Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < HUR förvarar man/ni guldtackor?
HUR förvarar man/ni guldtackor?
2016-07-04 22:07 # 1
Skyking
Med anledning av tråden "Guldtacka tappad" aktualiserades frågan om hur man undviker fula märken i sina guldtackor. TS verkar ha haft turen att han hade tackan i orginalförpackning och slapp (kanske) fula märken i tackan. Men att ha den i orginalförpackningen kanske inte passar alla:

Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Varför inte ta tillfället i akt och plocka ut den ur förpackningen helt?
Kan ju vara kul att ha en tacka som man kan klämma och känna på. Och slippa titta på den enbart genom plasten.
Om man har den läggningen.... ;-)

Var lite försiktig med den bara. Guld är ju en mjuk metall.


Nikon vill klämma och känna på den, men han må vara försiktig;)

Citat:
Ursprungligen postat av Samlaren
En sak som jag dock saknar är snygga fyrkantiga kapslar till mina tackor. Har aldrig hittat sådana på nätet.


Samlaren vill också klämma och känna, men saknar någonstans att ha den emellanåt.

Så vilka alternativ har man egentligen till att förvara sina guldtackor ifall man vill undvika fula märken på dem? Det verkar som man är hänvisad till att göra egna etuier eller bara svepa in tackorna i någon slags filt eller något annat lämpligt material...
2016-07-05 01:38 # 2
Xole
Man har de i kassaskåpet hemma. Tar fram de varje jul för att visa barnen o samtidigt förklara hur valutan har enligt riksbankens mål tappat minst 2% i värde mot guldet igen.
Sen avslutar man o säger att detta ska ni få ärva så min förmögenhet blir precis lika stor för er som den idag är för mig.
Senast ändrad av Xole; 2016-07-05 01:39
2016-07-05 06:04 # 3
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Man har de i kassaskåpet hemma. Tar fram de varje jul för att visa barnen o samtidigt förklara hur valutan har enligt riksbankens mål tappat minst 2% i värde mot guldet igen.
Sen avslutar man o säger att detta ska ni få ärva så min förmögenhet blir precis lika stor för er som den idag är för mig.


Frågeställningen var mer HUR än var. När du tar fram dem varje jul, har du då någon åtgärd för att u dvika fula märken?
2016-07-05 07:26 # 4
msand
Jag använder en mycket flärdfull förvaringslåda från Clas Ohlson (typ 31-1433).
I denna har jag lagt skummaterial från en kameraväska i vilken jag skurit ut platser för 100g och 250g tackor på högkant. Ej inplastade 100 och 250 grammare står på högkant medan de från UBS med sina inplastade certifikat ligger ned.
2016-07-05 08:11 # 5
Sandow
Jag önskar att jag hade råd med 250-grammare, hur repiga de än var!
2016-07-05 09:32 # 6
Xole
Orka...guldet ska säljas. Aktier is da shit..men inte just nu. Inte på något år. Ligger likvid i guld. Thats all.
2016-07-05 10:29 # 7
Slidebrain
Jag grävar ner allt. Tycker att detta är bästa gammal beprövat metod. Ingen kommer åt guldet andra än jag själv och inget behov för försäkring finns. PERFEKT !
2016-07-05 14:24 # 8
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Slidebrain
Jag grävar ner allt. Tycker att detta är bästa gammal beprövat metod. Ingen kommer åt guldet andra än jag själv och inget behov för försäkring finns. PERFEKT !


Får förtydliga frågeställningen (igen). Det var frågan om HUR man förvarar den snarare än VAR man förvarar den, dvs om man vidtar någon särskild åtgärd för att undvika fula märken...
2016-07-05 14:48 # 9
Lordapple
Själv sparar jag dem i bubbelplastförpackningen som de levererats i. Jag har å andra sidan inget behov av att klämma o känna på dem...
2016-07-05 15:54 # 10
Xole
Gräva ner är helt sjukt.
Jag antar ni har mycket små summor ni gräver ner. Skulle aldrig gräva ner 1 mkr i backen.
Skulel itne kunna sova på natten.
Det räcker att EN person ser dej när du gräver så kan det vara kört.
Lägg därtill att du kan bli sjuk, förlamad tappa minnet eller förståndet, hjärnblödning what ever...så var det guldet borta.
Senast ändrad av Xole; 2016-07-05 15:56


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt