Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Hur vet man om Guldet / Silvret är äkta som amatör??
Hur vet man om Guldet / Silvret är äkta som amatör??
2011-03-19 14:34 # 1
Anonym
Hej , jag funderar på att börja köpa guld och silver istället för att hålla på med aktier. Hur vet jag som en amatör som aldrig köpt guld eller silver att det är äkta guld samt silver man får. ???

Jag menar inget emot denna webbsidan jag tänkte bara generellt.

Tack

Chris.

2011-03-19 16:09 # 2
Anonym
Köp t.ex från LS, så är du 100% säker.
Gamla svenska enkronor är också praktiskt taget helt riskfria ( dessutom mkt förmånliga i pris för silverinnehåll)
Lurigast är väl smycken, vänta med det tills du har fått lite erfarenhet av guld
2011-03-19 18:12 # 3
Anonym
Tack :)
2011-03-20 10:38 # 4
Anonym
Chris:
Köp ett garanterat äkta guldmynt från säker källa och ha att jämföra med när du sen köper samma mynttyp. Genom att jämföra utseende, väga , mäta tjocklek och diameter är du praktiskt taget helt säker på att inte bli lurad om du håller dig till bullionmynt, dvs de allmänna mynten som handlas efter guldvärde. Och inte de numismatiska med samlarvärde utöver guldvärdet, där man förlorar mycket om myntet är oäkta även om guldhalten är helt OK.
Skulle inte tro att du kommer att ångra dig i framtiden om du går från aktier till ädelmetaller!

/GeCe
2011-03-21 21:19 # 5
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Här finns en artikel om probering (d.v.s. testning) av ädelmetall för den som är intresserad.
2011-03-22 16:40 # 6
SIMM
Tyckte denna var riktigt skoj. Nej det är inte så lätt att sälja guld rakt av.
http://www.youtube.com/watch?v=Gk5aRIz17fk&feature=related

Så bli inte kaffesugen idag...

// SIMM
Senast ändrad av SIMM; 2011-03-22 16:40
2011-03-24 15:10 # 7
Despierto
I artikeln talas det om att mäta storleken på ädelmetallen man ska köpa. Borde inte vara bra mycket enklare att sänka ner myntet (eller vad det nu är man ska köpa) i vatten och på så sätt få en exakt volymuppskattning?
2011-03-24 15:36 # 8
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
I artikeln talas det om att mäta storleken på ädelmetallen man ska köpa. Borde inte vara bra mycket enklare att sänka ner myntet (eller vad det nu är man ska köpa) i vatten och på så sätt få en exakt volymuppskattning?


Det är svårt att få tillförlitliga värden på volymen genom att doppa i vatten.Det fungerar någotsånär med större tackor men med mindre objekt som små mynt blir det inte tillförlitligt, svårt att läsa av nivån pga av vattnets ytspänning.Däremot kan du få en mycket tillförlitlig volymmätning genom att sänka ner objektet i en tunn tråd och läsa av viktökningen.Viktökningen är då lika med volymen( då vattnets täthet =1) Jag tillämpar det med gott resultat på ädelstenar som väger bråkdelar av ett gram, bra sätt att kolla äktheten då varje stensort har sin specifika vikt.

/GeCe
2011-03-24 22:21 # 9
SIMM
Intressant att mäta ädelstenar med volymökning. Nu är jag inte inne på ädelstenar själv, anser jag har noll kunskap. Men det vore intressant att veta mer om hur man verkligen mäter.
Använder du ett mätglas (ex 100 ml) och en tunn tråd (material?). Häller ex. upp 50 ml vatten, ställer det på en våg och tarerar det. Lägger i stenen och kontrollerar viktökningnen med volym kontra vikt. Eller hur fungerar det?

Anser det vore en rolig kunskap att ha, så snälla GeCe, du får gärna förklara det mer (om du vill) så jag verkligen förstår.
Du säger en sten mindre än ett gram, det känns som det verkligen är precision på mätningarna då, fantastiskt.

// SIMM
2011-03-24 22:55 # 10
Anonym
SIMM, kommer igen imorron med en utförlig förklaring, hinner inte just nu
hälsar
GeCe
2011-03-25 09:52 # 11
Anonym
Citat:
Anser det vore en rolig kunskap att ha, så snälla GeCe, du får gärna förklara det mer (om du vill) så jag verkligen förstår.
Du säger en sten mindre än ett gram, det känns som det verkligen är precision på mätningarna då, fantastiskt.

// SIMM


Du behöver en bra våg,noggrannheten bör vara minst 1/100 gram,(20 eller 50 grams kapacitet på vågen).Passande vågar säljs ibland på Tradera för någon hundralapp..(Ska du mäta små ädelstenar som jag gör så är det perfekt med 10 grams kapacitet och noggrannhet 1/1000gram.)
Det går bra att med god noggrannhet mäta stenar ner mot 1 carat (= 0,2 gram) på det här sättet!
Har avslöjat många ädelstensförfalskningar med den här metoden, och använder den också för att mäta guldhalten på guldföremål.
Får du spec.vikten till 19,3 är det rent guld, med fallande spec.vikt minskar guldhalten,du kan få guldhalten genom att titta på diagram eller tabell, finns på nätet. T.ex. 22k har spec.vikt 17,7-17,8.
Vid låga guldhalter kan det bli avvikelser beroende på vilken metall guldet är legerat med, men vid de högre guldhalterna som guldmynt normalt har är det en mycket bra metod.

Gör så här för att mäta ädelstenar:
a) väg stenen och anteckna vikten
b) fyll en liten behållare med vatten,ställ den på vågen och tarera(=nollställ)
c) sänk nu ner stenen som är fastsatt i en tunn tråd(enklast mkt tunn koppartråd-ej vattensugande textiltråd),utan att nudda botten,och notera viktökningen.
d) den specifika vikten =vikten/viktökningen


Överkurs:
Viktökningen är vikten av den mängd vatten som trängs undan av stenens volym,och ger då på ett enkelt och noggrannt sätt besked om volymen oberoende av stenens form.
Fastsättningstråden har också en viss volym,men den brukar vara försumbar om det inte gäller mycket små stenar. Det kan ibland också vara knepigt att få fast stenen på tråden, man kan då göra en hållare att lägga stenen i,och mäta upp dess volym separat, som man sedan drar ifrån den uppmätta volymen av sten + hållare.


Det är inget jag kommit på, det gjorde Arkimedes redan före vår tideräknings början, han kom på det när han flöt omkring i badet och försökte lösa en uppgift han fått av kungen, att ta reda på guldhalten i kungens krona.När han kom på det lär han i sin iver rusat ut naken på gatorna skrikande :eureka, eureka! (jag har det!) Har för mig att det var fusk med guldhalten i kungakronan och att det var en hel del silver inblandat.

/GeCe
2011-03-25 14:34 # 12
SIMM
Tack GeCe, nu förstår jag.
Man behöver sålede inte bry som om vattenvolymen.

Tack för specifika vikten också.
Skall testa, men min våg väger endast 0,1g. Men då jag inte sysslar med ädelstenar och bara för test så fungerar det nog, skall bli intressant. Har en Kernvåg sedan några år tillbaka (hembryggning), finns idag på http://www.vagar.com/fickvag-kteb-p-198-c-138.aspx, men jag skulle nog hellre välja BT2-201 fickvåg ner till 0,01.

Angående silver i kungakronan är kanske snart inte ett problem mer om faktorn blir 1:1 :-)

// SIMM


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt