Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Är vi nära en börskrasch liknande den 2007-2008?
Är vi nära en börskrasch liknande den 2007-2008?
2014-10-16 19:16 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Det verkar som att marknaderna skakar och tekniska signaler visar på att en krasch kan vara nära förestående. Samtidigt fly investerare till guldets trygga hamn och priserna ökar även i termer av dollar. Är vi nära en börskrasch liknande den 2007-2008?

Är vi nära en börskrasch liknande den 2007-2008?
2014-10-16 19:44 # 2
Snaken
Ruskigt intressant att följa utvecklingen nu Här i Norge är det lite småpanik nu med ett kraschande oljepris, överhettad offshore marknad och en stadsbudget lagd med ett högre oljepris i beräkningarna. Ett rejält upptick i guld/silver skulle vara välkommet. Tror dock att botten ännu inte är nådd i dessa, speciellt inte för guld men den är nog nära. Vid 71 gram silver för 1 gram guld så väljer jag definitivt silver. Jag tror inte vi var nått börstoppen i denna cykel ännu. Återhämtningen i Europa är anemisk men det ser bättre ut i USA och FED kommer avsluta QE. Vi befinner oss precis på den nedre trendlinjen i omxs30. Tror på uppgång härifrån men kommer ändra mig vid fortsatta kraftiga fall. Jag tycker det är intressant att jämföra guldpriset med index av olika slag. Orkar man inte plotta själv så är pricedingold.com en mycket bra sida med många ration plottade. Guld:DJIA är väldigt intressant att följa. Om det blir ett definitivt trendbrott till guldets fördel där har guldbulls antagligen några ljusa år framför sig. XAU och HUI ser riktigt billiga ut. Är det någon här som följer dessa?
2014-10-16 21:31 # 3
Jarneris
Tror inte heller på ett börsras, inte så länge oljepriset fortsätter att gå ner, eller åtminstone inte går upp. En stärkt amerikansk ekonomi med ökat konsumtionstryck (om än måttlig) borgar för fortsatt tilltro till aktiemarknaden, men jag tror inte på någon större uppgång heller. Intressant att följa är Kinas inbromsning och att även det tyska industrilokomotivet saktar in. Det är onekligen spännande att följa utvecklingen den närmaste tiden.
2014-10-16 22:49 # 4
Syraks vishet
Hej !

Det är svårt att sia om framtiden, men tyvärr tror jag att nedgången 07-08 är mild i jämförelse med det som kommer framöver ...
Nu går inte räntorna att sänka mycket mer, men väl höjas när kreditförlusterna ökar ...och så är spiralen igång.
Och visst det är rea på ädelmetallerna nu, men därmed inte sagt att det vänder imorgon. Stunden känner ingen, ingen utom ...
2014-10-17 13:03 # 5
jaws
Cervenka är äntligen tillbaka i SvD. Lyssna på hans analys här http://www.svd.se/naringsliv/varre-utgangslage-for-skulderna-an-2008_4016083.svd
Eller läs hans artikel i dagens tidning "Därför är rädslan tillbaka på börsen"
Som vanligt mitt i prick: "Ny finanskris på gång? Tyvärr, bara den gamla vanliga som knackar på. Krisen försvann aldrig. Den har bara gjort armhävningar i rummet intill"
Och om hur världen agerat efter 2008: "Precis som för den som ställer ut sina sopor på balkongen i stället för att slänga dem inträder förr eller senare en tidpunkt då den lösning som kändes bekväm i början skapat ett värre problem än det som skulle lösas. Just där befinner vi oss kanske hösten 2014. Det där avlägsna sen är här nu."
2014-10-17 14:30 # 6
Liberty Silver / Gustav Andersson
Ja han är äntligen tillbaka. Uppmärksammade det hela här: Andreas Cervenka är tillbaka och frågar sig om en ny börskris är annalkande
2014-10-18 12:52 # 7
marcandrew
Hoppas verkligen inte det, har börjat sprida äggen på börsen nu och vore extremt tråkigt om det sker nu. Men det ser dystert ut, fast domedagsprofeter (LS inräknat) har skrämt upp mig förr och man får hoppas på konstgjord andning ett tag till. Minns hysterin runt 2010-2011 med prat om totalkollaps och guldpriser på 5000-10000 per ounce. Kommer att bli intressant detta.
2014-10-18 14:42 # 8
Snaken
FED har just börjat dra åt stödköpen och inflationen är väldigt låg kontra tidigare toppar. I slutet av en bullcykel är den normalt mycket högre. Arbetslösheten är något för hög nu kontra på toppen av tidigare cykler. Industrikapaciteten är ännu inte i överhettat läge. Priserna på smallcaps har inte nått uppblåsta nivåer utan korrigerat ner.

Vi har nog några år kvar av uppgång. Tycker folk generellt är lite för negativa till börsen. Det är inte fråga om någon eufori i alla fall.
2014-10-18 22:06 # 9
Jarneris
Fallande börsindex och osäkerhet kring QE, arbetslöshet, IS, Putin etc är skäl för oro (och en möjlighet för renässans för ädelmetaller), men jag undrar om inte Ebola är ännu större skäl för oro. Hur många fall av Ebola i västvärlden tål ekonomin innan det lamslår handeln? Ett eller två fall av Ebola i en kommun i Sverige skulle få personalen på vilken förskola som helst att strejka. Det kommer snoriga och febriga ungar till skolan varje dag, hur ska de veta att det inte är fråga om Ebola? Och med stängda skolor och föräldrar som stannar hemma får arbetsgivarna det svårt. Dessutom, säg att ett eller två fall upptäcks på Volvo, Scania eller Ericson, hur många kommer att stanna hemma i ren rädsla? Vem vill riskera livet för jobbet? Att gå på toaletten där någon av ens tidigare kollegor insjuknat är behäftat med osäkerhet. Hur många fall av Ebola tål västvärldens ekonomi innan den lamslås?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt