Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Är det viktigt med litteratur om monetär ekonomi på svenska?
Är det viktigt med litteratur om monetär ekonomi på svenska?
2012-08-10 15:49 # 13
Despierto
Sedan kan jag lugnt påstå att även om Parasitstopps analys må vara riktigt så är hans förslag på åtgärder är rena mardrömmen för den som är det minsta frihetligt sinnad... Och bortsett från allt annat så har Lincoln en makalöst ful mun och jävligt aggressivt sätt. Inget ställe jag skulle skicka någon till för utbildning.
2012-08-10 16:09 # 14
Sigvard
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av Reflection

Det finns faktiskt redan, på följande blogg: http://parasitstopp.wordpress.com
.


Inte för att lägga ord i Torgnys mun, men jag tror han menade ett material som är väldigt kortfattat och koncist, i ett format som är enkelt för helt o-insatta och o-intresserade personer att snabbt ta åt sig.


Jo det enkla och basala är det viktigaste. En ganska enkel sådan finns i Richard Werners bok "Mammons Furstar" på sidorna 28 - 46 här. Resten av boken handlar om japanska centralbanken, väldigt intressant och välskriven men inget som man lockar någon med för att få denne intresserad av penningsystemet.

Sedan finns ju även Ellen Browns "Bankerna och skuldnätet" som är en bra nybörjarbok. Ellen är inte anhängare av guldmyntsfot utan en Greenback-anhängare så man vet det när man läser den. Allt kanske inte är 100% korrekt i denna tegelsten för nybörjare men en riktigt bra inkörsport till att bli intresserad av penningsystemet. Och att den är på svenska.
Senast ändrad av Sigvard; 2012-08-10 16:10
2012-08-10 19:26 # 15
Sigvard
När det gäller videos till nybörjare och på svenska så brukar jag hänvisa till den svenska översättningen av Paul Grignons Money as debt - Pengar som skuld.

Men jag rekommenderar alltid att först titta på den översatta videon med Richard Werner som förklarar själva kreditgivningen betydligt bättre än Money as Debt. Finns på LS hemsida här.

Tyvärr så förklarar "Money as debt" det här med räntan dåligt eller inte alls egentligen. Detta förklaras betydligt bättre i en senare version men den är inte svensktextad.

Det finns ytterligare videos att rekommendera men tyvärr inga svensktextade som jag känner till.
Senast ändrad av Sigvard; 2012-08-10 19:27
2012-08-13 14:24 # 16
Liberty Silver / Gustav Andersson
När det gäller litteratur och huruvida man förstår eller ej så är ju detta naturligtvis väldigt olika från person till person. Jag själv skulle nog vilja påstå att jag ligger något över medel i mina engelskkunskaper. Den svenska befolkningen må vara bland de bättre i världen när det gäller engelska, men många svenska överskattar också sina engelskakunskaper. Kraftigt.

När det gäller ekonomisk litteratur på engelska läser jag den med förhållandevis stor lätthet. Men visst stöter man emellanåt på ord som man är lite osäker över.

Detta var därför jag, när jag för något år sedan påbörjade mitt samarbete med Torgny Persson, hade idén att göra bra och informativa videoklipp tillgängliga för "gemene man" genom att förse klippen med undertexter.

Bra och enkla klipp som förklarar olika ekonomiska begrepp. En lite skara har det blivit sedan dess, men det är ett ganska tidskrävande arbete. Jag ser emellanåt när jag nu i efterhand tittar igenom vissa av klippen att de har vissa felaktigheter i översättningen och även innehåller vissa stavfel och dylikt. Detta pga. att det som sagt tar tid och jag har översatt många av klippen under viss tidspress, då jag tyvär inte jobbar med att översätta på heltid.

Men jag själv tror att det kan vara ett bra sätt att förenkla för folk som inte kan engelska. Sen kan man ju även tänka sig att man skulle kunna göra "overdubb" (med röst) på vissa klipp som bara är presentationer så som Crash Course eller varför inte Bastiats "Det krossade fönstrets villfarelse"

Kanske även detta aningens tids och kvalitetskrävande. Men jag tror det finns många sätt. En broschyr som Torgny talade om är naturligtvis inte någon dum idé. Det är aldrig fel med något som man kan ge folk direkt i handen.

Förövrigt står även Kollaps av David Jonstad på min "att-läsa" lista. Har för mig att Fredrik skrev nånstans att han hade plöjt den.
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2012-08-13 15:13
2012-08-13 21:27 # 17
Kire
Jag är född 1956 och vi började lära oss engelska i trean. Efter nian var det inget mer för min del som skulle läsa vidare i ett tekniskt yrke. Så efter många år kom jag in i datorvärlden och i mitt jobb blev det så småningom mycket dator-fackuttryck som jag skulle lära mig. Den engelskan jag kan idag är knappast den engelskan som ekonomer kan. Jag fattar alltså inte så mycket av era vidoes och jag tror inte att ni förstår min del av engelskan. Så att kuinna eller inte kunna prata engelska säger inget.
2012-08-15 11:24 # 18
POS
Jag har precis läst ut Johan Norbergs En perfekt storm, och den boken kan jag rekommendera ifall man vill förstå dagens finanskris.
2012-08-22 09:44 # 19
Lincoln
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Sedan kan jag lugnt påstå att även om Parasitstopps analys må vara riktigt så är hans förslag på åtgärder är rena mardrömmen för den som är det minsta frihetligt sinnad... Och bortsett från allt annat så har Lincoln en makalöst ful mun och jävligt aggressivt sätt. Inget ställe jag skulle skicka någon till för utbildning.


Varför måste man vara snäll i munnen när man beskriver det som fängslar och förslavar hela ekonomin? Jag tycker tvärtom att "snällheten" är problemet. Folk ser inte hur lurade de blir av allt prussiluskande. Tror du Grekerna eller Spanjorerna är intresserade av att prata prussiluskspråket?

Det du gör är dock, enligt mig, extremt aggressivt och fult (en form av dold aggressivitet som tyvärr är väldigt vanligt förekommande, "covert aggression" kallas det på engelska och kollar du på youtube efter "covert aggression" + "George Simon" så hittar du ganska bra prylar om det - han har skrivit en mycket bra bok i ämnet också - rekommenderas.). Du anger inga sakliga argument överhuvudtaget utan bara konstaterar att jag är emot frihet. Det är ett fult påhopp jag aldrig skulle göra mot dig utan att jag sakligt beskriver hur jag tycker du är emot frihet - att bara skita på person utan att argumentera är fult, elakt och, som sagt, osakligt. Det är med sådan dold aggressivitet man trycker ned andras åsikter utan att överhuvudtaget argumentera - bara döma. För mig är ditt argumenteringssätt ett tecken på ofrihet då det marginaliserar och försöker tysta ihjäl utan att sakligt argumentera (och detta är typiska dolt aggressiva tekniker). Att du sedan tycker att du är "finare" i munnen ändrar inte min uppfattning.

Mitt senaste (och troligen sista) inlägg går igenom det som behöver sägas om penningsystemet och enligt mig är det inte svårt att förstå. Har man fattat det så har man fattat penningsystemet.
Hur storbankerna bollar sina skulder mellan sig för att slippa betala dem till kunderna
Senast ändrad av Lincoln; 2012-08-22 09:53
2012-08-24 12:51 # 20
Sigvard
Om vi även skall ta med bloggar skrivna på svenska så kan jag definitivt rekommendera Parasitstopps blogg (Lincoln). Den innehåller förutom en del avancerat främst lättillgängliga och pedagogiska ingångar för nybörjare att förstå hur vårt penningsystem fungerar. Nybörjaren börjar helst med serien ”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

Det finns mycket grafiska och även animerade sådana för att underlätta förståelsen. Så det är en utmärkt blogg för nybörjare. Även för mig har flera frågetecken lösts upp av att läsa Lincolns blogg. Rekommenderas å det varmaste.
2012-09-19 14:51 # 21
Sigvard
Hittade idag "Secret of OZ" av Bill Still - (med SVENSK TEXTNING). Den är en utmärkt och enkel film om penningssystemet och dess historia. Och hur det skulle kunna gå att LÖSA detta på ett bättre sätt. Äntligen översatt till Svenska. OBS att ni kanske behöver klicka på "textnings-ikonen" nere till höger på spelaren för att få fram den svenska texten.

http://youtu.be/swkq2E8mswI
2012-09-22 15:26 # 22
HPX
Verkar som det är dags igen : Nej, nej, nej, NEJ!

"Greenbackers" som Ellen Brown, Bill Still & Co. bör man bara läs om man vill få politisk propaganda. De är för STATLIGA PENGAR och emot privata centralbanker, och tror samtidigt att om bara staten får ansvar för penningväsendet löser sig allt. Historien (och teorin) visar att inget kunde vara mer felaktigt. "Demokratiska" pengar är NONSENS.

"Sound money" innebär pengar som folk frivilligt använder. Penningväsendets historia visar att varenda eviga gång som staten tar monopol över penningväsendet så börjar man tvinga folk att sluta använda guld och silver, pressar ut papperspengar, sätter upp bankgarantier och alla andra dumheter vi ser idag för att kunna finansiera statens underskottspolitik. Att ge tryckpressen till staten är knappast en lösning på detta problem.

Följaktligen, vill man lära sig något om pengar, framförallt om "sound money", så går man inte till vänsterns propagandamaskineri, utan vänder sig istället till den Österrikiska ekonomiska skolan. Läs Hayek, Mises, Rothbard etc. om ni vill veta vad problemet är. Läs Detlev Schlichters "Paper money collapse".

....tro inte på "politiska lösningar" på kredit-problematiken, då problemet är skapat av politiker.
2012-09-23 23:52 # 23
Sigvard
Citat:
Ursprungligen postat av HPX
Verkar som det är dags igen : Nej, nej, nej, NEJ!

"Greenbackers" som Ellen Brown, Bill Still & Co. bör man bara läs om man vill få politisk propaganda. De är för STATLIGA PENGAR och emot privata centralbanker, och tror samtidigt att om bara staten får ansvar för penningväsendet löser sig allt. Historien (och teorin) visar att inget kunde vara mer felaktigt. "Demokratiska" pengar är NONSENS.

"Sound money" innebär pengar som folk frivilligt använder. Penningväsendets historia visar att varenda eviga gång som staten tar monopol över penningväsendet så börjar man tvinga folk att sluta använda guld och silver, pressar ut papperspengar, sätter upp bankgarantier och alla andra dumheter vi ser idag för att kunna finansiera statens underskottspolitik. Att ge tryckpressen till staten är knappast en lösning på detta problem.

Följaktligen, vill man lära sig något om pengar, framförallt om "sound money", så går man inte till vänsterns propagandamaskineri, utan vänder sig istället till den Österrikiska ekonomiska skolan. Läs Hayek, Mises, Rothbard etc. om ni vill veta vad problemet är. Läs Detlev Schlichters "Paper money collapse".

....tro inte på "politiska lösningar" på kredit-problematiken, då problemet är skapat av politiker.


Den här filmen är riktigt bra tycker jag och har den stora fördelen att den är översatt till svenska. Gissar att du med politisk propaganda menar vänsterpropaganda (?). Men det här har varken med höger eller vänster inom politiken att göra utan med att skapa ett vettigt penningsystem.

Just de här idéerna står ju förutom Bill Still även Richard Werner (Positive Money), Michael Hudson (AMI) och Steeve Keen bakom och dessa är ju ytterst intelligenta personer. Richard Werner är väl den som kanske är den bäste, i varje fall som jag tycker.

Gissar att du förespråkar något s.k free-banking-system men det är inget som jag tror skulle fungera.
Senast ändrad av Sigvard; 2012-09-23 23:55
2012-09-24 10:42 # 24
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Sigvard
[Men det här har varken med höger eller vänster inom politiken att göra utan med att skapa ett vettigt penningsystem.


Fel, det här har i allra högsta grad med vänster och höger att göra. Greenbackers är för en stor, stark stat som har penningsystemet i ett hårt grep och kan använda valutan till sin fördel. Men det är kanske ett ämne för en annan tråd...


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt