Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Mitt första Guldinköp.
Mitt första Guldinköp.
2012-08-08 23:17 # 1
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Postade just en ny tråd i Silver delen av forumet, och ville posta en liknande här under guld, eftersom jag vet att många likt mig älskar både silver OCH guld! :)

Är lite nyfiken på vad det var för något guldobjekt som var det första alla ni guldälskare här köpte?
Köpte ni objektet först, och sedan väcktes intresset?
Eller hade ni intresset först och därefter köpte ni ert första silverobjekt?

När det gäller guld ägde jag inget (förutom något random armband eller ring) innan jag fick upp ögonen för ädelmetaller som värdesäkrare inför den kommande kollapsen.

Mitt första guldobjekt var en Österrikisk 1 Ducat på ynka 3.44gr.
Denna fick dock snart sällskap av lite större mynt av mer substans. Om man gillar tunna guldmynt kan jag verkligen rekommendera de Österrikiska ducaterna, både 1 och 4 dukaterna. Själv fann jag dock snabbt att jag gillar lite tjockare. Så det har hunnit bli en del svenska 10kr, 20kr och modernare 1000kr och 2000kr. Det jag dock gillar mest av de guldobjekt jag för tillfället äger är min mexikanska 50 pesos. Enligt mig världens vackraste guldmynt! Och dessutom superhärligt att hålla i handen. :D

Så, låt höra, vad var ert första guldinköp?
2012-08-09 23:33 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Mitt första guldköp var en 10 kr som ung då jag samlade på mynt. Vad gäller moderna investeringsmynt var det nog bland annat en Krugerrand hos ett estnisktägt företag som börjar på T :-)
2012-08-10 00:38 # 3
Selous
Det första jag köpte var Krugerrands, sedan har det blivit lite annat också. 50-pesosmyntet är onekligen maffigt men jag tror nog ändå att jag måste bli lite klicheartad och hålla St Gaudens Double Eagle som absolut favorit.
2012-08-10 08:45 # 4
Scarecrow
Mitt första guldinköp var en Rolex Day-Date. Inte för att ha något snobbigt att visa upp, utan för att jag tycker de schweiziska kvalitetsuren är så häftiga. Det föll sig då att det blev en helguldsklocka. Sedan köpte jag en del guldlänkar i Thailand. Dock inte i syftet att bära dem, utan för att jag föll för hantverket och blev fascinerad av den gula färgen och höga guldhalten. Mitt första investeringsguld för några år sedan bestod av 100-grams tackor, Kina-pandas, samt några äldre Napoleon- samt 20-kronorsmynt från Oscarstiden. Alla de äldre guldmynten från "guldmyntfotseran" tycker jag personligen är mycket vackra och väl värda att köpa. Passar att lägga i skattkistan. Tackorna från PAMP är ojämförligt vackrast, med sina drak- och fortunamotiv.
2012-08-10 09:51 # 5
kaase
Det blev tio Krugerrand, som min fru tog emot när Posten kom. När jag berättade vad hon höll i handen släppte hon dem som om det varit en orm... Jag gillar Perth Mints grejer och sydamerikanska mynt eftersom de skriver ut legering och finvikten.
2012-08-10 13:25 # 6
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av Selous
...och hålla St Gaudens Double Eagle som absolut favorit.


Aha! Just vad jag är ute efter i min jakt på världens vackraste guldmynt!
Så nästa stora guldköp jag gör kommer vara en St.Gauden.
2012-08-11 01:07 # 7
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av kaase
Det blev tio Krugerrand, som min fru tog emot när Posten kom. När jag berättade vad hon höll i handen släppte hon dem som om det varit en orm... Jag gillar Perth Mints grejer och sydamerikanska mynt eftersom de skriver ut legering och finvikten.


Synd bara att Perths grejor (Nugget/Lunar) blivit så rackarns dyra på LS på sistone. Billigare att beställa direkt från Perths webshop och betala frakt från Australien(!)

Personligen tycker jag historiska mynt från exempelvis latinska mynunionen har facinerande historia och symbolism i dagens "Euro-kris". Dessutom har dom optimal juridisk status. De har varit legal tender, och räknas därmed som momsfri bullion. Men de är inte legal tender längre, vilket gör att de inte omfattas av penningstvättslagen.
Det gäller att hitta kryphålen ;-)
2012-08-11 23:31 # 8
kaase
Jag håller med om de latinska mynten, jag gillar att det fanns en standard redan då. Har en del sådana mynt, och jag köper kontinuerligt dem när jag hittar till bra priser. Behåller de som är i gott skick och säljer vidare de övriga. Egentligen gillar jag kanske alla guldmynt... ;)
2012-08-16 09:11 # 9
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av kaase
Det blev tio Krugerrand, som min fru tog emot när Posten kom. När jag berättade vad hon höll i handen släppte hon dem som om det varit en orm... Jag gillar Perth Mints grejer och sydamerikanska mynt eftersom de skriver ut legering och finvikten.


Synd bara att Perths grejor (Nugget/Lunar) blivit så rackarns dyra på LS på sistone. Billigare att beställa direkt från Perths webshop och betala frakt från Australien(!)

Personligen tycker jag historiska mynt från exempelvis latinska mynunionen har facinerande historia och symbolism i dagens "Euro-kris". Dessutom har dom optimal juridisk status. De har varit legal tender, och räknas därmed som momsfri bullion. Men de är inte legal tender längre, vilket gör att de inte omfattas av penningstvättslagen.
Det gäller att hitta kryphålen ;-)


Vi jobbar på ett primary dealer contract med Perth Mint. Omständigt med mycket dokumentation och due diligence men vi har fått indikativt besked om att de kommer godkänna oss som återförsäljare. Då kommer vi kunna sänka priserna på dessa produkter också samt bredda utbudet.
2012-08-16 10:15 # 10
kaase
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Vi jobbar på ett primary dealer contract med Perth Mint. Omständigt med mycket dokumentation och due diligence men vi har fått indikativt besked om att de kommer godkänna oss som återförsäljare. Då kommer vi kunna sänka priserna på dessa produkter också samt bredda utbudet.


I like. :) Det borde finnas "like"-knappar i forumet.
2012-08-20 21:28 # 11
rikf805
En quarter brittisk guldsouvereign.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt