Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Hur vet man om Guldet / Silvret är äkta som amatör??
Hur vet man om Guldet / Silvret är äkta som amatör??
2011-06-30 00:30 # 13
Rogue
Antag: Jag har en Krugerrand med en kärna av volfram (som ju nästan har samma densitet som guld) och guld/koppar utanpå. Eftersom volfram har något lägre densitet än guld finns det totalt sett i guld/koppar-delen en lägre halt koppar (som ju har en betydligt lägre densitet än guld och volfram) än i en riktig Krugerrand, för att få till exakt rätt vikt. Längst ut på myntet är dock kopparhalten så som den ska vara för att fusket inte ska upptäckas.

Vet inte hur realistiskt detta är, men det borde väl gå? Går det utan tvivel att säkerställa att myntet är en förfalskning genom att undersöka konduktiviteten? Om inte, finns det något annat sätt utan att förstöra myntet?
2011-06-30 01:11 # 14
Flipper
Citat:
Ursprungligen postat av Rogue
Antag: Jag har en Krugerrand med en kärna av volfram (som ju nästan har samma densitet som guld) och guld/koppar utanpå. Eftersom volfram har något lägre densitet än guld finns det totalt sett i guld/koppar-delen en lägre halt koppar (som ju har en betydligt lägre densitet än guld och volfram) än i en riktig Krugerrand, för att få till exakt rätt vikt. Längst ut på myntet är dock kopparhalten så som den ska vara för att fusket inte ska upptäckas.

Vet inte hur realistiskt detta är, men det borde väl gå? Går det utan tvivel att säkerställa att myntet är en förfalskning genom att undersöka konduktiviteten? Om inte, finns det något annat sätt utan att förstöra myntet?

Jag gissar det skulle bli dyrt att tillverka "små" mynt med varierande skikt och legeringar. Däremot, jag hade ett tag en 1/2 Oz Krugerrand som höll både mått och vikt, men som var tydligt ljusare än övriga Krugers. Funderade då på om följande är möjligt: man skapar en Kruger med en reducerad volym guld och kompenserar bortfallet genom att resterande volym fylls med en koppar/silver blandning i stället för enbart koppar. Mått och vikt kommer att stämma, däremot skulle möjligen myntet bli ljusare i färgen på grund av mer silver och mindre koppar. Spekulation.
Senast ändrad av Flipper; 2011-06-30 01:50
2011-08-11 16:22 # 15
Mikael
Silvret har en intressant fysikalisk egenskap som är lätt att påvisa: det är ganska kraftigt "diamagnetiskt". Detta betyder att det inte fastnar på en magnet som järn, men att det gör märkbart motstånd mot en magnet när man sveper den längsmed ytan. Det känns som magnetfältet "hugger tag" i Silvret.

Silver är inte den enda metallen med denna egenskap, Bly beter sig ungefär likadant, och Bismut är ännu starkare diamagnetiskt. Jag antar att det vore möjligt att mixtra ihop en legering som kopierar Silvrets densitet och diamagneticitet exakt, men såvitt jag hört har falska Silvertackor hittills helt enkelt tilverkats av Molybden, som ligger väldigt nära Silver i densitet, men som inte är diamagnetiskt alls!

Ett svep med en ordentligt STARK vanlig kylskåpsmagnet räcker alltså för att med 100% säkerhet avgöra om dina tackor är gjorda av Molybden, men en så kallad "supermagnet" gör det förstås ännu lättare att känna skillnaden.

P.S. Mina tackor inköpta hos Liberty Silver hugger såklart fint i magneten! Jag antar att en pålitlig handlare är första försvaret mot att bli lurad! ;-)
Senast ändrad av Mikael; 2011-08-11 16:27
2015-06-03 22:49 # 16
gullJöns
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Hej , jag funderar på att börja köpa guld och silver istället för att hålla på med aktier. Hur vet jag som en amatör som aldrig köpt guld eller silver att det är äkta guld samt silver man får. ???

Jag menar inget emot denna webbsidan jag tänkte bara generellt.

Tack

Chris.

Hej alle sammans,. Har hört talas om att det finns en sten eller någon form av syror som avslöjar karaten i guld, Förresten är det nogon som vet vad det är för sten och var man får tag på den, eller vad för sort syra,. Mvh Gulljöns
2015-06-04 00:57 # 17
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Rogue

Ett resonanstest bör upptäcka en sådan förfalskning utan problem.
Jag utvecklar appen "Bullion test" som verifierar myntens resonansfrekvenser.

Kombinerat med mätning av myntets storlek och vikt så har man en bra uppsättning oförstörande test.
Senast ändrad av Nikon; 2015-06-04 00:59
2015-06-06 12:46 # 18
Lavendale
Citat:
Ursprungligen postat av gullJöns
Hej alle sammans,. Har hört talas om att det finns en sten eller någon form av syror som avslöjar karaten i guld, Förresten är det nogon som vet vad det är för sten och var man får tag på den, eller vad för sort syra,. Mvh Gulljöns

För att ge ett direkt svar på din fråga så kallas stenen för probersten och är en sten av hård kvarts som man skrapar guldet mot man vill testa. Sedan applicerar man probersyra, för olika karathalter, på de tunna stängarna man skapat och kontrollerar vilken syra som guldet motstår att lösas upp i.

För guldmynt är annars Nikons "app" med resonanstest det bästa att testa äktheten med.

Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt