Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Vad är värt att satsa på? Hur gör ni?
Vad är värt att satsa på? Hur gör ni?
2011-10-24 11:08 # 1
indoorsman
Jag än nybörjare när det gäller ädelmetaller och jag undrar hur en allsidig investering bäst ska göras. Hur ska man fördela silver och guld inköpen, 50/50 mellan silver och guld eller annan fördelning? Också, vilka är för och nackdelarna med mynt resp tackor? Jag är ute efter att ha en flexibel investering, där dels värdebevarande och förhoppningsvis långsiktiga investeringsvinster är en faktor, men där jag även har en möjlighet att använda mitt guld och silver som betalningsmedel i händelse av trassel med våra europeiska valutor. Är tacksam för förslag. Hittills har jag investerat mer i guld än i sliver, men jag är osäker på om detta är det bästa.
2011-10-24 15:32 # 2
Despierto
Nu ska jag vara en sådan där tjatig person och påminna om att detta har diskuterats en hel del, såväl här som på det där gröna, amerikanska forumet vi båda är medlemmar på...

Fördelningen guld/silver är ganska mycket en personlig smakfråga. Jag försöker (men misslyckas) hålla den historiska balansen 1/16. Andra satsar mer på silver på grund av att det nuvarande prisförhållandet är till silvrets fördel.

Vad man köper är också en smaksak men cirkulerade mynt ger mest pang för pengarna och de är lättigenkända av alla svenskar. Är det så att du är ute efter ett investeringsobjekt baserat på silverpriset är Libertys egna mynt ett bra val.
2011-10-24 17:22 # 3
indoorsman
Tackar! Ska fundera lite på ditt fördelningsförslag.

Jo jag har kollat både här och där, men jag känner mig inte så mycket klokare. Jag tror amrisarna har det lättare, silver och guld känns som en mera naturlig valuta hos dem, de har känsla för metallens värde. Svenska förhållanden känns lite mera svåra att bedöma. Som ren investering är det inga problem om saker har sin gilla gång. Man köper guld och silver, sitter på metallen ett tag och sedan har man förhoppningsvis gjort vinst. Om man däremot skulle behöva använda sig av silvret eller guldet som valuta känns det svårare att avgöra metallens rätta värde i det dagliga livet. Köpa en gädda? 1 oz silver eller ett av de där gamla svenska silvermynten jag har liggande?Svensken i stort är grymt obildad när det gäller silver och guld (gäller mig också), vilket kan ställa till det om inte staten går in och spikar ett montärt system baserat på guld och silver. Så ursprungsfrågan kvarstår för mig, vad köper man för att ha den flexibilitet som krävs?
2011-10-24 18:00 # 4
Kire
Jag levde på den tiden vi hade silvermynt i handeln och ändå vet jag inte hur mycket silver de innehåller. Att använda gamla silvermynt för dess metallvärde kan jag inte förstå då många affärsbiträde är unga extraknäckande studenter, iaf i min hemstad. Mitt tankesätt är att köpa silvertackor eller mynt med angiven silverhalt och vikt som lätt går att omsätta i vilken affär som helst. Tackor eller mynt, guld eller silver, men vikten och halten tycker jag är viktigt.
2011-10-24 19:26 # 5
Nikon
Jag tror inte heller ett dugg på att gamla svenska silverslantar skulle vara lättare att kränga i Sverige.
Visst, du kan säkerligen använda dom som betalningsmedel i många butiker, men du kommer aldrig någonsin få kassörskan att förstå att slanten är värd mer än vad det står på den.
"Vill du betala en cheeseburgare med en enda krona, är du knäpp eller?"

Inte ens tjänstemännen i Svenska banker har någon aning om silverpengars värde.

När det gäller Silver vs. Guld så är det som så många andra sagt tidighare ett personligt val. Man får gissa själv vilket man tror mest på.
Silver är hur som helst mycket mer volatilt än guld (större prisvariationer), och påverkas av konjunkturen eftersom mycket silver används industriellt.
En del anser att silver just nu är väldigt billigt i förhållande till guld, men andra anser att silver likaväl kan rasa ytterligare en del i förhållande till guldet.
2011-10-25 00:15 # 6
HPD
1 oz silver för en gädda lät dyrt, nej jag är starkt för cirkulerade svenska mynt.. då denna fråga är något av en FAQ så kopierar eller hänvisar jag till mitt tidigare resonemang om detta.

//HPD
2011-10-25 00:22 # 7
HPD
Inkopierat

* Lågt pris med tanke på silvret man får.
* Vid byteshandel så är det i förhållandevis små valörer som går att handla med. (Främst kanske ett argument om man tror, fruktar eller bara ser en mindre risk i ett scenario där det nuvarande ekonomiska/monetära system brakar samman. (Och då även i Sverige.))
* Hög "igenkänningsaktor" bland "vanligt folk" som också kanske främst är ett argument vid just byteshandel.
* Potential att premien/rabatten minskar i framtiden, då just nu mängder av svenska silvermynt förstörs genom affinering just nu, pga/tack vare ökad silverkurs.
* Momsfritt (så vitt jag vet)
* Man behöver inte oroa sig så mycket för fettfläckar/repor/andra förslitningsskador på mynten och kan "känna på dem" på ett helt annat sätt än rena silvermynt. (Förutsatt att det numismatiska värdet är ringa.)

Och om silverpriset går upp, kommer rabatten minska då affineringskostnaden i förhållande till silverpriset i sådana fall minskar.

Angående igenkänning så går det rätt snabbt för folk att veta att svenska mynt med silver har ett högre värde. Hur många känner igen en silver-eagle?
Och även om det är en storgädda.. hur köper man en liter mjölk med 1 oz?

//HPD
2011-10-25 14:37 # 8
Silverwolf
Jag tycker i princip tvärtom HPD. Rena, välkända mynt är att föredra tycker jag. American Eagle, Maple Leaf, Philharmoniker. Repor i dessa behöver man inte oroa sig över. Det är rena investeringsmynt och repor och jack förändrar inte myntets värde, i värsta fall ytterst marginellt. Det är 1 oz silver oavsett. Mängden silver framgår klart och tydligt. Är gångbart världen över. Inte många som har koll på silverhalten i svenska mynt. Än mindre utländska. Eller utlänningar. Kostnaden om man vill återvinna silvret från mynten är en stor nackdel. Och som du även säger, hur många känner igen en eagle. Kommer vi dit att silver används som betalningsmedel lär folk lära sig det snabbt med tanke på att det och de jag nämner är bland världens mest präglade silvermynt. Med historiska mynt med varierande silverhalt och vikt som inte ens framgår lär det inte bli lika lätt. Mängden historiska mynt är dessutom begränsad, vilket knappast är en fördel anser jag. Problematiken med mindre enheter än 1 oz håller jag dock med om. Men skulle man komma till det läget får man ta det därifrån. Handla större mängder på en gång eller växla mot mindre enheter kanske.
2011-10-25 14:58 # 9
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto

Vad man köper är också en smaksak


Som sagt... Indoorsman, du ser att det finns nästan lika många åsikter som investerare på ädelmetallmarknaden.
2011-10-25 15:01 # 10
Silverwolf
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto

Vad man köper är också en smaksak


Som sagt... Indoorsman, du ser att det finns nästan lika många åsikter som investerare på ädelmetallmarknaden.


Absolut, så är det. Bra att ta del av folks tankar kring detta och troligtvis välja en väg man själv känner passar. Oavsett vilket när det kommer till kritan, guld är guld och silver är silver.
2011-10-25 16:17 # 11
indoorsman
Ok, ska fundera lite. En silverdollar att ha i bröstfickan bör man ju ha. Kan ju slänga den över någon flod om inte annat. Och en påse med 30 silverpenningar för mutor kan också vara användbart. =^)
2011-10-25 19:13 # 12
gestir
Varför tänker ni att man går med sitt silver till affären? Varför inte sälja tillbaka det till LS först och sedan gå till affären med kontanter?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt