Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Bankfack...guld och kontanter.
Bankfack...guld och kontanter.
2016-03-15 12:39 # 1
celtic
Varit på banken och där var en kille som frågade om bankfack. Svaret fr banken var: inga kontanter, guldtackor eller guldmynt är tillåtna att ha i dessa fack. Typ endast juveler och dokument.
Jag kan förstå bankens syfte - de vill typ tjäna pengar på dina kontanter och inte vill att du investerar i guld som de inte har kontroll över/kan tjäna på.
Men frågan är vad har banken för kontroll över facken? De väl kan inte gå och kolla vad du har där och typ konfiskera otillåtna medel eller? Så egentligen man kan förvara vad man vill? Den enda risken är att om ngn tredje öppnar ditt fack och rensar det...men det är ganska svårt att genomföra känns som - den bank som jag har fack i verkar ha bra kontroller.
2016-03-15 12:53 # 2
Mats
Citat:
Ursprungligen postat av celtic

Men frågan är vad har banken för kontroll över facken?

Innan jag köpte huset hade jag en del guld. Jag sket högaktningsfullt i bankens regler och förvarade guldet i bankfacket. Gick utmärkt, de bad aldrig om att få se vad som fanns i facket, och jag ställer mig tveksam till att de har rätt att titta i ditt bankfack. Möjligen med åklagarbeslut om polisen misstänker att du förvarar narkotika el dyl.
2016-03-15 13:53 # 3
Skyking
Jag har iofs inte låst avtalet, men jag tänker mig att det är utformat så att man är i egen besittning av innehållet. Frågan är också om det verkligen står i avtalet om guldtackor också är förbjudna. När det gäller kontanter är det oklart om guldmynt i detta sammanhanget är att betrakta som kontanter.

Det innebär att banken inte bör ha rätt att undersöka vad du har i facket och än mindre konfiskera det.

En del brukar dock hävda att de skulle ha en sådan rätt (att konsfiskera) med hänvisning till avtalet. Jag gissar dock att det håller rätt tunt - ett avtalsbrott ger inte motparten frisedel att leka polis, domare och bödel. Det normala är att man avkrävs skadestånd, men för det krävs ju att man för det första känner till avtalsbrott och dessutom att man har lidit skada pga avtalsbrottetet. Bägge känns ju lite långsökt.

En annan eventualitet är eventuell försäkring av innehållet. Om avtalet exkluderar det du mot avtalet förvarar där och banken tecknar en förändring som exkluderar detta så kan du knappast räkna med ersättning från banken (skulle banken vara ersättningsskyldig så skulle det ju vara en skada de lidit pga ditt avtalsbrott - vilket du isf skulle vara skyldig att ersätta). Möjligen gäller detta oavsett bankens försäkringar.
2016-03-15 13:55 # 4
Skyking
...och vid husrannsakan då är det för övrigt polis och åklagare som får rota i dina grejer.
2016-03-15 16:53 # 5
Mats
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Det innebär att banken inte bör ha rätt att undersöka vad du har i facket och än mindre konfiskera det.


Precis, det värsta som kan hända är att du får själv tömma ditt bankfack, och banken avslutar hyresavtalet.
2016-03-18 08:16 # 6
celtic
OK, tänkte väl oxå att banken har egentligen noll koll...eftersom på större bankfack har folk tom egna extralås. Sen naturligtvis man kan diskutera terminologi...giltiga mynt och sedlar kan lika gärna vara numismatiska föremål typ.
2016-03-18 10:54 # 7
silvereagle
Det värsta som kan hända är att ditt otillåtna innehåll försvinner och banken blånekar allt och vägrar hjälpa dig. Hände en släkting till mig med och det var us dollar som försvann. Lita ALDRIG på banken
2016-03-19 11:29 # 8
Nikon
Visserligen tittar banken normalt sett aldrig i ditt fack, men jag har för mig jag såg någon formulering om att ifall otillåtna saker av någon händelse upptäcks i facket så kan de konfiskeras.

I händelse av bankrån eller liknande får du självfallet inte ut ett öre för otillåtna föremål.
2016-03-19 12:32 # 9
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Visserligen tittar banken normalt sett aldrig i ditt fack, men jag har för mig jag såg någon formulering om att ifall otillåtna saker av någon händelse upptäcks i facket så kan de konfiskeras.

I händelse av bankrån eller liknande får du självfallet inte ut ett öre för otillåtna föremål.


Jag gissar att den formuleringen är nog någon som misstolkat vad avtalet innebär och fått för sig att banken har rätt att konfiskera innehållet. Sen är ju frågan hur banken skall veta ifall de inte kollar efter...

Däremot friskriver sig banken ansvar för sånt du inte får förvara i ditt bankfack.
2016-03-21 10:31 # 10
johsch
Citat:
Ursprungligen postat av celtic
Varit på banken och där var en kille som frågade om bankfack. Svaret fr banken var: inga kontanter, guldtackor eller guldmynt är tillåtna att ha i dessa fack. Typ endast juveler och dokument.
Jag kan förstå bankens syfte - de vill typ tjäna pengar på dina kontanter och inte vill att du investerar i guld som de inte har kontroll över/kan tjäna på.
Men frågan är vad har banken för kontroll över facken? De väl kan inte gå och kolla vad du har där och typ konfiskera otillåtna medel eller? Så egentligen man kan förvara vad man vill? Den enda risken är att om ngn tredje öppnar ditt fack och rensar det...men det är ganska svårt att genomföra känns som - den bank som jag har fack i verkar ha bra kontroller.


Här är ett aktuellt fall med vad som kan hända...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22194948.ab
Skulle vara intressant att få reda på upplösningen...
2016-03-21 16:34 # 11
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Citat:
Ursprungligen postat av celtic
Varit på banken och där var en kille som frågade om bankfack. Svaret fr banken var: inga kontanter, guldtackor eller guldmynt är tillåtna att ha i dessa fack. Typ endast juveler och dokument.
Jag kan förstå bankens syfte - de vill typ tjäna pengar på dina kontanter och inte vill att du investerar i guld som de inte har kontroll över/kan tjäna på.
Men frågan är vad har banken för kontroll över facken? De väl kan inte gå och kolla vad du har där och typ konfiskera otillåtna medel eller? Så egentligen man kan förvara vad man vill? Den enda risken är att om ngn tredje öppnar ditt fack och rensar det...men det är ganska svårt att genomföra känns som - den bank som jag har fack i verkar ha bra kontroller.


Här är ett aktuellt fall med vad som kan hända...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22194948.ab
Skulle vara intressant att få reda på upplösningen...


Med tanke på att han betalat 20tkr för att förvara något som är värt 30tkr skulle han ju lika gärna kunnat sälja guldet och sätt in pengarna på banken direkt.

Man får fundera lite på hur vettigt det är med bankfack med den kostnaden. Man bör också jämföra med vad hem försäkring (som omfattar guldet) kostar. Med ett värde på bara 30tkr så bör man knappt ens behöva öka på lösöret i försäkringen.
2016-03-21 18:16 # 12
Solidus
Skulle vara intressant att få reda på upplösningen...[/quote]

Med tanke på att han betalat 20tkr för att förvara något som är värt 30tkr skulle han ju lika gärna kunnat sälja guldet och sätt in pengarna på banken direkt.

Man får fundera lite på hur vettigt det är med bankfack med den kostnaden. Man bör också jämföra med vad hem försäkring (som omfattar guldet) kostar. Med ett värde på bara 30tkr så bör man knappt ens behöva öka på lösöret i försäkringen.[/quote]
Nu tänker du som ett plommon igen, det finns andra värden än kronor och ören....


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt