betydligt lägre levnadsstandard, men det kommer att kompenseras av andra positiva värden.
Jag är rätt väl förberedd för kris, dock inga matlager alls, (förutom havssalt som jag har för ett par decennier) utan satsat uteslutande på att inhämta självförsörjningskunskap, i stort sett är det metoderna man använde i vardagligt liv för länge sen. Och att praktisera metoderna lite grann så att man inte blir tagen på sängen om man skulle behöva dom. Och lite gamla svenska silverkronor undanstoppade är aldrig fel...
Dock finns en frågeställning som inte är oviktig: anta att det blir en världsdepression av stora mått, Sverige torde vara det lämpligaste landet i världen att bo i. Kommer vi att få enorma folkvandringar hit? Själva har vi inga problem att klara krisen, men får vi säg tiodubbla befolkningen hamnar vi i ett helt annat läge. Det är egentligen det enda mörka molnet jag ser på himlen.
/GeCe
2011-04-05 11:32 # 94
billion
Att lägga upp ett matlager tycker jag är naurligt. Det är ju för att ha något till familjen(och vänner som behöver...) under en plötslig omställning. Självklart måste man komma igång med egen odling om omställningen blir långvarig. Dessutom, genom detta tänkande kanske vi kan komma tillbaka till lite sundare vanor. Göra större inköp, åka mindre med bilen, lära oss om djur och natur, leva närmare skapelsen osv.

"Förr i tiden" hade de flesta ett större lager av mat. Nu är vi så vana att kunna glida förbi snabbköpet med vår bil att vi tappat lite av planerandet som krävs när man inte har denna möjlighet.

TOne: Jag tror du har helt rätt i att människor fortfarande är kapabla att ta hand om varandra om det krisar. Problemet är att så få är medvetna om att vi kan stå inför en plötslig kollaps(lång eller kort). Då är det bra om vi är förberedda på olika sätt så vi tillsammans kan hjälpa de som missat att se tecknen. Vi måste nog också vara ärliga med att det tyvärr kommer vara en del som kommer försörja sig på plundring mm. Kanske kan vi undvika sådant så mycket som möjligt om vi är väl förberedda och istället kan hjälpa dessa som inget har? Det är ju inte så att det var "onda" människor som började plundra i New Orleans efter orkanen Katrina. Inte heller var det "onda" människor som plundrade på Haiti efter jordbävningen. Det var helt enkelt desperata människor på jakt efter att sätt att överleva.

Det var mina två gram.
2011-04-05 15:26 # 95
Anonym
Citat:
Jag är rätt väl förberedd för kris, dock inga matlager alls //GeCe

Citat:
Att lägga upp ett matlager tycker jag är naurligt.//billion


Billion, du har helt rätt egentligen, såg det bara från min synpunkt då jag är självförsörjande. Men det innebär ju automatiskt ett matlager, lagret för vinterbehov och växande gröda sommartid.Skulle jag vara beroende av livsmedelsbutiken skulle jag utan tvekan också lägga upp ett visst lager. Men skulle se det bara som kortsiktig hjälp, i längden är det odling/jakt/fiske som gäller.Knappast att leva 20år på torrfoder/konserver i en grotta...
/GeCe
2011-04-05 15:33 # 96
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Billion, du har helt rätt egentligen, såg det bara från min synpunkt då jag är självförsörjande. Men det innebär ju automatiskt ett matlager, lagret för vinterbehov och växande gröda sommartid.Skulle jag vara beroende av livsmedelsbutiken skulle jag utan tvekan också lägga upp ett visst lager. Men skulle se det bara som kortsiktig hjälp, i längden är det odling/jakt/fiske som gäller.Knappast att leva 20år på torrfoder/konserver i en grotta...
/GeCe


Då är vi helt överrens. Är man redan självförsörjande behöver man inget extra lager utöver det lager man automatiskt håller. I varje fall inte vad det gäller mat.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt