Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Prepping av mat inför krashen
Prepping av mat inför krashen
2016-06-15 11:20 # 24
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Bra att godis är med på listan!

Angående en kommentar om moraknivars effektivitet, det var alltså dalmasar som tämjde den sk vilda västern och inte Samuel Colts och andra vapensmeders små uppfinningar?


Jag bara menar att det är direkt skrattretande att köpa en svartkrutsrevolver. Dels är det inget vidare bra vapen. Fem skott och sedan tar det en kvart att ladda om. Dels vill den vapenköparen förbereda sig för "det värsta" typ samhällets upplösning, men oroar sig samtidigt för att vapnet kan vara olagligt! Jag kan bara upplysa läsarna på detta forum att om den situationen uppstår att ni måste försvara ert matförråd med vapen i hand så kommer licensfrågor vara väldigt långt ner på priolistan.

Köp inga pistoler utan bygg sociala nätverk i stället. Mycket mer effektivt. Och lagligt.


1. det är en revolver,
2. 5 välriktade skott ger oftast gott om tid att ladda om,
3. det finns massor med folk som skjuter med svartkrutsvapen så det finns krut, kulor och tändhattar, det finns t.o.m. svartkruts- SM, kulorna kan man enkelt gjuta själv
4. övertalningsfaktorn blir ovanligt hög med en Remingtongare i näven även om det är svartkrut, brukar kompenseras av kalibern, modell mindre plommon
Så det så, annars är det en hagerspruta att föredra......
2016-06-15 11:32 # 25
Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Bra att godis är med på listan!

Angående en kommentar om moraknivars effektivitet, det var alltså dalmasar som tämjde den sk vilda västern och inte Samuel Colts och andra vapensmeders små uppfinningar?


Jag bara menar att det är direkt skrattretande att köpa en svartkrutsrevolver. Dels är det inget vidare bra vapen. Fem skott och sedan tar det en kvart att ladda om. Dels vill den vapenköparen förbereda sig för "det värsta" typ samhällets upplösning, men oroar sig samtidigt för att vapnet kan vara olagligt! Jag kan bara upplysa läsarna på detta forum att om den situationen uppstår att ni måste försvara ert matförråd med vapen i hand så kommer licensfrågor vara väldigt långt ner på priolistan.

Köp inga pistoler utan bygg sociala nätverk i stället. Mycket mer effektivt. Och lagligt.


1. det är en revolver,
2. 5 välriktade skott ger oftast gott om tid att ladda om,
3. det finns massor med folk som skjuter med svartkrutsvapen så det finns krut, kulor och tändhattar, det finns t.o.m. svartkruts- SM, kulorna kan man enkelt gjuta själv
4. övertalningsfaktorn blir ovanligt hög med en Remingtongare i näven även om det är svartkrut, brukar kompenseras av kalibern, modell mindre plommon
Så det så, annars är det en hagerspruta att föredra......


Jeesus... "Fem välriktade skott ger oftast gott om tid att ladda om" kan nog vara det mest korkade jag hört.

Har för övrigt aldrig påstått att din 1800-tals pistol inte är en revolver?
2016-06-15 12:36 # 26
Solidus
Nix, " Jeesus" är det mest korkade idag, och minnet är kort : Köp inga pistoler utan bygg sociala nätverk i stället??? Detta var det mest korkade alla kategorier....
Senast ändrad av Solidus; 2016-06-15 12:39
2016-06-16 23:21 # 28
Obetalbar
Man ska givetvis köpa upp sådant som man normalt äter med lång hållbarhet men tror man att detta räcker är man fel ute. Det beror givetvis på hur länge man tänker sig att maten ska räcka i kristid och vad man har för kostvanor.

Idéer om att enbart köpa livsmedel med en hållbarhet på ett par tre år och som motsvarar ens förbrukning under motsvarande tid håller inte.
Varför ? Jo för att den mat som man kan äta vid förhållanden där livsmedel blir en extrem bristvara och/ eller extremt dyrt är troligen inte samma typ av mat som man normalt äter.
Den mat som man kan få tag på i en krissituation är antagligen mat som någon bunkrat. Det enda man kan bunkra är mat med lång hållbarhet. Tex frystorkat och konserverad mat i konservburkar.

Äter ni frystorkad mat och konserver 7 dagar i veckan ? Det gör inte jag. Många handlar ju varje dag i snabbköpet och äter uteslutande färsk mat. Några kanske smaskar burkmat en gång per vecka.

I kristid så måste jag ha en burk om dagen. Åtgången är då 7 ggr större. Kan ju inte nöja mig med mat en gång i veckan.
Detta innebär att om jag vill bunkra konservburkar/nödmat som motsvarar ett års förbrukning i kristid så måste den ha en hållbarhet på 7x1 år = 7 år om jag i "normaltid" äter burkmaten 1 dag i veckan. Annars funkar det ju inte inte. Då hinner den bli för gammal under normala förhållanden.
Det blir till att köpa mat med längre hållbarhet (decennier) och sedan kan man självklart börja förbruka lite och fylla på vartefter. Den mat som håller i säg 3 år och som då har ingått i ens normala kost enligt ovan förbrukas även den och fylls på vartefter.




Kalle Kula!
Berätta mer om dina erfarenheter av och omdömen om Mountain House. Jag är också sugen på att beställa.
2016-06-17 13:41 # 29
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Nix, " Jeesus" är det mest korkade idag, och minnet är kort : Köp inga pistoler utan bygg sociala nätverk i stället??? Detta var det mest korkade alla kategorier....


Jag uppmuntrar som sagt ingen att köpa pistoler. Eller att beväpna sig överhuvud taget. Det bästa överlevnadstipset är att hålla en låg profil, ha goda grannar, vänner som kan hjälpa till. Idén om att vara en beväpnad eremit med ett berg av corned beef och en ak47:a är bara dravel. Man behöver mer samverkan i en kris, inte mindre. Alltså hålla ihop samhället, inte bidra till dess kollaps.


Nu ska du inte byta ämne! Nu tror jag inte att vi kommer dithän att vi måste föersvara oss och våra matburkar med vapen men du raljerade om revolvern vilt och ohämmat, precis som om du hade en susning om hur den fungerar.
En god regel är att inte hittepå, googla istället. Du hade fel på alla punkter angående revolvern och sen avslutar du rappakaljan med att uppmana folk att inte skaffa pistoler och nu är du redan inne på AK-47. En Remington laddar man på mindre en 2 minuter, under minuten om man är skicklig. Eftersom det finns möjlighet att plocka ut trumman blixtsnabbt och ersätta med en färdigladdad så är man skjutklar på nolltid, har man sen några färdiga trummor till klarar man att skjuta bra länge...osv....
Ditt bästa överlevnadstips visar på att du är ung och grön, för att det är just någon av "vännerna" som kommer klubba ner dig om det skiter sig på riktigt...
2016-06-17 22:37 # 30
Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Nix, " Jeesus" är det mest korkade idag, och minnet är kort : Köp inga pistoler utan bygg sociala nätverk i stället??? Detta var det mest korkade alla kategorier....


Jag uppmuntrar som sagt ingen att köpa pistoler. Eller att beväpna sig överhuvud taget. Det bästa överlevnadstipset är att hålla en låg profil, ha goda grannar, vänner som kan hjälpa till. Idén om att vara en beväpnad eremit med ett berg av corned beef och en ak47:a är bara dravel. Man behöver mer samverkan i en kris, inte mindre. Alltså hålla ihop samhället, inte bidra till dess kollaps.


Nu ska du inte byta ämne! Nu tror jag inte att vi kommer dithän att vi måste föersvara oss och våra matburkar med vapen men du raljerade om revolvern vilt och ohämmat, precis som om du hade en susning om hur den fungerar.
En god regel är att inte hittepå, googla istället. Du hade fel på alla punkter angående revolvern och sen avslutar du rappakaljan med att uppmana folk att inte skaffa pistoler och nu är du redan inne på AK-47. En Remington laddar man på mindre en 2 minuter, under minuten om man är skicklig. Eftersom det finns möjlighet att plocka ut trumman blixtsnabbt och ersätta med en färdigladdad så är man skjutklar på nolltid, har man sen några färdiga trummor till klarar man att skjuta bra länge...osv....
Ditt bästa överlevnadstips visar på att du är ung och grön, för att det är just någon av "vännerna" som kommer klubba ner dig om det skiter sig på riktigt...


Dagens skratt fick jag när du uppmuntrade mig att inte hitta på utan "googla i stället". En liknelse: man blir inte en skicklig snickare för att man har en fullproppad verktygslåda. Man erhåller alltså inte kunskap för att man kan googla.

Jag önskar dig lycka till med skjutandet.
2016-06-18 06:59 # 31
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
[quote="Solidus"]Nix, " Jeesus" är det mest korkade idag, och minnet är kort : Köp inga pistoler utan bygg sociala nätverk i stället??? Detta var det mest korkade alla kategorier....


Jag uppmuntrar som sagt ingen att köpa pistoler. Eller att beväpna sig överhuvud taget. Det bästa överlevnadstipset är att hålla en låg profil, ha goda grannar, vänner som kan hjälpa till. Idén om att vara en beväpnad eremit med ett berg av corned beef och en ak47:a är bara dravel. Man behöver mer samverkan i en kris, inte mindre. Alltså hålla ihop samhället, inte bidra till dess kollaps.


Nu ska du inte byta ämne! Nu tror jag inte att vi kommer dithän att vi måste föersvara oss och våra matburkar med vapen men du raljerade om revolvern vilt och ohämmat, precis som om du hade en susning om hur den fungerar.
En god regel är att inte hittepå, googla istället. Du hade fel på alla punkter angående revolvern och sen avslutar du rappakaljan med att uppmana folk att inte skaffa pistoler och nu är du redan inne på AK-47. En Remington laddar man på mindre en 2 minuter, under minuten om man är skicklig. Eftersom det finns möjlighet att plocka ut trumman blixtsnabbt och ersätta med en färdigladdad så är man skjutklar på nolltid, har man sen några färdiga trummor till klarar man att skjuta bra länge...osv....
Ditt bästa överlevnadstips visar på att du är ung och grön, för att det är just någon av "vännerna" som kommer klubba ner dig om det skiter sig på riktigt...


Dagens skratt fick jag när du uppmuntrade mig att inte hitta på utan "googla i stället". En liknelse: man blir inte en skicklig snickare för att man har en fullproppad verktygslåda. Man erhåller alltså inte kunskap för att man kan googla.

Jag önskar dig lycka till med skjutandet."

Kan man inget och vägrar googla ja då måste man använda fantasin, så är det...
Jag önskar också dig lycka till i slaktandet av buset med en Morakniv för några tior (!?!?) som du sliter fram ur din "fullproppade" verktygslåda :-)
2016-06-18 20:02 # 32
marcandrew
En sak jag funderar över är om det verkligen är så där jättekul att överleva i en värld där man har ett matförråd på ca 5 år som man lever på? Vad tycker ni andra? Jag har väl den turen att jag fortfarande är krigsplacerad och om jag är dum nog och möter upp så kanske jag får en snabb död..
2016-06-18 21:50 # 33
Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
En sak jag funderar över är om det verkligen är så där jättekul att överleva i en värld där man har ett matförråd på ca 5 år som man lever på? Vad tycker ni andra? Jag har väl den turen att jag fortfarande är krigsplacerad och om jag är dum nog och möter upp så kanske jag får en snabb död..


Hela poängen med "prepping" är att kunna ha bättre motstånd mot kriser av olika slag. Frågan är vilken tidshorisont man planerar för. Jag menar att en förberedelse för flera års tid är ganska meningslös. Det handlar i så fall om att förbereda för allt som kan hända under de åren. Det vill säga ha en plan B för alla de myriader av samhällsfunktioner man behöver. Glöm det säger jag. Vi är alla helt beroende av andra människor och vice versa. Det man kan göra som är realistiskt är att ha ett smärre lager mat, vatten, bränsle etc i händelse det blir stora störningar i samhällets försörjningsled.

Ett klassiskt exempel är vad man gör vid akut blindtarmsinflammation. Hur förbereder man sig för det? Envar sin egen kirurg?
2016-06-18 22:07 # 34
marcandrew
Jo, jag tänker ju att man också ska klara mindre till medelstora kriser, för när det blir de större så är det mera turen som avgör. Tex. så tror jag inte att de bosniska männen och ynglingarna i Srebrenica hade klarat sig bättre ifall de hade haft mat i 7 år eller haft dussintals svartkrutsrevolvrar och Moraknivar.

Ett tips till huvudfrågan: Jag diskuterade med en bekant här om dagen och denne tog upp vakuumpackad ris, detta borde behålla näringsvärdet väldigt länge?
2016-06-18 23:22 # 35
Slidebrain
Har själv preppat genom snart tio år och har idag tagit till mig efter många långa stunder med tankar och filosoferande.
Har grävt i senasta 10000 års historia och i vissa fall 500000 års historie, politik, katastrofer och mänskligt beteende-
mönster. Detta har så att säga tagit 10 timmer i dygnet av min tid genom snart 15 år och även mér och mér omhand-
lat ännen som ligger inom metafysiken typ även aliens, ufo´s yes you name it.

Slutsats: Inget är vad det sér ut till att vara..................Om ni bara viste.
Om den stora orkestrat COLLAPS kommer ( med stor sanulikhet i samband med en lång rad av andra katastrofer ) och eliten, glupalisterna, zionisterna m. fl. lyckas med sin agenda kommer jag att föredra döden framför överlevande idag.
Till 90 % kommer överlevande individer att vara de största svin som idag finns på planeten.
MED ONDSKAN SOM LEDANDE ORGAN PASSAR JAG; Och dö ska vi jo alla för el. sedan.
2016-06-20 06:18 # 36
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Slidebrain
Har själv preppat genom snart tio år och har idag tagit till mig efter många långa stunder med tankar och filosoferande.
Har grävt i senasta 10000 års historia och i vissa fall 500000 års historie, politik, katastrofer och mänskligt beteende-
mönster. Detta har så att säga tagit 10 timmer i dygnet av min tid genom snart 15 år och även mér och mér omhand-
lat ännen som ligger inom metafysiken typ även aliens, ufo´s yes you name it.

Slutsats: Inget är vad det sér ut till att vara..................Om ni bara viste.
Om den stora orkestrat COLLAPS kommer ( med stor sanulikhet i samband med en lång rad av andra katastrofer ) och eliten, glupalisterna, zionisterna m. fl. lyckas med sin agenda kommer jag att föredra döden framför överlevande idag.
Till 90 % kommer överlevande individer att vara de största svin som idag finns på planeten.
MED ONDSKAN SOM LEDANDE ORGAN PASSAR JAG; Och dö ska vi jo alla för el. sedan.


Så istället för att ha ett liv de senaste 15 åren så satsar man på att klara livhanken i 15 är till ifall något händer som inte gör livet värt att leva?

När det gäller prepping bör man även fråga sig ifall det är lönt att förbereda sig för vissa scenarion helt enkelt. I en zombieapokalyps där varje annan människa måste betraktas som en fiende som bör förgöras t.ex. kan man fråga sig vitsen med att förbereda sig så man klarar sig så länge som möjligt? Vad är då liksom målet? Att bli den siste överlevaren?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt