Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Mitt första Silverinköp.
Mitt första Silverinköp.
2012-08-08 23:08 # 1
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Är lite nyfiken på vad det var för något silverobjekt som var det första alla ni silverälskare här köpte?
Köpte ni objektet först, och sedan väcktes intresset?
Eller hade ni intresset först och därefter köpte ni ert första silverobjekt?

Själv var det lite av båda.
Jag köpte för ca: 10år sedan en amerikansk silver Morgandollar från 1879. Så fort jag fick den i handen fattade jag tycke för den. De äldre amerikanska silverdollarna är ju otroligt vackra. Både Morgandollarna och de senare Peace dollarna.

Men mitt första silverobjekt jag köpte ur rent investeringssyfte var en 1 kg Kookaburra från 1993.
Har för tillfället inga sådana, men jag måste erkänna att jag fortfarande är svag för dessa 1kgs mynt!

Så, låt höra, vad började er silverbana med?
2012-08-09 21:56 # 2
P1975
Hej Fredrik,

jag köpte mitt första silver med en 1-kilos Kantonalbank silvertacka ifrån en firma i Schweiz 2009.

Jag betraktade den mest som en försäkring emot sjuka fiat-pengar men hade inget känslomässigt engagemang till den egentligen. Nu blir det mest mynt pga den låga momsen i Tyskland (7%). Jag har en massa olika mynt, men om jag ska fatta tycke för ett specifikt mynt rent estetiskt blir det nog den Mexikanska Libertaden.

Så fort man blandar in känslor i investeringsbeslut görs dåliga affärer. Hade räntan på fiat valutor kortsiktigt varit ca 20-25% och allting annat varit lika (arbetslöshet, kostnader för livsmedel, kostnader för transport [drivmedel], etc) hade jag eventuellt satt tillbaks "min finansiella röst" i bankernas våld, men det lär inte ske de närmaste åren. Som Marc Faber beskriver i sin presentation på von Mises-institutet "Mirror mirror on the wall, when is the next AIG to fall": kan man inte vara så dogmatisk vad gäller investeringsstrategi nu för tiden, man måste hela tiden skifta allokering....

Dock är det ju givet att ädelmetaller kommer öka i värde den närmaste tiden, med kortsiktiga rekyler.

Keep stackin'...

/Paul
2012-08-09 22:02 # 3
Herr G
Mitt första silver hängde med vid ett guldinköp för att runda av priset till närmaste tusenlapp, och var ett par Liberty Silver-mynt. Blev glatt överraskad av känslan att hålla i ett så rejält mynt (med frän design) och sedan dess har det blivit fler olika mynt och tackor med en 1 unsare från Monarch som favorit.
2012-08-09 22:43 # 4
Solidus
En god vän till mig , som var guldsmed , hade en back full med siverskrot som han inte hann sälja innan det stora prisraset på 80-talet. Däri låg det en 1000g silvertacka som jag fick köpa för det facila priset av 800 kr.
Intresset var väckt därmed så jag fortsatte med 18K guldplans (sexkantsstång), vi sågade av en decimeter eller så då och då. Det var för mer än 30 år sen. Sen blev det bara värre. Jag har börjat med guldvaskning, guldprospektering, jobbat som fältgeolog åt gruvbolag, tillverkar utrustning och handlar med guld och vet var det finns vansinnigt mycket guld.
God natt!!
2012-08-09 22:43 # 5
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av Herr G
... 1 unsare från Monarch som favorit.


Skoj att höra att det finns andra Monarchare därute! :)
Älskar själv Monarchs gjutna tackor. Det är något speciellt med gjuten tacka som inte präglad riktigt kan matcha.
Gillar dessutom att Monarchs tackor kommer i udda vikter aom 2, 3 och 25 oz.
Skulle varit trevligt om vi hade kunnat få hem Monarchs utbud till Sverige.
Får väl lobba för det på jobbet. :D
2012-08-09 23:27 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Mitt första silverköp var en tub Silver Eagles på Tradera 2006 eller 2007. Har för mig att jag betalade runt 4000 kr vilket nog får betraktas som ett överpris även beaktat momsen.

Dock samlade jag på mynt när jag var liten så den första cirkulerade silverkronan skaffade jag nog 1984. Mellan avslutat myntsamlande och nytt intresse för silver (initalt i form av aktier och papperssilver runt 2003) hade jag några vilsna år med bl.a. studier i nationalekonomi där det inte fanns några ädelmetallförespråkare så långt ögat kunde nå... Däremot en professor som någon gång på 70-80-talet hjälpt stater på arabiska halvön (bl.a. Qatar om jag inte minns fel) att producera ekonomiska 5 och 10-årsplaner. Cool merit :-)
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2012-08-09 23:31
2012-08-10 00:32 # 7
Selous
Jag tog emot en tvåkrona som betalning nån gång runt millenieskiftet. Då hade jag inte koll på att det var silver i den, jag tyckte mest det var kul med ett svenskt mynt jag aldrig sett innan men i backspegeln blir det onekligen mitt första inköpta silvermynt. I procent räknat var det sannolikt den bästa affär jag gjort. Mitt första medvetna silverköp var några maples som åkte med i farten när jag köpte Krugerrands för en 3-4 år sedan nån gång. Med tiden har det blivit en del, bland annat en 100oz tacka, en komplett samling Britannias och en komplett samling Rwanda African wildlife men favoriterna är utan tvekan Libertads, jag har en enkilos och några 5oz. De toppas sendast av Lakota dollarn, den är oerhört vacker och lite kul och annorlunda genom att rent formellt vara "currency of the free and independent nation" som det står på den. Kanske lekte jag bara indian för mycket som liten...
2012-08-10 16:49 # 8
Sigvard
Mitt första silverinköp var 49 stycken LS-mynt för c:a 2 år sedan (frakten dubblades vid 50 stycken). Det var riktigt häftigt att plocka upp dessa. De finns kvar ännu, har aldrig sålt något faktiskt. Tycker att ädelmetallerna är en slags försäkran eller motvikt mot SEK-valutan. Och de är vackra att se på och det känns skönt att hålla dem i handen.

Sedan så fick jag ju min veckopeng i enkronor på 50 - 60 talet förstås. Men de försvann snabbt i godis-konsumtionens tecken. Och det var det värt :-)
2012-08-13 08:44 # 9
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av Sigvard
Mitt första silverinköp var 49 stycken LS-mynt för c:a 2 år sedan


Det är lite fräckt när någons första silverinköp är LS-rounds måste jag säga. :)
Gillar denna produkt väldigt mycket själv eftersom du får både ditt silver och ett bra budskap på samma gång!
Det är utan tvekan den rätta presenten till någon man vill konvertera till att köpa silver.

Hade själv en sådan historia för ca: 2 veckor sedan där jag gav ett silvermynt till en kompis jag "tjatat" på i en evighet om att börja placera sina besparingar i silver/guld. Visst, hon lyssnade väl en del men de gick aldrig riktigt in i hjärtat. Därför gav jag henne ett silvermynt när hon fyllde år för ett par veckor sedan. Dagen efter beställde hon sina första 40oz! Utan övrigt tryck från mig ska tilläggas.
Det är bara något visst med att få hålla metallen i sin fysiska form som spelar på något djupt ner den mänskliga själen.

Så det kan ju vara ett tips till er som inte verkar komma någonstans med era vänner. Ge dem ett Liberty Silvermynt så vet man aldrig vad som händer! :)
2012-08-19 13:21 # 10
Ag
Roligt att höra eran historier!

Mina första silvermynt var cirkulerade 1kr i silver som jag fick då jag ärvde en myntsamling av en släkting.
Det var för några år sedan då så var jag inte så intresserad av myntsamlande så jag visste egentligen inte om att det var silver i mynten.

Mars 2012 så väcktes mitt intresse för myntsamlandet så jag surfade runt på internet och råkade komma in på LS.
Jag läste runt lite på sidan och beslöt mig för att börja köpa silver och guld.
Nu så har jag gjort några småköp när ekonomin tillåter, och planerar att fortsätta med de små inköpen och möjligtvis ett större från Estland nu i höst.
2012-08-20 21:23 # 11
rikf805
Jag köpte en silverdollar på sommaren 2001 i Las Vegas, mest som en souvenir. Efter det tog det några år innan jag på allvar började inse vilket värde mynt av ädelmetall verkligen kan ha och vilken försäkring de kan komma att bli. Dessutom är de vackra.
2012-11-07 14:13 # 12
Cornucopia
Mitt första silverköp var en Silver Eagle via Tradera. På den tiden fick man dem för ca 80:- kronor, men man fick köpa dem en och en, vilket gjorde att det var svårt att nå några volymer.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt