Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Ny i båten, frågor om sparande.
Ny i båten, frågor om sparande.
2011-07-15 21:49 # 1
Peterik
Hej på er!

Har lite funderingar om guld-silver-sparande... Runt årsskiftet kommer min ekonomi bli annorlunda, då jag löser ut ett lån jag har. I runda slängar kommer jag ha 3000-4000 mer i månaden att röra mig med. Tycker ni att jag skall lägga allt det jag har tänkt att spara (2000-3000, resten hade jag tänkt lägga på godare vin till maten....) i guld/ silver? Eller skall jag sprida det lite mer, typ öppna ett sparkonto på Akelius eller dylikt. Eller en liten del i någon aktiefond, som Avanza Zero? Tacksam för tips och råd.


Peter
2011-07-15 22:02 # 2
mega_n
Hej.

Mycket kan hända på ett halvår. Det är ju rena cirkusen på världsmarknaderna.
Mitt tips är att vänta och se hur läget är då...

Men har du inte guld/silver nu skaffa lite så fort som möjligt ;-)
Senast ändrad av mega_n; 2011-07-15 22:07
2011-07-16 00:01 # 3
beegee
Jag är en glad amatör, men min absoluta känsla och övertygelse är att äga minst 50% i fysiskt guld och silver av sparandet. För den andra delen investera i liv eller andra värden som du finner bäst. Man ska ju också leva detta liv så fullt man kan. Inte bara "spara i ladorna". Goda viner ska man verkligen hylla! Att bara spara har ju alltid varit riskabelt, speciellt i fel form! Jag ser fysiska metaller mer som en försäkring än investering. Sedan hindrar inte det att jag under senare tid vunnit mycket på prisutvecklingen pga oron i världen. Men det kan ju vända. För min del bryr jag mig inte. Jag ser min placering under många år framöver. Papper är trots allt bara papper men guld och silver är på riktigt. Jag har alltid en silver tvåkrona i fickan för att jag inte ska glömma vad som är äkta vara. I väldigt många avseenden och situationer! Inte bara i fysisk form.
Köp lite varje månad så jämnar du ut prisfall och uppgång och vinner rimligen på sikt. Ser det på lång sikt. Det är spännande att kolla priserna men bry dig inte för mycket.
Min tro är att det närmaste halvåret blir spännande: euron, dollarn, Kinas inflation osv osv
Det är viktigare att säkra sina tillgångar än tänka i prisuppgång. Därför är det aldrig för sent att växla in sina papperslappar och ettor och nollor till fysisk form. Lycka till!
2011-07-17 00:24 # 4
Peterik
Tackar för svaren.

Tumregeln 50 % i guld/silver verkar vara en bra utgångspunkt. Resten delar jag nog jämnt på ränte- och fondsparande. Går det alltför dåligt får man väl lägga allt i guld/ silver för en längre eller kortare tid.

Guld/ silver ser jag som ett långsiktigt sparande, ränte och fond mer som gamble och kortsiktigt.

Tack för visat intresse. Vi hörs nog igen.

Peter
2011-07-17 08:40 # 5
zen
Hej. jag har hållt på med aktier och fonder i många år. Men för ett år sedan sålde jag allt. Jag skulle inte
rekomendera någonting i pappersform. För ett år sedan fick jag ett tipps om att silver var århundradets
bästa investering. Jag var väldigt skeptisk i början, jag började läsa allt jag kunde komma över om silver
både historiskt och nutida. Jag är också väldigt insatt i hur världsekonomin och det monitära systemet
ser ut. Jag har läst mycket om finanskriser genom historien. Och min slutsats efter ett års forskande
är att silver troligen är århundradets bästa investering. Jag är ekonom och jobbat med ekonomi på
ett av sveriges största företag i många år, Min åsikt har alltid varit att man ska aldrig lägga alla ägg
i samma korg. Men denna gång har jag satsat allt på silver och inget annat. Det är ingenting som jag
rekomenderar någon annan att göra. Jag rekomenderar alldrig personer att investera i någonting
som man själv inte är väldigt insatt i. Till mina närmsta vänner säger jag att silver kan vara en bra investering,
men att de ska bilda sig en egen uppfattning. Tänk på att alltid kritiskt granska den information du får tag på.
2011-07-17 10:14 # 6
A.L
Hej, glöm inte att endast 4% av den totala penningmängden i Sverige är mynt och sedlar, så när banksystemet väl kollapsar så kommer kontanter bli en bristvara. Mitt råd är, köp på dig guld&silver, men när banksystemet väl kollapsar(inom 2år max) så kommer i början cash att vara king, ett tag innan guld&silver blir monetär valutor igen.
Lägg ett gäng cash på hög du du klarar dig i övergångsperioden innan guld & silver blir lätta att göra affärer med.

Med vänlig hälsning A.L

PS: Läs Torgnys ledare på LS så förstår du att kontanter kommer bli en brist vara vid bankkollapsen.
2011-07-18 00:00 # 7
Peterik
Tackar igen för råden och funderingarna. Att endast 4 % av pengarna är papperspengar ute i cirkulation är intressant. Att lägga dem på hög låter dock lite riskabelt. Har alltid trott att en bankkrasch skulle innebära hyperinflation, vilket skulle göra papperspengarna endast värda pappret de är tryckta på... Eller ser du mer ett scenario som med de gamla irakiska saddampengarna som användes i de kurdiska områdena efter 1991? Kanske de gamla svenska silvermynten hade varit ett säkrare kort för gardering mot de mer apokalyptiska scenariorna? Hur eller hur så framstår investeringar i guld/ silver som den bästa och kanske enda vettiga formen att spara. Kommentera gärna mer, som sagt jag är ny i båten och sniffar omkring här på alla möjliga diskussioner och kollar läget...:)

Ha det

Peter
2011-07-18 00:52 # 8
Selous
Det här med att ha sedlar bygger på idén att när en potentiell härdsmälta i finanssektorn inträffar så blir det uttagsstop på bankerna och det finns en risk att kreditkortsbetalningar begränsas kraftigt. I praktiken ska du alltså inte sälja av fonder och aktier och lägga kontanter på hög, däremot kan det vara bra att ha så pass kontanter så att du och din familj kan köpa mat i kanske några veckor, en månad eller så, vilket ger staten en chans att få någon slags ordning på betalningssystemen.
2011-07-18 08:56 # 9
Orgott
vore det inte bättre då att bara köpa mat nu istället (a´la survivalist)?
2011-07-18 20:37 # 10
Selous
My bad, jag skrev mat men jag menade egentligen levnadsomkostnader, bensin, el OCH mat. Man kan förvisso lagra mat, men all mat är svår att lagra. Vid en global apokalyps spelar det kanske ingen roll men vid en mer eller mindre kortvarig, rent finansiell härdsmälta, så vill man kanske trots allt kunna köpa färsk mat och kunna ta sig till jobbet osv.
2011-07-18 21:49 # 11
jaduok
zen:

Ang. att silver är århundradets investering.menar du både lång och kortsiktigr då ?
Många guld och silver förespråkare inklusive cornucopia säger att guld är bättre än silver vid en stor krasch eller depression eftersom att industriell efterfrågan är en stor del av silvermarknaden.

Vad säger du om detta?
Bortsett från detta industriberoende tycker jag silver verkar super bra.

leve!
2011-07-18 23:06 # 12
Orgott
jadouk: jag tycker likadant, kommer byta till guld när guld-silver ratio blir lite närmare (1:30)


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt