Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Det verkliga guldvärdet?
Det verkliga guldvärdet?
2014-05-01 14:40 # 1
Lotus
Att guldpriserna är manipulerade är ju mer eller mindre vedertaget bland de som sysslar med fysiskt guld. Vad jag dock undrar är vad tror ni det verkliga guldvärdet ligger på? 4x minst? Är silver också manipulerat förresten?
2014-05-03 22:27 # 2
Uffe
Hej
Jag lyssande på en längre debatt på youtube där en ekonom påstod att dagens guldpris borde vara uppe i 10000-11000 dollar/ounce eller i närheten av 2000 SEK/gram, när man räknade in den dolda inflationen och räknade av den uppenbara manipulationen. Inlägget var nästan 3 timmar långt, och det innehöll en hel del bra grejor om USA:a ekonomi och dollarn. Silver borde i så fall ligga på 30kr/g.

MVH/Uffe
2014-05-05 08:28 # 3
Orgott
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Att guldpriserna är manipulerade är ju mer eller mindre vedertaget bland de som sysslar med fysiskt guld. Vad jag dock undrar är vad tror ni det verkliga guldvärdet ligger på? 4x minst? Är silver också manipulerat förresten?


jag hänger inte med, vad menar du med det "verkliga värdet"?

och vad är syftet ditt att ta reda på det "verkliga värdet"? vad ska du använda siffrorna till?
2014-05-05 12:39 # 4
Nikon
Det "verkliga värdet" är alltid lika med vad någon är beredd att betala för en vara.
Alltså är priset på londonbörsen det "verkliga värdet" på guld.
Ingen är beredd att betala mer än så.
2014-05-05 14:55 # 5
Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Orgott
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Att guldpriserna är manipulerade är ju mer eller mindre vedertaget bland de som sysslar med fysiskt guld. Vad jag dock undrar är vad tror ni det verkliga guldvärdet ligger på? 4x minst? Är silver också manipulerat förresten?


jag hänger inte med, vad menar du med det "verkliga värdet"?

och vad är syftet ditt att ta reda på det "verkliga värdet"? vad ska du använda siffrorna till?


Kunde inte vart mer tydlig i op:n, som sagt det verkliga värdet om det inte vore för manipulationen. Siffrorna ger en bra hunch om vilket pris vi kan se när USA faller och den riktiga krisen börjar.
2014-05-05 14:57 # 6
Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Det "verkliga värdet" är alltid lika med vad någon är beredd att betala för en vara.
Alltså är priset på londonbörsen det "verkliga värdet" på guld.
Ingen är beredd att betala mer än så.


Nej det verkliga värdet är det folk är beredda att betala när korten ligger på bordet. Värdet nu är vad folk är villiga att betala utan att ha den stora bilden klar för sig.
2014-05-05 18:01 # 7
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Det "verkliga värdet" är alltid lika med vad någon är beredd att betala för en vara.
Alltså är priset på londonbörsen det "verkliga värdet" på guld.
Ingen är beredd att betala mer än så.


Nej det verkliga värdet är det folk är beredda att betala när korten ligger på bordet. Värdet nu är vad folk är villiga att betala utan att ha den stora bilden klar för sig.


Så du är inte en anhängare av Publilius Syrus drygt 2000 år gamla citat om grundläggande ekonomi? "Everything is worth what its purchaser will pay for it"

Vad du kallar "verkligt värde" skulle jag nog kalla för "potentiellt framtida värde under vissa specificerade förutsättningar".
2014-05-06 21:33 # 8
Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Det "verkliga värdet" är alltid lika med vad någon är beredd att betala för en vara.
Alltså är priset på londonbörsen det "verkliga värdet" på guld.
Ingen är beredd att betala mer än så.


Nej det verkliga värdet är det folk är beredda att betala när korten ligger på bordet. Värdet nu är vad folk är villiga att betala utan att ha den stora bilden klar för sig.


Så du är inte en anhängare av Publilius Syrus drygt 2000 år gamla citat om grundläggande ekonomi? "Everything is worth what its purchaser will pay for it"

Vad du kallar "verkligt värde" skulle jag nog kalla för "potentiellt framtida värde under vissa specificerade förutsättningar".


En 2000 år simplifierande fras är inte applicerbar i alla sammanhang. Speciellt inte under rådande omständigheter när vi talar om MANIPULATION.
Senast ändrad av Lotus; 2014-05-06 21:33
2014-05-06 22:12 # 9
Solidus
Kunde han engelska? Syrus alltså..
2014-05-08 05:02 # 10
Orgott
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Det "verkliga värdet" är alltid lika med vad någon är beredd att betala för en vara.
Alltså är priset på londonbörsen det "verkliga värdet" på guld.
Ingen är beredd att betala mer än så.


Nej det verkliga värdet är det folk är beredda att betala när korten ligger på bordet. Värdet nu är vad folk är villiga att betala utan att ha den stora bilden klar för sig.


Så du är inte en anhängare av Publilius Syrus drygt 2000 år gamla citat om grundläggande ekonomi? "Everything is worth what its purchaser will pay for it"

Vad du kallar "verkligt värde" skulle jag nog kalla för "potentiellt framtida värde under vissa specificerade förutsättningar".


En 2000 år simplifierande fras är inte applicerbar i alla sammanhang. Speciellt inte under rådande omständigheter när vi talar om MANIPULATION.


Förtydliga gärna vad du menar med manipulation, säg en global vara som inte är manipulerad så jag kan jämföra. För om alla varor under alla tider varit manipulerade så säger det inte så mycket att guld är manipulerat. Jag menar olja borde vara värt flera tusen ggr så mycket eftersom vi vet om peak oil. Giftig mat har lobbyister manipulerat ner priset på i åratal, egentligen borde ekologisk mat vara mycket billigare.

Min poäng är att många globala varor BORDE ha ett annat pris än de har men det behöver inte betyda att de inom de närmsta 50 åren kommer få det.

och när du säger att priset egentligen borde vara fyra gånger så högt, menar du i värde eller pris?
om priset är fyra gånger så högt men vi kan köpa hälften så mycket bensin så är ju värdet halverat medan priset fyrdubblats, ser du varför jag frågar?

så jag gissar att du menade att guld är speciellt manipulerat och att när den manipulationen slutar inom en snar framtid så kommer guld få x4 så hög köpkraft, är det vad du menade?
2014-05-08 13:55 # 11
Boss
orgott :) du har en bra poäng att vissa saker inte helt säkert kan kosta mer i framtiden .. men när det gäller guld så som du sa så skulle bensinpriset vara flera tusen kr högre - i sånt fall borde ju guldet vara så mycket högre eftersom kostnaden att gräva fram guldet och rena det borde kosta multum , vilket skulle leda till att ingen skulle ha råd med det ..
Guldet oavsett pris för fiat har ingen betydelse just nu -guldet har alltid sitt värde oavsett , kolla vad som hände i Ukraina när valutan kollapsade mot guldet 70 % , dom som hade sina pengar i guld hade bevarat sitt värde eller i alla fall inte förlorat - urholkat värdet på sina besparingar ..
Även om man tror det finns manipulation vilket det finns mycket som talar om det , ta bara libor räntan som vissa banker manipulerade , vad säger inte att andra eller det mesta är manipulerat just nu ?
Det är mer sannolikt att när penga skapandet och när systemet viker så kommer en ny valuta backad av guld och det är just då ditt guld är värt något jämfört med svenska kronor och dollar osv och då spelar inte priset just nu någon som helst roll om guldet är värt 1300 , 300 , eller 50 us dollar - man kan bara ana vad dollar är då värt - 0 kr :)
Det man ska tänka på är att när man investerar i guld silver och så vidare är att inte lägga alla sina pengar utan lite i taget och att man ska köpa när det går ner hellre än när det går upp i pris ..
men ibland så tar känslorna över och man ska akta sig för det att lägga mer än ens ekonomi klarar av
2014-05-08 14:52 # 12
Boss
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Att guldpriserna är manipulerade är ju mer eller mindre vedertaget bland de som sysslar med fysiskt guld. Vad jag dock undrar är vad tror ni det verkliga guldvärdet ligger på? 4x minst? Är silver också manipulerat förresten?


hej lotus :) Jo jag tror du har rätt - just nu är det nog så .. allt valuta skapande och leva på kredit , leva nu och inte spara till det man ska köpa ..
Personligen så tror jag så här att det du skriver kan vara helt rätt nu att guldet och silvret borde vara mycket högre om all information via media gick rätt till och att den så kallade manipulationen inte gick att göra ..
Men å andra sidan så har vi en mycket bra möjlighet att köpa till ett billigare pris för våra fiat valutor ,vilket är bra på sätt och vis , det gör att dom som är mycket fattigare på fiat valuta också kan köpa på sig lite .. Men tyvärr så är det nog så att dom flesta köper när priserna går upp , man är rädd att man missar tåget liksom ..
Det jag tänker med är att priset kan nog gå upp till 10 000 dollar - det är ju inte omöjligt !! men priset kan nog lika gärna gå ner till 1000 eller 500 us dollar( under 1000 skulle förvåna mig mycket ,det är nog väldigt osannolikt !! ) .. men vad jag tänker då är som så , om priset går ner så mycket på guldet vad kommer allt annat att kosta då ??? då kanske det handlar mer om en kollaps av hela ekonomin och ett nytt system som kommer med en ny valuta som är kopplad till massa andra valutor med guld som grund , återigen så kommer du ju ändå ha din köpkraft kvar om du placerat dina pengar i guld istället för svenska kr ..
Jag tror man ska tänka att visst vore kul om guldet gick till 10000 dollar men samtidigt så vet jag inte om man ska hoppas på det , utan tänka mer som att guld är en värdebevarare över tid .. Silver däremot tror jag egentligen mer på som en raket eftersom det är en industriell metall med , ju lägre pris på guld och silver desto högre pris tror jag på längre sikt .. Priset på guld och silver kan inte ligga för lågt en längre tid heller ( observera detta är mina tankar bara - gör egen studie ) för om priset är för lågt så kommer gruv bolag tjäna mindre och mindre pengar vilket gör det olönsamt .. sen för varje år som går så minskar halterna man hittar .. lägg dessutom till att kina köper massor av guld , sen indien som förbjuder import att guld , vad händer om dom återigen börjar köpa guld så småningom .. lägg därtill att väst öppnar ögonen med samtidigt - ja då har vi nog 10 000 us dollar guld ( men det får ni ta med en nypa salt - för vem vet egentligen ) .. Jag tror lite på att det är så med att kina vill ha lågt guld pris för att kunna ackumulera massa guld - när dom är nöjd så kommer väst ha sålt av mycket av sina reserver - då kan guldet skjuta i höjden på grund av det .. sen har du ju även Shanghai gold Exchange som ska komma igång - vad kommer hända då ?? dom kommer kunna levererat sitt guld vilket väst inte kommer kunna göra på samma sätt , det kommer innebära ett förtoende tapp av enorma mått av väst och tappar kontrollen över priset . vem säljer inte sitt guld till ett högre pris - än till väst med konstgjort lågt pris ?? det är bara lite vad jag tror ..
till slut så är ju guld nåt du har i ditt förvar oavsett och banken kan inte röra dina pengar och inte heller staten ..
Senast ändrad av Boss; 2014-05-08 15:06


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt