Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Swish, Tradera och MinStoraDag
Swish, Tradera och MinStoraDag
2013-01-08 10:51 # 1
billion
Ännu ett stort initiativ för att få bort kontanterna. Överskottet går till stiftelsen MinStoraDag...någon som planerar att delta?

http://swish.tradera.com/#./minstoradag

Är du under 18 år? Misströsta inte. Du får använda upp till 2500 kr per månad med Swish. Du måste dock vara över 13...än så länge.

Vem vill inte ha ett enklare liv och samtidigt göra gott?
Senast ändrad av billion; 2013-01-08 10:58
2013-01-08 13:36 # 2
Nikon
Kommer att dö ut inom ett år eller två, precis som cash-korten.
Vem vill betala en krona per transaktion??
Dessutom är det alltför begränsat. Ett lokalt svenskt system i en global värld.
2013-01-08 19:59 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Ännu ett stort initiativ för att få bort kontanterna. Överskottet går till stiftelsen MinStoraDag...någon som planerar att delta?

http://swish.tradera.com/#./minstoradag

Är du under 18 år? Misströsta inte. Du får använda upp till 2500 kr per månad med Swish. Du måste dock vara över 13...än så länge.

Vem vill inte ha ett enklare liv och samtidigt göra gott?


Måste man inte vara 18 år för att ingå kontrakt?

Hörde ngt på nyheterna om att någon av bankerna uttalat sig om att det bör vara möjligt för, var det möjligen de som var yngre än 13 år (eller kan det t.o.m. varit 11 år), att skaffa bankkort. Jag tittar sedan många år inte på några nyheter aktivt men hejade till och frågade personen vid sidan om mig om jag hörde rätt om åldern....

Varför inte betala med guld istället, det har funkat i tusentals år. Bättre att skänka guld till behövande personer i fjärran länder än fiat-pengar som ändå inflateras bort i någon banan-valuta (= alla fiat-valutor)
2013-01-08 21:26 # 4
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Kommer att dö ut inom ett år eller två, precis som cash-korten.
Vem vill betala en krona per transaktion??
Dessutom är det alltför begränsat. Ett lokalt svenskt system i en global värld.


Jag tror tvärtom att detta kommer växa och bli stort men så småningom få problem med brottslighet och annat skräp. Det kommer därifrån "utvecklas". Telefonen måste knytas till en person/kropp.
Senast ändrad av billion; 2013-01-08 21:27
2013-01-08 21:28 # 5
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Ännu ett stort initiativ för att få bort kontanterna. Överskottet går till stiftelsen MinStoraDag...någon som planerar att delta?

http://swish.tradera.com/#./minstoradag

Är du under 18 år? Misströsta inte. Du får använda upp till 2500 kr per månad med Swish. Du måste dock vara över 13...än så länge.

Vem vill inte ha ett enklare liv och samtidigt göra gott?


Måste man inte vara 18 år för att ingå kontrakt?

Hörde ngt på nyheterna om att någon av bankerna uttalat sig om att det bör vara möjligt för, var det möjligen de som var yngre än 13 år (eller kan det t.o.m. varit 11 år), att skaffa bankkort. Jag tittar sedan många år inte på några nyheter aktivt men hejade till och frågade personen vid sidan om mig om jag hörde rätt om åldern....

Varför inte betala med guld istället, det har funkat i tusentals år. Bättre att skänka guld till behövande personer i fjärran länder än fiat-pengar som ändå inflateras bort i någon banan-valuta (= alla fiat-valutor)


Japp, jag fattar noll ...men...bekvämlighet verkar vara den moderna människans melodi...och om det finns lagar kan man gå runt dem bara man har en "bra" anledning.
2013-01-09 00:13 # 6
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Ännu ett stort initiativ för att få bort kontanterna. Överskottet går till stiftelsen MinStoraDag...någon som planerar att delta?

http://swish.tradera.com/#./minstoradag

Är du under 18 år? Misströsta inte. Du får använda upp till 2500 kr per månad med Swish. Du måste dock vara över 13...än så länge.

Vem vill inte ha ett enklare liv och samtidigt göra gott?


Måste man inte vara 18 år för att ingå kontrakt?

Hörde ngt på nyheterna om att någon av bankerna uttalat sig om att det bör vara möjligt för, var det möjligen de som var yngre än 13 år (eller kan det t.o.m. varit 11 år), att skaffa bankkort. Jag tittar sedan många år inte på några nyheter aktivt men hejade till och frågade personen vid sidan om mig om jag hörde rätt om åldern....

Varför inte betala med guld istället, det har funkat i tusentals år. Bättre att skänka guld till behövande personer i fjärran länder än fiat-pengar som ändå inflateras bort i någon banan-valuta (= alla fiat-valutor)


Japp, jag fattar noll ...men...bekvämlighet verkar vara den moderna människans melodi...och om det finns lagar kan man gå runt dem bara man har en "bra" anledning.


Men detta blir bara bekvämt om en signifikant andel av befolkningen skaffar det. Tills dess är det helt oanvändbart, och då har ingen någon anledning att skaffa det.
2013-01-09 00:34 # 7
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Men detta blir bara bekvämt om en signifikant andel av befolkningen skaffar det. Tills dess är det helt oanvändbart, och då har ingen någon anledning att skaffa det.


Samtliga storbanker pushar det och även staten är troligen mycket intresserad av att det lyckas. Det löser sig med användandet tror jag.
2013-01-09 08:23 # 8
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Men detta blir bara bekvämt om en signifikant andel av befolkningen skaffar det. Tills dess är det helt oanvändbart, och då har ingen någon anledning att skaffa det.


Samtliga storbanker pushar det och även staten är troligen mycket intresserad av att det lyckas. Det löser sig med användandet tror jag.


Precis som cashkorten..
2013-01-09 15:05 # 9
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Precis som cashkorten..


Massan har redan prylen och de älskar den. Tror inte detta är samma sak men..."time will tell".

Kostnaden på en krona står nog de flesta ut med efter hjärntvätt om hur säkert, billigt, ansvarsfullt och enkelt det är. Ännu ett skäl att använda sin älsklingspryl.

Nästan så man tror att betygen kommer direkt från bankerna:

https://itunes.apple.com/se/app/swish-betalningar/id563204724?mt=8
Senast ändrad av billion; 2013-01-09 15:23
2013-01-09 22:49 # 10
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Precis som cashkorten..


Massan har redan prylen och de älskar den. Tror inte detta är samma sak men..."time will tell".

Kostnaden på en krona står nog de flesta ut med efter hjärntvätt om hur säkert, billigt, ansvarsfullt och enkelt det är. Ännu ett skäl att använda sin älsklingspryl.

Nästan så man tror att betygen kommer direkt från bankerna:

https://itunes.apple.com/se/app/swish-betalningar/id563204724?mt=8


Lite svalare betyg på android market. Framförallt vad folk skriver i text.
Få tycker att avgifterna är acceptabla.
Någon påpekade att google wallet sannolikt kommer att döda swish inom kort.
Låter ju intressant.

Kommentarerna på itunes låter konstruerade av en marknadsförare. Ingen skriver väl på det viset?!

Men itunes är ju censurerat..
Senast ändrad av Nikon; 2013-01-09 22:53
2013-01-10 01:09 # 11
Silverbullit
Swish som produkt kanske kommer dö ut, men dess princip kommer snabbare än man kan ana dominera privata transaktioner. Cash korten försvann ju egentligen inte, de ersattes snarare av en "bättre" produkt, bank/konto/kreditkorten. Samma princip men bättre produkt. Behovet av swish finns därmed kommer också behovet tillgodoses, om det blir swish som vinner eller en annan "bättre" produkt det får framtiden utvisa. En sak är iallafall säker kontanter är inte här för att stanna.
2013-01-10 11:51 # 12
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Silverbullit
Swish som produkt kanske kommer dö ut, men dess princip kommer snabbare än man kan ana dominera privata transaktioner. Cash korten försvann ju egentligen inte, de ersattes snarare av en "bättre" produkt, bank/konto/kreditkorten. Samma princip men bättre produkt. Behovet av swish finns därmed kommer också behovet tillgodoses, om det blir swish som vinner eller en annan "bättre" produkt det får framtiden utvisa. En sak är iallafall säker kontanter är inte här för att stanna.


Så småningom kommer Swish i denna form att dö ut men jag tror att lösningen kommer växa till sig först för att sedan ersättas av något mer avancerat. Jag tror inte det är en "fluga".

Hur du funderat något över hur du kommer ställa dig när det är dags för den "slutgiltiga lösningen"? (om vi fortfarande är i livet då)

"Chop chop" eller "give in"?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt