Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Ifrågasätt Bankförmynderiet- Vilken bank är mest kontantvänlig
Ifrågasätt Bankförmynderiet- Vilken bank är mest kontantvänlig
2016-02-29 11:17 # 37
johsch
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Forex och Handelsbanken är bäst men långt ifrån bra.

Det är lätt att byta bank om man är beredd att lägga lite energi.
Jag tycker det är smart att ha lite medel på båda kontona under en övergångsperiod. Alla autogiron dras inte på en gång osv.

Säg absolut inte till den nya banken att du gillar kontanter. Ärlighet varar INTE längst när det gäller kontakten med banker. De är skurkar allihop.

Är du lite till åren och inte kan antas vilja låna eller använda krediter så vill banken inte ha dig. Funkar inte snällhet så hota dem med finansinspektionen. De får inte neka dig att öppna konto eftersom kontot omfattas av insättningsgarantin.

.


Jag förstår nu att man sorgligt nog ska behöva ljuga om vad man ska använda sina pengar till om man inte avser att konsumera för dem direkt. Får väl dra till med köpa bättre begagnad cykel. Finns i prisklasser för begagnade upp till 50" på Blocket. Det stör mig bara att det ska behöva vara så- att jag inte bara kan säga jag vill ha "mina" pengar. Den som har ont uppsåt kommer ju ändå inte tillkännage det på samma fråga.

Ur det perspektivet (att ändå ljuga om uttag och insättningar )skulle jag ju egentligen kunnat behålla Swedbank, men då de verkar svina mer än genomsnittsbankerna känns den här incidenten som tillräckligt incitament att låta någon annan profitera på mina bankaffärer istället.




Sen får man ju fråga sig varför man känner sig tvungen att ljuga? Sysslar man med skumraskaffärer eller annan ljusskygg verksamhet så att man inte kan säga som det är?


Det är just detta som är dilemmat. Jag håller inte på med tvivelaktiga affärer. Däremot blev jag mycket riktigt bemött på banken som om jag inte hade rent mjöl i påsen, då jag ju var i besittning av kontanta medel. Skulle det vara mitt gebit att hålla på med olagligheter, så skulle jag säkert inte ha några som helst problem med at ljuga ihop något som en banktjänsteman köper rakt av.

Det är för att jag är ärlig i mitt uppsåt som banken inte vill hantera mina sedlar. Och det är för att jag upplever att bankerna inte är ärliga i sitt uppsåt gentemot sina kunder som jag hellre litar till att hantera kontanter än banktillgodohavanden.

Anledningen till att jag skulle göra insättning var att det börjar bli dax att byta ut lite sedlar som blir ogiltiga vid halvårsskiftet.


Du menar att de finner dig mer trovärdig ifall du ljuger för dem? Om du inte gör det kanske du till och med kan redogjöra för pengarna med tillhörande dokumentation (bokförin eller motsvarande).

Du får ursäkta men jag tycker att om man behöver ljuga för att övertyga banken om att man har rentmjöl i påsen; då verkar det ju som att det inte är vad man har i verkligheten.


Skyking- jag förstår nu varför så många här hänger upp sig på dina kommentarer. Du verkar verkligen läsa mellan raderna i allt. Antingen har du något slags socialt handikapp som gör att du verkligen inte förstår, eller så är det som många antyder-att du bara vill förstöra resonemang och diskussioner här på forumet(oavsett om anledningen är rent medveten eller omedvetet, personlig eller på uppdrag- jag tänker inte spekulera i varför. Jag konstaterar endast konsekvenserna).
Jag ursäktar inte at du insinuerar att jag inte har rent mjöl i påsen- Jag hanterar endast ärligt intjänade medel och jag kan givetvis redogöra(men inte styrka) för de kontanta medel jag har valt att spara över tid.
Oavsett vilket vidhåller jag min ståndpunkt att bankernas överförmynderi har gått över styr och att syftet uppenbart inte är av omsorg om samhällsfunktionerna och kunderna. Det är för mig uppenbart att kontrollfrågorna inte fyller annan funktion än att besvära kunderna och på det sättet eliminera kontanterna över tid. Jag klarar mig nog personligen, men känner en oerhörd oro inför det som sker och håller på att ske.
2016-02-29 11:23 # 38
johsch
Jag tackar alla för diskussionerna och inläggen på tråden.

JAK kollade jag på för några decennier sedan. Då var räntorna kring 10% och det kändes inte riktigt seriöst...(känslan jag fick då). Jag kanske får se om jag omvärderar min ståndpunkt i den frågan.

Oavsett ska jag byta bort Swedbank. Har inte riktigt bestämt mig än, men har ju fått en del uppslag.

MVH
2016-02-29 13:13 # 39
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av shadowtwister
Som alltid bra diskussion. Tack alla !

För att återgå till originalfrågan och försöka hjälpa johsch.

Det finns ett bra alternativ till Handelsbanken och Forex som heter JAK.
Hemsida här: https://www.jak.se/

Kanske det kan vara ett alternativ för dig med johsch. :)

Jag har läst på mig lite grann och deras idé är att vara en bank som inte använder sig av ränta.
Man bör vara medveten om att denna idé går åt båda håll dock.
Vill man låna så utgår ingen ränta. Man får heller ingen ränta på insatta medel.

Ett par viktiga fördelar som i dagens läge är relevanta är dock är att JAK har:

1. Hög soliditet.
(Soliditet = Hur mycket eget kapital man har i sitt företag eller i detta fallet i banken.)

2. Man motsäger sig i så hög grad som regelverket tillåter s.k. fractional reserve lending

3. JAK är ingen "systemkritisk" bank.

Punkt 3, "systemkritisk" betyder att det nuvarande finansiella systemet går under om den banken går under. Det betyder i praktiken att politiker/myndigheter/annat löst folk inte kommer att stjäla pengar från din bank först om du inte har fiatpengar i en sådan bank.

Människor med fiatpengar i banker som Nordea & Co. är alltså de första måltavlorna när bail-in's (stöld) á la Cypern och Grekland kommer till Sverige.

Detta är inte en felsäker lösning men man kommer bort från de värsta avarterna och har möjligtvis en viss tidsram att agera om (när) "skiten slår i fläkten".

Läs på först så klart. JAK passerade min personliga due dilligence men man ska ju alltid göra sina egna undersökningar och studier och känna sig trygg i informationen man får fram.

Håller i nuläget på att byta över sparande i de fiatpengar jag har från Nordea till JAK.
Notis: Sparande i sig är inte hållbart efter 2008 då "systembankerna" de facto
blev insolventa (bankrutta).

Nästa steg blir autogiron för betalningar av räkningar och senare löneutbetalningar.

Ett par tips till som inte är direkt relaterade till hur man kan hantera sina fiatpengar men viktiga enligt mig för att klara en systemkrasch:

- Ta kontinuerligt ut en mängd fiatpengar i form av papperssedlar varje månad/vecka/dag (välj tidsram som passar bäst personligen).

- Se till att skaffa ett cirka 3-6 månaders skafferi av mat som håller sig en lång tid, t.ex. frystorkad mat.

- Flytta fiatpengar från "systemkritiska" banker till banker som inte är "systemkritiska". (som diskuteras i tråden)

- Bygg kontinuerligt upp en mängd fysiska ädelmetaller i silver och guld. Personligen är jag 90% i silver och 10% i guld men välj det förhållande som känns bäst personligen.

- Lär dig färdigheter som kommer att vara av verkliga praktisk nytta för dig och andra personer i din närhet. Exempel: Lära sig hur man odlar/brukar jord, hur man bygger saker, hantera verktyg.

- Inventera din bekantskap för att identifiera vilka som troligtvis kommer att vara dina verkliga vänner.

- Flytta till ett ställe som ligger minst en bensintank utanför större städer men där ett samhälle finns med stark gemenskap och en anda av att man hjälper varandra.

- Utveckla dig själv och var en förebild för andra. Tänk i nya banor. Fokusera på vad som är viktigt i livet för dig.

Kom ihåg, även om inte en systemkrasch sker så kommer du ändå oavsett detta att vara i ett bättre läge vad som än sker i framtiden om du fokuserar på detta. Det finns inga direkta nackdelar.

Allt ovan enligt min personliga åsikt så klart. :)

/Robban


Om det är kontanthantering som man är ute efter så är kanske JAK inte det bästa alternativen. Hemsidan verkar inte svara så jag kan inte kolla, men mig veterligen finns det inte speciellt mycket kontor och frågan är ifall de ens har kontanthantering på de kontor de har.

Sen låter det som du har missförstått det här med systemkritisk vs icke-systemkritisk bank. Det är inte det som har betydelse för dig som kund ifall banken får problem helt enkelt - jag tror jag har förklarat varför. Det belopp som täcks av insättningsgarantin täcks av insättningsgarantin. Har du mot förmodan belopp utöver det så får du ut pengar i den omfattning som banken kan betala - har du en systemkritisk bank så skrivs skulden ner till detta belopp och har du inte en systemkritisk så betalas bara detta belopp ut.

Flytta till ett ställe minst en bensintank från någon större stad? Du menar att man skall flytta till norra norrland eller? Endel verkar ju verkligen göra rejäla uppoffringar när det gäller prepping;)
2016-02-29 14:01 # 40
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Forex och Handelsbanken är bäst men långt ifrån bra.

Det är lätt att byta bank om man är beredd att lägga lite energi.
Jag tycker det är smart att ha lite medel på båda kontona under en övergångsperiod. Alla autogiron dras inte på en gång osv.

Säg absolut inte till den nya banken att du gillar kontanter. Ärlighet varar INTE längst när det gäller kontakten med banker. De är skurkar allihop.

Är du lite till åren och inte kan antas vilja låna eller använda krediter så vill banken inte ha dig. Funkar inte snällhet så hota dem med finansinspektionen. De får inte neka dig att öppna konto eftersom kontot omfattas av insättningsgarantin.

.


Jag förstår nu att man sorgligt nog ska behöva ljuga om vad man ska använda sina pengar till om man inte avser att konsumera för dem direkt. Får väl dra till med köpa bättre begagnad cykel. Finns i prisklasser för begagnade upp till 50" på Blocket. Det stör mig bara att det ska behöva vara så- att jag inte bara kan säga jag vill ha "mina" pengar. Den som har ont uppsåt kommer ju ändå inte tillkännage det på samma fråga.

Ur det perspektivet (att ändå ljuga om uttag och insättningar )skulle jag ju egentligen kunnat behålla Swedbank, men då de verkar svina mer än genomsnittsbankerna känns den här incidenten som tillräckligt incitament att låta någon annan profitera på mina bankaffärer istället.




Sen får man ju fråga sig varför man känner sig tvungen att ljuga? Sysslar man med skumraskaffärer eller annan ljusskygg verksamhet så att man inte kan säga som det är?


Det är just detta som är dilemmat. Jag håller inte på med tvivelaktiga affärer. Däremot blev jag mycket riktigt bemött på banken som om jag inte hade rent mjöl i påsen, då jag ju var i besittning av kontanta medel. Skulle det vara mitt gebit att hålla på med olagligheter, så skulle jag säkert inte ha några som helst problem med at ljuga ihop något som en banktjänsteman köper rakt av.

Det är för att jag är ärlig i mitt uppsåt som banken inte vill hantera mina sedlar. Och det är för att jag upplever att bankerna inte är ärliga i sitt uppsåt gentemot sina kunder som jag hellre litar till att hantera kontanter än banktillgodohavanden.

Anledningen till att jag skulle göra insättning var att det börjar bli dax att byta ut lite sedlar som blir ogiltiga vid halvårsskiftet.


Du menar att de finner dig mer trovärdig ifall du ljuger för dem? Om du inte gör det kanske du till och med kan redogjöra för pengarna med tillhörande dokumentation (bokförin eller motsvarande).

Du får ursäkta men jag tycker att om man behöver ljuga för att övertyga banken om att man har rentmjöl i påsen; då verkar det ju som att det inte är vad man har i verkligheten.


Skyking- jag förstår nu varför så många här hänger upp sig på dina kommentarer. Du verkar verkligen läsa mellan raderna i allt. Antingen har du något slags socialt handikapp som gör att du verkligen inte förstår, eller så är det som många antyder-att du bara vill förstöra resonemang och diskussioner här på forumet(oavsett om anledningen är rent medveten eller omedvetet, personlig eller på uppdrag- jag tänker inte spekulera i varför. Jag konstaterar endast konsekvenserna).
Jag ursäktar inte at du insinuerar att jag inte har rent mjöl i påsen- Jag hanterar endast ärligt intjänade medel och jag kan givetvis redogöra(men inte styrka) för de kontanta medel jag har valt att spara över tid.
Oavsett vilket vidhåller jag min ståndpunkt att bankernas överförmynderi har gått över styr och att syftet uppenbart inte är av omsorg om samhällsfunktionerna och kunderna. Det är för mig uppenbart att kontrollfrågorna inte fyller annan funktion än att besvära kunderna och på det sättet eliminera kontanterna över tid. Jag klarar mig nog personligen, men känner en oerhörd oro inför det som sker och håller på att ske.


Nej, jag brukar försöka läsa PÅ raderna;)

Med tanke på att du uttrycker som att du måste ljuga för att få sätta in pengarna så undrar man ju vad det är för sanning som du måste undanhålla banken? Och vad det är för lögn som banken accepterar som förklaring för dina pengar. Även om du inte kan styrka sanningen så lär du ju inte kunna styrka din lögn heller.

Eller är det så att du inte ens försökt att bara säga sanningen som den är?

Notera att om det är från någon slags näringsverksamhet så vet du väl att du är både skatteskyldig och bokföringsskyldig? Ifall du har en sådan verksamhet och inte har dokumentation på affärerna så tycker jag att det verkar vara något skumt.

Rör det sig om någon enstaka försäljning så tycker jag det också verkar skumt. Att man gör större affärer utan att lämna efter sig någon slags dokumentation på affären. I mina öron låter det inte seriöst.
2016-02-29 18:21 # 41
Truthseeker
Citat:
Skyking- jag förstår nu varför så många här hänger upp sig på dina kommentarer. Du verkar verkligen läsa mellan raderna i allt. Antingen har du något slags socialt handikapp som gör att du verkligen inte förstår, eller så är det som många antyder-att du bara vill förstöra resonemang och diskussioner här på forumet(oavsett om anledningen är rent medveten eller omedvetet, personlig eller på uppdrag- jag tänker inte spekulera i varför.

Så sant Josch! Skyking är Libertys kända troll https://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll Kan finnas några till.
På wikipedia beskrivs hur vi blir kvitt han/dem. Do not feed the troll! ;-)

"Bemötande av troll:
Oftast är det uppenbart när en användare skriver i syfte att provocera och söka konflikt, snarare än för att uttrycka ärligt menade åsikter. Ett gyllene talesätt är att det är "sak och inte person" som bör diskuteras i alla diskussionsforum. Så länge argument kan bemötas på ett sakligt och konstruktivt sätt uppstår oftast inga problem, även om det är ett troll som framför argumenten. Om trollet till exempel har för avsikt att provocera, bör man inte låta sig provoceras och därmed ge trollet den uppmärksamhet det vill ha.[1] "Do not feed the troll" (Mata inte trollet) är ett i sammanhanget känt talesätt."

Jag Lämnade in mynt för växling för snart två veckor sedan till Handelsbanken. Det kom in på kontot idag. Kostade 162kr att sätta in 2218kr!!!! TVI!



"
Senast ändrad av Truthseeker; 2016-02-29 18:27
2016-03-01 06:27 # 42
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Truthseeker
Citat:
Skyking- jag förstår nu varför så många här hänger upp sig på dina kommentarer. Du verkar verkligen läsa mellan raderna i allt. Antingen har du något slags socialt handikapp som gör att du verkligen inte förstår, eller så är det som många antyder-att du bara vill förstöra resonemang och diskussioner här på forumet(oavsett om anledningen är rent medveten eller omedvetet, personlig eller på uppdrag- jag tänker inte spekulera i varför.

Så sant Josch! Skyking är Libertys kända troll https://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll Kan finnas några till.
På wikipedia beskrivs hur vi blir kvitt han/dem. Do not feed the troll! ;-)

"Bemötande av troll:
Oftast är det uppenbart när en användare skriver i syfte att provocera och söka konflikt, snarare än för att uttrycka ärligt menade åsikter. Ett gyllene talesätt är att det är "sak och inte person" som bör diskuteras i alla diskussionsforum. Så länge argument kan bemötas på ett sakligt och konstruktivt sätt uppstår oftast inga problem, även om det är ett troll som framför argumenten. Om trollet till exempel har för avsikt att provocera, bör man inte låta sig provoceras och därmed ge trollet den uppmärksamhet det vill ha.[1] "Do not feed the troll" (Mata inte trollet) är ett i sammanhanget känt talesätt."

Jag Lämnade in mynt för växling för snart två veckor sedan till Handelsbanken. Det kom in på kontot idag. Kostade 162kr att sätta in 2218kr!!!! TVI!



"


Endel verkar ha näsa för att göra dåliga affärer. Vad var det du köpte? Lyxbehandling för dina mynt?

Det uppenbara sättet att använda kontanter man har är väl att handla för dem, 2tkr kan ju inte vara något större problem att omsätta. Är det frågan om mynt så torde det väl vara allmänt känt att man växlar dessa i en mindre butik - butiken får då växelkassa till nominellt pris och du får växla utan avgift; win-win (nåja relativt iaf).

Det förvånar att folk som skall vara "experter"/förespråkare av kontanter misslyckas så kapitalt med detta...
2016-03-01 11:11 # 43
johsch
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Truthseeker
Citat:
Skyking- jag förstår nu varför så många här hänger upp sig på dina kommentarer. Du verkar verkligen läsa mellan raderna i allt. Antingen har du något slags socialt handikapp som gör att du verkligen inte förstår, eller så är det som många antyder-att du bara vill förstöra resonemang och diskussioner här på forumet(oavsett om anledningen är rent medveten eller omedvetet, personlig eller på uppdrag- jag tänker inte spekulera i varför.

Så sant Josch! Skyking är Libertys kända troll https://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll Kan finnas några till.
På wikipedia beskrivs hur vi blir kvitt han/dem. Do not feed the troll! ;-)

"Bemötande av troll:
Oftast är det uppenbart när en användare skriver i syfte att provocera och söka konflikt, snarare än för att uttrycka ärligt menade åsikter. Ett gyllene talesätt är att det är "sak och inte person" som bör diskuteras i alla diskussionsforum. Så länge argument kan bemötas på ett sakligt och konstruktivt sätt uppstår oftast inga problem, även om det är ett troll som framför argumenten. Om trollet till exempel har för avsikt att provocera, bör man inte låta sig provoceras och därmed ge trollet den uppmärksamhet det vill ha.[1] "Do not feed the troll" (Mata inte trollet) är ett i sammanhanget känt talesätt."

Jag Lämnade in mynt för växling för snart två veckor sedan till Handelsbanken. Det kom in på kontot idag. Kostade 162kr att sätta in 2218kr!!!! TVI!



"


Endel verkar ha näsa för att göra dåliga affärer. Vad var det du köpte? Lyxbehandling för dina mynt?

Det uppenbara sättet att använda kontanter man har är väl att handla för dem, 2tkr kan ju inte vara något större problem att omsätta. Är det frågan om mynt så torde det väl vara allmänt känt att man växlar dessa i en mindre butik - butiken får då växelkassa till nominellt pris och du får växla utan avgift; win-win (nåja relativt iaf).

Det förvånar att folk som skall vara "experter"/förespråkare av kontanter misslyckas så kapitalt med detta...


Truthseeker- Jag håller med dig om att Skyking är ett troll som uppenbarligen försöker sabotera diskussionerna i många av trådarna. Syftet med sabotaget är nog inte så avancerat som vissa tror.
Dock får jag nog ge hen rätt när det gäller kommentaren rörande ditt växelexempel.
Jag tycker nog att man kan stå sina kostnader för de tjänster man nyttjar. I ditt fall en kostnad för hanteringen av mynten. Sen om priset är rätt eller ej, får ju du som kund avgöra.
Kontanthantering kostar pengar och de kostnaderna hamnar såklart alltid hos konsumenten(och har så gjort i alla tider)

Banken måste täcka sina kostnader (och de gör de med råge i de flesta av sina tjänsteutbud) likväl som kostnaderna för den digitala kredithanteringen belastar kunderna i slutändan och såklart kostar pengar.
Problemet jag vill belysa är att bankerna aktivt dödar kontanterna i syfte att kontrollera dig.

Egentligen är det synd att affärerna inte får lägga på den egentliga transaktionskostnaden på kortköp. Det skulle vara mycket tydligare för kunden då än nu när den ligger inbakad i varupriserna. Men det har bankerna lyckats klara sig ut med hjälp av lagstiftaren(antar att bonklobbyn har lagt en del resurser och skrämselpropaganda att påverka lagstiftaren här)

Din bank tog ju ändå emot dina mynt utan att ifrågasätta var de kom ifrån innan du stoppade dem i "sparbössan" I mitt fall vägrade banken mig insättning för att jag stoppat tusenlappar/femhundralappar i sparbössan under en längre tid...

Mitt sparande i kontanter är såklart inför någon form av inköp i framtiden. När och vad köpet äger rum vet jag inte, men när det sker kanske det är helg och då kan jag inte springa till banken och ta ut (mer än 10000 per vecka i bankomat)

Jag vill ha handlingsfrihet och banken vill begränsa min handlingsfrihet

Jag vill säkra mina kontanters giltighet över skiftet till nya sedlar. Banken (och Skyking) likställer mitt val med att jag skulle ha brottsligt uppsåt. Det är lite som om bilbesiktningen skulle börja ifrågasätta mitt val av bil, med argumentet att den ju går fortare än den lagliga hastighetsgränsen och att jag därför måste förklara mitt val på ett "trovärdigt sätt" om jag inte ska bli belagd med körförbud.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt