Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Snart slut på insättningsgarantin?
Snart slut på insättningsgarantin?
2017-11-23 01:17 # 1
jaws
Europeiska Centralbanken ECB har fått i uppdrag att snabbt komma med lösningar på ett antal problem som EU-kommissionen och Europaparlamentet vill ha svar på. Ett av svaren från ECB är att den statliga insättningsgaranti på 100000 Euro (950000 SEK) som gäller inom EU bör tas bort. Orsaken är att garantin är osolidarisk och drabbar skattebetalarna om den behöver användas (som om inte kontoägare är skattebetalare?). För att mildra effekterna ska "under en övergångstid" kontoägarna kunna begära ut en mindre summa per dag för sitt uppehälle (motsvarande max c:a 500 SEK), som efter att banken funderat på och prövat saken i upp till 5 dagar ska kunna betalas ut.

I klartext betyder detta att den lilla säkerhet insättningsgarantin i nuläget ger med stor sannolikhet snart är borta.
Läs mer här: http://www.zerohedge.com/news/2017-11-19/ecb-proposes-end-deposit-protection
2017-11-23 02:10 # 2
marcandrew
Bra att den tas bort. Kan faktiskt vara något som motverkar det kontantlösa samhället också, när folk förstår att det kan vara bra att inte har alla sina tillångar på bankkonto som hokuspokuspengar.
2017-11-23 10:49 # 3
johsch
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Bra att den tas bort. Kan faktiskt vara något som motverkar det kontantlösa samhället också, när folk förstår att det kan vara bra att inte har alla sina tillångar på bankkonto som hokuspokuspengar.


Jag håller med dig om att det skulle kunna vara bra att garantin tas bort, men "hokuspokuspengar" får vi nog tyvärr dras med ändå oavsett de är i pappersform eller de är digitala....
2017-11-23 12:33 # 4
jaws
Har lite svårt att se att det är bra med en ytterligare åtgärd som ger bankerna fritt spelrum. Men det vettiga svaret är att snarast byta ut banken mot madrassen = samma ränta men säkrare.
Sen kan man fundera på om man inte ska byta ut det mesta av sina fiatpengar mot riktiga tillgångar.
2017-11-23 14:00 # 5
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av jaws
Har lite svårt att se att det är bra med en ytterligare åtgärd som ger bankerna fritt spelrum. Men det vettiga svaret är att snarast byta ut banken mot madrassen = samma ränta men säkrare.
Sen kan man fundera på om man inte ska byta ut det mesta av sina fiatpengar mot riktiga tillgångar.


Att ta bort garantin är motsatsen till att ge bankerna fritt spelrum, det finns ingen garanti ifall jag tex har en fodring på annat företag som går omkull. Fast olika branscher har olika fördelar från staten, jag får göra rot- och rutavdrag och ska det vara rättvist så borde jag isåfall få avdrag för att jag gillar varmkorv eller guldpläterade cykelstyren... Banker och mediaföretag har dock en särställning när de bara har fördelar.

Fast om de slutar med insättningsgaranti så ska de absolut sluta med att baila ut bankerna så fort de misskött sina finanser. Detta kommer nog inte att ske dock.
2017-11-24 00:04 # 6
jaws
Det är staten som står för insättningsgarantin. Om en bank kursar hoppar staten in med upp till €100000 per insättare. Att ta bort garantin betyder att den lilla restriktion som ligger i att staten kan förlora dessa pengar försvinner vilket jag tror kan öka bankernas ansvarslöshet och risktagande ytterligare. Det är också ett tecken på att skiten håller på att träffa fläkten och dags att vara mycket uppmärksam..
2017-11-24 00:16 # 7
marcandrew
Ja det heter väl statlig insättningsgaranti? Så att det är staten det vill säga skattebetalarna som står för det var nog inte undgått många.

Det är nog inget bra omen för ekonomin att den ska tas bort, det kan jag hålla med om. Är något som jag inte sett i Aftonblaskan eller i Bonniermedia än.

Fast jag håller däremot inte med om att dens existens för till att bankerna på något sätt skulle vara mer försiktiga.
2017-11-24 01:30 # 8
In4mayshun
Här är hela dokumentet från ECB om någon har tid och lust att fördjupa sig i detta. Det är 80 sidor finansengelska så jag står över.

https://www.bankingsupervision.europa.eu/ecb/legal/pdf/en_con_2017_47_f_sign.pdf

Det känns som om man förbereder sig för finansiellt sammanbrott i Europa. De som sitter längst upp i toppen är inga idioter, de förstår nog hur den här kreditfesten slutar...

Edit: men det är väl bra om insättningsgarantin försvinner? Då blir ju bankerna tvungna att ta iaf lite ansvar för sina handlingar och sina vidlyftiga affärer och kan inte bara dumpa sina mångmiljardskulder i knäet på staten och skattebetalarna när kraschen kommer. Nu kommer de iofs att göra det ändå och komma undan med det eftersom de anses vara "too big too fail" och "systemkritiska" och allt det där. Det är helt åt helvete.

Och kunderna blir tvungna att tänka efter två gånger innan de sätter sitt livs besparingar i händerna på de äckliga bankirerna, utan att kunna vara säkra på att de kan få tillbaka pengarna.
Senast ändrad av In4mayshun; 2017-11-24 01:37
2017-11-29 08:57 # 9
Mats
Jag håller helt med om att det är bra att insättargarantin försvinner. I Sverige har nu också riksbanken aviserat att de tänker introducera en "e-krona". Exakt hur denna kommer att se ut verkar i nuläget oklart, men idealiskt bör vi komplettera mynt och sedlar med elektronisk monetär bas i form av möjlighet för allmänheten att ha ett konto i riksbanken, med internettjänst för betalningar och betalkort. Man ska kunna sköta sin privatekonomi med monetär bas och inte beblanda sig med bankerna om man inte vill det. Med ett sådant system på plats så kan insättargarantin avskaffas.

Med ett musklick kan du då plocka ur alla dina pengar ur banksystemet och istället parkera dem på ditt centralbankskonto. På centralbankskontot erhåller du samma ränta som bankerna, idag är den negativ vill jag minnas. Om bankerna vill att du stället ska låna ut dina pengar till dem istället (och därmed riskera att förlora dem vid bankkrasch), så får de då erbjuda något som är bättre än centralbanksräntan.

En sån här reform skulle troligen sänka bankerna, men om vi då har ett system på plats så att allmänheten kan sköta sin privatekonomi utan banker, då behöver inte konsekvenserna bli så allvarliga. Man kan genomdriva förändringen successivt, fasa ut insättargarantin steg för steg. Steg ett kan vara att halvera maxbeloppet och endast betala ut 75% vid bankkrash, År 2 sänker man maxbeloppet igen, och minskar insättargarantin till 50%. Fasa ut garantin på 5 år, då hinner bankerna gott och väl samla på sig eget kapital så att de klarar sig under marknadsmässiga villkor.

Bankernas EK/balansomslutning är i storleksordningen 5%. Jag gjorde för något år sedan en jämförelse med andra börsföretag som inte erhåller den typ av subventioner som bankerna åtnjuter. EK / balansomslutning brukar typiskt ligga på 20-60% för företag som verkar under marknadsmässiga villkor.
2017-11-29 21:29 # 10
Digger
Fattar inte 100 vad som gäller ang insättningsgarantin: Kollar på RGKs sida: " Insättningsgarantin skyddar pengar insatta på konton hos banker, kreditmarknadsföretag och värdepappersbolag (institut)."
"Konton" hos banker: är det i princip om man har ett räntekonto/ fasträntekonto då - är det "bara" dom pengarna som kan komma ifråga?

Skulle jag direktäga aktier kommer det inte ifråga? Likaså alla typer av fonder/ETF:er mm?
Gamla premieobligationer borde ju aldrig kunna komma ifråga iallafall..
2017-12-04 22:30 # 11
Mats
Citat:
Ursprungligen postat av Digger
Fattar inte 100 vad som gäller ang insättningsgarantin: Kollar på RGKs sida: " Insättningsgarantin skyddar pengar insatta på konton hos banker, kreditmarknadsföretag och värdepappersbolag (institut)."
"Konton" hos banker: är det i princip om man har ett räntekonto/ fasträntekonto då - är det "bara" dom pengarna som kan komma ifråga?

Skulle jag direktäga aktier kommer det inte ifråga? Likaså alla typer av fonder/ETF:er mm?
Gamla premieobligationer borde ju aldrig kunna komma ifråga iallafall..


Det som omfattas är kort och gott alla "pengar" i betydelsen kontoinnehav i banker/kreditmarknadsföretag. När du har pengar "insatta" på ett bankkonto, så är det en mer korrekt beskrivning att du har lånat ut dina pengar till banken - med förbehållet att du kan få tillbaka dem på begäran. Sett ur bankens perspektiv så är dina pengar på banken, en skuld som de har till dig.Det är denna skuld, från banken till allmänheten som staten/skattebetalarna har lovat bankerna att betala, om banken skulle komma på obestånd. Syftet med att staten ställer ut sådana löften är att vi ska ha "ett säkert betalningsväsende" - allmänheten ska inte få för sig att bankerna inte kan betala sina skulder så att de försöker ta ut dem... Inga andra, varken privatpersoner eller vanliga företag har något sådant löfte från staten att betala deras skulder. Det är ingen överraskning att bankerna är börsens vinstrikaste bolag; uppåt 100 miljarder i vinst per år.

Eftersom bankerna vet att de blir räddade - staten har tagit på sig att betala deras skulder - så har bankerna EK/balansomslutning på kanske 5%, medan andra företag har EK/balansomslutning på typ 20-60%. På samma sätt: banekrna har täckning i form av likvida medel på någon procent av vad de har i åtaganden i form av avistainlåning.

Skulle man såsom jag beskrev ovan, ha ett praktiskt alternativ till att parkera sina pengar på banken till nollränta, så kan insättargarantin avskaffas. Då får bankerna börja betala något för sin inlåning eftersom du då knappast kommer nöja dig med nollränta om du samtidigt riskerar förlora dina pengar så fort allmäneten misstänker att din bank kan hamna i betalningssvårigheter och folk börjar ta ut sina pegnar...

Aktier, Fonder, ETF'er eller premieobligationer omfattas inte av insättargarantin. Dessa må vara "tillgångar" men klassas alltså inte som "pengar", är inte nödvändigtvis emitterade av banker, och skyddas inte av insättargarantin.
2017-12-05 01:48 # 12
bernys
Nån som vet vad som gäller för investeringssparkonto?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt