Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Putin och Krim får eget silvermynt
Putin och Krim får eget silvermynt
2014-04-24 14:57 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Läs mer om det nya silvermyntet med Putin på ena sidan och Krim på andra sidan: Putin och Krim får eget silvermynt



2014-04-26 13:29 # 2
marcandrew
Jag vill köpa, hoppas ni får in några. Kommer väl tre, fyra till i serien inom tio år.
2014-04-26 21:04 # 3
Nikon
Ingen valör i Rubel? Är det inte ryska staten som ger ut myntet?
2014-04-26 22:48 # 4
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Ingen valör i Rubel? Är det inte ryska staten som ger ut myntet?

Min ryska är inte direkt tipptopp men det står inte renhet eller vikt nånstans heller?
2014-04-27 04:19 # 5
Nikon
Gjorde lite efterforskningar...
Det är en liten privat vapensmedja vid namn "Art grani" som kommit på idén att göra detta mynt.
Verkar som att de normalt sett huvudsakligen tillverkar ceremoniella svärd och liknande.

Om jag ritar Putins nylle på en bit silver, får jag också vara med på BBC då? ;-)
2014-04-27 18:42 # 6
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Gjorde lite efterforskningar...
Det är en liten privat vapensmedja vid namn "Art grani" som kommit på idén att göra detta mynt.
Verkar som att de normalt sett huvudsakligen tillverkar ceremoniella svärd och liknande.

Om jag ritar Putins nylle på en bit silver, får jag också vara med på BBC då? ;-)


Nej, inte på BBC, men du får medborgarskap i Ryssland, garanterat!!
2014-04-27 23:09 # 7
Nikon
Hur som helst verkar det som att nyhetsrapporteringen på exempelvis BBC om detta mynt kanske inte är helt korrekt.
Eftersom det är ett privat företag som tillverkar dem så är de tekniskt sett inte "coins" utan "rounds".
Ordet "coin" är vanligtvis reserverat för laglig valuta.

I Svenska språket saknas dock den distinktionen såvitt jag vet.
2014-04-28 08:34 # 8
Solidus
Det är en medalj på 1000 gram, troligtvis 999 förgyllt silver, nr 1 i samlarserien om Putins bravader, kanske med Nikon som hovgravör?
2014-04-28 12:38 # 9
Nikon
LOL
2014-04-28 15:46 # 10
Hurven
Nikon, distinktionen på svenska är mynt och medaljer.
2014-04-28 21:28 # 11
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Hurven
Nikon, distinktionen på svenska är mynt och medaljer.


Helt riktigt!

Du råkar inte ha någon bra översättning av "bullion" också?
2014-04-28 21:46 # 12
Liberty Silver / Gustav Andersson
Juste!

Anledningen till att man inte benämner vissa "mynt" som t.ex. Liberty Silver Mynt som medaljer (rounds) är att man inte behöver vara lika noggrann rent juridiskt med distinktionen som i t.ex. USA. Många handlare där har länge varit noga med att benämna sina mynt som "rounds" och efter incidenten med Von Nothaus och Liberty Dollar är nog ännu fler handlare noggranna med att använde rätt terminologi för att inte råka stöta sig med "the almighty dollar".
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2014-04-28 21:47


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt