Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Stark vecka för de ädla metallerna!
Stark vecka för de ädla metallerna!
2014-02-14 16:24 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Vi har fått se en stark vecka för de ädla metallerna!

Både guld och silver har ökat kraftigt under veckan. Guld har även brutit igenom 1300 dollar samt den viktiga stödnivån "200-day-moving avarage".

Läs mer om veckans utveckling här: https://www.libertysilver.se/kc/news?id=407

Vad tror ni om den fortsatta utvecklingen under resten av året?
2014-02-14 23:18 # 2
Syraks vishet
Hej !

Min långsiktiga prognos är inte att priserna på silver går till himlen ...ej heller ut i omloppsbana, vi pratar lång ut i rymden .
Vid ökande oroligheter i Mellanöstern och likväl i fjärran östern så kommer fler att inse att dollarn inte är svaret i det långa loppet utan något med ett stigande värde pga flykt till säkrare investering, nu och framgent !

Om det blir krig där flera länder dras med ofrivilligt eller ej, så kan vi skatta oss lyckliga om vi håller oss neutrala under ett krig där kärnvapen detoneras och kontras med biologiska vapen, av resistenta virus typer, utprovade på interner i nordkoreanska Gulag läger ...

Håll er hemma i mars månad för sedan kan gränser stängas under obestämd framtid pga pestliknande scenario i land efter land .
God helg och sov gott, med ert silver i eget förvar, och överkomligt även vid en långvarig bank ned stängning alla Cypern !
Därav litar jag ej på mitt bankfack längre ...
Tag era egna beslut angående var ni ämnar lämna och förvara era surt förvärvade slantar ...

Syrak !
2014-02-14 23:43 # 3
Silvermedia
Så som jag har förstått det så finns det två alternativ, ena är att priset på ädelmetaller går upp för att staten trycker pengar vilket leder till att fiat tappar värde, andra är att stater har lärt sig av andra staters misstag värt flera tusentals års lärdom l frågan om att man kan skapa fiat ur tomma intet utan att den tappar värde.

Med sarkastisk betoning på den andra punkten tror jag helt klart på att fiatvalutor förr eller senare tappar värde och därför kommer ädelmetaller att gå upp i pris.

Jag tror att priset på silver kommer hamna på ca 160kr per troy ounce. Medan guld kommer nog ligga på 9 300 kr per troy ounce i slutet av året. Det var priset på ädelmetaller under september månad ifall jag inte har fel.
Senast ändrad av Silvermedia; 2014-02-15 00:05
2014-02-15 08:23 # 4
Jarneris
Priset på ädelmetaller tycks vara psykologiskt ihop med en medveten vilja att trycka ner kursen från vissa intressen, som dock inte kan pågå för evigt. Jag skulle tro att 2014 blir året då det börjar hända saker, kanske en raket, men förmodligen bara en stabil uppgång, säg 20-30% på guld och upp till 50% på silver.

Förresten, något som hänt som förklarar den plötsliga uppgången igår? Silver gick ju upp nästan 5%. Jag såg inget mer än att Euroområdet BNP var 0,3% jämfört med förväntade 0,2%, vilket möjligen skulle kunna förklara en uppgång i råvaror, men ädelmetaller?
2014-02-15 09:59 # 5
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris
Förresten, något som hänt som förklarar den plötsliga uppgången igår?


Fallande dollarvärde och halvtaskig statistik från USA var det väl som anses ligga bakom denna veckas uppgång?.
2014-02-15 11:27 # 6
Flavian
Jag ser 1247 dollar per uns som den lägre gränsen under innevarande år.

Guld är den bästa värdemätaren. Således har dollarn fallit och guldet legat praktiskt taget stilla.
2014-02-15 21:18 # 7
Lotus
Ja det här var ju inga nyheter direkt. Ta en titt på denna sida så ser ni att det ser EXAKT likadant ut som 1929, guldet kommer dra iväg högt!
http://www.gold-eagle.com/article/great-crash-1929-similarities-suggest-gold-prices-will-soar-2014
Senast ändrad av Lotus; 2014-02-15 21:18
2014-02-15 22:50 # 8
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Guld är den bästa värdemätaren. Således har dollarn fallit och guldet legat praktiskt taget stilla.


Guld kanske BORDE vara bästa värdemätaren, men de kraftiga fluktuationerna i guldpriset gör det i dagsläget till en ganska så instabil värdemätare.
Om man använder guld som värdemätare så innebar fallet 1800 till 1200 att i princip alla varor i världen helt plötsligt blev jättedyra.

Exempelvis BigMacIndex, som kan sägas vara ett slags brett arbetskraft och råvaruindex, har varit ett betydligt stabilare index än guld under många år nu.
Senast ändrad av Nikon; 2014-02-15 22:50
2014-02-16 14:53 # 9
Liberty Silver / Gustav Andersson
Även Lars Wilderäng aka Conrucopia uppmärksamma guldet positiva utveckling under året och att, som han säger, "gammal är alltid äldst".
2014-02-17 20:29 # 10
Solidus
Jag skrev för ett tag sen( och jag har misstänkt länge) att Kina tänker införa någon sorts guldmyntfot och det ganska snart............nu är jag inte längre ensam om att tro det:
http://pro.stansberryresearch.com/1402OILCHNGO/EOILQ225/

Intressant utveckling, ekonomipriset till Småland?
2014-02-19 08:48 # 11
Skyking
Solidus

Jag tycker inte den redogörelsen är alltför trovärdig som grund för att de skulle införa guldmynt fot. Även med antagandet att kina skulle sitta med 4000t guld så har de fortfarande för lite guld med en faktor 6, och då har jag bara räknat med M0. Sen är det som sagt tveksamt ifall det räcker med att backa bara M0 för att införa en guldmyntfot.

Det rör sig nog helt enkelt att kina viktar om sin valutareserv (även med 4000t guld så har de ju inte speciellt stor guldreserv i förhållande till valutareserven eller penningmängden). Det som antagligen slår slint när man uppmärksammar kinas guldköp är att man glömmer hur stort land kina är - vad än kina tar sig för får det med andra ord helt andra proportioner än när ett vanligt land agerar.
2014-02-20 09:53 # 12
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Solidus

Jag tycker inte den redogörelsen är alltför trovärdig som grund för att de skulle införa guldmynt fot. Även med antagandet att kina skulle sitta med 4000t guld så har de fortfarande för lite guld med en faktor 6, och då har jag bara räknat med M0. Sen är det som sagt tveksamt ifall det räcker med att backa bara M0 för att införa en guldmyntfot.

Det rör sig nog helt enkelt att kina viktar om sin valutareserv (även med 4000t guld så har de ju inte speciellt stor guldreserv i förhållande till valutareserven eller penningmängden). Det som antagligen slår slint när man uppmärksammar kinas guldköp är att man glömmer hur stort land kina är - vad än kina tar sig för får det med andra ord helt andra proportioner än när ett vanligt land agerar.


1. Vi vet inte hur mycket guld Kina har ackumulerat men det har pågått länge och energiskt.Man köper upp fysiskt, gruvor, blivande produktion, prospekteringsbolag, metallbörser och allt som har med guld att göra Om man "trimmar" upp guldpriset med "faktor 6" har man löst problemet , då har man guld så det räcker men det är nog inte så man ska göra . Men att skicka upp guldpriset i sitt rätta värde är inga större problem och är det inte det alla här står och väntar på?
Jag kan tänka mig att man inför en ny, guldbaserad valuta, låt oss kalla den för "guldkuai" papperssedel i
valörerna t. ex. 1,2,5 och 10 guldkuai då 1 guldkuai representerar 1 gr guld 2 kuai 2 gr o.s.v. som man sen kan köpa för vanliga pengar, yuan, till gällande spot.
Guldkuaisedlarna, i sin tur, är fullt backade i guld, kan bytas mot guldmyntskuai på just 1,2,5 och 10 gram men kan också säljas/växlas i yuan men till gällande spot. Yuanen blir på sätt och vis guldbackat indirekt via "guldkuain" och yuanen får därmed en kraftig "boost" internationellt och tar därmed dollarns roll.
Waddaya think of that?
Senast ändrad av Solidus; 2014-02-20 09:56


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt