Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Dygnsrytm för guldpriset och tradingstrategi för detta
Dygnsrytm för guldpriset och tradingstrategi för detta
2012-01-22 06:01 # 1
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Redan när jag började intressera mig för ädelmetall 2004-2006 noterade jag att guld och silver hade en påtagligt tydlig dygnsrytm. För egen del var (är) jag dock snabb att avfärda upplevda samband som kortsiktigt slumpmässiga rörelser på en "effektiv" marknad. Nu har vi lärt oss att terminsmarknaderna för ädelmetall är allt annat än effektiva och dygsrytmen för terminshandeln är, som Zero Hedge skriver om, allt för tydlig och ihållande för att avfärdas. Även utmärkta svenska bloggaren mengerian skriver om detta

Fiat-priset för guld har uppenbarligen, under mer än ett decennium, gått upp under de timmar de asiatiska terminsmarknanderna är öppna och gått ner under de timmar de västerländska terminsmarknaderna har öppet.

Jag handlar sedan flera år inte på pappermarknaderna för ädelmetall. LS är sannolikt relativt unika som ädelmetallhandlare genom att vi inte på något vis hedgar ädelmetall på någon pappersmarknad. Som jag skrivit om ett flertal gånger i Guld och Silverskolan (exempelvis här) är det ytterst riskabelt att handla på en pappersmarknad som inte har någon koppling till den fysiska ädelmetallmarknaden.

Ändock är jag nyfiken på om någon av våra läsare har provat denna strategi eller har för avsikt att prova den. Dela i så fall gärna av er med angreppssätt och resultat!
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2012-01-22 06:06
2012-01-22 11:25 # 2
kaase
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Ändock är jag nyfiken på om någon av våra läsare har provat denna strategi eller har för avsikt att prova den. Dela i så fall gärna av er med angreppssätt och resultat!


I den mån jag har utnyttjat detta så har det varit i mån av att köpa fysiskt guld och silver från amerikanska sajter strax före midnatt när de asiatiska börserna har öppnat. Men jag håller med, om jag hade agerat som daytrader så hade jag gått loss på detta sedan ett tag tillbaka.
2012-01-23 06:00 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Mengerian har skrivit ytterligare ett blogginlägg om ämnet där han på egen hand jämfört breda börsindex S&P 500, GLD samt GDX som är ett index av ädelmetallproducenter där mönstret är ännu tydligare och dessutom med hävstån för GDX. Nu har jag inte koll på hur spreaden brukar se ut för GDX och vad den kostar att handla men onekligen intressant i sammanhanget.
2012-01-23 10:49 # 4
billion
Jag kanske är lite trist nu men jag tror att det är svårt att hitta någon vinst(borträknat avgifter osv.) som är värd jobbet. I alla fall nu när så många verkar känna till denna rytm.

Lite off topic. För ett antal år sedan när vadslagning i England från Sverige var nytt kunde man hitta ganska fina vinster genom att helgardera utfall, väga och spela bästa oddset hos olika företag. Detta är numera mycket svårare då fenomenet blivit känt bland bookmakers och spelare. Det finns fortfarande imellanåt minimala vinster att göra men de är knappast värda besväret. Jag tror det är lite samma med rytmen för guld. Innan den var omtalad fanns det nog en del pengar att göra, men inte nu.
2012-01-23 21:56 # 5
HPX
Citat:
LS är sannolikt relativt unika som ädelmetallhandlare genom att vi inte på något vis hedgar ädelmetall på någon pappersmarknad


Torgny, du menar alltså att LibertySilver är så att säga "all-in" på ädelmetall? All respekt för de som agerar efter vad de tror på. Vilket påminner mig om att det börjar bli dags för att spana in nästa lilla inköp.....
2012-01-23 22:49 # 6
Mengerian
Liberty Silver är med andra ord kockarna som gärna själva äter av maten de lagar! :D

Kul att ni gillade mitt inlägg. Jag själv håller inte på med trades på daglig basis, så jag tänker antagligen inte satsa någonting på denna anomali. Det som nämndes i tråden, att "gratisluncher" försvinner, är helt sant. Det är extremt sällan vi ser så här högavkastande trades som inte försvinner. S.k. pair-trades fanns ett tag på 90-talet (d.v.s. man blankar Coca Cola och köper Pepsi de dagar som den sistnämnda aktien går sämre), men idag ger de i princip ingenting (riskjusterat) efter transaktionskostnader.

Men det gör alltsammans kring guld och guldgruvor ännu konstigare... det var mer än ett år sen som Zero Hedge först uppmärksammade den här taktiken. Och det har inte blivit ett "crowded trade" direkt - utan tvärtom ännu lönsammare. Det kan förstå inte fortsätta i all evighet. Men jag tar detta som ett tecken på att något inte står rätt till när det gäller marknadens effektivitet inom guld...
2012-01-23 23:27 # 7
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Jag kanske är lite trist nu men jag tror att det är svårt att hitta någon vinst(borträknat avgifter osv.) som är värd jobbet. I alla fall nu när så många verkar känna till denna rytm.


Robot-trading bygger väl på snabba köp och sälj av aktier med kanske bara någon bråkdels procents vinst... Tydligen fungerar det.
Borde väl gå att göra något motsvarande med ädelmetallspapper?
2012-01-24 00:02 # 8
Tel
Ja, under de senaste tio åren i alla fall så skulle detta rytmen har gett upphov till en trefaldig vinst gentemot guld om man had blankat under London, NY tiderna och gått lång under Hong Kong och Singapore tider.

Detta är fullt möjligt att göra (t.ex. på Forex med hävstång mellan 3 och 200 gånger) men se upp, jag tror nämligen att rytmen håller på att ändras.
Senaste veckan har det varit ett antal undantag i trenden.
För eller senare kommer manipuleringen att upphöra och då kommer rytmen att försvinna eller ändras helt, sannolikt till stadigt uppåt gående varierande bara i grad.

Jag håller på att undersöka detta närmare genom noggrann kontroll dagligen.
Har trenden ändrat sig betyder inte det att man inte kan dagshandla men det skulle innebär att tekniken måste ändras.

Det kommer att visa sig med tiden, men än så länge känns vattnet för kallt att hoppa i...
Minimi köp på Forex innebär för mig i alla fall en betydande hävstång och därmed en hög risk. Om det skulle gå åt 'fel' håll kan, i värsta fall, hela positionen försvinna under en natt.
2012-01-24 09:25 # 9
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av HPX
Citat:
LS är sannolikt relativt unika som ädelmetallhandlare genom att vi inte på något vis hedgar ädelmetall på någon pappersmarknad


Torgny, du menar alltså att LibertySilver är så att säga "all-in" på ädelmetall? All respekt för de som agerar efter vad de tror på. Vilket påminner mig om att det börjar bli dags för att spana in nästa lilla inköp.....


Ja, ingen pappershedging eller liknande här inte. Jag startade ju Liberty Silver för att pappersmarknaderna är dysfunktionella och ursprungligen för att kunna erbjuda möjligheten att placera i fysiskt silver för svenskar. Jag skulle inte skriva artiklar om risken med papperssilver om jag inte menade det.

Banker, kreditinstitut och liknande ser det som en "risk" att vi inte låser eller hedgar "priset" för ädelmetall. Jag ser det snarare som en risk om vi skulle ha för mycket likviditet i form av fiat-pengar. Det är snarare tal om att försöka risksäkra fiat till metall.

Vad gäller dygnsrytmen för terminspriset så skulle strategin onekligen ha fungerat förutsatt låg spread och låga avgifter under det senaste decenniet. Sharpe-kvoten och andra riskmodeller skulle bedöma risken som låg precis som riskmodellerna gjorde för de fall på bostadsmarknaden i USA och aktiemarknaden som inträffade 2007-2009. I många fall preciserades risken för de fall som senare uppstod som 1 på flera miljarder enligt bankernas och kreditinstitutens riskmodeller. Riskmodeller mäter historiskt utfall, inte förväntat framtida utfall. Tail-risks, likviditetsrisk, risk för shortsqueeze och andra ännu inte kända risker är höga för denna typ av trading. Detta i tillägg till att silvret på terminsmarknaderna inte existerar och att terminsmarknaden är rubbad ur en mängd synvinklar som jag skrivit om tidigare.
2012-01-24 12:03 # 10
Inflations Inflation
I dag hade vi en "eight a clock smack down" i både Olja, Guld och Silver. Jag pratar om guld och råvaruoptioner(papper), relativt US-Dollar.

De börjar bli ovanligare i olja- och guldpapperna med denna typ av "eight a clock smack down". Men manipulationen är inte borta för det. Det verkar nu vara datorer om beräknar bästa punkt för att trycka ned papperspriset som används. D.v.s. blankningarna kommer oregelbundet, men på ett syntetiskt sätt.

En nackdelen dessa blankningsdatorer har för tillfället, är att de inte klarar av svängningar uppåt i marknaden särskilt bra (matematisk omöjlighet ?). Då måste de stängas av och "the eight a clock smack down" kommer tillbaks.

I silver har du fortfarande mycket "eight a clock smack downs". Troligen beroende på att det skulle kosta för mycket med en dator för blankning av den lilla och hårt blankade silverpappersmarknaden för XX miljarder US Dollar.
Senast ändrad av Inflations Inflation; 2012-01-24 12:06
2012-01-25 20:08 # 11
Tel
Hm, Om någon följde blanking under London/NY tider så har de precis blivit bankrutt.
2012-01-25 22:44 # 12
Inflations Inflation
Surprise surprise banksters ! :)

Vilken, Ambush Trade ! HaHa !

Tel har rätt. Det går inte något vidare bra för blankar(na)/ -bankerna just nu.

Men det som händer nu är inte oväntat. London och New York bankirerna har ju lyckats göra sig ovän med alla, inkl Texas miljardärer, handelskineser och saudiska prinsar. Det gäller speciellt på oljemarknaden, räkna med en försvagning av US-dollarn jmf silver, guld och olja. Ca 150 USD/fatet känns troligt framåt sommaren. Så det är kanske dags, att planera för cykel semester ;)

Jag har en hypotes om hur man eventuellt kan tjäna en slant på "manipulationen"

- Undvik Guld-pappersderivat (Som att spela schack mot en Deep Blue schackdator)
- Gå lång(köp) silverderivat efter lunch 13.00 svensk tid.
- Stäng positionen(Sälj dem) på morgonkvisten före 08.00 svensk tid.
- Blanka inte.
- Använd inte hög hävstång.
- Använd ett stopp(stop loss) som ligger nära köpkurs, och öka stoppkursen efter hand om silverpriset ökar.
- Sänk aldrig stoppkursen ! utan låt stoppet stänga positionen om priset vänder nedåt och ev. gör ett nytt försök nästa dygn/vecka.
- Va införstådd med att du troligen kan förlora dina fiat-valuta. Detta är ett högrisk play(spekulation) !

Är det någon annan som har en bättre ide ?
Senast ändrad av Inflations Inflation; 2012-01-25 22:51


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt