Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Kontrollera äktheten på ditt guld
Kontrollera äktheten på ditt guld
2015-07-24 16:45 # 1
Fredrik
Med den här prylen så behöver man ALDRIG vara orolig för att köpa guld :-)
Väga..mäta..pingtest kan slänga sig i väggen

https://www.youtube.com/watch?v=LWPSrXB2OZw

Undrar vad den kostar?
2015-07-24 18:59 # 2
Solidus
Istället för att undra kan du kolla, du har tydligen internet.En Niton kostar 3-400 000 ger mycket exakt och snabb analys men går inte på djupet, en förgyllning skulle lätt lura den, tror jag, har dock inte provat. Vi analyserade mest malm och det var tvunget att finkrossa malmen för att få rättvisande resultat så....det sket sig tror jag
2015-07-24 19:06 # 3
Fredrik
Ok Solidus jag ska kolla på nätet och återkommer med vad den kostar.
Gissar att den kostar runt 3-400 000kr...
2015-07-24 19:08 # 4
Fredrik
Om en förgyllning skulle lurad den så är det konstigt att den visar flertalet metaller på skärmen i procenttal.
2015-07-24 19:29 # 5
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Om en förgyllning skulle lurad den så är det konstigt att den visar flertalet metaller på skärmen i procenttal.


Inte konstigt alls, den analyserar vad den ser, finns det en legering av metaller så funkar det utmärkt men har du metallerna i olika lager ja då analyseras bara det översta............ men köp gärna en och testa :-)
Senast ändrad av Solidus; 2015-07-24 19:31
2015-07-24 19:40 # 6
Fredrik
Aj då!
Då får jag gå tillbaka till skjutmått, våg å Nikons app.

Hur testar Libertysilver tackor/mynt som kommer in från kunder?
2015-07-24 19:41 # 7
Fredrik
Ultraljud borde ju se olika lager?
2015-07-24 20:55 # 8
stefan ingves
Jo ultraljud kan se olika lager men ytan måste vara helt slät, jag tog med en tacka till jobbet men den hade för mycket mönster så hon kunde inte se något pga det.
2015-08-06 21:41 # 9
Nikon
Det finns en video där en dylik makapär testas med ett förgyllt falskmynt.
Den visade mycket riktigt 99,9% guld. Endast ytskiktet kan analyseras.

Vilket iofs. kan vara ett varningstecken, då det testade myntet var en eagle, som ska ha lägre guldhalt än så. :-)

Kombination av flera testmetoder, och kunskap om varje metods fördelar och nackdelar, är nog det vinnande konceptet.
2015-08-07 19:56 # 10
Ormtjusare
Några tips som fredagsmys.
https://www.youtube.com/watch?v=2P1h6uXDACY
Dessa förfalskningar saknar bl.a den karakteristiska klangen som kännetecknar genuina guldmynt
Senast ändrad av Ormtjusare; 2015-08-07 20:13
2015-08-07 20:59 # 11
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Skuldfri
Några tips som fredagsmys.
https://www.youtube.com/watch?v=2P1h6uXDACY
Dessa förfalskningar saknar bl.a den karakteristiska klangen som kännetecknar genuina guldmynt


Intressant - det visar ju iaf att det är tämligen värdelöst att investera i ett sånt instrument. Dels för att det bara mäter väldigt ytligt, men även för att det tydligen bara matchar mot vissa (och då isht ädel-) metaller. Hade förfalskarna lagt ner lite mer jobb så hade de kanske kunnat lura spektrometern totalt (belägga den med rätt legering).

Också värt att notera att de lyckats med att fejka densiteten (innan har ju nämnts att mynt inte skulle vara föremål för dylik förfalskning - uppenbart inte sant längre).
2015-08-07 22:58 # 12
Ormtjusare
@ Skyking.
Nä, hur perfekt den förgyllda (eller belagd med "rätt" legering) wolframkärnan än varit, så hade det till slut stupat på att mynrtets klang inte varit den rätta.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt