Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Bedrägeri på Tradera
Bedrägeri på Tradera
2013-01-17 10:45 # 97
Mrnice
Jag har mejlat er alla som vill titta på bilderna på dessa Falska mynt!

Var hos en mynthandlare idag! Han sa att mynten är så bra gjorda att en vanlig samlare inte kan se någon skillnad


Kan man inte lägga ut Bilder här så att jag kan visa er!
2013-01-17 13:25 # 98
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av Mrnice

Jo det är norska 2 kroner från 1878 1900 1902 och 1 riksdaler sp 1847 och 5 öre 1927! Dessa mynt kommer jag få tillbaka skickade inom några dagar! Du får jättegärna köpa dom om du vill? Skicka din mejl adress så kontaktar jag dig


Intressant.

Kinesiska kopior på små skandinaviska mynt hör inte till vanligheten.
De få gånger man ser denna typen av förfalskningar brukar det antingen vara originalmynt som trixats med (överstämplade årtal) eller kopior som tillverkats på hemmaplan under stor möda. Och även dessa förfalskningar är mycket sällsynta.
Kines kopia för mig är i 9 fall av 10 ett mynt som präglats mycket slarvigt, ofta med flera uppenbara fel i motivet och i princip alltid i oädel metall. Dessa brukar således vara mycket lätta att upptäcka så snart man ser dem eller får hålla dem i handen.

Skulle varit intressant med lite bilder på dessa förfalskningar om du har. Du kan gärna maila till mig på fredrik.hakansson@libertysilver.se om du vill.


Nåja. Det finns listor med upptäcka förfalskningar på nätet, och just norska mynt är "välrepresenterade" i dessa förfalskningslistor.
Se till exempel här: http://ingemars.se/falskt.htm
Senast ändrad av Nikon; 2013-01-17 13:33
2013-01-17 13:27 # 99
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Mrnice
Jag har mejlat er alla som vill titta på bilderna på dessa Falska mynt!

Var hos en mynthandlare idag! Han sa att mynten är så bra gjorda att en vanlig samlare inte kan se någon skillnad


Kan man inte lägga ut Bilder här så att jag kan visa er!


Du får gärna skicka bilderna till mig med.
2013-01-17 14:04 # 100
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Tack för bilderna Mrnice.

Och ja där ser man Nikon, det var tydligen intressant för kineserna att förfalska norska mynt. Man lär sig något nytt varje dag. Tack ska du ha för infon.

Antar att min egen erfarenhet inte sade mig samma sak eftersom jag under de 10 år jag sysslade med skandinaviska samlarmynt i 99 fall av 100 enbart höll mig till att handla med/av seriösa mynthandlare.
Det är ju ett tips som håller även på Tradera.

Tycker dock att man lättare borde kunna upptäcka denna typen av kopior som tydligen präglas i oädel metall och skiljer sig i vikt. Det är ju enkelt att via nätet ta reda på vad mynten man köper ska väga och jämföra det med vad de verkligen väger. Men jag antar att det inte är alla som är helt intresserade av att lägga ner detta merarbete för att kontrollera sina mynt. Skojare kommer det alltid att finnas drösvis av. Speciellt på nätet.

All cred till Mrnice för att han tog tillbaka mynten efter att det uppdagades att de var falska dock. :)
2013-10-10 01:45 # 101
hannah
@kossan ....åååh vad bra och vilken tur vi har som har en vaken tjej som du när världen är full av "godtrogna" köpare som skall skylla sig själva :) ........snälla du, väx till och lär dig att prata på ett trevligare sätt utan att ha en kaxig attityd som är bara störigt.
2013-10-10 07:00 # 102
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
1) Det är förkastligt att saluföra metall och försöka påskina att det är ädelmetall i det fall det gäller basmetall. Alla här torde vara överens om det.

2) Trådens syfte är att varna för bedrägeri på Tradera

3) Alla tjänar på att vi håller en trevlig ton :-)
2013-12-10 11:59 # 103
Keinan
Hej här är en intressant video ni kan se.
De berättar om hur man kan testa om det är äkta silver/guld. Samt att det har blivit uppmärksammat om att dem som förfalskar guld/silvermynt som kan användas som betalningsmedel även förfalskar valuta. (förfalskar du en American silver eagle som har en betalningsvärde på $1 så förfalskar du även valuta.)

Det har konstaterats att tex Amerika har anklagat Kina för att ha förfalskat deras valuta som tex silver eagles och dem säger att det är, jag citerar "An Act of War" och att om Kina inte fixar problemet samt betalar stora böter till Amerika, har Amerika rätten att starta krig.

Man kan ALDRIG frisäga sig ifrån äktheten av att sälja på tradera inte ens juridiskt. Det är säljarens eget ansvar att han kollar äktheten innan den läggs ut. Samt säljer man förfalskad valuta är det alltid ett brott! Ett ganska allvarligt brott också. Jag tror inte folk skulle våga sälja en 1000kr- sedel som är förfalskad i tradera för att dem vet att oavsett om dem visste att den var falsk eller inte så begår dem ändå ett brott. Det är deras skyldighet att se till att varan är äkta. Men det finns vissa som inte följer den regeln. Men ni som köpare ska veta att de kan aldrig komma undan juridiskt, speciellt inte om myntet är lagligt betalningsmedel. Även om dem säger att de inte visste att den är falsk. Så måste du få pengarna tillbaka etc.

Så att sälja en falsk American silver eagle är mer allvarligt än att sälja en falsk silvertacka.
Ni som tänker att American Silver eagle inte räknas i Sverige för det är inte svensk valuta ska förstå att man kan lämna in myntet i tex forex och få värdet (1$) i svenska kronor, inom lag är dem skyldiga att ta emot myntet.

Så dem som säljer falska mynt kan straffas riktigt hårt med stora böter även fängelse. Det är ingen skillnad att förfalska silver/guldmynt med laglig betalningsmedel än att förfalska sedlar.

Ta det jag har skrivit med en nypa salt :p

Här är videon Mvh Keinan



Här är även några länkar som beskriver vad man får och inte får göra med förfalskade mynt.

http://www.gop.gov/bill/113/1/hr2754

http://www.usmint.gov/consumer/?action=BusReplicas
Senast ändrad av Keinan; 2013-12-10 13:11
2013-12-10 13:39 # 104
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Keinan

Man kan ALDRIG frisäga sig ifrån äktheten av att sälja på tradera inte ens juridiskt. Det är säljarens eget ansvar att han kollar äktheten innan den läggs ut. Samt säljer man förfalskad valuta är det alltid ett brott! Ett ganska allvarligt brott också.


För att det skall utgöra ett brott så krävs det uppsåt (det finns ett litet antal brott där uppsåt inte krävs, men förfalskningsbrott är inget av dessa) så det räcker inte att man som säljare misstar en förfalskning som the real thing. Det duger nog inte heller med att man är medveten om möjligheten att det kan vara en förfalskning trots de kontroller man gjort för att anse att det är uppsåtligt.

Däremot finns civilrättsliga påföljder. Även om det inte var uppsåtligt så kan du anses ha visst ansvar för avtalsbrott (som inte är brottsligt) och den skada som uppstår för att inte fullföljt avtalet.
2013-12-10 16:12 # 105
mike0913
Kolla in aliexpress.com sök på coin sweden så finns kopior
2013-12-10 16:27 # 106
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Keinan

Så att sälja en falsk American silver eagle är mer allvarligt än att sälja en falsk silvertacka.
Ni som tänker att American Silver eagle inte räknas i Sverige för det är inte svensk valuta ska förstå att man kan lämna in myntet i tex forex och få värdet (1$) i svenska kronor, inom lag är dem skyldiga att ta emot myntet.


Någon sådan skyldighet finns verkligen inte!

1. Amerikansk lag gäller inte i Sverige.
2. Skyldigheten att acceptera kontanter gäller endast svenska kontanter, och endast om inget annat avtalats.
2013-12-10 16:47 # 107
Syraks vishet
Hej mike0913 !
Tack för upplysningen !
På deras hemsida fanns verkligen många olika kopior av mynt . Bilderna visar även på bättre kvalité än tidigare skådade förfalskningar ...
Silver maples säljes där för ett par $ styck vid köp av 5st , dessutom frakt fritt ...

Det är ett bekymmer för oss som handlar med den äkta varan ...dock faller mynt kopior på vikt och resonans .

Att Kina inte stoppar tillverkning och försäljning av dessa, ger ett eftermäle för hela deras land som kriminellt och laglöst !
Falsk myntare har ju funnits i alla tider och kommer säkert att finnas även framöver , tyvärr ...
2013-12-11 03:04 # 108
Keinan
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Keinan

Så att sälja en falsk American silver eagle är mer allvarligt än att sälja en falsk silvertacka.
Ni som tänker att American Silver eagle inte räknas i Sverige för det är inte svensk valuta ska förstå att man kan lämna in myntet i tex forex och få värdet (1$) i svenska kronor, inom lag är dem skyldiga att ta emot myntet.


Någon sådan skyldighet finns verkligen inte!

1. Amerikansk lag gäller inte i Sverige.
2. Skyldigheten att acceptera kontanter gäller endast svenska kontanter, och endast om inget annat avtalats.


Jag tror nog det går att växla en 100 dollar sedel i forex och få svensk valuta i utbyte. Så varför skulle det inte gå att växla en American silver eagle med 1 dollar som laglig betalningsmedel?? Eller en kanadensisk maple leaf?
Vi tar ett expempel: Låt oss säga att Sverige trycker ut falska USD, sedan förvarar det i Danmark och där säljer det vidare till privat personer. Begår inte Sverige ett brott? Begår Danmark ett brott för att ha tillåtit det hända? Det är en svår fråga men det är precis samma sak som Kina gör. Säljer du vidare en förfalskad USD så är man med i den kriminella organisationen medvetet eller inte. Tror ni inte Amerika tar det på allvar? Hur skulle det kännas att dem säljer falska svenska silver/guldmynt. Det stämmer att förfalskning har funnits sedan länge, Kinesernas mål är ju att tjäna pengar om inte alla länders, Det kanske inte är olagligt i deras land att förfalska men vad vet jag, Bara för att det inte är olagligt betyder det inte att det är moralisk rätt att göra så.

Tror du Sverige skulle ta det på allvar om Bulgarien förfalskade svensk valuta? Självklart! I personlig åsikt tycker jag att länder borde ha skyldighet att samarbeta för att förhindra sådant. Kolla på the piratebay. När Amerika hotade Sverige att gripa dem och förgöra hemsidan annars stoppas all byteshandel med Sverige. Först var Sverige passiv och någon högt uppsatt person sa "Vi har våra Svenska lagar som vi måste följa och kan inte bara gripa hur som helst." (Jag tänkte vad bra att vi följer våra principer) 3 veckor senare gör svenska polisen razzia i thepiratebay, tankafett osv osv. Grep dem och gav dem stora böter + fängelse. Vad hände med principen? Jo dessa sidor förfalskade inte och kopierade inte filmerna etc. Dem gjorde det bara möjligt för andra att göra det. Tror du inte det är samma sak med American silver eagles? Det är ju inte Sverige som förfalskar dem men det finns ju folk som "hjälper till" att sälja dessa mynt. Det är i princip samma sak.

En person i tradera kanske inte förfalskade myntet men han säljer ju den… borde han också bli gripen och få en massa böter? Nej, han borde få chansen att undersöka myntet, få det värderat sedan skicka det för att förstöras. Däremot dem som köper in falska med avsikt borde väl då få stora straff? Förr kunde man ladda ner film och musik så länge man inte hade i avsikt att sälja det vidare. Borde det inte vara samma sak för silver/guldmynt? Att köpa en falsk silvermynt för privatbruk är samma sak som att ladda ner en film i privatbruk. Vad är skillnaden att köpa/sälja en falsk krugerrand eller att köpa/sälja nyaste Louis Vuitton väskan?
Det var mycket frågor nu men ska bli kul att få höra eran åsikt/mot argument :p man lär sig något nytt varje dag vänner ^^
Mvh Keinan


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt