Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Hur mycket har ni tjänat/förlorat?
Hur mycket har ni tjänat/förlorat?
2016-02-27 21:08 # 1
Xole
Jag är nybliven ägare av guld. Jag köpte mitt guld till GAV 300kr/g.
Jag har i dagsläget tjänat ca 15% på 2 månader.

Vi får ta siffrorna i % o GAV för hur mycket ädelmetall man besitter där hemma kan nog vara osmart att basunera ut.

Mitt mål är 1450usd på gold.
Där blir det nog trögt vid normalt börsklimat.
Då bör guld/sek tangera sin ATH ca 390kr/g.
Där säljer jag nog hälften.
2016-02-28 21:31 # 2
Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Jag är nybliven ägare av guld. Jag köpte mitt guld till GAV 300kr/g.
Jag har i dagsläget tjänat ca 15% på 2 månader.

Vi får ta siffrorna i % o GAV för hur mycket ädelmetall man besitter där hemma kan nog vara osmart att basunera ut.

Mitt mål är 1450usd på gold.
Där blir det nog trögt vid normalt börsklimat.
Då bör guld/sek tangera sin ATH ca 390kr/g.
Där säljer jag nog hälften.


Du får naturligtvis köpa och sälja guld av precis vilken anledning som helst, men av ditt inlägg drar jag slutsatsen att du liksom inte fattat poängen. Det är guldet som är måttstocken, det är guldet som är pengarna. Har du hundra gram guld idag har du exakt hundra gram guld om tio år. Eller så ärver dina barnbarns barn exakt hundra gram om hundra år.

Det är mycket troligt att din drömgräns i dollar kommer nås ganska snart. Men det är bara en helt godtycklig kurs i en hittepåvaluta. Det kan komma att bli lika ointressant att veta hur många amerikanska dollar du får för ett uns som hur många jugoslaviska dinarer eller ungerska pengös du fick förr.

Det enda du kan vara säker på är att du nu liksom i alla tider kan byta guld mot godtycklig fiat och köpa saker för det. Det kan du inte göra med 99% av alla fiatvalutor som någonsin existerat.
2016-02-29 00:18 # 3
Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Jag är nybliven ägare av guld. Jag köpte mitt guld till GAV 300kr/g.
Jag har i dagsläget tjänat ca 15% på 2 månader.

Vi får ta siffrorna i % o GAV för hur mycket ädelmetall man besitter där hemma kan nog vara osmart att basunera ut.

Mitt mål är 1450usd på gold.
Där blir det nog trögt vid normalt börsklimat.
Då bör guld/sek tangera sin ATH ca 390kr/g.
Där säljer jag nog hälften.




Grattis till ett bra val som kommer att gagna dig väl. Du är inne på helt rätt spår. Du måste dock tänka mer långsiktigt än vad ditt inlägg skvallrar om att du gör.


Har guld som försäkring. Vinst är en bonus som jag tror att det finns goda chanser att få ta del av men det är inget krav.
Jag ligger troligtvis lite "minus" totalt sett men är inte det minsta orolig. Ser det långsiktigt samt så vet jag att spotpriserna bara är manipulerat och nedtryckt. Alltid köpläge alltså :)

Det skämt vi har till valutasystem med anor från 1971 kan inte sluta på annat sätt än i en kollaps.

Man kan ju även diskutera vad en vinst i SEK innebär. SEK kanske har minskat i värde och om man då får mer SEK när man säljer guldet än vad det kostade i SEK när man köpte guldet så kanske man inte har vunnit något i köpkraft.

Däremot så har man sluppit att bli blåst pga vad Riksbanken har gjort eller pga vad privata banker gjort när de blåst upp penningmängden genom att skapa valuta ur luft vilket sker när människor tar banklån. Då finge vi inflation vilket leder till högre priser och mindre värde per SEK än om inflationen inte hade ägt rum. Den resan slipper man alltså då om man tryggt sitter på ädelmetall :)

Eftersom jag tror att centralbankspengar och bank-valuta kommer drabbas av en oerhörd inflation på sikt så tror jag att somliga kommer att försöka fly till tex guld...Då kommer köpkraften hos ädelmetall att stiga. Börsen och fastighetsmarknaderna obligationer och diverse hokuspokus som finanseliten har hittat är också oerhört uppblåsta och det kommer att ske en flykt därifrån till ädelmetall.

Vi har en elit som älskar krig död och flyktingar för det gör att stater långar pengar. Mera lån är det enda sättet man kan stimulera vår felbyggda sjuka globala ekonomi. Vi har folk som köper bostäder. Typ 4 miljoner SEK för en etta . Detta är lån som aldrig kommer att kunna betalas. Priserna har redan stannat av o kommer sjunka framöver. Skulderna kommer knäcka samhällsekonomin och stimulansåtgärder kommer vidtas som raderar ut värdena på folks besparingar och staters pensionsmedel osv. Det är omöjligt att det slutar på annat sätt. Ädelmetall är en bra försäkring mot detta. Vet man allt detta samt har en långsiktig placeringshorisont så bryr man sig inte så mycket ifall spotpriser går upp eller ner 15%
2016-02-29 12:13 # 4
Xole
Men gud.
Nä jag är inte lika övertygad om finansiell kollaps. Även om sannolikheten för det har ökat. Så är den fortfarande liten

Guld som investering är värdelös. Du har det du har men får noll ränta på det.

Guld är en valuta att ligga likvid i. Dock den mest trygga valutan o därav har jag valt guld.

Aktier har mångdubbelt avkastat bättre än guld genom tiderna. Så att sitta på en hög guld o vänta på stora kraschen kan man göra. Men också historiskt korkat.

Jag säljer mitt guld när jag anser det har toppat. Sen köper jag trygga utdelande aktier. För du vet. Aktier är precis lika inflationsresistena som guld.
Om usd kollapsar mot noll så kommer du ju tex inte kunna köpa hela MCD för en månadslön. Nej mcd kommer vara precis lika mycket värd oavsett vilken valuta den är denominerad , iallafall så länge som de säljer lika många hamburgare ...

Jag får också 5% utdelning varje år. Ränta på räntaeffekten av 5% blir enorm på några tiotal år. Det avkastar inte guld. Därtill är avkastningen procentuell av kuursen. Så den blir precis lika inflationsresistent som guld eftersom den är relaterad till företagets totala värde. Som inte försvinner för att valutan den är prissatt i blir minimal
Tänk.
Senast ändrad av Xole; 2016-02-29 12:49
2016-02-29 20:03 # 5
Obetalbar
Var det mitt inlägg som blev idiotförklarat av ditt (hädiska) utspel om Gud ?
Oj vilken miss av mig. Jag missbedömde dig. Jag trodde du var nyfiken på att lära dig saker men du skulle kanske passa bättre som reklam för diskmedel.. Drygare än Yes. Skykings lillebror ?

Självklart är aktier ofta en god investering. Dock ska ju aktierna ses i ljuset av centralbankers kommunistiska centralplanering och låga räntor som fyller upp börserna och företagen med luft felinvesteringar skulder och inflation.

Om avkastningen bara är inflation så är det inget annat än inflation . Jamen visst blir ränta på ränta-effekten betydande nominellt. Men även om du har en exponentiell ökning så blir det noll om du utgår från noll. Luft är luft.

"Historiskt korkat" att slänga ur sig påståenden utan att motivera dem eller bygga upp något resonemang eller hänvisa till något substansiellt. Tillgångsprisbubblor är inflation. Aktiebubblor är inflation.

Varför går börserna upp ? Ökad produktivitet ? Nej inflation. Varför bli bostäderna dyrare ? Är folk rikare och har mer pengar ? Nej det är de inte , nej det har de inte... Är det den höga efterfrågan ? Nej...Efterfrågan spelar ingen roll om folk inte har pengar. Och pengar ...det har inte folk .. De har bara skulder. De lånar mer och mer likvid vilken privata banker skapar ur luft = inflation=ökning av penningmängden. Därför går bostadspriser och börs upp. INFLATION!

Vem har "satt sig" på en hög guld och väntat på en krasch? Det som har framförts är att guld är en försäkring och om köpkraften ökar för guldet då i samband med att annat sparande visar sig väldigt inflatoriskt vilket innebär en konkurrensfördel för guld ,så är det en bonus men inget krav för att tänka sig satsa på guld.

Däremot så är sannolikheten hög för att guldet kommer prestera bra de närmsta åren. Tillochmed mainstream media talar om att det kan vara svåra år framför oss finansiellt. Det brukar gynna guldet

"Sannolikheten för en finansiell kollaps är liten". Det blir ett meningslöst påstående utan någon form att argumentation ? Varför är det otänkbart ?

Visst kan man bara leva på att spekulera och strunta i de långsiktiga effekterna.. Uppenbarligen så finns det vinnare på dagens system. De få som parasiterar på de många.. Många av dessa vinnare är parasiter som inte producerar eller tillför något till världen. Det är relevant att förstå för den som vill spekulera eftersom något som inte är produktivt kan inte vinna i långa loppet. Därför så måste man hela tiden vara aktiv och möblera om i portföljen så att man hela tiden vinner på andras bekostnad.
Självklart finns det produktiva företag och aktier är ett utmärkt sätt till finansiering och att dela risker och vinster men den finansiella ekonomin håller på att strypa den produktiva ekonomin under skuldoket. Fria marknader är fantastiska när de får vara fria men det är inte så ekonomin fungerar.
Guld en form av valuta som om den användes mer på bekostnad av den skuldvaluta vi använder idag.. så skulle guldet kunna motverka spekulation och parasitism vilka kostar mänskligheten enorma resurser. Tänk George Soros. Vad tillför han världen ?
2016-02-29 23:15 # 6
Xole
Det var inte jag som började dryga mig.


Aktier är inflationsresistenta. Luft vet jag inte. Många företag växer. De köper fysiska tillgångar och blir enorma.

Den stora kraschen är inte otänkbart. Men sannolikheten för det är mindre än stor.

Ja guld kommer gå bra. Annars hade jag inte köpt det.

Jag kan visa chart på chart hur aktier har outperformat guld. Men det ger mig inget. Jag är redan övertygad, det är rent utav en självklarhet o har inget behov av att övertyga er.

Du vet inte vem du pratar med och det är ganska underhållande :-)


I övrigt så instämmer jag en del med vad du säger.
2016-03-03 13:00 # 7
Obetalbar
Jag "ljög" för er...kollade mina inköp och kostnad för desamma o kunde konstatera att jag ligger plus totalt sett några tiotal kkr. Silverinnehavet ligger back men stort plus på guldet.
Eftersom spotpriserna är ett stort skämt, så bryr jag mig inte om dessa speciellt mycket även om det känns kul när de stiger och man vet att manipulatörerna får huvudvärk av det !


Xole jag tvivlar inte på att du kan visa Grafer över tillgångsslag som utklassar ädelmetallernas spotpriser. Men det som du kan visa säger att guldspot, vilket är ett skämt har minskat jämfört med luftsiffrorna för de andra tillgångsslagen. Du ställer 2 artificiella värden mot varandra.

Du vilseleder när du skriver om aktier som inflationsresistenta. Om centralbanker och affärsbanker bidrar till att öka penningmängden och att man kan låna till ett artificiellt lågt pris (ränta) så leder detta till felinvesteringar och bubblor.
Köper man aktier i en tid när börsen befinner sig i en bubbla så kommer man att bli en förlorare om man följer med ned. Säljer man i tid så kommer andra att bli förlorare. Det är en ickeproduktiv parastit-bluff.



Låt mig upprepa att även jag gillar aktier. Det finns självklart bolag som gjort sina aktieäkgare lyckliga och gett de bättre köpkraft än vad guld hade gjort. Man ska ha en blandning i sin portfölj. Inte 100% guld , inte 100% aktier. Just nu tror jag att andelen guld ska vara högre än vanligt.
I en sund ekonomi skulle nominell avkastning verkligen vara riktig avkastning. Tyvärr så är det väldigt långt från den verklighet vi lever i.

Om den ekonomi vi har nu hade varit gynnsam för mänskligheten så hade inte 62 personer ägt hälva jordens tillgångar vilket är fallet enligt flera källor. Tillochmed banklobbisterna i Bonnier säger detta.

Visst finns det bolag som verkligen är produktiva. Tyvärr så händer simultant saker som är dåliga för mänskligheten. Keynesianister centralplanerare och politiker/bank/finans-parasiter flyttar fram sina positioner i samma takt eller snabbare som ökad effektivitet och innovationer förbättrar produktiviteten. Samhällsutvecklingen idag kan sammanfattas med ökande skuldbördor och mer ojämlikhet. Större risk för krig och ekonomisk kollaps.

Kan du säga någonting överhuvudtaget som tyder motsatsen ? Dvs mindre risk för ekonomiska sammanbrott ? Mindre risk för krig ?


Att inte veta vem man diskuterar med på anonyma forum är ganska vanligt tror jag.
2016-03-03 13:41 # 8
Xole
...jag kan säga ett par saker som är upplyftande för ekonomierna.
Råvarorna är överlag otroligt billiga o fungerar stimulerande. Därtill är räntorna rekordlåga.
Att räkna hem vinster i nya projekt blir mycket lättare.

Att oljepriset är såhär lågt har man räknat stimulerar world gdp med ca + 0,5%.

Vi har en befolkningstillväxt i välden som kommer fortsätta öka i 50 år till. Vi har aldrig haft så många flickor i skolorna världen om som nu. Inte någonsin har så få dött i infektionssjukdomar som nu.
På det hela ser det ganska bra ut. Behöver bara fasa ur lite excesser o överskott.

Att det har byggts bubblor etc är jag helt enig med.
Men likväl finns det aktier som inte bubblar utan kan stiga vid en ekonomisk kollaps.

Tex wallmart. folk måste alltid äta och lågpris då i synnerhet. Campbell soup stiger alltid vid kriser. Folk hordar billig burkmat
Gdx lär öka i värde.
Det här är bara exempel men det finns många aktier som utdelar som är mer gynnsamt att äga än guld.

Guld är dock värde fysiskt i din hand utan motpart.
Det gör den unik....men med den nackdelen att den avkastar inte.
2016-03-03 17:35 # 9
marcandrew
Ligger plus om jag skulle sälja mitt guld nu, ligger plus minus noll på silver. Hur mycket jag förlorat på att inte ha det i aktier med avkastning vill jag inte ens tänka på. Fast då har jag haft lite förstor övervikt i pm. Tycker faktiskt inte att guld är pengar, för är inte många jag känner jag kan köpa en bil för det med, systembolaget tar inte emot det heller.
2016-03-04 01:13 # 10
Obetalbar
Du vill inte tänka på hur mycket du har förlorat kontra aktier ? Du valde kanske ädelmetall av en anledning ?
Jag har kört med bilbälte i åratal. Det har inte räddat mig en enda gång men jag grämer mig inte över att jag förlorat komfort i alla dessa år då jag haft bälte på i onödan. Det var ett bra beslut varje gång jag anväde bilbältet. I dessa tider så har det varit ett extra bra beslut att inneha guld eftersom du antingen är för tidigt ute eller för sent ute. Du kan aldrig få till timingen exakt och köpa guldet i exakt rätt tid i ett komplext system om du inte heter tex Blankfein Soros eller Rotschild i efternamn :)
Man tjänar eller förlorar inget förrän man realiserar en affär..köper eller säljer. Hade du haft aktier istället...är du säker på att du skulle sälja i rätt tid då ? Hade du koll på börsrasen i höstas eller i runt årskiftet innan det hände..? Börserna återhämtade ju sig men beror det på fantastiska händelser i den reala ekonomin eller beror det på stimulanser från centralplanerare ? Hur vet man säkert hur mycket krut de har kvar ? Kommer de klara nästa ras också ? Eller inte ? I ett komplext system som den globala ekonomin så är det svårt att göra förutsägelser. Man kanske förvisso inte måste vara expert på allt globalt för att hålla på med aktier men vilket fall som helst så vet man ju vad som håller över tid. Guld och silver.
Om händelser på marknaderna hade varit lätta att förutse så hade man inte kunnat leva på spekulation för då hade det inte blivit så många losers att parasitera på. Eftersom det är svårt och komplext kan du inte veta att du hade tjänat något i alla fall. Själv tror jag på fundamentala element. De vinner alltid över tid.

Visst har börserna blåsts upp ordentligt och visst hade det varit trevligt att vara med på en sådan uppgång men då måste man även sälja i tid och se till att någon annan blir blåst. Massor av människor kommer förlora sina livsverk när bubblan brister.. Hade det inte varit så, så hade det inte kunnat bli någon vinst för de som vinner på de artificiella uppgångarna som vi har haft speciellt sedan "finanskrisen". Hela cirkusen med konjunkturcykler är ju ett sätt att överföra förmögenheter från de som arbetar till parasiterna i toppen.

Om guld är pengar eller ej är en definitionsfråga, om ditt bankkontoinnehav är pengar eller ej är däremot inte en defintionsfråga eftersom kontoinnehav bara är en fordring på pengar som i praktiken inte existerar till mer än någon enstaka %. En fordring på pengar kan inte vara samma sak som pengar.

Man kan köpa en bil och betala med sedlar eller avistainlåning i form av kontoöverföring eller byta mot någon vara, kanske en cykel , båt eller en kamel . Bara när man betalar med sedlar så har man betalat med pengar. En kamel är inte pengar bara för att du kan byta den mot en bil. Kontoinnehav är inte pengar bara för att du kan handla med det och köpa saker för det.

Sytembolaget är ett statligt monopol så du skulle säkerligen inte få köpa en flaska 70kr rödtjut för ens en 1000 grams guldtacka märkt boliden. Där har du rätt.
2016-03-04 07:59 # 11
RB
Ligger 25% plus på guld. Har handlat i cirka 2 år.

Ligger +-0 på silver om man ser till inköpspris, men ligger fortfarande minus om man ser till säljpris till en handlare typ LS.
Dock väldigt bra att ligga +-0 med tanke på att jag gjorde det stora inköpet när det låg på över 20 dollar/uns, nu ligger det på ca 15 men mynten kostar lika mycket i inköp. Dock med 20% premie men ändå.
2016-03-04 09:37 # 12
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar

.


Aktier blir inte heller vinst eller förlust förens man säljer, mängder av folk förlorade inte en krona på det senaste raset eller kraschen 2008. Det är just aktier med utdelning jag tycker det är synd att jag inte haft lite mer av i istället för PM. Fast man ska ju inte gräma sig för affärer man inte gjort, var synd att mor och far inte köpte HM aktier för 10 000 när jag föddes för då skulle jag bäras runt i en bärstol nu. Ger man sig in på börsen och förlorar så får man skylla sig själv, en huvudregel är ju just det att man inte ska in med pengar man inte har råd att förlora, är dock synd att "vårat" pensionssystem ska vara där dock. Själva grundtanken med en börs att det ska vara ett sätt för företag att få in kapital är en jättebra ide, som det är nu med en stor del siffertrixning är mindre bra.

Sek och kort funkar på systembolaget inte kameler och guld.

Kameler och aktier ger ofta avkastning. Så det är oftast bättre än guld, men kameler kan dö och bolag kursa. Jag tror att en tuareg i Sahara gör bäst i att ha mest kameler och lite guld. Har han endast kameler så kan det gå illa för tuaregen vid torka eller kamelpest, har han endast guld så har det en dag tagit slut när han betalat hemgift för sin åttonde dotter. Hade han haft kameler så får han nya ibland som kan använda för hemgift eller byta mot guld för hemgift eller konsumtion. Kameler ger även dynga som är perfekta att elda samt bygga hus av egenskaper guld saknar. Så väldigt ofta så har man nytta av sina kameler, tyvärr går de ej att dela dem i mindre enheter utan att dess kvalité försämras samt att ett kilogram kamel inte alltid är lika mycket värt som ett annat kilogram.

Guld är bra och har fantastiska monetära egenskaper, det är därför jag äger det. Men det är inget elixir mot kroknäsor, livets ljus och salt, leder till världsfred med kramkalas som många guldbaggar tror. Världen var knappast mindre orättvis när alla valutor var knutna till PM, snarare tvärtom. Fast jag "förtrycks" hellre av en inhemsk elit än av en global sådan som i antalet ständigt blir en mindre och mindre grupp med mer och mer makt.

Guldfanatiker är som andra fanatiker, oresonliga och vill inte se praktiska lösningar, de är dock att föredra framför banksterfanatiker 9 dagar i veckan.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt