Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Samarbete på vilka grunder??
Samarbete på vilka grunder??
2011-09-26 22:02 # 1
Guru
Hej alla jag ställer denna fråga till Torgny och lednigen. Ni gör ett bra jobb osv men jag undrar lite hur ni väljer era samarbets-partners. Jag följer Cornucopia dagligen det är en mkt kompetent person herr Wilderäng och alla har rätt till sin åsikt och vem vet han kanske får rätt men för mig förefaller det en smula konstigt att samarbeta med någon som skriver att silver bara är en industriell metall och att det är en bubbla i silverpriset samt att det inte är en monitär metall det står ju i rak motsats till allt ni förespråkar och står för.. Som jag uppfattat det är ju silver er stora parad produkt med egna mynt bästa åter fiat pris i sverge, jag får inte riktigt ihop det. Just nu har vi motvind det är bara att hoppas att den fria marknaden om det nu finns en sådan gör som den alltid under sin existens gjort knäcker all manipulation och det bank fufens som nu pågår GLOBALT. Mvh
2011-09-26 22:09 # 2
jaduok
Jag tycker det är bra om det inte är så hårt konsensus på att tycka lika. Men visst bra om man försöker förstå varann o i nån mån övertyga. Det viktigaste är att folk har en schysst attityd och vill se "fair play".
2011-09-26 22:20 # 3
Despierto
Jag tänkte hålla mig eftersom du riktade frågan direkt till ledningen men nu var ju någon annan först på plan...

För det första verkar du se företaget Liberty Silver som någon slags politisk organisation/propagandabyrå/kamporganisation. Det är ett företag. Förstår du vad företag sysslar med? Skapa mervärde för sina ägare. Att annonsera på Lars blogg är ur det perspektivet fullständigt förståeligt.

Vidare drar jag lite på mun när du attackerar Lars men förbiser att Liberty Silver även annonserar i dagspressen...

För att återgå till min ursprungliga poäng: hur många mynt har Torgny sålt tack vare DIG, dina egna köp oräknade? Inte så många va? Hur mycket tror du Lars annons drar in?

Liberty Silver är privat egendom, egendom vars syfte är att generera intäkter för ägarna. Att du sitter på deras forum, som är en ynnest att få delta i, och ifrågasätter deras rätt att göra detta så som de anser är bäst, känns mer än drygt från din sida. Att du inte tar dina restriktioner och pallrar dig iväg till vaken eller dylikt ställe.
Senast ändrad av Despierto; 2011-09-26 22:32
2011-09-26 23:07 # 4
Flavian
Jag tror att det är bra om det råder i det närmaste total yttrandefrihet i detta forum.

Jag själv tror stenhårt på guld som skydd mot inflationen, men jag har en del kätterska uppfattningar också. Jag anser exempelvis att silver är sämre som monetär metall än guld och äger därför inget annat silver än en del bestick.

Dessutom investerar jag en del i pappersguld, det vill säga guldfordringar med påföljande motpartsrisk. Detta är något som inte gillas av Torgny Persson.

Sedan menar jag att den stora förekomsten av pappersguld har det goda med sig att risken för en stor prisnedgång är mindre helt enkelt därför att pappersguldet håller ned guldpriset och därigenom också indirekt håller tillbaka guldbrytningen och på det viset långsiktigt håller upp guldpriset. Om det inte funnes så mycket pappersguld så skulle marknanden troligen vara ryckigare och på det viset farligare för småsparare.

Och trots mina avvikelser från den "sanna läran" så håller jag till 100% med om att fysiskt guld representerar den yppersta formen av likviditet. Inflation räknat i guld kommer aldrig att uppstå och dessutom är det fysiska guldet till skillnad från pappersguld fritt från motpartsrisk.

Bara dåliga idéer förlorar på en fri och öppen diskussion och den mycket utbredda uppfattningen att guld och silver bara är vidskepelse, medan fiatvaluta är höjden av civilisation, är ju faktiskt objektivt sett felaktig och i behov av revision.
2011-09-26 23:24 # 5
Guru
Vet du despeierto att svara med ilska tyder inte på annat en att du har grävt ett hål som du nu ligger i pga att du köpt silver på toppen och nu är besviken. Sen sättet du tar ut frustrationen på är upp till dig. Som du själv skrev så var inte frågan riktad till dig. det är en enkel fråga. Men tack för kursen i företagande den gav mig mkt känner mig upplyst det får du dagens ros för. Jag undrar bara varför man samarbetar med någon som har en helt annan syn på en så vital del i ens organisation därav frågan. Om du vill att man ska lyssna eller ta till sig av vad du skriver så bör du nog nyttja en annorlunda ton. DItt sätt att attackera på känner jag igen från tvdebbater kommer oftast som sista utväg och saknar substans.
Senast ändrad av Guru; 2011-09-26 23:57
2011-09-26 23:32 # 6
Guru
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Jag tror att det är bra om det råder i det närmaste total yttrandefrihet i detta forum.

Jag själv tror stenhårt på guld som skydd mot inflationen, men jag har en del kätterska uppfattningar också. Jag anser exempelvis att silver är sämre som monetär metall än guld och äger därför inget annat silver än en del bestick.

Dessutom investerar jag en del i pappersguld, det vill säga guldfordringar med påföljande motpartsrisk. Detta är något som inte gillas av Torgny Persson.

Sedan menar jag att den stora förekomsten av pappersguld har det goda med sig att risken för en stor prisnedgång är mindre helt enkelt därför att pappersguldet håller ned guldpriset och därigenom också indirekt håller tillbaka guldbrytningen och på det viset långsiktigt håller upp guldpriset. Om det inte funnes så mycket pappersguld så skulle marknanden troligen vara ryckigare och på det viset farligare för småsparare.

Och trots mina avvikelser från den "sanna läran" så håller jag till 100% med om att fysiskt guld representerar den yppersta formen av likviditet. Inflation räknat i guld kommer aldrig att uppstå och dessutom är det fysiska guldet till skillnad från pappersguld fritt från motpartsrisk.

Bara dåliga idéer förlorar på en fri och öppen diskussion och den mycket utbredda uppfattningen att guld och silver bara är vidskepelse, medan fiatvaluta är höjden av civilisation, är ju faktiskt objektivt sett felaktig och i behov av revision.


Detta därimot är ett mkt bra inlägg utan personangrepp det tackar jag för. Diskussion och frågor är sätt att a erhålla information samt b sätt att lösa problem på. Jag tycker själv att det är trist det som nu händer med marginal krav osv men frågan är ju om man ska gå all in i guld eller vad man bör ta sig för.
2011-09-27 00:28 # 7
Argentum
Hej Guru.

Läste också idag Cornucopias artikel (lägger in länken) http://cornucopia.cornubot.se/2011/09/dags-for-den-arliga-guldkraschen-salj.html och blev förvånad av den något "tvärsäkra" analysen att silver befinner sig i en kraschad bubbla.

Detta också eftersom Lars endast verkar ha gjort analysen efter att ha studerat grafen över silver priset.

Dock kan ha ju ha rätt (kurvan ser faktiskt också ut som en klassisk bubbelkrasch) även om jag själv inte tror det.

Höjda marginalkrav har tidigare visat sig orsaka rejäla ras för särskilt silver tidigare och verkar ju vara orsaken till raset även denna gång.

Tycker dock att det är bra att Cornucopia vågar gå mot strömmen och hävda sina åsikter. Särskilt de som kanske inte uppskattas av alla. Dock hade jag önskar att han hade gjort en lite mer utförlig analys till varför silverpriset skulle vara övervärderat.

Det finns ju oräkneliga skäl till att silverpriset även på 50 $ nivån är kraftigt undervärderat.

Guld och silver har varit pengar i 6 000 år. Sannolikt kommer de vara pengar ytterligare 6 000 år.
Om alla pengar som finns idag skulle växlas in i guld och silver skulle priserna på guld och silver stiga cirka 100 gånger mot idag.
Det råder brist på fysiskt silver i världen och det finns endast cirka 10-15 års silver kvar att bryta i jorden.

Silver har cirka 10 000 användningsområden i industrin samtidigt som den håller på att återupptäckas som en valuta.

En internationell bubbla brukar också kännetecknas av att "alla" pengar världen över rusar till samma tillgångsslag.
Hur många känner idag folk som köper fysiskt silver (utanför detta forum)?

Jag tänker sticka ut hakan och säga att silver inte befinner sig i en kraschad bubbla.

Fysiskt silver just nu är däremot en enastående möjlighet till en god investering. Sannolikt är det rea just nu och vi kan säkert se fram emot en rejäl prisstegring inom kort som säkert kommer hämta hem en stor del av "raset".

Att investera i ädelmetall kräver lite nerver och framför allt att man läser på. Stora svängningar är vardagsmat.
Om ni är rädda för att investera vid fel tillfälle, sprid ut köpen på flera tillfällen.

Om ni är riktgt rädda. Avstå från att köpa. Eller köp lite och de pengar ni kan avvara.

Själv tror jag dock att det är ett väldigt bra tillfälle att köpa. Jag kan inte annat rekommendera att gå all-in nu.

Dock tror jag att vi kommer få se stora svängningar även framledes och många fler kommande marginalkravshöjningar. Dock tror jag det dröjer till nästa marginalkravhöjning.
2011-09-27 00:34 # 8
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Argentum
Jag tänker sticka ut hakan och säga att silver inte befinner sig i en kraschad bubbla.

Fysiskt silver just nu är däremot en enastående möjlighet till en god investering. Sannolikt är det rea just nu och vi kan säkert se fram emot en rejäl prisstegring inom kort som säkert kommer hämta hem en stor del av "raset".


Gillar utstående hakor och håller med. :)

God natt!
2011-09-27 00:49 # 9
Guru
Tackar ödmjukast för ett mkt bra svar har varit med om mkt värre saker en detta är inte så oroad det är starka krafter bakom draperiet och dom måste ju oroa sig för framtida priser eftersom de gör så mkt för att trycka ner priset som jag förstår det så försvinner ju många korta kontrakt vid varje rörelse nedåt. Men jag läser mkt av vad Lars skriver och han prickade in bostadsbubblan till 100% så när han skriver sådant om silver så skakar det ju om ens värld en aning. Men som sagt jag tackar för svaret. Mvh
2011-09-27 01:08 # 10
Flavian
Det där med att en viss person lyckades förutse en spricaknde bostadsbubbla säger inte särskilt mycket om personens förmåga att förutse ekonomiska kriser och uppgångar.

Om en viss person exempelvis varje år säger att det kommer att bli lågkonjunktur nästa år så får han förmodligen förr eller senare rätt.

Saken är ju faktiskt den att silverpriset i långa loppet måste vara så högt att silverbrytningen hålls i gång. Antag att silverpriset skulle falla till ett öre per gram och förbli på den nivån under 30 års tid samtidigt som allt annat skulle vara lika dyrt som tidigare.

Dels skulle det vara billgare att använda silver istället för stål när man tillverkade bestick samtidigt som de flesta anser att silverbestick är vackare än stålbestick. Alltså skulle snart alla människor ha silverbestick och detta skulle även gälla ett stort antal indier och kineser.

Antag vidare att löneanspråken inte skulle falla, men att silver endast kostade ett öre per gram och atta förhållande skulle äga bestånd under 30 års tid. vad skulle hända? Jo, man kan på goda grunder anta att varenda silvergruva skulle slå igen.

Det skulle alltså bli brist på silver och om det blir brist på något så brukar ju priset gå upp.

Den korrekta frågan är alltså om ett pris per gram på 6,82 kronor är tillräckligt för att hålla igång silverbrytningen. Då måste man också ta i beaktande att det tar lång tid från det att man hittar en silverfyndighet till dess att man har fått igång gruvdriften och har verkligt silver i sin hand. Det finns ju ingen garanti för att silver kommer att handlas till en för silvergruvor fördelaktig kurs den dag silvret är brutet och har omvandlats till tackor eller mynt.

Men man kan vara säker på att ett långsiktigt lågt pris förr eller senare leder till att silverbrytningen blir otillräcklig och därför kommer marknadspriset alltid att orientera sig mot brytningskostnaden.

Så man kan vara säker på att silverpriset i längden kommer att vara immunt mot inflationen.
2011-09-27 08:26 # 11
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag tycker panelen har svarat bra på den ursprungliga frågan. Lars gör ett idogt jobb med sin blogg och jag har följt honom sedan tiden på VCW där jag för övrigt fick för mig att läsa alla hans inlägg under några dagar i mitten av 00-talet.

Det finns rätt många områden där Lars och mina åsikter skiljer sig åt men det finns också områden där våra åsikter tangerar. Annonsen är just en annons som påpekats.

Vad gäller Lars påstående om kraschad bubbla tycker jag Argentum sammanfattar det väl. I detta fall menar jag att Lars motsäger sin egen definition av en bubbla. Lars har tidigare nämnt att ädelmetall skulle kunna komma in i en bubbla först när ädelmetallhandlarna poppar upp som svampar i jorden med långa köer utanför. Andelen svenskar som köper fysiskt silver är väldigt väldigt låg. Under en promille tror jag.



Av diagrammet framgår att efterfrågan visserligen sjönk marginellt under den s.k. finanskrisen 2008 och 2009 men denna marginella minskning ger knappast stöd åt Lars i hans kommentar om att "Min tro är att konjunkturen och den uteblivna industriella efterfrågan är kraftigare än privata investerare och att silverpriset faller med konjunkturen".

Trenden är den kraftigt motsatta. Total efterfrågan för silver ökade med 12,8 % mellan 2009 och 2010. Industriell efterfrågan ökade med 20,7 % och vi slog orderrekord vad gäller antal försäljningsordrar igår...

Med den höga efterfrågan som råder undrar jag snarare var allt silver skall komma ifrån och vad vi skall pyssla med när silvret tar slut. Förvisso borde pappersmarknaden gå mot bråd död och priset därefter sättas på den fysiska marknaden. Som jag skrev i gårdagens ledare har vi åtminstone 25 köpare på varje säljare. Tänk själv vad som skulle hända med fiat-priset i en sådan situation.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-09-27 08:28
2011-09-27 10:02 # 12
Cornucopia
Kan hålla med om att det finns motsägelser i hur jag definierat bubbla vad gäller silver. Men hysteriken kring silverpriset med "knäck Morgan Stanley" och vilda tillrop överallt har varit ... bubbligt.

Som det skrivs ovan så finns det 10 000-tals applikationer av silver i industrin. Och det är just precis det som gör att silvret skall ner med konjunkturen.

Liberty Silver är en annonsör. Det betyder inte att vare sig jag eller han på något sätt sanktionerar varandras åsikter. Däremot tar jag bara emot direktannonsörer som jag kan försvara, och det kan jag när det gäller LS. Silverpriset kommer inte krascha till noll, men bör tillbaka till den "linjära" uppgång som rådde tidigare. Det är den exponentiella uppgången mot slutet som innebar att man gick in i en (möjlig?) bubbla.

Sedan är det förstås skillnad på papperssilverpriset på termin och fysiskt pris. Det senare är dock väldigt svårt att göra charts för eller analysera.

För övrigt har jag ofta fel. Silverpriset föll dock på förra konjunkturnedgången. Jag har väldigt svårt att se att det inte kommer påverkas negativt den här gången. Frågan blir väl då om det faller mer från nuvarande nivå, eller om nedgången redan är avklarad.

Sedan är det skillnad på att säga "bubbla" och säga när en bubbla spricker. Man kan på goda grunder år efter år säga "bostadsmarknaden är en bubbla". Det betyder inte att den kraschar. Vad jag gjorde i våras/somras var att jag proklamerade att bubblan hade spruckit till slut. Att försöka förutse när bubblor spricker i förväg är omöjligt. Bubblor kan alltid pumpas lite högre.

Och i botten för alla bubblor så finns det alltid någon fundamental tanke och anledning till uppgången. Det är bara det att den blir orimligt stor mot slutet.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt