Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Alternativa svenska banker
Alternativa svenska banker
2011-01-11 00:29 # 1
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
I Sverige finns tyvärr inte så många alternativ till de fyra storbankerna.

De alternativ som är en aning mer ideologiskt försiktiga med risktagande är väl JAK medlemsbank och ekobanken. I JAK påstås det inte finnas någon ränta utan bara avgifter medan ekobanken "bara" har en utlåning på 5ggr eget kapital med 20% i reserv om jag förstått rätt.

Är det någon som har erfarenhet från dessa banker och kan berätta mera eller känner till några andra dugliga alternativ?
2011-01-11 12:00 # 2
Anonym
Skandia Banken är bra. Sedan finns ju ICA Banken praktiskt ifall man handlar på ICA. Forex Bank är också ett alternativ.
2011-01-11 12:01 # 3
Liberty Silver / Gustav Andersson
De svenska sparbankerna är lite intressanta. Nej, jag talar alltså inte om Swedbank utan de lokala sparbanker som finns på små och medelstora orter.

Bill Still som gjort dokumentären "Secret of oz" talar i ett avsnitt av filmen även om de svenska sparbankerna. Han hävdar också att sparbankerna "bara lånar ut pengar som de faktiskt har". Men stämmer verkligen detta?
Någon?

Här är iaf klippet:
2011-01-12 03:54 # 4
Webmaster
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
De svenska sparbankerna är lite intressanta. Nej, jag talar alltså inte om Swedbank utan de lokala sparbanker som finns på små och medelstora orter.

Bill Still som gjort dokumentären "Secret of oz" talar i ett avsnitt av filmen även om de svenska sparbankerna. Han hävdar också att sparbankerna "bara lånar ut pengar som de faktiskt har". Men stämmer verkligen detta?


Har ingen aning om deras ratio mellan in- och utlåning. Dock som långvarig kund i just en lokal sparbank så har jag fått intrycket att deras utlåning har alltid varit sparsam. Jag tror generellt att deras krav på eget kapital och ändamål är högre än hos stora Swedbank bl.a.

Jag tror generellt att man ska undvika banker som finns på börsen då de kortsiktiga och giriga målen ofta överskuggar en långsiktig "hederlig" bankverksamhet.
2011-09-09 12:51 # 5
gestir
Sparbankerna är ju i princip samma sak som Swedbank eftersom de har, om jag minns rätt, omkr 90% av sina aktier där. Jag var där och frågade för ett halvår sedan.
2011-09-09 15:31 # 6
JRX
Citat:
Ursprungligen postat av gestir
Sparbankerna är ju i princip samma sak som Swedbank eftersom de har, om jag minns rätt, omkr 90% av sina aktier där. Jag var där och frågade för ett halvår sedan.


Alla sparbanker är inte anslutna till Swedbank. Se t ex Sparbanken Öresund och deras ekonomi.
2011-09-09 22:07 # 7
Selous
Swedbank var sparbankernas internbank. När skiten bolagiserades så följde många sparbanker med in i bolaget som väl hette Sparbanken Sverige, sedermera Föreningssparbanken, numera Swedbank. De sparbanker som är kvar är fortfarande stiftelser, de glider väl kanske lite på den gamla kyrktornsprincipen numera men överskottet ska fortfarande investeras lokalt. Sparbankerna är delägare i Swedbank, antar att det är ett sätt att garantera tillgång till Swedbanks tjänster. Utan att ha egentlig insyn så talar väl trots allt bristen på avkastningskrav och avsaknad av tradingavdelningar för ett sundare risktagande.
2011-09-09 22:16 # 8
Nikon
Vad har dom för bankfacksregler tro?
Fogar dom sig efter svenska bankföreningens rekommendationer som alla andra, eller kör dom eget race?
2011-09-10 00:04 # 9
JRX
Citat:
Ursprungligen postat av Selous
Swedbank var sparbankernas internbank. När skiten bolagiserades så följde många sparbanker med in i bolaget som väl hette Sparbanken Sverige, sedermera Föreningssparbanken, numera Swedbank. De sparbanker som är kvar är fortfarande stiftelser, de glider väl kanske lite på den gamla kyrktornsprincipen numera men överskottet ska fortfarande investeras lokalt. Sparbankerna är delägare i Swedbank, antar att det är ett sätt att garantera tillgång till Swedbanks tjänster. Utan att ha egentlig insyn så talar väl trots allt bristen på avkastningskrav och avsaknad av tradingavdelningar för ett sundare risktagande.


Jag upprepar, det finns ett flertal sparbanker som inte har något gemensamt med Swedbank och är rena konkurrenter. Öresund är en av dem vet jag.
2011-09-10 02:18 # 10
Selous
Citat:
Ursprungligen postat av JRX
Citat:
Ursprungligen postat av Selous
Swedbank var sparbankernas internbank. När skiten bolagiserades så följde många sparbanker med in i bolaget som väl hette Sparbanken Sverige, sedermera Föreningssparbanken, numera Swedbank. De sparbanker som är kvar är fortfarande stiftelser, de glider väl kanske lite på den gamla kyrktornsprincipen numera men överskottet ska fortfarande investeras lokalt. Sparbankerna är delägare i Swedbank, antar att det är ett sätt att garantera tillgång till Swedbanks tjänster. Utan att ha egentlig insyn så talar väl trots allt bristen på avkastningskrav och avsaknad av tradingavdelningar för ett sundare risktagande.


Jag upprepar, det finns ett flertal sparbanker som inte har något gemensamt med Swedbank och är rena konkurrenter. Öresund är en av dem vet jag.


Jag vet, dom blev osams med Swedbank, det var nån deal med att dom inte skulle konkurrera. Sparbanken Gripen och Finn hette dom väl? Men dom är såvit jag vet de enda. Frågan är ju hur de löser det som de andra använder Swedbank till? Har dom verkligen byggt upp heltäckande egen verksamhet?
2011-09-10 08:54 # 11
JRX
Citat:
Ursprungligen postat av Selous


Jag vet, dom blev osams med Swedbank, det var nån deal med att dom inte skulle konkurrera. Sparbanken Gripen och Finn hette dom väl? Men dom är såvit jag vet de enda. Frågan är ju hur de löser det som de andra använder Swedbank till? Har dom verkligen byggt upp heltäckande egen verksamhet?


Japp, Finn och Gripen gick ihop, men det finns många flera ute i landet. Vet inte vad du menar med heltäckande. Det är klart att de inte kan erbjuda samma saker som den största banken i landet men det kanske du heller inte är ute efter. Har själv ingen erfarenhet av dessa. Skulle bli förvånad om de är så mycket bättre. De är nog lokala men säkert långt från de ideal vi på detta forum brukar fundera runt.
2011-09-10 11:53 # 12
promavent
Eftersom jag själv är kund hos en av de mindre fristående sparbankerna, så har jag nu försökt titta närmare på deras risktagande. De mått jag försökt jämföra är
-Kvoten utlåning/inlåning(Den enklaste och kanske den som bäst beskriver riskvilligheten)
-Kapitaltäckningskvot(Ett mått som FI använder, där 1 i princip är minsta möjliga för att få bedriva bankverksamhet)

Det jag ser direkt är att de fristående sparbankerna har mycket bättre siffror än alla 4 storbanker, framförallt är det stor skillnad på Swedbank och Sparbankerna(detta är de väldigt noga med att poängtera även bland personalen på min bank)

Vad jag också märker är att det oerhört mycket enklare att googla/söka på de fristående sparbankernas hemsida och få fram dessa uppgifter hos sparbankerna än hos alla andra banker, märkligt;) Kunde exempelvis inte hitta de senaste siffrorna från någon av de stora bankerna, så därför blir inte jämförelsen perfekt, så jag nöjer mig med skillnaden på sparbanken och swedbank, som ett exempel, ni ser nog tydliga skillnader i alla fall.

Min sparbank:
Kvoten utlåning/inlåning 20110630=1 (dvs lika mycket utlånat som inlånat)
Kapitaltäckningskvot 20110630=1,91 (dvs betydligt högre än minsta kravet på 1)

Swedbank:

Kvoten utlåning/inlåning 20091231= ca 2,4 (dvs betydligt mer utlånat än inlånat, källa: http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Rapporter/2010/FS%202010_2/fs_diagrambilaga_2010_2_sv.pdf)
Kapitaltäckningskvot 2010=1,66 (här fann jag lite olika siffror, men alla var lägre än hos de flesta fristående sparbanker, källa för just detta tal, ett dokument på engelska från swedbanks hemsida: http://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sbg/@gs/@ir/documents/publication/cid_208209.pdf)

Jag är ingen expert på detta, och om någon av er kan få fram de rätta, och de senaste, siffrorna på de fyra storbankerna så vore det mycket intressant. Kanske finns andra mått som är mer intressanta att jämföra, men dessa mått är de som finansinspektionen och riksbanken använder sig av, så de kan inte vara helt fel. Och om jag har fel, får ni gärna rätta mig.

Hur som helst så känner jag mig nu mer nöjd än förut med mitt val av bank!


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt