Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Skatteplikt undantag
Skatteplikt undantag
2011-01-10 14:53 # 1
Anonym
Undantag för vissa andra varor och tjänster


23 § Från skatteplikt undantas omsättning av följande slag av varor och tjänster:


* 1. sedlar och mynt som är lagligt betalningsmedel, med undantag av samlarföremål, det vill säga guld-, silver- eller andra metallmynt eller sedlar som normalt inte används som lagligt betalningsmedel eller som är av numismatiskt intresse,
* 2. läkemedel som lämnas ut enligt recept eller säljs till sjukhus eller förs in i landet i anslutning till sådan utlämning eller försäljning,
* 3. modersmjölk, blod eller organ från människor,
* 4. flygbensin och flygfotogen,
* 5. lotterier, inräknat vadhållning och andra former av spel,
* 6. tjänster som avser gravöppning eller gravskötsel på allmän begravningsplats när tjänsten tillhandahålls av huvudmannen för eller innehavaren av begravningsplatsen, och
* 7. guld som levereras till Sveriges riksbank. Lag (2007:1376).
****************************************************************************
Vad betyder detta egentligen?
2011-01-10 15:43 # 2
förnuft & känsla
Skall försöka konvertera min bilmotor till att bli flygbränsledriven..... :)

Så ser det ut idag, för att systemet skall fungera så är det den stora massan som måste betala de högsta skatterna.
Tragiskt! Den största skatten av alla är den inflation som närmar sig med stormsteg. Som skatt är den dessutom osynlig.
Den som inte investerar sina pengar i tillgångar såsom t ex ädellmetall lär bli riktigt fattig ganska snart tyvärr.

/Förnuft & känsla
2011-01-10 19:55 # 3
Lugubert
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Undantag för vissa andra varor och tjänster

23 § Från skatteplikt undantas omsättning av följande slag av varor och tjänster:


* 1. sedlar och mynt som är lagligt betalningsmedel, med undantag av samlarföremål, det vill säga guld-, silver- eller andra metallmynt eller sedlar som normalt inte används som lagligt betalningsmedel eller som är av numismatiskt intresse


Fantastisk gummiparagraf! Hur många måste vi bli som betalar med t.ex. silver-Maple Leaves för att anses använda dem "normalt" och undgå moms?

Så slår jag mig plötsligt: hur funkar det om jag lägger "handel med metaller" till syftet med min enskilda firma? Den verkar inom ett fullständigt väsensskilt område?. Kan firman då tillgodogöra sig hela (den förväntade) värdeökningen minus spread och sånt, eller måste den/jag fortfarande vänta på att ökningen täcker momsen? Om jag köpt till en massa olika priser, hur bokför och deklarerar jag vid en försäljning?
2011-01-11 00:09 # 4
Anonym
Krugerrand är lagligt betalningsmedel i SydAfrika, men det cirkulerar knappast som sådant(än så länge). Men vid en försäljning skulle man kunna strunta i att deklarera reavinst, och vid upptäckt av skattemyndigheten hävda att det är lagligt betalningsmedel.

Ifall man själv utnyttjar guld eller silver oavsett ifall det rör sig om Krugerrand e dy för betalning av varor eller tjänster, är det då skattepliktigt?

Finns det någon juridskt kunnig som kan kommentera detta.
2011-01-11 00:23 # 5
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Vi testade ju då skatteplikten (moms) för bullionmynt/investeringsmynt i silver via skatterättsnämnden men fick givetvis ett nekande svar på vårt yrkande om momsfrihet. Motpart till vår fråga om momsfrihet var skatteverket som yrkade på moms. Intressant i sammanhanget är att skatteverket även har en representant skatterättsnämnden. Vi fick dock inte ha med någon representant och besluta i det egna ärendet. Hmm...

Svaret på tre meningar efter åtskilliga månaders behandlingstid kan läsas här.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-11 00:24
2011-01-11 08:49 # 6
Z.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
* 7. guld som levereras till Sveriges riksbank. Lag (2007:1376)?


Gäller detta alltså även guld som leveras till tillexempel Liberty Silver? eller går det guldet genom Riksbanken eller tar ni ut moms på det? :S
2011-01-11 10:11 # 7
Anonym
Skatteplikten avser här endast momsfriheten. Inte att man inte slipper undan skatt på vinsten.
2011-01-11 10:13 # 8
Cornucopia
Missade också inloggningen. Förra inlägget var mitt.
2011-01-11 10:46 # 9
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
För handel med investeringsguld är dessa två paragrafer i Mervärdesskattelagen mer relevanta gällande just momsfriheten

1 kap.
18 § Med investeringsguld förstås
1. guld i form av en tacka eller platta med en vikt som godtas på någon av marknaderna för sådant guld och med en finhalt av minst 995 tusendelar, oavsett om guldet representeras av värdepapper eller inte,
2. guldmynt som
- har en finhalt av minst 900 tusendelar,
- är präglade efter år 1800,
- är eller har varit gällande betalningsmedel i ursprungslandet, och
- normalt säljs till ett pris som inte överstiger marknadsvärdet för guldinnehållet i myntet med mer än 80 %.

3 kap.
Undantag för investeringsguld
10 a § Från skatteplikt undantas omsättning av investeringsguld, inbegripet investeringsguld representerat av värdepapper, om omsättningen medför en äganderätt till eller en fordran på guldet.
Från skatteplikt undantas även förmedling som görs för någon annans räkning i dennes namn, om förmedlingen avser en omsättning enligt första stycket. Lag (1999:640).
2011-01-11 11:53 # 10
Anonym
Ifall man säljer guld eller silver utgår reavinstskatt, och man är skyldig att deklarera försäljningen.

Men vad gäller ifall man använder guld eller silver som Barter, dvs betalar med dem direkt till någon som accepterar detta istället för kronor för någon vara eller tjänst? Behöver man deklarera detta, man har ju inte fått några pengar för guldet eller silvret.
2011-01-11 12:00 # 11
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Ifall man säljer guld eller silver utgår reavinstskatt, och man är skyldig att deklarera försäljningen.

Men vad gäller ifall man använder guld eller silver som Barter, dvs betalar med dem direkt till någon som accepterar detta istället för kronor för någon vara eller tjänst? Behöver man deklarera detta, man har ju inte fått några pengar för guldet eller silvret.


Det bör ju ses som byteshandel tycker jag. Om jag och en kompis byter mobiltelefon med varandra så behöver man inte deklaraera och skatta för det så vitt jag vet.

Om vi ska betrakta guld och silver som pengar så anser jag heller inte att man ska behöva skatta bara för att man "växlar in" sina kronor till guld eller vice versa. Fast å andra sidan kanske jag måste skatta om jag växlar dollar till Kr och gör en vinst? Jag har ingen aning, någon som vet?
2011-01-11 18:52 # 12
Anonym
Du som ville konvertera din bil till flygbränsle. Skaffa en diesel så är det klart...

En brasklapp dock, jag vet inte hur det blir med avgasrening och dylikt på moderna dieslar. Kanske kan få problem vid besiktning. Jag gjorde lumpen som drivmedelsman i flyget, det hände att vi fyllde på bilens tank från den stora tanken med flygbränsle och upplevde aldrig några problem.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt