Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Hur bör jag investera?
Hur bör jag investera?
2011-03-30 00:38 # 1
Anonym
Jag funderar på att investera runt 250 000 kr inom kort i guld & silver.

Hur stor andel av denna investering bör jag ha i guld resp silver tycker ni? Här funderat på ca 70-30 i guldets favör, men jag är lite osäker förstås... Har silvret större potential utvecklingsmässigt de närmaste åren eller bör man ha det mesta i guld om man går in på marknaden nu? Är kanske lite sent ute...

/Nybliven survivalist med nysåld lägenhet :)

2011-03-30 01:01 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag skulle personligen utan att ge investeringstips förorda en övervikt i silver framför guld. Från "Vanliga frågor". Hur ser ni övriga på detta? Vad har ni för procentuell andel i guld resp. silver?

Fråga: Vilken ädelmetall har störst potential framöver?

Svar: Liberty Silver saluförde ursprungligen endast silver. Silver är ur ett flertal perspektiv undervärderat mot guld. Utbudet av tillgängligt silver ovan jord är knapphändigt och det råder tidvis brist på fysiskt silver. Pappersmarknaden (terminsmarknaden) för silver har manipulerats under lång tid, och fysiskt silver är till följd av detta undervärderat, jämfört med vad värdet skulle ha varit på en marknad där priset baserats på utbud och efterfrågan.
2011-03-30 01:50 # 3
Selous
Jag har nog ungefär 50-50. Det är svårt att råda andra, man vill inte gärna sätta någon annan med svarte petter. Dessutom värderar vi saker så olika, personligen har jag svårt att tänka mig att ge staten 20% av mina pengar när jag köper adelmetall eftersom jag ser det som att jag köper pengar. Staten tar inte 20% om jag köper Euro eller Dollar. Andra bryr sig kanske mindre om det och köper silver ändå, betraktar man det mer som en investering och avser att avyttra emellanåt och kanske öka innehavet ibland blir matematiken annorlunda. Alla måste hitta sin syn.

Tröskeln för att köpa silver är lägre, 10 000 ger dig ETT 1-ouncemynt guld, det är inte mycket till samling, uppskattar man samlandet är kanske silver mer intressant då det är mycket lättare att få en trevlig och varierad samling. I grunden är min syn att det viktigaste är att man i varje fall köper på sig något, silver eller guld spelar mindre roll, bara man har något.

edit: Förtydligande, jag nog har ungefär lika mycket fiatpengar i varje, inte samma mängd guld som silver.
Senast ändrad av Selous; 2011-03-30 01:51
2011-03-30 03:01 # 4
Anonym
Jag har 75% silver och 25% guld.

Nackdelen är att det är moms på silver.

Jag vill egentligen inte komma med rekommendationer. Men ju längre du tänkt hålla ädelmetallerna, ju mindre lär momsen spela in. Ska du hålla 0-2 år är kanske mer guld att rekommendera? Ska du hålla längre än två år skulle jag rekommendera silver. Jag tror dock att du kommer att tjäna in momsen snabbare än så. Men för att vara på säkra sidan.
2011-03-30 12:15 # 5
billion
Jag skulle nog lägga 2/3 på silver och 1/3 på guld om inga andra faktorer än framtida värde påverkar ditt beslut.

Sedan skulle jag rekommendera att mindre "rullande" förråd av mat. Tänker då främst på torrvaror och konserver som du ändå använder och kan ta av med äldsta datumet först hela tiden. Kanske lite annat kan vara bra att investera i också. Se till att ha en jordplätt, tillgång till vatten, något sätt att värma huset osv.
2011-03-30 12:28 # 6
Guldmikroben
Vi säger att det går sig riktigt illa och vi hamnar i en ny ekonomisk kris som är större än den senaste vi var med om. Vilken metall kommer ta mer stryk och varför? Vilken återhämtar sig snabbast? Blir det några skillnader alls mellan metallerna?
2011-03-30 12:49 # 7
LPB
Citat:
Ursprungligen postat av Guldmikroben
Vi säger att det går sig riktigt illa och vi hamnar i en ny ekonomisk kris som är större än den senaste vi var med om. Vilken metall kommer ta mer stryk och varför? Vilken återhämtar sig snabbast? Blir det några skillnader alls mellan metallerna?


Vid en ny ekonomisk kris kommer antagligen initialt båda metaller ta stryk, enligt gamla mönster och med tillägget att vårt ekonomiska läge inte förvärras, (vilket är svårt att tro).

Historiskt så säljs metaller för att backa up andra positioner i t ex aktier under en nedgång, men hoppar ganska så fort upp igen då de flesta vill värdesäkra sina pengar. Se 2008 förloppet.

Det som har stridit mot gamla mönster är att guld-silver stiger med börsen, historiskt så går metaller ned under en börsuppgång och stiger vid ett börsfall.

Så jag tror att det är väldigt svårt att sia om framtiden så länge det trycks fiat valutor 24/7/365.
Men tycker att Silver ser väldigt spännande ut då vi inom kort kommer att få en "shortage" som påverkar tillgången av silver under perioder. Hur långa eller hur korta.. vet ej!!

//LPB
2011-03-30 14:26 # 8
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
Har ungefär 50/50, mätt i värde, då jag bor i Danmark så har jag endast 7% i silvermoms på mynt och 25 % om det är tackor.
Självklart så köper jag mynt :)

Tycker nog att det skulle vara 0% moms på mynt, kan förstå att det är moms på tackor eller industrisilver då det faktiskt bliver använt inom produktion.

Jag är dok också lite irriterad på att man skal skatta för att "växla" till sig silver mynt istället för dollar eller euro.

Vilken andel man nu bestämmer sig för, silver-guld, det är nog väldigt individuellt. Startade själv med 100% silver, men fann ut att det kanske var lite dumt att satsa allt på ett kort(?)

//LPB


Har du någon källa för 7% moms i Danmark. Jag tvivlar starkt på att det stämmer men kan ha fel.
2011-03-30 14:56 # 9
TOne
Jag hittar det här, källan känns väl trovärdig nog:
www.guldsilver.info/artiklar/moms-pa-adelmetaller-i-olika-lander

Citat:

Danmark
Silver (lagligt betalningsmedel) 7%
Silver (för investerinng) 19%
Guld 0%

Så njae om det är korrekta uppgifter.


(ska lära mig url-tagga om jag blir kvar i forumet!)
Senast ändrad av TOne; 2011-03-30 14:58
2011-03-30 15:13 # 10
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av TOne
Jag hittar det här, källan känns väl trovärdig nog:
www.guldsilver.info/artiklar/moms-pa-adelmetaller-i-olika-lander

Citat:

Danmark
Silver (lagligt betalningsmedel) 7%
Silver (för investerinng) 19%
Guld 0%

Så njae om det är korrekta uppgifter.


(ska lära mig url-tagga om jag blir kvar i forumet!)


Nej, det där stämmer tyvärr inte. Det är 25% moms på såväl silvermynt som silvertackor i denmark. Jag har påtalat detta för guldsilver tidigare.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-03-30 15:13
2011-03-30 16:11 # 11
TOne
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Citat:
Ursprungligen postat av TOne
Jag hittar det här, källan känns väl trovärdig nog:
www.guldsilver.info/artiklar/moms-pa-adelmetaller-i-olika-lander

Citat:

Danmark
Silver (lagligt betalningsmedel) 7%
Silver (för investerinng) 19%
Guld 0%

Så njae om det är korrekta uppgifter.


(ska lära mig url-tagga om jag blir kvar i forumet!)


Nej, det där stämmer tyvärr inte. Det är 25% moms på såväl silvermynt som silvertackor i denmark. Jag har påtalat detta för guldsilver tidigare.


Torgny,

Jag får mina mynt till 7% i moms.

//LPB

Genant för mig som länkade, och än mer för dem själva om de har fel. Ber om ursäkt för att jag endast bidrog till ytterligare förvirring...
2011-03-30 16:28 # 12
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Citat:
Ursprungligen postat av TOne
Jag hittar det här, källan känns väl trovärdig nog:
www.guldsilver.info/artiklar/moms-pa-adelmetaller-i-olika-lander

Citat:

Danmark
Silver (lagligt betalningsmedel) 7%
Silver (för investerinng) 19%
Guld 0%

Så njae om det är korrekta uppgifter.


(ska lära mig url-tagga om jag blir kvar i forumet!)


Nej, det där stämmer tyvärr inte. Det är 25% moms på såväl silvermynt som silvertackor i denmark. Jag har påtalat detta för guldsilver tidigare.


Torgny,

Jag får mina mynt till 7% i moms.

//LPB


Allvarligt? Jag kan inte hitta någonstans att det skulle finnas en 7%-ig momssats i Danmark. Vill du maila mig info på support@libertysilver.se ? Det kan ju vara av intresse för oss att sätta upp ngt i Danmark i så fall men jag tror inte på det förrän jag ser det :-)


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt