Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Koppar som investering?
Koppar som investering?
2011-11-10 17:14 # 1
Faravid
Finns det några planer hos LS att ta in koppartackor som investering.
Kopparpriset är ju visserligen mer konjunkturkänsligt än ädelmetallernas. Men i en eventuell framtid med ekonomisk härdsmälta där hyperinflation är gällande torde kanske även koppar bli attraktivare och något som kan användas för byteshandel av ej lika dyra varor.

En möjlighet är att även kopparpriset kommer skjuta i höjden pga den ekonomiska oron i ett skeede då folk upplever tom. silver som för dyrt. Därmed skulle koppar IDAG vara en ytterst optimal investering då man kan köpa mycket för relativt billigt.

Vad tror panelen?

Det finns ju även bronstackor och andra lite (idag) billigare metaller att köpa. Personligen hade jag nog inte haft något emot att även köpa sådant. Fysiskt är fysiskt.
Senast ändrad av Faravid; 2011-11-10 17:15
2011-11-10 19:27 # 2
marcandrew
Betydligt enklare att gå omkring med ett 1oz silvermynt eller ett 1grams guldmynt i fickan än att släpa runt på 10kg koppar.... Skulle jag investera i koppar så skulle jag köpa skrot. Skulle köpa aldrig tackor, premien lär utgöra mer än värdet. Jag antar att du menar i mindre volymer och inte flera ton?

Koppar tror jag inte kommer att skjuta i höjden vid en kris, och gör den det så kommer det enbart att vara i FIAT-valuta.
2011-11-10 20:57 # 3
Nikon
Gå till järnhandeln/industrigrossisten och köp kopparbalkar?
De kan säkerligen ordna tackor avsedda för gjutändamål också åt dig.

Helt meningslöst att köpa på postorder eftersom fraktkostnaden förmodligen blir högre än kopparpriset...
2011-11-10 22:38 # 4
HPD
Gå till lokala skrothandlaren och köp kopparn där. Köper du dessutom kabelskrot så får du det billigare och en sysselsättning när/om kopparn ökar ordentligt och alla är arbetslösa.

Själv tror jag inte på koppar då det främst är en industriell metall och när en eventuell krash kommer, så kommer industrin inte behöva så mycket koppar, samtidigt som det finns stora mängder kopparkabel att återvinna.

Vad gäller koppartackor kan jag inte annat än hålla med föregående talare.. på tok för dyrt..

//HPD
(Kan sälja kopparmynt (svenska) i kilo för spot + 20%, köparen betalar frakt ;-)
2011-11-10 23:53 # 5
Erik
Värt att notera är att koppar - liksom silver - är bakteriedödande.

Effektivt och billigare än silver till dörrhandtag och andra offentliga ytor,

Det är mycket möjligt att jag kommer att investera i koppar i framtiden. Men just nu känns transport och förvarings "kostnaden" inte värt det. Det är kanske jag som inte har förmågan att se värdet i det ännu. Och om 10 är så har det tiofaldigats?

Koppar nu kan mycket väl vara silver som det var för tio år sedan. Only time will...


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt