Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Stundande ekonomisk härdsmälta?
Stundande ekonomisk härdsmälta?
2011-01-05 14:09 # 1
förnuft & känsla
Allt fler talar allt oftare om en ekonomisk kris. Men ingenting händer....
En kris som ingen tidigare skådat! Men ingenting händer.....
För bara 70 år sedan var Europa i krig, egendom såsom mark, möbler, konst, fastigheter mm "bytte ägare" förstördes osv... Vem minns detta idag?
Vi lever i en stulen värld....
Vet någon idag vad en riktig kris innebär?
Matranson, bränsleranson, 15 grader varmt innomhus vintertid.
Problemen flyttas på hela tiden och blir större och större och större.

Ett krig idag är nog mer eller mindre otänkbart, i alla fall i Europa, just på grund av ett stort skuldberg som fler och fler har svårt att betala för. Ingen äger någonting.....Jo, bankerna....Dumt att förstöra belånad egendom...Vem skulle ha råd med det...Kanske bankerna....


Här är mina funderingar och det som jag ser som en högt ljudande varningsklocka:

1) Alla dessa lån....vem äger något?
2) Uppköpare av främst guld har dykt upp som svampar - överallt - ingen nämnd ingen glömd.
Reklamen hör och ser man dagligen - ringar, smycken, tandguld - bäst betalt osv osv
Silver står på tur.
3) Räntan som är alldelles för låg - till slut fattar ingen vad lån betyder, respekten för valutan försvinner.
Ingenting är gratis även om det idag verkar så.
4) Stigande råvarupriser, de stiger procentuellt fortare än de flesta löntagares löner.
5) Allt mer pengar i vårt ekonomiska system.
6) Allt tjat om klimatet - där skall tydligen vårt dåliga samvete vara så att (vi) inte ser andra problem.
Allt detta är så motsägelsefullt. På medeltiden var det andra institutioner som pumpade folk på pengar.
Institutioner som lovade en plats i himelen. Den syndfulla människan kunde köpa sig fri....
Så är det idag men i en annan skepnad.
Betala så mår du bättre och får en renare värld dina barn får en bättre uppväxt men betala för all del inte av någon
skuld....Otroligt!

Upp och nervända världen

/Förnuft & känsla




Senast ändrad av förnuft & känsla; 2011-01-05 14:14
2011-01-06 02:14 # 2
Anonym
Du har absolut rätt i hur du slutar - upp och nedvända världen. Du har helt rätt i denna propaganda gällande den sk växthusgasen. Detta är bara ytterligare en skatt till folket. Al Gore gör en propaganda film och får pris världen över. Vart han än går rullas den röda mattan ut. Denna diskusion om klimatet måste man ställa sig frågan "Vem tjänar på detta?" Det är f.ö. en fråga man ska ställa sig om allt. I USA har tydligen Al Gore ett finger med i spelet med Goldman Sachs med trading av CO2. Igen, vem tjänar på CO2?

Tillbaka till upp och nedvända världen. Jag läste en bok för inte så länge sedan som heter "Pawns in the game" skriven av William Guy Carr. Den är svår att få tag på, men Amazon.com har ofta begagnade till salu.
2011-01-06 15:29 # 3
Boss
Jag håller med i allt som sägs ovan i stort sett , jag tror så här och tänker så här .
Till att börja med tänk på att det varit första och andra världskriget för inte alltför långe sen , historien har en förmåga att upprepa sig själv -tyvärr ....
Jag tror att denna karusell i ekonomin där börsen bara rusat på grund av pengatryckning och att människor är så giriga och vill ha mer vinst kommer leda till total krasch även här i sverige , kanske inte idag men allt talar för det ...
Krig kommer av dåliga tider och av oro , jag tror på Guld och silver men tror oxå att i en viss framtid det kommer att få ett annat värde så det gäller sälja i rätt tillfälle när det går upp i skyarna ....
men även behålla så klart en del :)
skulle jag tillägga , för bara känslan av att äga guld och silver är speciell ...
Senast ändrad av Boss; 2011-01-06 15:33
2011-01-06 19:34 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Instämmer med att elit/media/banker försöker förvrida begreppen.

Lånade pengar (som inte är lånade utan skapade ur tomma intet) kallas för kapital.

Krig skall föras för att nå fred - med resultat att krigsindustrin och bankerna berikar sig under processen då de finansierar båda sidor samtidigt som befolkningen skall betala av skulderna genom skuldsedeln

Lån som inte är lån kallas för pengar - Guld & silver kallas för råvarububbla.

Papperstillgångar som inte har något realvärde kallas värdefulla.

Statens vars egentliga funktion är att skydda vår frihet tvingar oss genom lagstiftning till att ge upp vår frihet för att skydda den.

Frihetskämpar insinueras vara terrorister

Staten håller medborgarna i schack istället för att medborgarna håller staten i schack

Vi beskattas för att betala ränta på en statsskuld som inte är någon skuld och om staten skulle kunna finansiera själva genom att skapa pengarna istället för att privata banker skapar dem återbetalningsbara med ränta.

Yttrandefrihet och åsiktsfrihet omdefinieras centralt av EU och FN till att endast inkludera politiskt korrekta synvinklar.

Förebyggande lagstiftning istället för var och ens fulla självbestämmanderätt att göra vad de vill med sitt liv.

Listan kan göras lång. Vårt pengasystem med fraktionella reserver torde ändå vara den enskilt mest hämmande faktorn för att vi skulle kunna leva ett mycket rikare liv ur alla synvinklar. De privatägda totala tillgångarna krymper snabbt i ett spel där bankirerna i slutänden sitter kvar med alla tillgångar.
2011-01-06 21:06 # 5
Boss
jag håller verkligen med i allt :) en annan sak som jag måste säga är den att just att du är så rak och ärlig det uppskattas !!!
Jag tänker exakt lika som du , en sak jag vill säga med är detta förutom krig och sånt och bankeliten som skor sig på oss ., en sak jag har märkt är att man blir nästan betraktad som en idiot om man säger sanningen om allt detta , vilket är ju konstigt vad lite människor vet om saker och ting och speciellt om guld och silver ...
Jag försöker prata med mina vänner om sånt här och då menar jag mina vänner jag känt hur länge som helst typ 15 år eller mer och man märker hur ointressant sånt här är för dom och att dom hellre kikar på sport som gör dom helt bortkopplad från vad som händer i samhället och i världen , folk måste vakna upp innan det är för sent känner jag ... Måste säga detta är så bra med diskussionsforumet - mycket bra
2011-01-06 21:43 # 6
Boss
Citat:
Ursprungligen postat av crash jp morgan
jag håller verkligen med i allt :) en annan sak som jag måste säga är den att just att du är så rak och ärlig det uppskattas !!!
Jag tänker exakt lika som du , en sak jag vill säga med är detta förutom krig och sånt och bankeliten som skor sig på oss ., en sak jag har märkt är att man blir nästan betraktad som en idiot om man säger sanningen om allt detta , vilket är ju konstigt vad lite människor vet om saker och ting och speciellt om guld och silver ...
Jag försöker prata med mina vänner om sånt här och då menar jag mina vänner jag känt hur länge som helst typ 15 år eller mer och man märker hur ointressant sånt här är för dom och att dom hellre kikar på sport som gör dom helt bortkopplad från vad som händer i samhället och i världen , folk måste vakna upp innan det är för sent känner jag ... Måste säga detta är så bra med diskussionsforumet - mycket bra




Jag klippte in youtube videon direkt istället för bara länken. Hoppas du inte misstycker. Man kan alltså lägga in youtube videos genom att bara klicka på ikonen för youtube och där skriva in den vanliga URL adressen! /Torgny Persson
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-06 22:08
2011-01-07 03:09 # 7
Anonym
Torgny:
Håller med i allt jag med det du säger. Vill bara tillägga en aspekt gällande våra politiker inom 7-klövern har per definition begått landföräderi i sitt deltagande i Bilderberg där bl a EU iden spikades på 50-talet. Sedan har vi ju också Council on Foreign Relations (CFR), Trilateral Commission (TR) m fl. Dom som sitter bakom dom är ju eliten och bankkirerna. Nu efter grundlagsändringen (ändringen gör det svårare för Sverige att dra sig ur EU och det svenska medborgarskapet blir otydligare) som röstades igenom av Riksdagen (för någon vecka sedan) i det tysta av samtliga inom 7-klöverna och endast det åttonde parti som röstade emot. Nu behöver man inte agera och framför allt inte kunna bli dömd för landsföräderi när man genomför beslut som fattats i all hemlighet på dessa hemliga möten.

Crash JP Morgan:
Att dina vänner inte förtår dig eller tycker du är tokig eller hur dom nu uttrycker sig. Du är naturligt inte ensam om denna bemötelse. Jag har har samma upplevelser. Men jag har dock vänner som också delar min uppfattning vilket är ett stöd. Men visst kan det vara frustrerande om man nuddar vid ämnet att man får som respons ett överlägset leende som talar sitt tydliga språk att jag antingen tappat förståndet eller inte förstår någonting om någonting. Dom är ofta snabba på att citera all slags media som DN och övrig propaganda som väller in i deras liv. Jag har valt att inte ta del i den statsfinansirerade propagandan (TV-licens) eller den Bonnier finansierade propagandan genom att inte köpa deras tidningar.
Du tog upp ett intresant ämne - sport. Jag har inget emot ett aktivt liv som håller dig frisk och sund, men däremot är jag emot all "underhållningssport" som t ex fotboll etc. Jag läste en gång för ett tag sedan att denna sk stadium sport skapades under 1910-20 talet. Författaren påstod att tiden innan ansågs sport - eller lek som man kallade det då - var något för barn. Men författaren påstod att någon (namn har jag glömt) kom på iden att om man bygger stora arenor så kan den manliga befolkningen sluta upp sig runt ett lag som nu tar stor del av deras fritid så har dom mindre tid att se sig omkring och vara mer politisk engagerad eller diskutera samhällsproblem med t ex sin granne. Jag tyckte det var en intressant poäng. Om författaren har rätt eller fel vet jag inte. Men det verkar troligt.

Frågan är vad ska man göra för att ändra på situationen? Som jag ser det kan detta endast ske via ett engagemang politiskt. Det är den enda fredliga lösningen. Frågan är vilket parti? Det är upp till var och en och sedan informera sina partimedlemmar vad man vet. Personligen tror jag att det kan bara börja på lokal nivå. Ha en kampanj innan ett val och se hur det går. Varför inte en kampanj för en EU fri zon, kommunen köper vad dom kan från lokalproducerade producenter (privata småföretag och ej storföretag), inte söka EU bidrag som är fyllt med handklovar som i slutändan kostar mer än det smakar etc?
2011-01-07 09:25 # 8
förnuft & känsla
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Du har absolut rätt i hur du slutar - upp och nedvända världen. Du har helt rätt i denna propaganda gällande den sk växthusgasen. Detta är bara ytterligare en skatt till folket. Al Gore gör en propaganda film och får pris världen över. Vart han än går rullas den röda mattan ut. Denna diskusion om klimatet måste man ställa sig frågan "Vem tjänar på detta?" Det är f.ö. en fråga man ska ställa sig om allt. I USA har tydligen Al Gore ett finger med i spelet med Goldman Sachs med trading av CO2. Igen, vem tjänar på CO2?

Tillbaka till upp och nedvända världen. Jag läste en bok för inte så länge sedan som heter "Pawns in the game" skriven av William Guy Carr. Den är svår att få tag på, men Amazon.com har ofta begagnade till salu.


Tack för boktipset!
Du har så rätt i att det är alltid någon som tjänar pengar på all denna propaganda om miljön. Ofta någon som själv inte lever som den lär utan flyger privatjet och föreläser, förbrukar enormt mycket energi och för att sedan stilla sitt dåliga samvete betalar en tiondel av vad denne tjänar på alla predikningar. Höjden av hykleri kallar jag detta för!
Samtidigt vill jag tro att verkligheten hinner ikapp den fantasivärld vi lever på idag.
/Förnuft & känsla
2011-01-07 09:35 # 9
förnuft & känsla
Citat:
Ursprungligen postat av crash jp morgan
Jag håller med i allt som sägs ovan i stort sett , jag tror så här och tänker så här .
Till att börja med tänk på att det varit första och andra världskriget för inte alltför långe sen , historien har en förmåga att upprepa sig själv -tyvärr ....
Jag tror att denna karusell i ekonomin där börsen bara rusat på grund av pengatryckning och att människor är så giriga och vill ha mer vinst kommer leda till total krasch även här i sverige , kanske inte idag men allt talar för det ...
Krig kommer av dåliga tider och av oro , jag tror på Guld och silver men tror oxå att i en viss framtid det kommer att få ett annat värde så det gäller sälja i rätt tillfälle när det går upp i skyarna ....
men även behålla så klart en del :)
skulle jag tillägga , för bara känslan av att äga guld och silver är speciell ...


Skyarna är inte allt för långt borta :), väntar med spänning på QE3 & QE4 & QE5 osv osv....:)

Jag tänker så här:
1917 kunde man för en silver dollar (26,7g) köpa sig två måltider med efterrätt. Det kan man idag också för en silver eagle (31,1g) - två bra lucher med efterrätt ca 270kr. Lyx!
Så tror jag att det alltid kommer att förbli. Troligen så blir det kanske fyra luncher med efterrätt med tanke på silveråtgången. Låt oss hoppas på åtta luncher :)
/Förnuft & känsla
2011-01-07 09:36 # 10
förnuft & känsla
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Instämmer med att elit/media/banker försöker förvrida begreppen.

Lånade pengar (som inte är lånade utan skapade ur tomma intet) kallas för kapital.

Krig skall föras för att nå fred - med resultat att krigsindustrin och bankerna berikar sig under processen då de finansierar båda sidor samtidigt som befolkningen skall betala av skulderna genom skuldsedeln

Lån som inte är lån kallas för pengar - Guld & silver kallas för råvarububbla.

Papperstillgångar som inte har något realvärde kallas värdefulla.

Statens vars egentliga funktion är att skydda vår frihet tvingar oss genom lagstiftning till att ge upp vår frihet för att skydda den.

Frihetskämpar insinueras vara terrorister

Staten håller medborgarna i schack istället för att medborgarna håller staten i schack

Vi beskattas för att betala ränta på en statsskuld som inte är någon skuld och om staten skulle kunna finansiera själva genom att skapa pengarna istället för att privata banker skapar dem återbetalningsbara med ränta.

Yttrandefrihet och åsiktsfrihet omdefinieras centralt av EU och FN till att endast inkludera politiskt korrekta synvinklar.

Förebyggande lagstiftning istället för var och ens fulla självbestämmanderätt att göra vad de vill med sitt liv.

Listan kan göras lång. Vårt pengasystem med fraktionella reserver torde ändå vara den enskilt mest hämmande faktorn för att vi skulle kunna leva ett mycket rikare liv ur alla synvinklar. De privatägda totala tillgångarna krymper snabbt i ett spel där bankirerna i slutänden sitter kvar med alla tillgångar.


Tack för underbara meningar!
Du har så himla rätt!!!
/Förnuft & känsla
2011-01-07 13:20 # 11
HPX
Citat:
Vi beskattas för att betala ränta på en statsskuld som inte är någon skuld och om staten skulle kunna finansiera själva genom att skapa pengarna istället för att privata banker skapar dem återbetalningsbara med ränta.


Man ska vara försiktig med att ge tryckpressen till staten. Fast nu kanske vi pratar om riktiga pengar, och då spelar det knappast någon roll vem som är myntslagare :) Skulle dock vilja säga emot att statsskulden inte är någon skuld - det kan ju förvisso anses gälla för länder som USA där inte en dollar betalats tillbaka utan att finansieras med ny skuld någonsin. I Sverige har vi dock den lustiga sitsen att statsskulden minskar, vilket vi naturligtvis tackar för. Huruvida detta skall ses som "skuldbetalning", eller stats-sponsrad "ränte-sänkning" för marknaden överlag låter jag vara osagt. Utan tvivel så är ju Riksbank och Stat via obligationsmarknaderna sammankopplade som ett gemensamt system.
2011-01-07 13:48 # 12
Anonym


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt