Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Investera i Guld / Silver?
Investera i Guld / Silver?
2015-01-22 21:44 # 1
palmer
Hej vänder mig till er här för lite tips och råd! Jag själv är inte så insatt vad det gäller guld och silver! Men tanken är att jag tänkte investera lite i detta! Jag är under 30 år och har själv sparat ihop strax över 400,000! Hur bör man investera! Hur mycket bör jag ha kvar på banken? har ett par kg silver som jag köpte för ett par år sedan men hur bör jag handla nu! silver tackor?mynt?guld mynt? tackor? och hur ska jag fördela mellan guld och silver? väldigt tacksam för svar från en med inte så stor koll! /
2015-01-22 22:37 # 2
Seamaster
Jag är i ungefär samma situation och har ca 60% i guld/silver fördelat på 60% guld och 40% silver.

Mitt bästa råd är att du läser bloggar, nyhet och söker på forum för i slutänden är det du som måste göra ett aktivt val hur du vill placera dina pengar.

Notera att en investering i fysiskt guld/silver är mycket långsiktig. Du behöver alltså fundera över inte bara din nuvarande ekonomi utan också de närmaste 5-30 åren.

Jag ser min investering i guld/silver som något jag inte behöver förrän om 35 år, dvs som en pensionsförsäkring. Om nu inte guldet springer upp till 5000 dollar per ounce. Den dagen, den glädjen ;-)

Personligen ser jag till att ha en månadslön lättillgängligt för oförutsedda utgifter. Övrigt sparande på 40% (60% guld/silver) har jag placerat i olika aktiefonder etc.
2015-01-22 22:44 # 3
Sandow
400000 kr är fantastiskt bra att lyckas spara ihop till. Grattis! Men jag hoppas att du även unnat dig lite av livets goda. Så till guld och silver - jag tycker att det absolut är en bra idé att spara i ädelmetaller. Tumregeln är att spara lika många procent av din förmögenhet som du tror sannolikheten är att hela ekonomin kommer krascha... Det kan bara du avgöra. Personligen sparar jag lika mycket i guld som i silver mätt i kronor. Det vill säga att jag har i nuläget drygt 60 ggr så många uns silver som guld. Och jag ligger ungefär på 15% ädelmetaller.

Silver är förmodligen undervärderat men svänger ofta kraftigt i marknaden medan guld är det traditionellt säkraste värdeankaret sedan tusentals år tillbaka. Båda har således sina fördelar. Vad gäller platina så köp lite på kant om du är nyfiken på det. Men jag tänker att guld och silver är mer välkända och enklare att avyttra.

Vilken form de ska vara i är en fråga om tycke och smak, tackor eller mynt är egentligen egalt men tycker du om tanken på att fingra lite på ditt guld så rekommenderar jag amerikanska eagles, krugerrands eller andra mynt med lite kopparinblandning, de tål cirkulation till skillnad från helt rena guldmynt o tackor. Personligen gillar jag sovereigns, de är tillräckligt "billiga" (nja!) för att kunna köpas regelbundet och de är mycket väl kända och etablerade i handeln - likvida alltså.

Silvermynt är en poäng om det osannolika händer att det etableras kontant handel med dessa. Ett uns är en lagom vikt och värde för mindre transaktioner, och det är lika smidigt att förvara en tub med mynt som en tacka.

Stirra dig inte blind på grampriset heller. Köp välkända fabrikat som är lättsålda.

Förvaring och säkerhet: för det första, tala inte om för någon att du har massa ädelmetaller. Håll det för dig själv. Om ingen vet om att du har dem kan ingen börja leta efter dem. För det andra; göm ditt guld och silver på någon bra plats, tillräckligt väl för att göra det svårt att hitta för tjuven men tillräckligt dåligt så att den som vet var kan hämta hem det snabbt och enkelt. Jag rekommenderar INTE bankfack. Klassikern är att helt enkelt dela upp din stash i ett par delar och gräva ner dem någonstans. Långt in i ett mycket stökigt källarförråd är också bra om du absolut vill ha dem i hemmet. Endast fantasin sätter gränser.

Hoppas svaret hjälpte, mvh
2015-01-22 23:09 # 4
Snaken
Hej Palmer! Frågorna är tyvärr omöjliga att svara på då det bara är du som känner till din ekonomiska situation, kunskap om ädelmetaller, riskbenägenhet, mål med investeringen mm. Du har gjort ett bra jobb med att spara ihop 400 K så var väldigt noga med hur du placerar dem. Se till att ha ett skuldläge, jobbsituation och buffertsparande som du är nöjd med innan du köper något. Hoppa inte in direkt bara för att du vill komma igång är mitt råd. Sätt upp mål med ditt sparande i metaller. Ställ dig själv frågan: Vad vill jag uppnå med mina köp av ädelmetaller?

Jag kan bara ge dig min egen syn på vad jag själv skulle gjort om jag hade haft 400 K över som jag ville investera i metaller. Jag skulle vänta på bekräftelse om den senaste rusningen är ett långvarigt trendskifte eller bara en i raden av de många mindre uppgångar vi haft i denna långa nedgång sedan 2011. Jag skulle inte köpa någonting idag. Tror fortfarande att vi kommer se nya bottennoteringar för både guld och silver (räknat i USD). Tror botten ligger mellan 750-1000 USD/oz för guld och 12,5-14 för silver. Om den senaste uppgången visar sig vara stark och når >1350 resp 19,75 skulle jag anta att botten är inne för båda metallerna. Volymen i SLV som är en silver-ETF har varit avtagande och det får mig att se på det seanaste rallyt som en studs i nedtrenden. Men för all del gör ett litet inköp att börja med till ett pris som du själv är bekväm med. Faller priset kan du köpa mer efter -10 % och sedan mer efter ytterligare -10 % osv.

Jag skulle också hålla ett öga på HUI och XAU index och köpa gruvbolag om lämpligt ingångsläge infinner sig. Detta kan göras i individuella bolag eller via ETF:er som GDX, GDXJ, RING, SLVP, SIL och SILJ. Här finns det enorma möjligheter till hög avkastning men också till att bli rejält bränd om timingen är fel.

Att äga guld och silver i fysisk form är härligt dock. En guld- eller silvertacka kommer aldrig någonsin gå i konkurs eller konfiskera sig själva.

Guld köper jag kända märken av, både tackor och mynt beroende på vad jag har lust på och vad premium ligger på.
Silver köper jag bara i mynt (Eagles, maples och philharmoniker ffa) eftersom man då kan komma undan momsen. Håller mig långt borta från numismatiska mynt med löjligt höga premium. Målet är att få mest möjlig metall til lägsta möjliga pris.

Min egen fördelning mellan guld och silver är 30:70. Har alltid haft en förkärlek till silver och i slutfasen av en upptrend tenderar silver att kraftigt överprestera utvecklingen i guld.
2015-01-23 07:54 # 5
palmer
Hej jag har inga direkta planer på att jag skulle behöva använda dom!bor i hyresrätt och ett tag tänkte jag om man skulle köpa bostadsrätt men denna marknad känns väldigt övervärderad?!sedan att ja tänkt investera i silver /guld är mer för att säkra pengarna mot bankerna och om valutan skulle falla!vad ja förstått så tar bankerna dina pengar om dom går i konkurs!så någon insättningsgaranti gäller inte!sedan känns det som krisen i Europa kommer bli allt värre?!ska tryckas ännu ner pengar för att få fart på ekonomin!hjälper inte detta vad händer då?vad händer i Grekland med nyval och utgången av det!kommer det påverka euron?vill inte kliva in och köpa guld och silver för sent så man köper när det blir ännu dyrare!hur säkert är det att ha pengar på banken enligt er? Värdeskåp är väl ett bra ställe att förvara sina råvaror på?tack för alla svar!
2015-01-23 11:37 # 6
Micke82
Personligen så sparar jag i Guld och Silver på långsikt. 10-30år så för mig spelar det ingen roll vad priset är då jag handlar, jag köper en gång varje månad. Oavsett pris på metaller, ta en titt på diagram och kolla först på det i kroner, sen ändrar du till dollar. Ser du skillnaden? köpkraften har sjunkit i kroner, "eller dollarn har stärkts" man ser tydligt skillnad.

Men ditt sparande skulle jag gått in med 200 000kr, 70% i silver 30% Guld.

Jag tänker som så att de krävs 70 oz silver för 1 oz guld. GSR är nu högre än på länge, finns rätt många youtube filmer med på hur folk sparar, om man ska köpa låg premium mynt osv.

Sen brukar jag inte vänta mig att priset ska gå ner, jag väntar med att köpa då det går ner. För det vet man aldrig om det gör igen, vi kommer nog att se ny rekord inom en snar framtid.
2015-01-23 13:44 # 7
palmer
Okej men hur kan man komma undan momsen på silver nör man köper?allt silver både tacka och mynt man köper betalar man väl moms för?tyckte nån skrev man kunde komma undan med det?men det kanske bara gäller om man köper utanför Sverige?
2015-01-23 14:55 # 8
Micke82
Citat:
Ursprungligen postat av palmer
Okej men hur kan man komma undan momsen på silver nör man köper?allt silver både tacka och mynt man köper betalar man väl moms för?tyckte nån skrev man kunde komma undan med det?men det kanske bara gäller om man köper utanför Sverige?


Libertysilver.se har ett företag i Estland med, vid namn Libertysilver.ee de saluför silver momsfritt. Dock har de bara mynt.
2015-01-23 22:52 # 9
Skyking
Det verkar som att endel hoppar rakt in och svarar hur de skall fördela mellan guld och silver och det är en tämligen prematurt beslut att ta (om man nu inte fått för sig att ligga 100% i ädelmetall är en bra ide).

Man bör rimligen börja med att fundera över kapitalallokering i stora drag, hur stor del man vill allokera till räntesparande, aktier, ädelmetall, fastigheter osv. Jag tycker räntesparandet bör minst ges tillräckligt utrymme för att ha den buffert man behöver - vilket kan bli en begränsande faktor ifall man har för litet kapital. När det gäller ädelmetall så verkar det vara populärt i vissa kretsar att förespråka rätt stor andel i ädelmetall (siffror på upp emot 60% figurerar här) - något jag tycker verkar överdrivet. Vad jag har kommit fram till utifrån historiska data är en skattning på att man bör allokera ungefär lika mycket till aktier som till fastigheter och resterande (hur mycket beror på vilken risknivå man vill ligga på) nästan uteslutande till räntesparande, kanske max 10% till ädelmetall.

När det gäller endel (osannolika) scenarier där man blir förvissad till att handla med ädelmetall så bör man ha i åtanke att det kan finnas andra problem än bara att ha pengar. I ett vissa scenarion skulle ju fastigheter vara ett mer lämpligt alternativ eftersom det utgör en tillgång som kan tillgodose många grundläggande behov. Men å andra sidan så får man kanske inte så mycket fastigheter för 400tkr.
2015-01-24 13:50 # 10
Sandow
Skyking: i en värld där det nuvarande penningsystemet med fiat-pengar kollapsat eller är satt på undantag är kontanter det man vill ha. Cash is king. Visst är det bra att ha ett hus, men jag förstår inte riktigt din poäng?
2015-01-24 14:18 # 11
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Skyking: i en värld där det nuvarande penningsystemet med fiat-pengar kollapsat eller är satt på undantag är kontanter det man vill ha. Cash is king. Visst är det bra att ha ett hus, men jag förstår inte riktigt din poäng?


Jag vill hellre ha någonstans att bo och mat att äta. Visst kan man bygga ett hus av guld och även äta guld men det är rätt opraktiskt då man för det första inte har tillräckligt med guld för att bygga ett hus och dessutom om man saknar mark att bygga det på så blir det svårt, vidare är näringsvärdet i guld ganska begränsat.

Att förlita sig på att det finns utbud på marknaden när ekonomin har kollapsat är ju som att förlita sig på att ens fiatpengar skall vara gångbara. Och om utbudet inte finns så står du där med ditt guld, men utan mat och bostad.

Funderar man lite på det så är det ju så att det egentligen inte går någon nöd på de som har kost&logi ordnat och de har egentligen inte någon brådska med att skaffa sig köpkraft genom att sälja. Med de övriga desperata så kan det vara en strategi för dessa att ligga lågt tills problemen "löst" sig.
2015-01-24 17:05 # 12
Sandow
Skyking: med risk för att låta oförskämd upprepar jag: vad är din poäng? Vem har sagt nåt om att sälja sitt hus för att köpa guld? Naturligtvis behöver man mat, vatten, tak över huvudet... Och du har helt rätt i att guld inte går att äta eller att det är värdelöst om det inte finns en realekonomi.

Du kan inte äta guld men du kan köpa saker för guld. Det är hela finessen med pengar.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt