Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Smuggla guld i magen?
Smuggla guld i magen?
2014-04-22 17:01 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Kurirer som smugglar droger som t.ex. heroin i sin kropp har de flesta säkert hört talas om. Oftast rör det sig om väl förpackade paket som svalts och förvaras i kurirens mage, väl gömt för tullpersonal och narkotikahundar. Förmodligen skulle väldigt få komma på tanken att smuggla ädelmetaller i sin mage. Förrän nu.

Guld i magen?
2014-04-22 18:36 # 2
Nikon
Jag kan komma på hundra bättre sätt att smuggla guld på än att svälja det.
Guld är icke-reaktivt och kan knappast hittas med hundar och kemiska sensorer.
Det enda man behöver tänka på är stickprovskontroller, röntgen och metalldetektorer.

Sväljer man guldet så skriker metalldetektorn på flyget.

Spontant skulle jag nog göra cylindrar av guldet och maskera det som batterier, eller något annat tungt och metalliskt.
En skiva guld skulle även lätt kunna gömmas i en laptop..
2014-04-22 19:08 # 3
Solidus
[quote="Nikon"]Jag kan komma på hundra bättre sätt att smuggla guld på än att svälja det.
Guld är icke-reaktivt och kan knappast hittas med hundar och kemiska sensorer.
Det enda man behöver tänka på är stickprovskontroller, röntgen och metalldetektorer.

Sväljer man guldet så skriker metalldetektorn på flyget.

Menar du att en döv tulltjänsteman tjänstgjorde när mannen i fråga spatserade förbi med ett halvt kilo guld i mågen?

Datorer och dyl röntgas och guld, som inte släpper mycket strålning igenom, syns tydligt som en mycket ljus skugga
2014-04-22 19:44 # 4
Liberty Silver / Gustav Andersson
Det är svårt att lukta sig till guld ja, det är inte heller giftigt då det är bland de minst reaktiva metallerna. Så gör man det på rätt sätt borde det gå någorlunda bra att smuggla små mängder guld. Men 15 ounce var tydligen lite för magstarkt för denne man (ursäkta det osmakliga skämtet;)).

Enda problemet skulle vara metalldetektorerna som då inte verkar ha löst ut i detta fall. Undrar varför? Ska inte låtsas som att jag är särkilt insatt i hur metalldetektorerna på flygplatser funkar men de flesta "general purpose" metalldetektorer borde kunna känna av 15 ounce guld. Möjligt att de missar mindre mängder. De detektorer som används för att leta guld i marken är betydligt känsligare för att kunna känna av guldflarn och kvartsådror med guld.
2014-04-22 21:03 # 5
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Jag kan komma på hundra bättre sätt att smuggla guld på än att svälja det.
Guld är icke-reaktivt och kan knappast hittas med hundar och kemiska sensorer.
Det enda man behöver tänka på är stickprovskontroller, röntgen och metalldetektorer.

Sväljer man guldet så skriker metalldetektorn på flyget.


Menar du att en döv tulltjänsteman tjänstgjorde när mannen i fråga spatserade förbi med ett halvt kilo guld i mågen?

Sitter inga tulltjänstemän vid säkerhetskontrollen, men ja. Kan omöjligt se hur metalldetektorn inte reagerade på den mängden guld. Antingen slarv från säkerhetspersonalen, eller så ljög han väl ihop någon historia om en inopererad plåt i magen.

Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Datorer och dyl röntgas och guld, som inte släpper mycket strålning igenom, syns tydligt som en mycket ljus skugga

Det är mycket metall i datorer (batteri, hårddisk, kylare, skärmburar, chassi, ...)
Är tveksam till att säkerhetspersonalen skulle reagera nämnvärt på en fyrkantig guldplåt bland alla andra metallskivor av olika densitet och tjocklek i en dator.
Dessutom letar inte säkerhetspersonalen i första hand efter guld. De letar efter vapen.

Men som sagt, guld kan ganska lätt maskeras som vilket metallobjekt som helst.
Senast ändrad av Nikon; 2014-04-22 21:05
2014-04-22 22:29 # 6
Solidus
Olika densiteter ja, men långtifrån så täta som guld, jag har röntgat gulmalmer och råkar veta att man lätt lägger märke till guldkorn som är mycket små i en mycket står bit sten. Personalen vet dessutom hur en dator ser ut och letar gärna efter små bomber fiffigt gömda i datorer så en ovanligt tät fyrkantig bit skulle säkert dra till sig intresse och medföra även en "stickprovskontroll" med jättelånga gummihandskar för vederbörande..
Jag har själv passerat igenom detektorn många gånger med min 30-grams guldklimp utan problem, jag vet att det funkar..
och jag vet hur det funkar men ni får fundera lite till:-)

"Men som sagt, guld kan ganska lätt maskeras som vilket metallobjekt som helst. "
Håller med, lite färg och lite helium gör små under...
Senast ändrad av Solidus; 2014-04-22 22:31


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt