Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Vad är det "mer" korrekta värdet på silver och hur borde det värderas?
Vad är det "mer" korrekta värdet på silver och hur borde det värderas?
2011-01-05 14:09 # 1
Argentum
Vad anser ni vara det "mer" korrekta värdet på silver och vilken värderingsmetod tycker ni man borde använda?

Borde silver värderas enligt hur mycket som finns ovan och under jord och borde den totala mängden silver vara värd lika mycket som den totala mängden guld?

De som idag köper silver är främst industrin samt mindre investerare.

Om man skulle fråga investerarna på detta forum, vid vilket pris är ni beredda att sälja ert silver?

Och vid vilket pris slutar ni att köpa (ex för att ni skulle tycka att silver är övervärderat).
- Detta är en något hypotetisk fråga eftersom man kanske vill sälja på kort sikt för att sedan kanske köpa det tillbaka billigare senare om man tror på kortsiktigt fallande priser.

Själv skulle jag börja fundera på att sälja vid ett pris på 200 SEK per gram (under förutsättning att inte allt annat också blivit 20 ggr dyrare).
Senast ändrad av Argentum; 2011-01-05 14:37
2011-01-05 15:13 # 2
förnuft & känsla
Här kommer en annorlunda mini doc om vad silver borde kosta eller skulle kunna kosta.

Notera: upplagd 28 september 2010 alltså ca tre månader sedan och ett silver pris på ca 21 dollar/uns.
50% ökning sedan dess....

The SILVER perspective





Senast ändrad av förnuft & känsla; 2011-01-05 16:06
2011-01-05 15:24 # 3
förnuft & känsla
Citat:
Ursprungligen postat av förnuft & känsla
Här kommer en annorlunda mini doc om vad silver borde kosta eller skulle kunna kosta.

Notera: upplagd 28 september 2010 alltså ca tre månader sedan och ett silver pris på ca 21 dollar/uns.
50% ökning sedan dess....

The SILVER perspective




Det går inge bra för mig att lägga upp från youtube.....hmmm
2011-01-05 18:30 # 4
Anonym
denna var det va
2011-01-05 18:33 # 5
förnuft & känsla
Ja det var det!
Hjärtligt tack!
/Förnuft & känsla
2011-01-06 10:20 # 6
Anonym
Riktigt bra fråga. Det är ju egentligen helt avgörande när man anser det dags att sälja. Själv har jag inget enkelt svar i form av en exakt nominell gräns. Däremot är det två saker jag tänker på: 1) Vad har du för personlig orsak och mål med att investera i silver (och kanske guld)? 2) Håll koll på den tre-fasiga bull marketkurvan och försök att sälja under fas tre. Bra artikel om detta: http://goldsilver.com/article/Three-Phases-of-a-Bull-Market-by-Brent-Harmes/
2011-01-06 15:38 # 7
Boss
Jag tror att silver kommer stiga otroligt i framtiden och så är bar en tids fråga bara innan det börjar ta slut och förfrågan efter silver når skyarna , eftersom silver är eftertraktat av industrin och när det börjar ta slut och priset kommer stiga så tror jag att silvret kommer bli dyrare än guld och när människor ser detta kommer den stora massan in och ska köpa -vad händer då ????
Jo aldrig tidigare skådat rally och rätt intressant faktum med att ekonomin glans dagar är nog ett minne blott och när denna verklighet kommer i kapp den vanliga massan så tror jag vi kommer se stor ändring av rika människor - dom som äger silver kommer vara den nya rika gruppen av människor ...
Silver är nåt som används och försvinner , däremot guld finns kvar i stort sett allt som plockats upp i olika former ...
Kanske just för att guld alltid varit guld och mer attraktivt än silver så har det liksom bevarats och varit nummer 1 , men i mina ögon så är silver det som kommer att gå i skyarna och bli nåt väldigt eftersökt ....
Senast ändrad av Boss; 2011-01-06 15:47
2011-01-06 19:09 # 8
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Själv ser jag lite annorlunda på detta och menar att silver endast kan värderas mot guld (och varor) och inte mot fiat-pengar. Att ett gram silver är skulle vara värt en viss summa fiat-pengar är tokigt eftersom fiat-pengar inte är någon måttstock. Meter, centimeter, kilometer är mått. Kronor eller dollar är det inte. Guld och silver är den närmsta måttstock det går att hitta monetärt. Detta eftersom ädelmetall inte kan inflateras då det finns en nästintill bestående mängd (en del ovan jord och en del under jord)

Värdet på pengar är deras köpkraft. Silver borde således värderas efter köpkraft där värdet bestäms av efterfrågan & utbud på såväl pengarna (silvret) som varorna. Detta kan sedan jämföras med guld där värdet bestäms på samma vis.

Det finns alltså inget pris vid vilket man bör sälja silver eftersom själva prissättning bör ske i silver eftersom silver är pengar. Att fråga vid vilket pris man bör sälja silver är detsamma som att fråga vid vilket pris man bör sälja sina pengar. Silver är pengar och pengar är måttstocken på varor som jag ser det, inte tvärtom.

Priset på papper är dock väldigt högt. Att en papperslapp som det står 1000 på har samma värde som 5 oz silver är ju löjligt eftersom papperslappen endast kostar 1/400 oz silver att producera. Således är 1000-lappen övervärderad tvåtusen gånger om. Därmed skulle jag vara beredd att avyttra silvret mot en 1000-lapp om fiat-valutan tappar 99,95% av sitt värde och värderas efter inneboende värde.
2011-01-06 21:36 # 9
GotSilverYet?
Angående värderingsmetod på silver så anser jag att värdet skall självklart skall spegla utbudet/sällsyntheten samt efterfrågan.

Dock tror att både inflation och deflation är möjligt för ädelmetaller.

Vad händer om man upptäcker ett mycket enklare sätt att raffinera och bryta fram ädelmetallen ur jordskorpan?

Vad händer när befolkningen ökar konstant och skall dela på samma mängd ädelmetall som finns på och under jord?

Vad händer om/när man upptäcker enorma mängder ädelmetaller på en annan planet och man enkelt kan frakt hit det?
2011-01-06 22:08 # 10
Boss
jo en sak jag tänkt på en del är och sett lite via mike maloney som jag gillar väldigt mycket det är just relationen mellan guld och silver och har hört att det historiskt legat mellan 15 till 1 eller 10 till1 , alltså guld tio ggr mer värt än silver ...
Detta gör att silver är väldigt undervärderad fortfarande .. .
En fortsättning på det du beskrev ovanför tyckte jag lät rätt vettigt , men jag undrar just en sak eftersom silver köps mest av industrin som jag fattat och av små investerare , så verkar ju som att det är industin som kommer få priset på silver att gå upp (inte bara det naturligtvis) och göra det sällsynt eller mer eftertraktad och då undrar jag en sak , kan silvret ersättas med nåt annat material som leder ström lika bra , verkar som silver är både en valuta och samtidigt används i massor av produkter .
Kina och indien behöver ju utveckla sina länder och komma ikapp oss med alla prylar osv vilket gör att silvret borde efterfrågas väldigt mycket just för att det än så länge är relativt billigt , men när efterfrågan blir så stor att det är bara frågan om dagar från det produceras till kund så måste ju priset gå upp väkdigt mycket , nu har jag inte så mycket fakta om hur det ser ut på just tiden att producera och sälja , men kan tänka mig att tiden sjunkit massor under sista tio åren ....
2011-01-06 22:15 # 11
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
eftersom silver köps mest av industrin som jag fattat och av små investerare , så verkar ju som att det är industin som kommer få priset på silver att gå upp (inte bara det naturligtvis) och göra det sällsynt eller mer eftertraktad och då undrar jag en sak , kan silvret ersättas med nåt annat material som leder ström lika bra , verkar som silver är både en valuta och samtidigt används i massor av produkter .


Just ovanstående är en väldigt viktig poäng! Idag används ungefär 80% av allt silver industriellt. För ett sekel sedan användes 80% av allt silver monetärt som pengar. Det finns alltså inte utrymme att både behålla den industriella efterfrågan och samtidigt remonetarisera silver (d.v.s. åter använda silver som pengar) utan att värdet uppjusteras kraftigt.

Samtidigt är den industriella efterfrågan inelastisk (nördigt nationalekonomispråk) d.v.s. även om priset på silver ökar så efterfrågas nästintill lika mycket. Detta eftersom silver ofta används som små beståndsdelar i varje produkt vilket innebär att produktens totala pris bara stiger marginellt när silverpriset stiger mycket.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-06 22:17
2011-01-09 08:49 # 20
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag går in i metall eftersom jag inte tror på det system vi har idag. Något är i görningen och jag tror att mina tillgångar får bra skydd genom en placering i metaller. Bortser dock ej från faktum att en toppnotering är inte alltför avlägsen. Har som mål att gå ur silvret vid ett spotpris på 10 SEK/gram.


jag anser att det bara är en tidsfråga till USAs ekonomiska kollapps. och eftersom USA står för 15% av
världens konsumtion, kommer det att påverka hela världen. Kina är väldigt beroende av USAs konsumtion.
Dessutom har Kina en enorm fastighets-bubbla som är på väg att spricka. Läget i europa är inte mycket
bättre, vi har spanien portugal italien som snart är i samma situation som grekland och irland. Stora
hjälppaket är att vänta, vilket kommer att försvaga euron yttligare, Guld och Silver är ett bra skydd mot
inflation. men en dag kommer guld och silver befinna sig i en bubbla och då är det bra att ha en strategi
för vad man ska placera pengarna. Själv tror jag att jag ska satsa på fastigheter som jag kan hyra ut.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt