Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Enkät för gymnasiearbete
Enkät för gymnasiearbete
2016-11-21 11:15 # 1
Heidi
Hej!
Jag heter Heidi och går sista året på gymnasiet. Jag skriver ett gymnasiearbete om ämnet "Guld som investering". I samband med arbetet utför jag en enkätundersökning. Det skulle vara jättesnällt om ni skulle kunna svara på dessa frågor.

1. Har du investerat i guld?
Om inte, skulle du kunna tänka dig att göra det? Varför/varför inte?

2. Tror du att guld i framtiden kommer att återinföras som betalningsmedel i Sverige?

För dig som svarade ja på första frågan
3. På vilket sätt har du investerat i guld? ( fysiskt guld, specialfonder (ETF), guldfonder, aktier i guldföretag, futures och optioner)
Om i fysiskt guld, då i guldtackor, i guldmynt eller i annat?

4. Varför har du valt just detta sätt?

5. Vad är huvudsyftet med din investering i guld? (Skydd mot inflation och devalvering, vinstsyfte vid försäljning, sparande, diversifiering av aktieportföljen, annat)

Jag vill påpeka att jag inte är särskilt kunnig inom ämnet, men valde det för jag tycker att det är väldigt intressant. Om ni har insikt i någon fråga eller något råd så skulle det uppskattas om ni delar med er. Tack på förhand!


Senast ändrad av Heidi; 2016-11-21 11:15
2016-11-21 12:22 # 2
Xole
Guld är ingen investering. Det ger ingen avkastning och det kan inte växa och bli mer med tiden. Du kan spekulera i att den ska gå upp eller ner i värde mot andra valutor, men det är ingen investering. Det är en råvara, alternativt en valuta.
Den bara är...ger inget.

1.Jag har inte investerat i guld. Jag ÄGER guld

2. Nej jag tror aldrig att guld kommer bli betalningsstandard igen. Enkom av den enkla orsaken att det går inte at trycka nytt utav den som man kan göra med reguljära fiat valutor. Det är helt enkelt för bra för makten för att låta bli. (inte bra för oss som löntagare eller har pengar på banken)

3. Jag äger Guldtackor och silvermynt. Jag har en andel guldfonder i PPm portföljen. Och jag äger ett par aktiebolag som utvinner guld

4. Silvermynt är billigast, mest silver för pengarna. Guldtackor är billigast...mest guld för pengarna.

5. Främsta syftet att äga guld är att det är en försäkring mot en fiatkollaps. Rasar alla valutor mot noll i värde, dvs hyperinflation, komemr guld sitga MINST i motsvarande grad.
Jag investerar mycket på börsen också, men anser att börsen är dyr med höga vinstmultiplar. Jag står därav vid sidan med likvider. och då tänker jag INTE vara likvid i SEK, för denv alutan går åt helvete och tappar värde för var dag.
Att stå likvid gör man bäst i guld helt enkelt i väntan på att börsen ska bi billigare igen.

Läs New Case for Gold. James Rickards
Senast ändrad av Xole; 2016-11-21 13:30
2016-11-21 23:03 # 3
Jarneris
1. Ja, som en försäkring mot vidlyftig penningpolitik.
2. Nej
3. Fysiskt, blandat tackor och mynt (det är metallen som är det mest väsentliga)
4. Förstår inte frågan.
5. Besvaras av 1, men det är också en investering. Förstår inte Xoles kommentar riktigt. Om du köper aktier ÄGER du si och så många aktier och kursen kan gå upp och ner, så även med guld/silver.
2016-11-22 21:39 # 4
Sandow
Märker en del felaktigheter i begreppen här. Alltså, för att något ska vara att betrakta som en investering måste det finnas antingen en förväntan om framtida avkastning eller värdestegring. Det ska ocksa vara förknippat med risk. Att köpa aktier innebär alltså att man förväntar sig att dels ta del av företagets framtida vinster, dels att företaget ska betraktas som mer intressant ur investeringssynpunkt och att detta ska driva upp bolagets värdering. Samtidigt finns risken att företaget går med förlust eller tom. går i konkurs. Aktier är alltså att betrakta som investering.

Att köpa en skogsfastighet innebär en investering, man får hoppas på att tjäna pengar (få avkastning) på den växande skogen, samtidigt finns risken för en storm eller brand eller svikande marknad etc.

Att ha femhundralappar i plånboken eller pengar på bankkonto är däremot ingen investering. Pengarna utsätts inte för någon större risk och man kan därför inte förvänta sig någon större avkastning.

Att köpa fysiskt guld, om guld betraktas som pengar, är alltså ingen investering. Ser man guld som råvara kan man hoppas på stigande priser och spekulera i det. Men spekulation är inte investering.
2016-11-22 22:11 # 5
Xole
Bra sandow
2016-11-23 09:41 # 6
Blåbär
Värdeökning beror på när värdeförskjutningar sker. Ibland från guld ibland till, lika så fastigheter och aktier. Bland det bästa att äga de sista 10-20 åren har varit fastigheter. Men som sagt, hittills i historien har guldet alltid förr eller senare tagit sin revansch.
2016-11-23 13:04 # 7
Asrael
Olika former av guldhandel kan absolut ses som investeringar (eftersom avkastning kan förväntas) och därför tänker jag inte vara lika tråkig som Sandow och istället svara på dina frågor. Tillägger att jag själv endast ser guld som pengar och att allt annat är skuld. Jag betraktar i sin tur pengar bl.a. som ett medel att lagra "kostnad" för tid och energi, men det är en djupare fråga jag inte går in på här.


1. Ja.

2. Nej, inte med statens vilja och det är ytterst osannolikt att det forceras av yttre omständigheter under din livstid.

3. Fysiskt guld (tackor, bullion- och samlarmynt, investeringssmycken), Guldfonder, aktier, certifikat (sällan).

4. Pengar är guld, ingenting annat. (Bättre: Endast guld är pengar, allt annat är krediter) Jag har investerat i olika varianter av fysiskt guld för de besitter olika sorters delvärden vilka periodvis värdesätts och lagstadgas olika. Guldrelaterade aktier, fonder, certifikat för spekulation då de ger hävstång mot guldet samt i vissa fall hedge mot ofördelaktiga valutarörelser (inkluderar fallande guldpris).

5. Pengar är guld. Kronor och andra valutor är fordringar som ej kan uppfyllas fullt ut. Varför spara skuldsedlar istället för pengar?


Andra former av innehav där mindre säkert ägande är en faktor då guldet förvaras på annan ort och i annans regi och utanför min kontroll utgör en stor del av mitt kapital. Bankvalv, Bullionvault, Goldmoney och Bullionstar är några som (förhoppningsvis) förvarar en del av mitt guld.

Utöver det handlar jag guldprospekteringsbolag och guldgruvor vilka står för en mycket abstrakt form av guldinnehav som ännu ej är producerat. Terminer, optioner och andra former av guldderivat avstår jag mestadels eftersom jag inte ser det som annat än kontrakt mot finansiella institutioner som inte kan uppfyllas den dagen de verkligen behöver uppfyllas. Ett undantag är negativa positioner som jag emellanåt använder för att slippa sälja guld och köpa tillbaka det när det kanske inte finns.

P.S. Ställ samma fråga på ädelmetallforum! D.S.
Senast ändrad av Asrael; 2016-11-23 13:05
2016-11-23 21:33 # 8
Goldfinger
1. Har du investerat i guld?
Jag ser det snarare som att jag har flyttat mina pengar till guld istället för svenska kronor.

2. Tror du att guld i framtiden kommer att återinföras som betalningsmedel i Sverige?
Nej, jag tror inte att jag kommer att kunna köpa mat på Ica med guld.


3. På vilket sätt har du investerat i guld?
Om i fysiskt guld, då i guldtackor, i guldmynt eller i annat?
Nästan 2/3 i mynt om 1 once (31,1 gram) rent guld men ungefär 1/3 i tackor. Små mängder i mindre mynt.


4. Varför har du valt just detta sätt?
Billigaste guldet. Mängden guld i förhållande till kronor.

5. Vad är huvudsyftet med din investering i guld?
Skydd mot inflation.
2016-11-25 23:56 # 9
Obetalbar
1
Nej jag har inte investerat i guld utan har flytt från SEK. Jag äger ädelmetall , guld och silver.
2
Nej inte officicellt och i närtid. Guld finns bara i en begränsad mängd. Det innebär att det är svårt för en elit att manipulera och förslava människor via det allmänna betalmedlet genom att minska eller öka valutamängden och att använda skuldsedlar som pengar. Vi människor är byggda så att vi gärna låter oss bli förslavade av en överhet. Våra egenskaper förändras inte så snabbt.
Mänskligheten utvecklas inte nämnvärt. Se komedin Idiocrcy. Det är just en komedi men temat är ju helt sant. Idag styrs världen av en finansiell elit. Centralbankerna är globalt sammanlänkade och politker är beroende av deras finansiering.
Detta talar emot att guld kommer användas som betalningsmedel.
3
Jag gillar mynt!
4
Mynt är dyrare per viktenhet än tackor men det är bara intressant om de ska smältas. Mynt tror jag är mer eftertraktade än tackor vilket är gynnsamt då jag växlar mina tillgångar i ädelmetallmynt till annan tillgång eller att jag köper något med mitt guld.
Mynten är lätta att känna igen och svårare att förfalska för att det är relativt mycket arbete med att prägla ett mynt jämfört med att producera en tacka.
Ett ägarbevis i form av en elektronisk handling som lagras av annan part som är ett anspråk bland många andra ansrpråk som tillsammans är många många gånger större än vad det existerar guld känns inte trovärdigt. I långa loppet är pappersguld som ju då är ettor och nollor i en dator värdelöst.


5
Jag vill hellre äga ädelmetall än SEK eftersom jag tror att sparare kommer att få betala de finansiella bubblor och skulder som centralmakten har byggt upp. Fastighetspriser och aktierkurser är i bubbelfas.
Vårt valutasystem är dödsdömt och kommer inte att fungera förrän vi fått någon form av omstart och skuldavskrivning. De som orsakar denna parasitism och stöld kommer att klara sig bra. Arbetande människor pensionärer och sparare kommer få betala.
Detta kommer att urholka värdet på vår valuta. Eftersom jag inte vill att min besparingar skall bli värdelösa så har jag placerat i ädelmetall. Guldet kontrolleras till del av den globala centralbankskartellen och finanseliten. Men bara till en begränsad del. När det gäller många andra tillgångar så kontrollerar de dem fullständigt. Tex valutor SEK EUR USD osv. Detta samt tusentals år av mänsklig monetär historia talar för guldet som värdebevarare
2016-11-26 09:35 # 10
Xole
Goldfinger du kan redan nu köpa mat på ica för ditt guld.
Kolla in goldmoney.com Du har ditt guld hos dem 1:1 och kopplat sedan ett mastercard till guldet som du kan handla med.
Genialt.
0.5% över spot men växlingskursen är fortf lite högre för oss icke usd.
Senast ändrad av Xole; 2016-11-26 09:35
2016-12-03 13:35 # 11
Gimpa
1. Har du investerat i guld?
Ja. Det var väldigt säkert förr i tiden.

2. Tror du att guld i framtiden kommer att återinföras som betalningsmedel i Sverige?
Nej, tvärtom. Kontantlöst samhälle är framtiden. Förutom om en apokalyps kommer över oss.

För dig som svarade ja på första frågan
Aktier.

4. Varför har du valt just detta sätt?
Som sagt, väldigt säkert tidigare.

5. Vad är huvudsyftet med din investering i guld? Jag tyckte det var en intressant marknad.
2016-12-09 11:03 # 12
Angup
1. Ja, om säkert inte lika mycket som en del andra här.

2. Nej, det tror jag är mycket osannolikt, såvida inte samhället skulle braka ihop totalt.

3. Guldmynt, i huvudsak mindre sådana.

4. De främsta anledningen är nog att jag gillar mynt:) Vissa mynta kan utöver guldvärdet även ha en samlarpremie.

5. Skydd mot inflation, och som en buffert mot ekonomisk osäkerhet. Under "normala" omständigheter är det säkert bättre att investera i aktier eller fonder; men det skadar aldrig att sprida ut sina tillgångar och använda sig av olika sparformer. Man ska aldrig lägga alla ägg i samma korg.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt