Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Koppartackor och kopparmynt
Koppartackor och kopparmynt
2015-11-10 13:14 # 1
tuna1024
Är det någon idé att investera i koppartackor eller kopparmynt? Med tanke på det låga kopparpriset tar väl bara stora koppartackor stort utrymme och plats att förvara någonstans överhuvudtaget? Finns att köpa koppar på:
http://www.swedengoldbullion.se/
2015-11-10 13:51 # 2
tuna1024
Hittade denna tråden i LS forum:
https://www.libertysilver.se/forum/thread/696/1
2015-11-10 15:16 # 3
Mats
2011 när den tråden skrevs var kopparpriset klart högre än idag, så med facit i hand så var det ju inte så bra att köpa på sig koppar 2011. Då kan man fråga sig om det är rätt att gå in nu... jag är ingen expert men man skall komma ihåg att koppar främst är en industriell basmetall. Få köper på sig koppar för att lagra värde. Jag gissar att även fortsättningsvis, också i händelse av en finanskris, så kommer den industriella användninngen vara det som bestämmer priset. Jag tror inte det kommer bli någon "flykt till koppar" om finanskrisen slår till, iaf inte som har större prispåverkan än den minskande efterfrågan pga krisen. Mao priset på koppar kommer förbli lågt, och kanske sjunka än mer, i händelse av finanskris. I ett sånt läge tror jag mer på guld/silver som alltid utgort safe haven vid finansiell oro. Jag tror du måste tillbaka till minst 1800-talet för att hitta en period då koppar har haft monetärt värde.
2015-11-10 15:54 # 4
tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Mats
2011 när den tråden skrevs var kopparpriset klart högre än idag, så med facit i hand så var det ju inte så bra att köpa på sig koppar 2011. Då kan man fråga sig om det är rätt att gå in nu... jag är ingen expert men man skall komma ihåg att koppar främst är en industriell basmetall. Få köper på sig koppar för att lagra värde. Jag gissar att även fortsättningsvis, också i händelse av en finanskris, så kommer den industriella användninngen vara det som bestämmer priset. Jag tror inte det kommer bli någon "flykt till koppar" om finanskrisen slår till, iaf inte som har större prispåverkan än den minskande efterfrågan pga krisen. Mao priset på koppar kommer förbli lågt, och kanske sjunka än mer, i händelse av finanskris. I ett sånt läge tror jag mer på guld/silver som alltid utgort safe haven vid finansiell oro. Jag tror du måste tillbaka till minst 1800-talet för att hitta en period då koppar har haft monetärt värde.


Tack för svaret. Alltså ingen idé idag att köpa koppar som investeringsform. Måste man gå tillbaks så långt i tiden ungefär till 1800-talet för att värdet på koppar hade någon betydelse? Trodde att det runt i mitten av 1900-talet också det var folk som investerade i koppar. För några år sedan var det väl kopparstölder vid järnvägen för att kopparpriset var högt, kommer inte ihåg exakt när det var, läste det bara på nyheterna.
2015-11-10 16:08 # 5
Mats
Citat:
Trodde att det runt i mitten av 1900-talet också det var folk som investerade i koppar. För några år sedan var det väl kopparstölder vid järnvägen för att kopparpriset var högt, kommer inte ihåg exakt när det var, läste det bara på nyheterna.


Vad gäller stölder så är det ju inte konstigare än att timlönen blir (antal kg insamlad koppar per h)*kopparpriset * riskfaktor, och detta har ju inte nödvändigtvis något att göra med om det är en bra investering eller ej. När jag var i Sydafrika 1997 så stals en del telefontråd som ofta innehöll koppar, vilket orsakade en del strul med tele-förbindelserna. Kreativa koppartjuvar skruvade en tom fälg utanpå hjulet på en bil, rev ned en tråd, knöt fast tråden runt fälgen och körde sedan längs telefonledningen. För att undvika kopparstölder började man med fiberoptik, men innan "marknaden" hade lärt sig detta, kunde man se kvinnor sitta längs vägarna säljandes små korgar flätade av fiberoptisk kabel...
2015-11-11 22:27 # 6
Pioneer
Bly är framtidens valuta.
2015-11-12 10:05 # 7
tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Pioneer
Bly är framtidens valuta.


Framtiden är blytung helt enkelt.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt