Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Det kontanlösa samhället, snart i en butik nära dig!
Det kontanlösa samhället, snart i en butik nära dig!
2011-01-07 17:19 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Jag gick in på en Telenorbutik i nordstan i Göteborg i höstas. Mitt ärende var att komplettera mitt befintliga abonnemang med ett kontantkort i fall något skulle hända. Jag resonerade med säljaren lite fram och tillbaka och kom fram till ett alternativ som verkade vettigt. När jag hade bestämt mig var det dags att genomföra transaktionen. Jag handlar inte särskilt ofta med kontanter förutom när jag är ute på puben, men just idag hade jag en femhundralapp liggandes i plånboken, efter att jag hade gjort upp en skuld med en vän. Jag slängde fram den till säljaren ifråga varpå han refuserade den med orden: "Vi tar inte emot kontanter." Jo, det är sant! Han sa faktiskt så. Jag fick vackert hala upp mitt kort och genomföra transaktionen, som i praktiken innebar att en banks tillgång blev en annans banks tillgång. Såvida vi inte hade samma bank förstås!
Det är helt klart att vi rör oss allt mer mot ett kontantlöst samhälle. Det blir svårare och svårare på många ställen att handla med kontanter. På vissa ställen är det, som i exemplet ovan, helt omöjligt.

Swebus annonserade i somras ut att de minsann tänker sluta att acceptera kontanter. Jag har en kollega som jobbar extra på flygbussarna i Gbg och där tar de sedan en tid icke heller emot kontanter.
I Väsby centrum, ett köpcentrum i Upplands-Väsby, har de under december månad kört en kampanj som går ut på att minimera kontantanvändningen. På bildskärmar uppmanas kunder att undvika att ta ut kontanter och att absolut inte handla med dem i någon av affärerna i Väsby-centrum. Personal i butikerna har också uppmanats att fråga kunderna när de försöker betala med kontanter om de: "möjligtvis inte har kort istället". Dessutom har det utlovats biobiljetter till de butiker som lyckas hålla kontanttransaktionerna nära noll.
Sponsorerna till detta är inte svårgissade:

Näringslivet i Upplands-Väsby.
Handels
Polisen
Nordea
Swedbank
SEB
m.fl.

Poliser har även placerats ut vid bankomater och lite snällt frågat kunder om de: "verkligen ska ta ut papperspengar, som ju är så farliga"

De kortsiktiga fördelarna för de anställda i butikerna, på bussarna, i taxibilarna osv. är uppenbara. Mindre rånrisk, lättare att "räkna kassan" mm.
Men vad har det egentligen för konsekvenser för samhället på längre sikt?

Jag tycker att det är en obehaglig utveckling när vi låser in oss i ett system när pengar bara överförs fram och tillbaks mellan bankkonton. För kom ihåg! Pengarna på ditt bankonto är inte dina, det är bankens tillgång. De representerar bara ett löfte om att betala ut dem om så krävs.

Det hade fövisso inte varit något problem med ett elektroniskt system där du har ett kort som du betalar med. Det hade även kunnat ha full uppbackning av ädelmetall. Dessa metaller hade kunnat förvaras i slutna valv som regelbundet inventerades av en oberoende part. När du drar dit kort överförs då endast ägandeskapet från dig till en annan person eller juridisk person som i fallet med ett företag. Kravet skulle då också vara att du när som helst, om så önskas, skall kunna begära fysisk leverans av dina metaller.

Det finns i dagsläget en intressant idé om ett kreditkort uppbackat av guld. Det verkar dock gå lite segt att få igång projektet. Men jag gillar idén. Väldigt, väldigt mycket till och med!
Jag vet dock inte riktigt vilka som står bakom den eller när och om det kommer att lanseras.
Kollar gärna på deras video som är rolig och intressant!

//Gustav
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-01-07 17:26
2011-01-07 20:40 # 2
Anonym
I Uppsala försöker bla Handelsbanken lansera ett slags kontantkort.
Stora reklam affischer med leende unga människor hållandes i ett litet svart kort. När jag nu skriver detta så minns jag hur det kom en bankman och visade oss skolbarnen Cash-kortet som de kallades då. Tanken var väl samma, men tidpunkten för tidig (1990).
Frågan å andra sidan är om jag som chaufför inte hade föredragit att ha en kontantfri taxibil en sen novembernatt i storstaden framför en bil där man endast kan betala med kontanter. Vilken hade du föredragit själv i en sådan situation?

Kontantfrågan är inte lätt och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig, men jag blev heligt förbannad när jag mitt på ljusa julafton ser två stora polisjeepar (civil och offentlig) ge eskort åt Loomisbilen ut ur stan. Automatkarbinerna var synliga trots att killarna försökte trycka ner dem djupt i knät. Anledningen till min pulsökning är att när företagen behöver skydd så finns polisen tillgänglig, men när skattebetalande medborgaren råkar ut för inbrott så läggs fallet ner pga bristande resurser.

Kanske kan jag auktionera ut min pappersbiljett från lokaltrafiken i Uppsala nu när man slutat med kontanthanteringen? Dess samlarvärde bör definitivt ha ökat sen den 12 december.

Hur många jobb försvinner vid ett kontantlöst samhälle?

Sedan den 1 janurai 2010 har jag uteslutande använt kontanter och på varje sedel som passerat mina fysiska händer skrivit: Ta inte ifrån oss våra kontanter!

Kan vi handla silver från Liberty Silver med kontanter ;)
2011-01-07 23:05 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Kan vi handla silver från Liberty Silver med kontanter ;)


Kontakta oss så löser vi det. Ideologiskt borde vi uppmuntra till kontanthandel snarare än bankerna elitistiska kreditpengar. På mikronivå står ju vi dock inför samma problem som många andra företagare d.v.s. att vi berörs av lagarna kring kontanthantering samt måste betala för att sätta in pengarna för att i sin tur kunna beställa av underleverantörer.

Har skrivit en artikel om det kontantlösa samhället tidigare som hittas här.

Citat:
Med ett elektroniskt system kan inte längre de rättmätiga innehavarna av pengar ta fysisk besittning utan tvingas in i ett dödsdömt system baserat enbart på fordringar. Utan äganderätt och utan kontroll riskerar individen bli slav under bankernas och statens piska.
2011-01-07 23:10 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Sedan den 1 janurai 2010 har jag uteslutande använt kontanter och på varje sedel som passerat mina fysiska händer skrivit: Ta inte ifrån oss våra kontanter!


Väldigt hedervärt!

Iofs ökar QE den monetära basen men inom det centralbanksstyrda systemet. Utan kontanter har vi dock i princip ingen reell monetär bas.

Citat:
Give me control of a nations money and I care not who makes her laws

- Mayer Amschel Rothschild
2011-01-08 12:49 # 5
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
I Uppsala försöker bla Handelsbanken lansera ett slags kontantkort.
Stora reklam affischer med leende unga människor hållandes i ett litet svart kort. När jag nu skriver detta så minns jag hur det kom en bankman och visade oss skolbarnen Cash-kortet som de kallades då. Tanken var väl samma, men tidpunkten för tidig (1990).
Frågan å andra sidan är om jag som chaufför inte hade föredragit att ha en kontantfri taxibil en sen novembernatt i storstaden framför en bil där man endast kan betala med kontanter. Vilken hade du föredragit själv i en sådan situation?


Jag minns också väl när det där röda "Cash-kortet" började komma. Jag gick själv i skolan då. En kompis som var teknikfreak skaffade ett och propagerade hårt för att vi skulle komplettera våra uttagskort, som vi då hade, med ett cash-kort som man kunde ladda i en sån där lustig maskin. Max belopp man kunde fylla på var 1500kr. Det installerades såna där små röda automater i var och varannan kiosk och pizzeria. Jag vet att min vän betalade på pizzerian vid nåt tillfälle. Det gick ju ganska smidigt. Någon stor hit blev det ju dock aldrig. Det kanske var för tidigt som sagt?

Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
I
Sedan den 1 janurai 2010 har jag uteslutande använt kontanter och på varje sedel som passerat mina fysiska händer skrivit: Ta inte ifrån oss våra kontanter!
)


Starkt jobbat! Jag har faktiskt också nästan uteslutande använt kontanter sedan årsskiftet dvs. knappt en vecka. Detta är egentligen endast en slump då jag har haft gott om dem sedan i julas. Men jag har helt klart inspirerats att utöka mitt användande av dem. Det ger en känsla av frihet att ingen kan spåra dina transaktioner. Det är bara du som vet. Eller?

http://www.fleur-de-coin.com/eurocoins/rfid.asp
http://www.infowars.com/print/bb/rfid_bills_explode.htm

Hur är det dock med legaliteten när det gäller att skriva på pengar? Får man det egentligen?
Bara en tanke...
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-01-08 12:53
2011-01-08 16:09 # 6
Anonym
Det fanns en tid när sedlarna var oss bara till låns. Idag äger vi dem och kan därmed göra vad oss behagar med dem. Frågan är bara om din handelspartner vill ta emot dem från dig.
2011-01-08 20:24 # 7
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
A 98 year old woman in the UK wrote this to her bank.

The bank manager thought it amusing enough to have it published in the Times.

Dear Sir,

I am writing to thank you for bouncing my cheque with which I endeavoured to pay my plumber last month. By my calculations, three nanoseconds must have elapsed between his presenting the cheque and the arrival in my account of the funds needed to honour it. I refer, of course, to the automatic monthly deposit of my Pension, an arrangement, which, I admit, has been in place for only thirty eight years. You are to be commended for seizing that brief window of opportunity, and also for debiting my account £30 by way of penalty for the inconvenience caused to your bank.

My thankfulness springs from the manner in which this incident has caused me to rethink my errant financial ways. I noticed that whereas I personally attend to your telephone calls and letters, but when I try to contact you, I am confronted by the impersonal, overcharging, pre-recorded, faceless entity which your bank has become. From now on, I, like you, choose only to deal with a flesh-and-blood person. My mortgage and loan payments will therefore and hereafter no longer be automatic, but will arrive at your bank by cheque, addressed personally and confidentially to an employee at your bank whom you must nominate. Be aware that it is an offence under the Postal Act for any other person to open such an envelope.

Please find attached an Application Contact Status which I require your chosen employee to complete. I am sorry it runs to eight pages, but in order that I know as much about him or her as your bank knows about me, there is no alternative. Please note that all copies of his or her medical history must be countersigned by a Solicitor, and the mandatory details of his/her financial situation (income, debts, assets and liabilities) must be accompanied by documented proof. In due course, I will issue your employee with PIN number which he/she must quote in dealings with me. I regret that it cannot be shorter than 28 digits but, again, I have modelled it on the number of button presses required of me to access my account balance on your phone bank service. As they say, imitation is the sincerest form of flattery. Let me level the playing field even further. When you call me, press buttons as follows:

1. To make an appointment to see me.
2. To query a missing payment.
3. To transfer the call to my living room in case I am there.
4. To transfer the call to my bedroom in case I am sleeping.
5. To transfer the call to my toilet in case I am attending to nature.
6. To transfer the call to my mobile phone if I am not at home.
7. To leave a message on my computer (a password to access my computer is required.
A password will be communicated to you at a later date to the Authorized Contact.)
8. To return to the main menu and to listen to options 1 through to 8.
9. To make a general complaint or inquiry, the contact will then be put on hold, pending the attention of my automated answering service. While this may, on occasion, involve a lengthy wait, uplifting music will play for the duration of the call.

Regrettably, but again following your example, I must also levy an establishment fee to cover the setting up of this new arrangement.

May I wish you a happy, if ever so slightly less prosperous, New Year.

Your Humble Client

(Remember: This was written by a 98 year old woman; DOESN'T SHE MAKE YOU PROUD!)
2011-01-09 22:09 # 8
Leo Kratz
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

Kontantfrågan är inte lätt och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig, men jag blev heligt förbannad när jag mitt på ljusa julafton ser två stora polisjeepar (civil och offentlig) ge eskort åt Loomisbilen ut ur stan. Automatkarbinerna var synliga trots att killarna försökte trycka ner dem djupt i knät. Anledningen till min pulsökning är att när företagen behöver skydd så finns polisen tillgänglig, men när skattebetalande medborgaren råkar ut för inbrott så läggs fallet ner pga bristande resurser.


Jag håller helt och hållet med om att de så kallade "mängdbrotten" som cykelstölder och fritidshusinbrott har en bedrövande låg uppklarningsgrad. Däremot är håller jag inte riktigt med om att det skulle vara gott beskydd av värdetransporterna i landet (vilket kan ses på den fortsatt stora mängden värdetransportrån). Det bisarra politikers reaktioner mot värdetransportrån är att kontanthanteringen skall minska, som nämnts ovan. Det är ungefär som att säga till folk att skaffa dyr utrustning för att minska antalet inbrott, eller att säga till rånoffer att sluta gå runt med mobiltelefoner på stan. Vad sägs om att rättsväsendet beskyddar medborgarna istället för att öka vår börda?
2011-01-10 19:13 # 9
Anonym
Försöker betala uteslutande med kontanter, nobbar bensinkort mm
Ser det som en mycket viktig fråga att det kontantlösa samhället inte införs.Den dagen det gör det är det slut med friheten.Nobba kortbetalning!

/GeCe
2011-01-10 20:40 # 10
Lugubert
Kontanter funkar bra så länge man håller sig till speceriaffären och macken. Men redan när man ska betala en räkning blir det mycket dyrare än elektriska pengar. Och om man kör till Wales via Danmark gäller det fortfarande att hålla ett lagom lager av ett antal valutor för att klara kontantmetoden. Det är så himla mycket smidigare med kort, mest märkbart vid bro- och motorvägstullar. Ett kul undantag är bron från Bristol till Wales, där bara fysiska pund duger! Men visst, när det gäller restaurangdricks litar jag inte helt på kvittoraden utan betalar exakt med kort plus lägger dricksen i fiatpengar.
2011-01-11 20:50 # 11
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Jag slängde fram den till säljaren ifråga varpå han refuserade den med orden: "Vi tar inte emot kontanter." Jo, det är sant! Han sa faktiskt så. Jag fick vackert hala upp mitt kort och genomföra transaktionen, som i praktiken innebar...
//Gustav


Är OK och lagligt att vägra betalning med lagliga betalningsmedel s.k. kontanter ? Någon som vet ?
2011-01-12 11:53 # 12
Anonym
Jag orkar inte översätta allt utan kör inlägget det i google translate.
Det blir lite lustigt så men ni förstår nog poängen ändå.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt