Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Köpa guld som investering...
Köpa guld som investering...
2012-07-03 10:57 # 1
Despierto
...eller köpa guld som sparande? Skulle vara intressant att få höra hur ni andra tänker kring guld-och silverköp.
Senast ändrad av Despierto; 2012-07-03 11:00
2012-07-03 12:36 # 2
ubiyca
Jag betraktar inte Guld och Silver som en investering. En investering för mig är något som ger kontinuerlig utdelning, och kassaflöde. Dock kan ju en investering betraktas som något man köper idag, för att få en konstnadsminskning i framtiden. Dock anser jag och köper jag guld (främst) som en "försäkring" mot systemkollaps/papperspengars värdeminskning.
2012-07-03 12:58 # 3
LPB
Då man bör sprida sina sparande/risker, så har jag en del av mitt kapital investerat i silver och guld förutom aktier.
Varför jag sparar en del i silver och guld, beror bl.a. för att jag inte skal bli helt pank om/när Fiat valutorna kollapsar.

Varför jag inte går 100% in i mitt sparande med placering i silver och guld, är att aktier är lättare att omsätta om jag behöver kapital snabbt.

En annan grund är osäkerheten och manipuleringen av handeln inom ädelmetaller, tror dok på sikt att det kommer en ordentlig korrektion av priset av ädelmetaller.
2012-07-04 12:19 # 4
Per-Arne
Semantik. Vad avser vi med en investering? Ett nettovärde av diskonterade cash flows? I så fall kan man mycket väl se det som en investering att köpa guld. Finns ingenting som säger att det måste vara periodicerade cash flows - man köper och man säljer.

Jag ser mitt guld som ett sparande eller som en försäkring snarare än som en investering. Ett skydd mot inflation och elektroniskt jumbo-mumbo.
2012-07-04 17:48 # 5
ubiyca
Jag köpte guld när det låg kring $1100/oz.. dvs. kom in hyfsat.. min tanke är också att om olyckan är framme dvs. att man gifter sig, så har man råvaran.. köpt till ett mycket lägre pris. Bara att be guldsmeden att komponera guldringar enligt önskemål.
2012-07-04 23:46 # 6
Liberty Silver / Gustav Andersson
För min personliga del ser jag snarare minna ädelmetallinköp som en "konvertering" snarare än något annat. Dvs. att jag konverterar mina papperspengar till ädelmetall varpå det blir ett långsiktigt sparande. Att spara i papperspengar känns otänkbart och att investera sina papperspengar i några andra instrument som statspapper, obligationer eller nåt annat marknadsvidrigt som tex. fonder känns uteslutet. Aktier inom vissa branscher kan förvisso vara aktuellt då det alltid finns fickor av tillväxt. Även under riktigt usla tider. Men för den vanliga spararen, som vill spara på långsikt, ser jag personligen inget rimligare alternativ än att konvertera sina papper till ädelmetall för att sedan lägga metallerna på hög för framtiden.

Jag menar på att för de flesta sparare är aktiemarknaden idag alldeles för ostabil för att kunna spara i på ett tryggt sätt.

Exters pyramid är intressant och visar hur flykten till säkrare tillgångar under finansiell oro brukar se ut.

Att kunna ta ett skutt direkt till guld och silver får en att sova tryggt.
2012-07-05 11:27 # 7
promavent
Jag köper det främst som säkerhet kortsiktigt och som investering/konvertering långsiktigt, hade köpt mer om jag inte ansåg att marknaden är alldeles för manipulerad fortfarande.
2012-07-09 13:26 # 8
Bob
Citat:
Ursprungligen postat av promavent
hade köpt mer om jag inte ansåg att marknaden är alldeles för manipulerad fortfarande.
Det är väl en bra förutsättning, när manipulationen upphör lär priserna stiga och då är det skönt att redan ha gjort inköpet?
2012-07-17 16:40 # 9
LPB
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
Då man bör sprida sina sparande/risker, så har jag en del av mitt kapital investerat i silver och guld förutom aktier.
Varför jag sparar en del i silver och guld, beror bl.a. för att jag inte skal bli helt pank om/när Fiat valutorna kollapsar.

Varför jag inte går 100% in i mitt sparande med placering i silver och guld, är att aktier är lättare att omsätta om jag behöver kapital snabbt.

En annan grund är osäkerheten och manipuleringen av handeln inom ädelmetaller, tror dok på sikt att det kommer en ordentlig korrektion av priset av ädelmetaller.


Vill tillägga att jag uppmanar ett reguljärt silverköp, oavsett hur stort/litet det är.
Jag vill ha JP Morgan bankrutt!!
2012-07-17 16:45 # 10
LPB
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver Kunskapscentralen / Gustav Andersson
För min personliga del ser jag snarare minna ädelmetallinköp som en "konvertering" snarare än något annat. Dvs. att jag konverterar mina papperspengar till ädelmetall varpå det blir ett långsiktigt sparande. Att spara i papperspengar känns otänkbart och att investera sina papperspengar i några andra instrument som statspapper, obligationer eller nåt annat marknadsvidrigt som tex. fonder känns uteslutet. Aktier inom vissa branscher kan förvisso vara aktuellt då det alltid finns fickor av tillväxt. Även under riktigt usla tider. Men för den vanliga spararen, som vill spara på långsikt, ser jag personligen inget rimligare alternativ än att konvertera sina papper till ädelmetall för att sedan lägga metallerna på hög för framtiden.

Jag menar på att för de flesta sparare är aktiemarknaden idag alldeles för ostabil för att kunna spara i på ett tryggt sätt.

Exters pyramid är intressant och visar hur flykten till säkrare tillgångar under finansiell oro brukar se ut.

Att kunna ta ett skutt direkt till guld och silver får en att sova tryggt.


Ursäkta men "konvertering" låter i mina öron som en socialdemokratisk "linje 2".
Inte för att jag är oenig om vad som är "riktiga" pengar, men det låter lite kvasi-smart, att säga att man konverterar.
Konverterar du också till aktier? Eller konverterar du när du köper en bostad?.
2012-07-21 05:58 # 11
Solidus
Ytterligare ett bevis på att man ska äga sitt guld: $59 BILLION CHINA GOLD SCAM EXPOSED: Illegal Gold-Futures Trading on Mainland Underscores Chinese Middle Class Demand

http://www.kitco.com/reports/KitcoNews20120720KB_china_gold_scam.html

Slutsats: bättre ett ton guld i handen (tungt!!) än 20 ton på pappret
2012-07-22 13:51 # 12
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
Ursäkta men "konvertering" låter i mina öron som en socialdemokratisk "linje 2".
Inte för att jag är oenig om vad som är "riktiga" pengar, men det låter lite kvasi-smart, att säga att man konverterar.
Konverterar du också till aktier? Eller konverterar du när du köper en bostad?.


Nja, alltså jag menar så här:

Guld och silver är där jag helst placerar mitt kapital (det lilla jag har) som jag inte har för avsikt att investera.

När jag köper silver eller guld för mina papperspengar (tänk att man köpa guld och silver för papper!) så byter jag från en sorts pengar - papper - till en annan (som jag anser vara riktiga pengar) - ädelmetall. Jag "konverterar" eller "växlar" min rikedom till ädelmetall.

Från synonymer.se (kanske finns bättre källa?)

Konvertera:
1 övergå till annan religion, byta religion, omvända sig 2 förnya ett lån, ändra räntefoten 3 omvandla, ombilda, förvandla, transformera 4 (data.) överföra data mellan olika format.

Växla:
1 skifta, omväxla, byta, ändra, variera 2 utväxla, utbyta, alternera, bytas om, turas om, avlösa varandra; överlämna stafettpinne 3 föras in på annat spår 4 lägga in annan växel 5 byta mot växelpengar.

När jag köper aktier gör jag det för att jag vill ha en andel i ett företag som jag tror på. Då är det en investering!

När jag köper en fastighet gör jag det för att jag vill bo i den - ett hem - eller för att jag kanske vill hyra ut den och få ett kassaflöde - investering.

Nu är ju iofs bostadsmarknaden utsatt för enorm spekulation pga. en kreditbubbla uppblåst av bankernas "utlåning" (läs kreditskapande).

I ett samhälle med en frimarknad för pengar, förmodligen ädelmetall eller vad helst marknaden väljer, skulle jag kunna för mitt silver eller guld - mina pengar (!) - köpa en fastighet och få ett kassaflöde genom uthyrning. Inte från prisuppgångar som bygger på inflation orsakad av ett osunt ekonomiskt system. Jag skulle kunna investera i aktier i företag som jag tycker verkar sunda och som har en bra produkt.

Aktier är inte pengar. Fastigheter är inte heller pengar. De har mycket dåliga montära egenskaper. Du kan inte dela ett hus i små delar och gå och handla för delarna. Med guld och silver går det utmärkt.

Konvertera, växla eller vad man nu vill kalla det. Poängen är att guld och silver har monetära egenskaper och är därför pengar. Så sett ser jag inte det som en investering.

Om någon annan har nån bättre defenintion så vore det intressant naturligtvis.
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2012-07-22 13:54


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt