Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Bedrägeribrotten fortsätter att öka - bankrånen minskar
Bedrägeribrotten fortsätter att öka - bankrånen minskar
2014-11-18 14:37 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Bedrägeribrotten som drabbar kortanvändare och användare av internetbank fortsätter att öka. Nu senast varnas för bank-id där risken finns att bedragare använder appen för att tömma konton på pengar.

Bedrägeribrotten fortsätter att öka - bankrånen minskar
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2014-11-18 14:38
2014-11-19 02:36 # 2
In4mayshun
Sådär alldeles plättlätt är det ju nu inte att missbruka Bank-ID. SvD går loss i bästa kvällstidningsstil. Den tidningen, även näringslivsdelen, blir för övrigt mer och mer lik Aftonslasket för varje dag som går. Skönt att SvD snart kommer att försvinna. Saknad av få.

Nåja. För att använda BI till bedrägerier måste man först fixa en trovärdig falsk fysisk legitimation med din bild men någon annans namn och personnummer. Inte det lättaste. Med detta som hjälp blir du sedan kund hos en annan bank än den offret har och fixar bankkonto samt BI där. Sedan kan du logga in med ditt falska BI på offrets vanliga internetbank och har plötsligt fri tillgång till personens konton eftersom ett utfärdat BI gäller överallt.

Tämligen långsökt att kalla det här för allvarligt säkerhetsproblem. Kan tänka mig att antalet fall i Sverige ryms på ena handens fingrar. Men visst, väljer man offer omsorgsfullt så blir det åtskilliga miljoner att kvittera ut i valfritt skatteparadis efter bara några timmars arbete. Bra skit.

Det spelar ingen som helst roll hur idiotsäkra autentiseringssystem man har - så fort någon bedragare trovärdigt utger sig för att vara någon annan så är det ändå kört. Extremen blir att ha fingeravtrycksläsare på datorn och så klipper man av pekfingret på nån rik stackare för att kunna logga in med fingret hemma hos sig själv istället. Ögonscanner som autentisering? Av med huvudet bara och håll det sedan framför iris-läsaren! Nej, det lär vi nog inte få se hoppas jag. Men ni fattar vinken - det går inte att konstruera ett autentiseringssystem som inte går att lura.

Men det är ett riktigt bra tips de går ut med här! Jag skulle kunna tänka mig att bli ett antal olika personer för en dag. Till att börja med han Clausen, Nordeabossen. Ett riktigt ärkesvin som skulle må gott av helt tomma konton....

Senast ändrad av In4mayshun; 2014-11-19 02:45
2014-11-19 20:12 # 3
Nikon
Jag tror att poängen är att legitimationen kanske inte kontrolleras så noga om man knallar in på ett bankkontor och bara ber att få öppna ett bankkonto.
Bedragaren har ju även möjligheten att testa exakt vilken bank som är slarvigast med ID-kontrollen i förväg.
Exempelvis kanske ICAs kassörskor för ICA-banken är slarvigare än Handelsbanken?


Jämför det med att knalla in på ett bankkontor och be att få plocka ut 100'000 från ditt konto. Då tittar de nog en gång extra på legitimationen.
2014-11-22 23:10 # 4
Lotus
Detta är bara upphypat av kvällssblaskorna som nämnts främst slaskpressen och aftonhoran. "Det är bara att fixa falskleg, det kan vem som helst göra, sedan gå in på banken och hämta..."
För det första, det räcker inte bara med att ha ett flaskleg, det gäller att ha ett bra sådant. De som har kontakter kanske kan fixa ett för nåra tusen men det kan du främst använda på typ krogen och i turkkiosken på hörnet. Men på banken?
Nej du. Vet att det fanns en öststatsliga som tillverkade kort som polisen var ute efter, de gjorde rätt avancerade falska id kort som var svåra att upptäcka. Men det är extremt ovanligt, räkna också med att ett sånt kostar 20-40 k.
Nu när vi rätt ut den saken kan vi gå vidare, till bankväsendet, är själv inom branschen, och där appliceras de sju stegen, det är en mängd saker man lär sig kontrollera på id kortet, dessutom används uvljus för att kontrollera äktheten. Vidare finns ju även kameror så tjuven är rätt rökt när den stövlar in. Dessutom märker man om personen är nervös och det är bara att trycka på larmknappen under disken. Och om någon mot förmodan skulle lyckas, så kan du vara säker på att den inte lyckas komma undan med det. Räkna med att hamna på efterlyst på TV3 också.
Senast ändrad av Lotus; 2014-11-22 23:15
2014-11-23 17:12 # 5
zanetti6
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
De som har kontakter kanske kan fixa ett för nåra tusen men det kan du främst använda på typ krogen och i turkkiosken på hörnet. Men på banken?


Visste inte att Pressbyråer och 7 eleven klassades som turkkiosker. Man lär sig nåt nytt varje dag :)
Senast ändrad av zanetti6; 2014-11-23 17:12
2014-11-23 23:08 # 6
Nikon
Lotus: Hur länge lagras övervakningsfilmen?
Inte för evigt va?

Så om jag stövlar in på en ICA-Butik eller landsortsbankkontor någonstans och öppnar ett konto med ett falskleg.
Sedan gör jag ingenting i 6 månader.

Efter väntetiden skaffar jag bank-id baserat på mitt tomma konto, och tömmer offrets riktiga konto.

Vilken nytta menar du att övervakningskamerorna gör här?
2014-11-24 00:15 # 7
Liberty Silver / Gustav Andersson
Jag håller med om att det förstås inte är så lätt som det låter att fixa ett falsk-leg och stövla in på ett bankkontor och öppna ett konto. Men om man väl lyckas med det har man genom det faktum att bank-id inte är begränsat alltså möjlighet att komma åt och ta över andra konton.

Att man är noga med leg-kontroll på storbankerna är förmodligen sant men det är en intressant fråga hur noga de är på Ica-banken. Nu ska jag erkänna att jag inte har så bra koll på hur det funkar att öppna konto på Ica-banken och om detta är något man kan göra via butikerna eller om det bara går genom nätet?

Leif GW himself råkade ju ut för en identitetstöld där någon handlade saker på faktura i hans namn. Förövaren hade hämtat ut produkterna på en Ica butik med ett falsk-leg men videoövervakningen sparades bara i ett par veckor och eftersom polisen inte fick tummen ur innan dessa försvann filmen på förövaren. Detta var med i Veckans Brott på Svt för lite sedan.

Bedragare utger sig för att vara Leif GW Persson


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt