Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guldtacka tappad
Guldtacka tappad
2016-06-29 02:44 # 1
Johhny
Hejsan. Är helt grön på hur det fungerar med certifaket på mina guldtackor men till frågan
Är jag råka tappa min guldtacka som låg i den form som den kom. Blev spricka i själva
Plasten, eftersom jag kanske vill sälja snart funderar på om det gör något? Har kvitto kvar på libretysilver och har den ligger kvar i själva förpackning.

Förlåt för dum fråga men vill inte skicka tillbaka om det blir strul. Tacksam för svar!
2016-06-29 07:17 # 2
ConcernedCitizen
Numret på tackan och certifikatet är ju fortfarande samma? Ska du dessutom sälja till Liberty Silver är det säkerligen _inga_ problem alls. De säljer tackor "begagnade i gott skick". Ibland får man med originalförpackning, men oftast inte. Det är ingen skillnad i priset när du säljer - det är guldvikten man går efter, inte certifikatet.
2016-06-29 08:03 # 3
RB
Jag köpte 2st 50gr tackor för ett litet tag sedan där ena tackans inplastning var helt trasig. Dock inte så trasig att man skulle kunna få ut tackan utan att bända sönder mer plast, men det störde mig att den hade sålts som ny så jag begärde ett utbyte.
När jag då ringde LS så tyckte dem att det inte spelade någon roll att det var trasig för man skulle få lika mycket betalt iaf, men jag ville ha den utbytt och det var inga problem. tog lång tid dock.

För om jag vill sälja den privat så inbillar jag mig att jag får lite extra om förpackningen är felfri.
men att den blir lättare att sälja om den är felfri skulle jag nog säga är ett faktum.
2016-06-29 09:22 # 4
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Mycket riktigt så gör vi inte åtskillnad på om tackan fortfarande har en intakt förpackning eller inte, vi köper in dem till samma pris. Detta är en fråga vi ofta får eftersom det ska finnas branschkollegor där priset de betalar för tackan är beroende av förpackningens skick.
2016-06-29 09:28 # 5
Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av Johhny
Hejsan. Är helt grön på hur det fungerar med certifaket på mina guldtackor men till frågan
Är jag råka tappa min guldtacka som låg i den form som den kom. Blev spricka i själva
Plasten, eftersom jag kanske vill sälja snart funderar på om det gör något? Har kvitto kvar på libretysilver och har den ligger kvar i själva förpackning.

Förlåt för dum fråga men vill inte skicka tillbaka om det blir strul. Tacksam för svar!


Hej! Jag är rädd att guldet blivit helt värdelöst - sprucket certifikat innebär sprucket förtroende i nästa led. Jag kan dock hjälpa dig att lämna tackan till metallåtervinningen. För att vara extra snäll kan jag tom. betala för frakten. Jag skickar min adress i privat meddelande.


... obs skämt ...

Guldet är det enda som är värt något.
2016-06-29 09:45 # 6
Johhny
tacksam för alla svar! Visste såklart att gulden inte tappar sitt värde men mer om liberty vill ta in även om det är en spricka i förpacknigen. Så jag är tacksam att jag fick reda på det nu :) Då ska man bara fundera om det är värt sälja nu eller hänga kvar lite till.
2016-06-30 10:29 # 7
Xole
Häng kvar tveklöst.
Har du en bra entry så sitter du bara still nu.
2020 säljer du :-D
2016-06-30 16:18 # 8
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Johhny
tacksam för alla svar! Visste såklart att gulden inte tappar sitt värde men mer om liberty vill ta in även om det är en spricka i förpacknigen. Så jag är tacksam att jag fick reda på det nu :) Då ska man bara fundera om det är värt sälja nu eller hänga kvar lite till.


Man bör ju fråga sig varför man köpt fysiskt guld till att börja med och hur pass stor del du placerat i fysiskt guld.

Det verkar finnas endel som gör det pga kortsiktig spekulation. Detta tycker jag verkar korkat av en eller ett par skäl. Först och främst passar pappersguld bättre då du får lägre transaktionskostnader. För det andra så är det inte så enkelt att på ett lönsamt sätt förutspå guldpriset utveckling (på kort sikt).

Hör du till denna grupp är det för det första ett misstag att köpa guldet (vilket gör att man funderar på ifall du är rätt person att spekulera i guldpriset), men för det andra torde inse hur meningslöst det är att fråga andra här om råd (det är väl inte många här som visat på någon speciell förmåga att förutspå guldpriset).

Om du å andra sidan använder guld som en hedge eller försäkring så bör ju frågan snarare vara om det du försäkrar dig mot redan inträffat. Det kan nog ingen här svara på eftersom du inte berättat. Eventuellt kan det ha inträffat pga för stor del av förmögenhen är placerad i guld. I vilket fall så beror försäljnkngsbeslut a priori inte på guldpriset.

Som ett mellantingscenario kan man tänka sig att man har en portfölj som kan behöva ombalanseras, men för att det skall behöva leda till försäljning av fysiskt guld så behöver antingen uppgången eller förmögenheten vara stor nog för att balansering inte skall kunna ske med nya insättningar.
2016-06-30 21:45 # 9
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Johhny
tacksam för alla svar! Visste såklart att gulden inte tappar sitt värde men mer om liberty vill ta in även om det är en spricka i förpacknigen. Så jag är tacksam att jag fick reda på det nu :) Då ska man bara fundera om det är värt sälja nu eller hänga kvar lite till.


Man bör ju fråga sig varför man köpt fysiskt guld till att börja med och hur pass stor del du placerat i fysiskt guld.

Det verkar finnas endel som gör det pga kortsiktig spekulation. Detta tycker jag verkar korkat av en eller ett par skäl. Först och främst passar pappersguld bättre då du får lägre transaktionskostnader. För det andra så är det inte så enkelt att på ett lönsamt sätt förutspå guldpriset utveckling (på kort sikt).

Hör du till denna grupp är det för det första ett misstag att köpa guldet (vilket gör att man funderar på ifall du är rätt person att spekulera i guldpriset), men för det andra torde inse hur meningslöst det är att fråga andra här om råd (det är väl inte många här som visat på någon speciell förmåga att förutspå guldpriset).

Om du å andra sidan använder guld som en hedge eller försäkring så bör ju frågan snarare vara om det du försäkrar dig mot redan inträffat. Det kan nog ingen här svara på eftersom du inte berättat. Eventuellt kan det ha inträffat pga för stor del av förmögenhen är placerad i guld. I vilket fall så beror försäljnkngsbeslut a priori inte på guldpriset.

Som ett mellantingscenario kan man tänka sig att man har en portfölj som kan behöva ombalanseras, men för att det skall behöva leda till försäljning av fysiskt guld så behöver antingen uppgången eller förmögenheten vara stor nog för att balansering inte skall kunna ske med nya insättningar.


Detta var det dummaste jag har läst och därmed slösat min tid...
2016-07-01 06:34 # 10
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus


Detta var det dummaste jag har läst och därmed slösat min tid...


Kunde du inte vara mer konkret? Eller kan det vara så att du inte lyckas komma med ett sakligt motargument?
2016-07-01 09:56 # 11
Xole
Det var korkat o jag kan komma med motargument. Det kommer när jag har tid.
Ville bara säga att det var korkat
2016-07-01 11:10 # 12
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Vi driver från ämnet och kommer in på personangrepp. Tråden låses om inte trådstart respekteras.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt