Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guldet rasar Ner.
Guldet rasar Ner.
2011-09-26 22:39 # 15
Guldmyntgatan
Detta är högst personliga reflektioner.

Var inne på guldaffären idag och köpte en liten tacka till samlingen.
Det var verkligen kö av folk som ville sälja sitt guld till butiken.
En äldre dam runt 75 fick närmare 8000:- för guld hon köpt för en spottstyver kanske 20 årsedan.
Därefter var det en medelålder mor som sålde guld för närmare 17000:-, ursäkta utryck, men en riktig WT mamma.
Därefter en kvinna med karaktär och klass som sålde guld för runt 15000:-

Vad jag vill komma till är denna tanke som slog mig, när guldpriset nu är högt kommer guldet som finns i byrålådorna ut till försäljning. Med andra ord rensas just nu guldet i Sverige för att hamna i investerarnas fickor.
Från en mamma som behöver lite pengar till en rik person som vill investera sina Fiat-pengar i något beständigt,

SEDAN när guldpriset stiger kraftigt har inte medelklassen något guld kvar hemma. Detta vill säga att det kan finnas en tanke bakom det höga guldpriset just nu.. Visst, lite konspiratoriskt, men intressant tanke.
Tror du liksom en mamma som sålt sitt guld vid 360 kr/g skulle köpa guld vid 600 kr/g?
2011-09-26 22:45 # 16
Despierto
Jag övertygad om att när guld når 600 kr kommer det att vara fler människor än någonsin som investerar i guld. Men det kommer att vara pappersguld. Vid det laget tror jag också att svenska folket kommer att ha väsentligt mindre guldsmycken och förlovningsringar i silver kommer att vara inne.
2011-09-26 22:52 # 17
Flavian
Det lär vara så att en mycket stor andel av det guld som köps upp omvandlas till tackguld som senare köps av personer som vill skydda sig mot inflationen.

Vi svenskar är emellertid inte särskilt flitiga guldhamstrare än så länge. Tyskarna däremot hamstrar guld. Så en del av det guld som finns i svenska byrålådor kommer nog att bli till tackor i tyska valv.

Det verkar som om en stor del av svenskarna kommer att ångra att de sålde sitt guld när det i själva verket var billigt.
2011-09-26 22:54 # 18
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian


Det verkar som om en stor del av svenskarna kommer att ångra att de sålde sitt guld när det i själva verket var billigt.


Jag träffade en i lördags som gjorde det...ångrade sig bittert.
2011-09-26 23:31 # 19
Flavian
I detta sammanhang kan det möjligen vara av intresse att få veta något om betydelsen av att tyskarna nu håller på att bygga upp en jättelik guldreserv.

Jag tror att denna trend kommer att fortsätta så länge guldpriset fortsätter uppåt räknat i euro och den kommer först att ta slut antingen då guldpriset slutar stiga räknat i euro, eller då tyskarna har förbrukat alla sina besparingar genom att köpa guld för sina besparingar.

Enligt den senaste uppgifterna så består tyskarnas förmögenheter till 3% av guld och till 18% av bankmedel. Cirka 50% av de tyskarnas förmögenhet består av fastigheter och jag tror att en växande andel av tyskarnas likvida förmögenhet kommer att omvandlas till guld. Fastigheter har låg likviditet, medan guld och bankmedel har hög likviditet.

Saken är den att många tyska småsparare har insett att euro inte är d-mark och därför har börjat se sig om efter en möjlighet att skydda sina besparingar mot inflation. Denna flykt ur euro är en flykt in i guldet och på grund av att d-marken var ganska värdestabil så spelar bankmedel en mycket större roll i tyskarnas förmögenhet än bankmedel gör i sådana länder där man haft högre inflation.

Detta är anledningen till att tyskarna inte bara gillar guld utan dessutom har möjligheten att köpa större mängder guld utan att behöva sätta sig i skuld. Jag tippar att guldandelen i tyskarnas förmögenhet kommer att stadigt växa på bankmedlens bekostnad.

Dessutom är försäljning av fysiskt guld befriat från reavinstskatt i Tyskland. Jag tror vidare att man kommer att kunna säga att guldet är remonetiserat den dag då det tyska investeringsguldet börjar cirkulera ut i handeln. Den dagen kommer Tyskland av sig själv att ha lämnat eurosystemet och övriga Europa och världen kommer att successivt ansluta sig till denna nya guldmyntfot genom handel med Tyskland.

I takt med att detta guld börjar cirkuelra kommer naturligtvis stora mängder fordringar och skulder betalbara i guld att uppstå. Så vad vi svenskar gör när vi säljer guld från våra byrålådor är faktiskt en förutsättning för guldets remonetisering. Det är en del av processen.
2011-09-26 23:44 # 20
Guru
Snittinnehavet av guld per privatperson i tyskland alltså utslaget per varenda liten tysk är 92 gram undrar vad samma siffra per svensson är. Någon som vet??
2011-09-26 23:52 # 21
Despierto
Nä, men vi kan väl göra som upphovsmännen till den siffran och bara dra något ur röven. Bortsett från Nordkorea kan inget land i världen komma med en uppskattning på grammet som är i närheten av trovärdig.

Jag börjar: svensken har i snitt 7 gram guld.
2011-09-27 00:03 # 22
Börjesson
Tiderna förändras. :)
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article239906.ece
2011-09-27 00:11 # 23
Flavian
Jag vet i alla fall att om alla tyskar skulle tömma sina bankkonton och köpa guld för rubb och stubb så skulle deras euro räcka till cirka 500 gram per person det guld medräknat som de redan har i sin ägo. Exempelt bygger på det orealistiska antagandet att guldpriset inte skulle stiga även om alla tyskar köpte guld på en och samma gång.

Dessutom är det svårt att avgöra hur stor del av bankmedlen som kan avvaras i längden. En del av de pengar som finns hos bankerna är ju inga besparingar i den meningen att de kommer in på avlöningsdagen för att sedan flyta ut under tiden fram till nästa vlöningstillfälle.

Det är rimligen bara de besparingar som så att säga alltid finns på kontot som kan omvandlas till fysiskt guld, eftersom fysiskt guld definitivt är illa lämpat som betalningsmedel vid mindre inköp. Däremot skulle man mycket väl kunna tänka sig att betala med fysiskt guld om inköpet vore av betydande värde.

Grejen är att om "guldandelen" i tyskarnas förmögenhet stadigt ökar på "euroandelen" så blir ju vid en viss punkt "guldandelen" större och då blir guldets köpkraft mera relevant för dem än eurons köpkraft.

Sedan är det så att även om guldets köpkraft har ökat snabbt under senare år så kan inte rimligen denna process fortsätta in i det oändliga. Vid en viss tidpunkt så kommer guldets köpkraft inte längre att öka snabbt.

När tyskarna anhopat enorma mängder guld och värdet av detta guld överstiger värdet av bankmedel och euro i plånböckerna och guldets köpkraft inte längre ökar snabbt kommer sannolikt en del av guldet att söka sig ut i handeln om än att inledningsvis guld endast kommer att användas vid mycket stora köp såsom köp av fastigheter och bilar.

Jag tror dock inte att vi svenskar kommer att anhopa särskilt mycket fysiskt guld. Däremot kommer vi med tiden att ta betalt för vår export till Tyskland i guld. Då hör det till saken att vi importerar mer från Tyskland än vi exporterar till Tyskland, men eftersom vi har ett stort totalt exportöverskott så kommer vi ändå att komma över det "tyska guldet" genom handel med andra länder. Dessutom kommer guldfordringar och guldskulder att uppstå i takt med att guldet kommer ut i cirkulation.

Ja, efter att inledningsvis ha kommit ut i cirkulation så kommer guldet sedan att hamna hos banker och endast fordringar och skulder cirkulera och helt tränga undan euro, dollar, yen och annat dylikt.
2011-09-27 00:14 # 24
Guru
Du fortsätter med dagisfasonerna helt upp till dig då menar du alltså att alla snittkalkyler är tagna ur röven fantastiskt först var jag måtligt road men nu öppnar sig en ny värld av glädje. Det är Zero hedge siffra inte min och är som sagt en snittsiffra därav namnet snitt. Man gör en något sånär korrekt uppskattning av det totala fördelat på varje individ. Du kanske kan ge mig en snabbkurs i matematikens underbara värld oxå då borde jag snart kunna starta mitt aldeles egna lila företag och behöver bara ta hjälp av revisor när det är dags för bokslut.
2011-09-27 00:35 # 25
Flavian
Börjesson: Det var kul att läsa artikeln från 1999.

Å andra sidan är det faktiskt sant att guld förvarat i ett bakfack ger svagt negativ avkastning. Tänk dig att du köper ett kilogram guld och att sedan banken kräver ett gram i årlig avgift för bankfacket och att du därför tar fram täljkniven en gång per år då det är dags att betala avgiften. Du täljer då av ett gram och ger detta gram till banken.

Efter 1000 år är man ovedersägligen pank.

Den stora fördeen med att äga fysiskt guld är faktiskt att den årliga negativa räntan är ytterst förutsägbar. Och om man jämför med en sommarstuga så kräver sommarstugan mera underhåll än en guldtacka. Silver är mera skrymmande i förhållande till sitt värde och därför måste man ha ett större bankfack för sitt silver.

Om man öppnar konto hos en Bullion Bank så slipper man visserligen kostnaden för bankfacket, men å andra sidan får man en motpartsrisk. En Bullion Bank kan ju gå omkull och sådana banker omfattas inte av insättningsgaranti. Inte heller finns det någon lender of last resort som en bullion bank kan vända sig till när det blåser snålt.

Jämför man guldtackan med en bra aktieplacering är guldtackan en katastrof, men jämför man den med en dålig aktieplacering så är den fenomenal.

Guld köper man inte för att få inkomster utan guld köper man för att säkra det man har. Guld är pengar.

Jag menar också att det skall ses som ett undantagstillstånd att guldets köpkraft uttryckt i andra varor stiger så snabbt som har varit fallet under de senaste åren, men om guldets köpkraft under en längre tid faller, vilket var fallet mellan 1980 och 2000 så framstår det som naturligt att guldet måste kompensera en längre tids baisse med en längre tids hausse.

Guld skyddar mot inflation, men det ger ingen avkastning varken positiv eller negativ. Guld kan ses som finansvärldens nollpunkt. Avkastning som inte är avkastning efter att guldprisuppgången har räknats bort är ingen avkastning, men om något stiger snabbare än guld så är det fråga om verklig avkastning.

Problemet med att resonera som affärsvärlden är alltså inte att guld ger någon avkastning, för det gör det inte, utan egentligen är problemet att hitta sådant som ger verklig avkastning. Hittar man inte något som ger avkastning kan man parkera sitt välstånd i guld och det är det som är grejen med guld.
2011-09-27 15:24 # 26
Börjesson
Håller med dig, Flavian. Som jag skrev i en annan tråd nyligen:

"Vi kanske (om man får tro fofoa.blogspot.com m fl) är i ett onormalt läge just nu, där guld har artificiellt tryckts ner i värde under lång tid men kommer att "explodera" upp till sitt rätta värde i samband med att dollarns status som reservvaluta upphör. I så fall kommer det att vara guld värt(!) att inneha fysiskt guld, då det kommer att mångdubblas i värde.

Men annars, normalt sett, är guld ingen bra investering. Det är ett bra sparande, eftersom det behåller sitt värde över tiden, men det ger ingen avkastning. Du skyddar ditt sparande mot inflation, punkt slut."



För att återgå till trådens huvudämne, det (numera inte längre) rasande guldet: Jag har fått en känsla av att guldet går ner i värde så fort New York-börsen är öppen, men upp i värde resten av dygnet. Någon annan som har samma känsla, och några teorier om vad det kan bero på? Instinktivt funderar man ju i banorna "stora amerikanska aktörer manipulerar kursen"...
Senast ändrad av Börjesson; 2011-09-27 15:24


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt