Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Vad tror ni om guldprisets utveckling 2013?
Vad tror ni om guldprisets utveckling 2013?
2012-12-20 19:12 # 1
Cornucopia
Guldpriset har fallit tillbaka rätt hårt de senaste dagarna. Vad tror ni om utvecklingen under 2013?
2012-12-20 21:00 # 2
Nikon
Pendlande kring 11200:- men överlag oförändrat, dvs en fortsättning på hur det sett ut i 1,5 år nu.
2012-12-20 22:31 # 3
Guldkrona
Svårt att säga hur det exakt kommer att se ut 2013, en generell regel är ju att ifall man trycker pengar lika mycket som man gjort de senaste 10åren så kommer de närmaste 10åren att ha ungefär samma utveckling på guldpriset så länge inget oväntat sker. Det verkar som att de "positiva" effekterna av QE-Indefinetly trycker tillfälligt ner priserna, sedan så måste man definiera hur tillfälligt det är. Vi kommer ju troligtvis att se kraftiga prisförändringar i samband med debatten om "The fiscal cliff" kring årsskiftet. Men om jag måste gissa så tror jag att den kommer att nå 11500:-.
2012-12-21 10:24 # 4
Flavian
En bra tumregel är att genomsnittspriset, månad för månad, praktiskt taget alltid är högre än det var för ett år sedan om man räknar i amerikanska dollar.

På LBMA:s hemsida kan se hur högt genomsnittspriset varit månad för månad.

Jag skulle vara förvånad om guld inte har varit uppe i 2000 dollar per uns innan 2014 års slut och jag skulle inte bli särskilt förvånad om det har varit uppe i 2000 dollar innan 2013 års utgång.

Sedan kan man se det hela så här. Antag att guldpriset kommer att ha varit uppe i 2000 dollar innan utgången av 2014, vilket framstår som en försiktig prognos. I så fall kommer det ha tagit cirka 5 år för guldpriset att ha fördubblats. Om den trenden fortsätter så kommer guldpriset underen period av 25 år att ha stigit med en faktor på 32, vilket skulle betyda ett guldpris på 32.000 dollar per uns 2034.

Vi får se, men jag räknar med att guld kommer att vara fast etablerat som världsvaluta under 2030-talet. Världsvaluta är guldet förstås redan nu, men jag menar världsvaluta i den meningen att guldet kommer att ha ersatt dollarn som avräkningsenhet i världshandeln.
2012-12-21 13:56 # 5
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian

Vi får se, men jag räknar med att guld kommer att vara fast etablerat som världsvaluta under 2030-talet. Världsvaluta är guldet förstås redan nu, men jag menar världsvaluta i den meningen att guldet kommer att ha ersatt dollarn som avräkningsenhet i världshandeln.


Intressant. Iran tar redan betalt för sin olja i guld...
2012-12-21 14:01 # 6
Flavian
Ganska intressant i sammanhanget är hur lätt man med hjälp av derivat kan spekulera i ett stigande/fallande guldpris. Dessa derivat kan liknas vid en pappersvaluta. Och det är gulddervaten som successivt kommer att ersätta dollar och euro. Processen har redan börjat.
2012-12-21 14:07 # 7
Per-Arne
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian

Vi får se, men jag räknar med att guld kommer att vara fast etablerat som världsvaluta under 2030-talet. Världsvaluta är guldet förstås redan nu, men jag menar världsvaluta i den meningen att guldet kommer att ha ersatt dollarn som avräkningsenhet i världshandeln.


Intressant. Iran tar redan betalt för sin olja i guld...


Det beror väl mest på att de måste .... ?

Är det någon som har funderat på hur mycket USD har tjänat i styrka på utländska guldinvesterares (de som indirekt växlar sina valutor mot USD för att köpa guld) köpiver?
2012-12-21 15:38 # 8
Flavian
Vad föregående talare nämner spelar faktiskt ingen större roll.

Om NN växlar en kontobehållning från euro till dollar; det vill säga inga sedlar, så innebär detta ingenting annat än att ett visst antal euro "går upp i rök" och ett visst antal dollar "skapas" ur tomma intet.

Så dollarkursen gynnas inte av att guld avräknas i dollar.

Givetvis blir bilden något annorlunda om transaktionen görs i sedlar; det vill säga NN växlar en "lokal" valuta till dollar och köper sedan guld. Å andra sidan använder man sig i så fall dollarn som mellanled: det vill säga man driver upp dollarkursen när man växlar till sig dollar och driver ned den när man växlar till guld.

Å andra sidan kan man hävda att den som accepterar dollarsedlar som betalning för guld driver upp dollarkursen, eftersom han ju köper dollar och betalar med guld.

Jag tror att gåtans lösning står att finna i balansen mellan utbud och efterfrågan och tillgängliga mängder.

Den slutgiltiga dödsstöten för US-dollarn och vilken annan pappersvaluta som helst är när det inte finns någon som är villig att sälja guld mot pappersvaluta. Redan innan zimbabwe-dollarn inte godtogs som betalning för tomater, bussbiljetter och liknande hade det blivit omöjligt att köpa guld med hjälp av zimdollar. Något guld såldes inte mot zimdollar oavsett hur många kvadriljoner man erbjöd, men det gick fortfarande att köpa ägg med den. Ägg ruttnar ju, men det gör inte guld.

Av detta kan man dra slutsatsen att guldets pris i dollar är en inflationsprognos. Samtidigt har givetvis guldet en växelkurs uttryckt i andra varor och om guld blir absurt dyrt/billigt mätt i andra varor så har detta givetis också en inverkan på guldpriset. Om guldet ligger stabilt ett tag så ersätts på köpsidan spekulanterna med smyckestillverkare och när dessa tömt lagren stiger priset. Vice versa klarar inte spekulanterna av att driva priset till absurda nivåer, eftersom när guldet blir för dyrt så uteblir smyckesindustrin och detta räcker för att punktera marknaden.

Visst drivs guldpriset av spekulation, men smyckesindustrin korrigerar hela tiden spekulanternas excesser. Denna process underlättas av att det finns en hel massa guldderivat utan täckning i den fysiska varan.
2012-12-23 17:40 # 9
Per-Arne
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Vad föregående talare nämner spelar faktiskt ingen större roll.

Om NN växlar en kontobehållning från euro till dollar; det vill säga inga sedlar, så innebär detta ingenting annat än att ett visst antal euro "går upp i rök" och ett visst antal dollar "skapas" ur tomma intet.

Så dollarkursen gynnas inte av att guld avräknas i dollar.


Tycker du det? En större efterfrågan på USD (elektroniska eller sedlar) driver alltså inte upp kursen på USD mot den valuta som växlas till USD? En större efterfrågan på guld driver förmodligen inte heller upp priset på guld antar jag? Jag tror jag börjar förstå hur du tänker.
2012-12-23 18:38 # 10
Flavian
Om NN växlar till sig US dollar och betalar med euro och det i båda fallen handlar om kontobehållningar så betyder detta att ett visst antal euro går upp i rök och ett visst antal dollar skapas. Alltså har transaktionen ingen inverkan på dollarkursen. Samma sak gäller om någon växlar till sig vad som kallas unallocated gold och betalar med en kontobehållning med nominellt värde i någonting annat.

Om någon däremot växlar mellan sådant som inte går upp i rök/nyskapas i samband med transaktionen är det rimligen så att den som tar initiativ till att sälja något och köpa något annat driver upp priset på det som köps och driver ned priset på det som säljs.

Vill exempelvis någon bedriva byteshandel och använder potatis som betalningsmedel och med hjälp av potatisen byter till sig mjöl så driver han ned priset på potatis och upp priset på mjöl. Han försätter ju säljarna av mjöl i ett bättre förhandlingsläge och säljarna av potatis i ett sämre läge.

Problemet är emellertid att dessa lagar inte gäller när det handlar om att förvandla något som upphör att existera/nyskapas i transaktionsögonblicket.

Om växelkursen exempelvis är 0,70 euro per dollar och någon växlar till sig 1000 dollar bankmedel med hjälp av 700 euro bankmedel så betyder detta att det efter transaktionen finns 700 euro bankmedel mindre och 1000 dollar bankmedel mer. Detta gäller dock inte när man byter potatis mot morötter. Potatisen finns ju kvar efter transkationen och morötterna fanns ju till redan före transaktionen.

Möjligen blir situationen något annorlunda om transaktionen mellan euro och dollar involverar två banker, men under förutsättning att bytet av räkneenhet görs inom en och samma bank är det omöjligt att göra några invändningar mot resonemanget att det bara handlar om att skriva in nya kombinationer av siffror och bokstäver i en dator.
Senast ändrad av Flavian; 2012-12-23 19:03
2012-12-23 21:29 # 11
Per-Arne
Ahh, nu förstår jag. När jag tar mina elektroniska låtsaskronor som jag har fått kämpa en hel månad för och betalar Libertysilver med så går dessa in på Libertysilvers bankkonto. Libertysilver i sin tur tar dessa låtsaskronor och växlar till USD för att köpa guld för. Vid denna transaktion så upphör plötsligt mina låtsaskronor att existera. Den som sålde låtsasdollar till Libertysilver har inget kvar efter transaktionen och den som sålde guld till Libertysilver har låtsasdollar kvar på sitt konto. Logiskt.
Senast ändrad av Per-Arne; 2012-12-23 21:30
2012-12-23 22:33 # 12
Flavian
Om du sätter in 1000 riksbankskronor på den bank där du är kund så emitterar denna bank i samma ögonblick 1000 låtsaskronor. De 1000 riksbankskronorna blir bankens egendom och läggs till bankens reserv.

Om du sedan begär att din bank skall omvandla dessa 1000 låtsaskronor till låtsaseuro och växelkursen mellan låtsaseuro och låtsaskronor är 8,63268 låtsaskronor per per låtsaseuro så kommer banken helt enkelt att låta 1000 låtsaskronor gå up i rök och sedan ur tomma intet trolla fram 115,84 låtsaseuro.

Samma princip gäller när en bank omvandlar låtsaskronor till låtsasdollar eller låtsasguld.

Det hela blir först problematiskt när kontoinnehavaren begär att låtsaseuro skall förvandlas till euro tryckta av ECB, eftersom banken inte själv ur tomma intet kan trolla fram eurosedlar. För ECB vore detta dock inget större problem eftersom ECB bara behöver papper och trycksvärta för att trolla fram euro.

Samma sak gäller när en kontoinnehavare hos en Bullion Bank begär att låtsasguld, som kallas unallocated gold, skall omvandlas till real bling. Det kan leda till att banken blir insolvent och begärs i konkurs.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt