Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Money Heaven
Money Heaven
2011-08-10 22:00 # 1
SIMM
Sitter precis och läser boken Aftershock (Second Edition) av PhD David Wiedemer mfl. och där kom det fram en intressant sak (bland många andra). Man talar om "Money Heaven", det är dit alla pengar flyger (och försvinner).

Det är dit pengarna från den pågående börskrasch flugit. Det handlar om marginalprissättning vilket egentligen allt handlar om. Det är därför de tidiga drakarna tjänar pengar (ofta pga mer kunskap) och de sista förlorar.
I boken kan man också läsa att ingen vill vara sist ut "the rotten egg".

Som exempel: En aktie stiger och någon betalar 100:- för den sista aktien. Nu ser du på dina aktier och ser dem som 100:- i värde per st. Problemet är att aktievärdet nu faktiskt bara är baserat på marginalvärdet, det sista köpet. När han köpte på så har någon samtidigt också fått betalt 100:-. Dagen efter börjar fler att sälja och vips så är ju värdet inte längre 100:-. De resterande pengarna har då farit till pengahimlen.

Det var bara den som fick betalt 100:- som det var den stora vinnaren. Så att se sina investeringar som värda x kronor är fel då det hela handlar om marginalprissättningen (priset som senast betalades). Ju fler som börjar sälja ju mer sjunker det. Så:
1. Räkna aldrig pengarna vid bordet, det kan snabbt ändras.
2. Detta gäller allt då det styrs av tillgång och efterfrågan - även guld och silver.

En annan sak man tar upp är just att det är så svårt att se en bubbla. Detta på grund av att så länge något stiger så ser vi människor det som att det är "rätt" värderat, oberoende värdet och tillgången - husbubblor, fiatbubblor etc.
Men med facit i handen efter bubblan spruckit är man mer realistisk och kan se nyktrare på det hela och då se att det var en bubbla. Så med tanke på den stora ökningen av guld och silver så kan de faktiskt vara i en bubbla, det är bara det att vi blivit blinda pga av det stiger. Även givet att det finns bra argument bakom det framtida värdet just nu i metaller. För allt handlar bara om tillgång och efterfrågan (och önskningar).

En intressant bok (som jag bara hunnit knappt halvvägs i), den har nog mer att ge.

// SIMM
2011-08-10 23:57 # 2
KH
Vore intressant att höra hur ni andra här på forumet ser det. Befinner vi oss i en ädelmetall bubbla???

Karakteriserande för bubblor, är att de som är inne i bubblan inte själv kan se det. Ett typexempel är den just nu sprickande bostadsbubblan.

Själv tror jag inte att vi har en bubbla i guld och silver. Tvärtom. Men jag kanske är lika blind som bostadsdårarna som "vann budgivningen" med lånade pengar som de aldrig kan betala tillbaka.
2011-08-11 00:00 # 3
MFC
Citat:
Ursprungligen postat av KH
Vore intressant att höra hur ni andra här på forumet ser det. Befinner vi oss i en ädelmetall bubbla???

Karakteriserande för bubblor, är att de som är inne i bubblan inte själv kan se det. Ett typexempel är den just nu sprickande bostadsbubblan.

Själv tror jag inte att vi har en bubbla i guld och silver. Tvärtom. Men jag kanske är lika blind som bostadsdårarna som "vann budgivningen" med lånade pengar som de aldrig kan betala tillbaka.


Nej, guld är inte i en bubbla. Förvisso är jag själv som man säger "biased" men man är ju inte blind, det som väntar vid horisonten är allt annat än trevligt och det enda som kan mäta sig mot den stormen är just guld (och silver).

Kom ihåg, i de blindas rike är den enögde kung.
2011-08-11 00:22 # 4
Tel
Bubbla? Jag ser ingen bubbla : )
James Turk och Jim Sinclair ser ingen bubbla heller.

Must see video.
http://www.goldmoney.com/video/sinclair-turk-interview.html

Korrektion kan det bli och ganska häftigt med, men tillfällig korrektion borde det bli och inte värre.

(Inbädda länk fungerar fortfarande inte.)
Senast ändrad av Webmaster; 2011-08-11 01:08
2011-08-11 00:26 # 5
JJ
Och tänk på silvret som e fruktansvärt undervärderat sett till dess egenskaper och mängd.
Jag tro inte vi e i närheten av toppen på långa vägar.
Fiatvalutornas tid är inne för kollaps och det kommer inte bli trevligt.
Sen har jag läst om det är sant eller inte får tiden utvisa men det är att USA kommer gå tillbaka till guldstandard.
Det torde påverka guld o silver positivt.
2011-08-11 01:25 # 6
Selous
Jag sticker ut hakan lite då, jag tror vi har en bubbla.

Nu satte ni halsen va?

Den omfattar pappersguld och papperssilver. Det flyter runt mycket siffror på nätet men klart torde vara att det är väldigt dålig täckning för alla certifikat, den dagen folk blir oroliga för soliditeten hos utgivarna får vi se vad ett sådant papper är värt. Jag tror inte det är värt 11 924 kronor/troy ounce som spotpriset i skrivande stund antyder...

Alltså bubbla.

Vad fysiskt är värt får vi veta när pappersmarknaden dör eller i varje fall får någon anknytning till verkligheten.
2011-08-11 23:28 # 7
SIMM
Lite mer Aftershock (mer än halva boken kvar dock):

De publicerade siffrorna för guldreserven i USA är 9000 ton, med en befolkning beräknat på 300 miljoner så har de knappt en oz Gold Eagle var (blir 30 gram).
Genom att sälja det ger idag ca $510 miljarder på spotmarknaden. Men de har en skuld på $14 triljoner, så det löser ju inte deras problem.

Skulden omräknat per capita är drygt ca $46000 per person (lite över 300 000 SEK).
Minns när tidningarna gick ut med att vi alla tillsammans var skyldiga ca 128 000:- men vi har ju levt vidare.

Så frågan är om inte de kan göra sig skuldfria också med ett stålbad som vi hade?
Givetvis kommer det att bli mer protester än här, men det kan fungera. Men då får de ta mig tusan vända skutan nu, för det hela eskalerar ju bara mer och mer.
Soros sänkte ju Sverige (men vi är ju små). Tror inte det finns en person som står i makt att sänka staterna, men väl ett land. Givetvis vet vi landets namn, men de vågar ju liksom inte göra det då det slår tillbaka på dem själva.

Så länken ovan med James Turk och Jim Sinclair har nog rätt, det spåret de är på slutar 2013-2015, historien visar att det är då det händer (då det varit så innan.

Håll hårt i ert guld (och silver).

// SIMM
2011-08-11 23:44 # 8
Mikael
Det är sant att själva akten att sälja oundvikligen påverkar marknaden, något som för övrigt är helt i enlighet med Eisenbergs osäkerhetsprincip... Ni vet, när man mäter läget på en elementalpartikel rubbar man detta läge i och med mätningen, vilket omöjliggör ett korrekt svar. Ekonomi eller Fysik - principen är densamma!

MEN, det är en stor skillnad mellan att sälja LITE och att sälja MYCKET!

Vi små obetydliga aktörer har faktiskt en fördel på många sätt, då de stora Elefanternas fotavtryck helt enkelt är för stora för marknaden. Hur försiktigt de än försöker smyga fram reagerar marknaden som om det var jordbävning!

Mitt favoritexempel på hur denna effekt kan snedvrida uppfattningen om sakers verkliga förhållande är Bill Gates, av allmänheten utsedd till "världens rikaste man". Och visst, det går inte precis någon nöd på Bill, men större delen av hans förmögenhet består av Microsoft aktier. Så många av dem at marknaden skulle kollapsa totalt ifall han försökte sälja dem! Det är väldigt svårt att säga exakt HUR rik en knös som Bill egentligen är. Heisenbergs Osäkerhetsprincip i aktion!

Det är nästan så jag tycker synd om karln. Men bara nästan! ;-)
Senast ändrad av Mikael; 2011-08-11 23:45
2011-08-13 02:09 # 9
SIMM
Precis, Bill Gates är bara förmögen till $xxx på pappret, men han klarar sig nog ändå :-)

Nästa skojiga sak som kom upp i boken.
"Om världen kollapsar kommer inte guld att göra det?"
USA köper ca 10% av guldet Indien 20%, Kina lite efter. Det är kulturellt så USA och Europa ligger efter.
Men JA guld befinner sig i en BUBBLA och den kommer också att falla......
MEN den ligger långt borta/längre fram (och du kan lära dig att profitera på den - se mer i CH 7).

Visst är det lite av en domedagsbok, men ed en foliehatt på så är det ju rena sanningen.
Som tur är kan ingen se in i framtiden. Men deras (inte gissningar) underuppbyggda argument talar för att det blir så.
Det roliga dock är att de säger att USA klarar sig bättre än övriga.

Detta pga. USA behöver (i en kris) importera mindre, fast det är de som startar eländet... Kina går under för de är beroende av västs konsumtion (på låg teknologiprylar). Väst och i synnerhet Tyskland säljer högteknologi till Kina, de går under för de inte kan sälja det längre. De som säljer råvara (som Sverige) går under på grund av lägre efterfrågan.
Helt plötsligt klarar sig USA bättre än de andra, även om alla flyr dem behöver de mindre import och har allt de behöver (enligt författarna).
Tyskland, Frankrike och Skandinavien klarar sig dock bra. USA och många defaultar, men tidigare nämnda länder löser sin skuld.

Visst är det en framtida gissning, men det finns en hel del poänger med boken . och ni får bara spillror här.

// SIMM
2011-08-13 02:29 # 10
SIMM
Forts på boken (nu halva):
US: Ni kan lika gärna stanna hemma med era pengar, det är lika illa.

Vi i europa: Håll er borta från börs-marknaden, men kortsiktigt finns det pengar att hämta (långsiktigt finns det alltid undantag). Börs och husmarknaden går ner. Det kan visst finnas fler bubblor,men de är kortvariga. Satsa på säkra valutor som GULD, Canda dollar, Schweizerfranc, Norska kronor (och kanske Euro) - i forma av kortsiktiga instrument (ett roligt ord för bankerna att tjäna på dig). Har du medel (och kunskap) så blanka - utländska papper faller fortare än US-papper.


// SIMM
2011-08-13 02:54 # 11
Inge Peng
Hallå där !
Jag har åxå läst en bok... hela. Så jag ville bidraga till denna bokcirkel.
Den heter Synen och är skriven av David Wilkerson 1974.
Skrämmande mycke har hänt... och om det som sägs i boken så kommer mer saker att hända..
Nu tänkte jag bara droppa nått citat ur boken.. Jag har nämt boken i tidigare inlägg.
Sidan 15 " Alldeles framför oss ligger en världsvid ekonomisk förvirring. "
lite längre ner i stycket " Det är inte bara dollarn som får möta stora svårigheter, utan också andra valutor.
Jag ser en total ekonomisk förvirring ,som först drabbar Europa och sedan påverkar Japan,USA,Kanada och kort därefter alla andra länder "
På sidan sidan 20 kan man läsa om Guld och silver bubblor !! Usch då, tänker kanske många på detta forum..
" Guldpriserna stiger ,men de som investerar i den varan i hopp om att finna trygghet,får snart en obehaglig överraskning. Priserna på guld stiger till astronomiska summor,men sjunker snart igen. Silver blir också en mycket dyrbar metall,vars pris stiger hejdlöst."
lite längre fram... " Tro det eller ej ,men inte ens guldet får behålla sitt värde.Guldhamstrare drabbas hårt.Det här är en av de mest betydelsefulla förutsägelserna i denna bok "
Uj uj.. sen skriver han om en väldsvaluta... Man ska ha i åtanke att denna bok är skriven 1974 !
Ja.. nu fick ni lite att fundera på.. även jag som har investerat i fysiskt silver.

Åhoj
2011-08-13 11:29 # 12
Mikael
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM

"Om världen kollapsar kommer inte guld att göra det?"
USA köper ca 10% av guldet Indien 20%, Kina lite efter. Det är kulturellt så USA och Europa ligger efter.
Men JA guld befinner sig i en BUBBLA och den kommer också att falla......
MEN den ligger långt borta/längre fram (och du kan lära dig att profitera på den - se mer i CH 7).


Jag är YTTERST tveksam till idén att guld skulle befinna sig i en "bubbla"...

Visst, Guld har rusat i höjden de senaste åren, MEN det har även mängden fiat-pengar i omlopp som kan jaga detta guld (och allt annat)! Det är svårt att veta exakt hur man ska räkna på såna här saker, men enligt mig har guldet än så länge i princip bara hängt med penga-tillgången, det har alltså inte ens BÖRJAT stiga, utan har bara följt den allmänna inflationsutvecklingen!

Naturligtvis har denna allmänna inflation av pengatillgången effektivt maskerats av den samtidiga dödliga deflationsspiral världen sitter fast i sedan länge. Få inser att det överhuvudtaget existerar deflation när aktiemaknaden och huspriserna går upp Upp UPP! i nominellt värde, men detta nominella värde blir ändå stadigt en allt mindre del av den totala penningmängden i omlopp, vilket jag räknar som en faktisk deflation.

Så har vi haft det länge. Att nu även det nominella värdet på saker och ting börjar svikta (räknat i fiat), är bara den sista dödsrosslingen i ett redan döende ekonomiskt system.

Alltså, den "värdeökning" du ser på guld under de sista tio åren är egentligen inget annat än guldets deflationsskydd i aktion. När alla andra båtar sjunker hjälplöst i ett allt snabbare stigande hav av papperspengar ser guldbåten kanske ut att stiga, men egentligen håller den sig bara flytande!

Sen är det en annan sak att guldet kan omsättas i allt mer av andra deflationsdrabbade ting, och att denna "växelkurs" (guld till hus till exempel) naturligtvis kommer att nå ett maxvärde någon gång i framtiden. DVS, guldet är hur stabilt som helst, men ifall du tänkte köpa något annat för det i slutändan, så gäller det i alla fall att tajma din exit väl! ;-)


EDIT:

Jag antar att mitt inexakta användande av termerna inflation och deflation kan låta förvirrande, så jag tänkte flika in ett litet förtydligande:

I gammelmedia och traditionell ekonomisk 'bildning' är inflation och deflation varandras direkta motsatser, vilket betyder att antingen har vi det ena, det andra, eller ingendera. När det inte är helt solklart att alla tecken pekar i samma riktning antar man altså att vi måste befinna oss någonstans mittemellan ytterligheterna, och att allt i grund och botten är väl.

Detta är ett gravt missförstånd, och det viktigaste felet folk i allmänhet gör i sitt tänkande!

Det är fullt möjligt för olika ting att befinna sig i deflation och inflation SAMTIDIGT, åtminstone under en period. Och detta "under en period" betyder naturligtvis "tillräckligt länge för att allt ska gå åt H-e tjugo gånger om".

Idag har vi inflation på de ting där inflation är det värsta som kan hända. Samtidigt har vi deflation på de ting där deflation är i grunden värre än inflation. "The Perfect Storm", typ.

Det grundläggande problemet bakom såväl inflationen som deflationen är naturligtvis den stadiga inflationen av fiatpengarna. Dessa nyskapade pengar BORDE få alla priser att gå upp samtidigt kunde man tycka, men man måste ta i beaktande VEM som får de nytryckta pengarna, och HUR desa personer spenderar dem. Att det i första hand är en samling superrika girigbukar som får pengarna först torde vara helt klarlagt. Och vad gör superrika girigbukar med pengar? Köper filmjölk?

Nej, de försöker INVESTERA DEM I PAPPER för att få ännu mer pengar! Sådan är girigbukars natur.

Den paradoxala sanningen är att TACK VARE girigbukarnas girighet har systemet kunnat rulla vidare tio år längre än det skulle gjort annars. Genom att hålla inflationspengarna snurrande i derivatkarusellen STERILISERAR de nämligen dessa pengar. Priset på filmjölk går inte upp, får inflationspengarna kommer aldrig ner till den nivån i ekonomin.

Men i det ögonblick musiken slutar spela och alla girigbukarna försöker lösa in sina spelmarker samtidigt, kommer det att stå klart att vi inte har mer än en planet för dem att köpa, fast de har fantasipengar nog att köpa tjugo. Och DÅ blir filmjölken dyrare, var så säker!

Det är inte nödvändigt att ha en Ph.D i ekonomi för att inse att vi sitter i en rävsax. Min tro är att Maximal Pessimism är den klokaste filosofin just nu. Närhelst du ställer dig frågan vad som kommer att hända framöver, räcker det med att tänka vad som skulle drabba allmänheten hårdast.

Matpriser - upp.

Reallöner - ner.

Huspriser - ner, men bara i kombination med andra omständigheter som gör att folk inte har råd att köpa i alla fall.

Guld - UPP (av den enkla anledningen att allmänheten inte har något Guld! :-)

Osv.

Citat:
Ursprungligen postat av SIMM

Visst är det lite av en domedagsbok, men ed en foliehatt på så är det ju rena sanningen.
Som tur är kan ingen se in i framtiden. Men deras (inte gissningar) underuppbyggda argument talar för att det blir så.
Det roliga dock är att de säger att USA klarar sig bättre än övriga.

Detta pga. USA behöver (i en kris) importera mindre, fast det är de som startar eländet... Kina går under för de är beroende av västs konsumtion (på låg teknologiprylar). Väst och i synnerhet Tyskland säljer högteknologi till Kina, de går under för de inte kan sälja det längre. De som säljer råvara (som Sverige) går under på grund av lägre efterfrågan.
Helt plötsligt klarar sig USA bättre än de andra, även om alla flyr dem behöver de mindre import och har allt de behöver (enligt författarna).


Författaren råkar inte vara Amerikan? Eller tränad i konsten att tänka på ett Amerikanskt Universitet?

Min uppfattning om det stora landet i Västs framtid är betydligt dystrare...

USA lider av stora inre problem. Befolkningen är EXTREEEMT splittrad, med Europeiska mått mätt. Det finns rika Amerikaner som lever i burar med patrullerande vakter för att stänga de svältande massorna ute. Ja, jag sa "svältande", det är ett faktum att miljoner Amerikaner inte får tillräckligt med mat i magen idag. Redan INNAN den stora ekonomiska kollapsen. Föreställ dig hur läget blir när containerfartygen slutar dumpa billiga varor från Kina på Amerikansk mark...

Klassmotsättningarna, rasmotsättningarna, det djupa förfallet av de allmänna infrastrukturen, den närapå totala avsaknaden av inhemsk industri efter decennier av sniken utlokalisering... Lägg till detta en djupt ingrodd kultur av "every man for himself", och många miljoner tunga vapen i allmän ägo...

Kort sagt, när jag ser USA's framtid är det Mad Max jag kommer att tänka på.

Men såklart, när dammet har lagt sig kommer de säkert tillbaka i någon form. En ny civilisation föds alltid ur spillrorna av den gamla, och Amerikanerna har åtminstone en i grunden positiv och livsbejakande attityd. "Everything is possible!"

Men först, mycken smärta!
Senast ändrad av Mikael; 2011-08-13 12:47


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt