Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Amortera lån eller köpa ädelmetaller?
Amortera lån eller köpa ädelmetaller?
2014-05-26 09:50 # 1
Tor
Om man har lån på sin fastighet. Är det då inte bättre att amortera än att köpa ädelmetaller?
I så fall varför/ vaför inte?

Kanske dom lån vi sliter med att amortera bort idag snart är små belopp pga framtida inflationstryck? I så fall skulle det kanske varit smartare att man bunkrat ädelmetaller, trots den ränta man fått betala under tiden?

Kanske hyperinflationen uteblir, då skulle det kanske varit bättre att ha amorterat ner sina lån istället för att ha suttit med ädelmetaller i bankfacket?
Senast ändrad av Tor; 2014-05-26 10:09
2014-05-26 12:20 # 2
Chefen
Svår fråga.Antingen sköter marknaden detta och då blir det utslagning och arbetslöshet om följd eller så går centralbankerna in och stödköper bostads-och andra papper.Skulle inflationen sätta fart på riktigt är vapnet förmodligen räntevapnet
Då är det bra att vara skuldfri och ha ädelmetaller eller annan likvärdig egendom.Vad ska man säga?
2014-05-26 19:31 # 3
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Tor
Om man har lån på sin fastighet. Är det då inte bättre att amortera än att köpa ädelmetaller?
I så fall varför/ vaför inte?

Kanske dom lån vi sliter med att amortera bort idag snart är små belopp pga framtida inflationstryck? I så fall skulle det kanske varit smartare att man bunkrat ädelmetaller, trots den ränta man fått betala under tiden?

Kanske hyperinflationen uteblir, då skulle det kanske varit bättre att ha amorterat ner sina lån istället för att ha suttit med ädelmetaller i bankfacket?


Ryggmärgsreflexen säger att amortera alltid är bra. Samtidigt befinner vi oss i en tid där centralbankerna avgör räntan och baserar räntebeslutet på felaktig information om den rådande inflationen. I ett sådant läge är det rationellt att hålla ädelmetaller och lån. Däremot är detta beslut spekulativt och pendeln kan, som Chefen här ovan påpekar, svänga snabbt och räntor tvingas upp av marknaden. Då är det inte kul att sitta i skuld.

Det är detta som är det intressanta med ädelmetaller. De fungerar som en försäkring mot sämre tider och finansiell oro. Är man bekymrad över den utpräglat spekulativa bomarknaden är det särskilt intressant att investera i ädelmetall. som motvikt. Med ädelmetall i bagaget är man helt enkelt lite bättre rustad om/när t ex en bokrasch inträffar.
2014-05-26 22:28 # 4
TSP
Mitt generella råd är att amortera av lån i första hand vilket är bästa sparformen för den som vill ha låg risk och inte är intresserad av att göra egna investeringar i aktier och liknande. Avråder bestämt från långsiktigt sparande på bankkonto eller i fonder. Det kan dock vara bra att ha ett eller flera lättillgängliga "högräntekonton" för besparingar som ännu inte placerats eller som backup för oförutsedda utgifter. Placera inte för stora summor i en och samma bank utan sprid risken genom att ha flera olika banker. För att få bästa möjliga avkastning rekommenderar jag investeringar i aktiebolag som går med vinst och ger utdelning. I dagsläget är dock värderingen generellt sett hög på aktier varför försiktighet bör iakttas. När det gäller köp av fysiska ädelmetaller som guld och silver ser jag det mer som en försäkring än en investering. Med tanke på den exponentiellt ökande penningmängden i USA och flertalet andra länder i världen är inte frågan om utan när någon form av världsomspännande ekonomisk kollaps kommer varför det i dagsläget kan vara bra att säkra delar av sina tillgångar i ädelmetaller som fysiskt silver och guld. Köp av fysiskt silver och guld är även ett bra alternativt till traditionellt pensionssparande.
2014-05-27 22:31 # 5
impact
Det är nog väldigt personligt vad som ger bästa nattsömnen, ädelmetaller-lån eller både och.
Om hela valutasystemet kraschar och alla banktillgångar/skulder försvinner och vi börjar om på nytt är det en stor fördel att vara upp över öronen skuldsatt.
Får vi deflation är det skönt att vara skuldfri.
Man får välja sitt eget scenario och utifrån detta välja väg.

Inte så mycket till vägledning men meningen är att sådana här beslut skall man fatta på egen hand efter läst på så gott det går och inte följa andras tips.
2014-05-28 09:41 # 6
kaase
Jag kan dela med mig av en personlig berättelse i det läget.

Jag köpte ädelmetaller på kredit när jag ansåg att priset var alldeles för lågt strax efter den skarpa nedgången i maj 2011. Lyckligtvis spekulerade jag i både guld och silver så i viss mån tog de ut varandra, men jag låste upp kapital under lång tid och silvret har jag fortfarande kvar med en orealiserad förlust. Och det tog säkert ett år att betala av krediten så räntan var dryga tio procent.

I det långa loppet ville jag ändå spara i ädelmetaller, men jag kunde ganska snart konstatera att jag inte vill göra om experimentet med lånade pengar. Därför att det kan ta mycket längre tid än vad man faktiskt har råd eller lust att vänta innan det är en bra placering.

Idag amorterar jag först och sparar sedan. Jag har också funderat över Zimbabwe-tanken, att det borde vara en bra affär att belåna sig över takåsarna för att sedan kunna nonchalant betala av hela skulden med en enda liten guldpeng. Men om det tar trettio år så kommer jag ha problem med det scenariot. Och är det något jag har lärt mig så är det att världen inte är rationell i det korta perspektivet. Så jag sparar i ädelmetaller till barnbarnen som inte har fötts ännu.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt