Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < 6 populäraste investeringsguldmynten i Sverige - Unik data/grafik!
6 populäraste investeringsguldmynten i Sverige - Unik data/grafik!
2014-03-05 05:27 # 1
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
På uppmaning av alias Fredrik i tråden Lista med bilder på 118 olika guldmynt har vi tagit fram försäljningsdata på de populäraste bullionguldmynten i Sverige!

Listan/datan är unik då det inte finns någon publicerad data alls kring svenska folkets investeringsguldvanor. World Gold Council som är den globala källan för gulddata publicerar exempelvis inga uppgifter för Sverige.

Läs artikeln om de 6 populäraste investeringsguldmynten i Sverige här.


Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2014-03-05 05:28
2014-03-06 19:55 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Hur ser panelen på resultatet i denna studie? Är ni förvånade?

Hur ser intresset ut för en serie med "Svenska folkets guldvanor" där vi undersöker annan svenska gulddata från vår databas?

I så fall, vad är ni intresserade av för statistik?
2014-03-06 21:27 # 3
Kallek
Tycker att resultatet var ganska väntat. Möjligtvis trodde jag att Kreugerranden skulle ha en större andel och Maplen mindre.

Jag skulle vilja se motsvarande statistik för de populäraste silvermynten. Alla hävdas vara väldigt populärast, men vilket säljer bäst och hur stor marknadsandel har detta mynt?
2014-03-06 21:28 # 4
Kallek
Det skulle även vara intressant att se vilken del av Sverige som köper mest guld/silver. Är det stockholmaren eller är det norrlänningarna?
2014-03-07 03:06 # 5
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Kallek
Tycker att resultatet var ganska väntat. Möjligtvis trodde jag att Kreugerranden skulle ha en större andel och Maplen mindre.

Jag skulle vilja se motsvarande statistik för de populäraste silvermynten. Alla hävdas vara väldigt populärast, men vilket säljer bäst och hur stor marknadsandel har detta mynt?


Jag trodde detsamma även om jag märkt av ett trendskifte över tid. Om orsakerna går bara att spekulera men det kan också vara attraktivt får många att Maple är 24K i motsats till Krugerrands 22K. Gold Maples (såväl som Silver Maples) har dock inte alltid så bra präglingskvalitet då Royal Canadian Mint inte verkar byta stansarna särskilt ofta vilket emellanåt leder till klagomål. Vad gäller präglingskvalitet mellan Gold Kangaroo och Gold Maple är den överlag betydligt bättre för Gold Kanagaroon.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallek
Det skulle även vara intressant att se vilken del av Sverige som köper mest guld/silver. Är det stockholmaren eller är det norrlänningarna?


Javisst, jag håller med dig att det vore väldigt intressant att titta på proportionaliteten. Min hypotes är att norrlänningar över överrepresenterade efter befolkningsmängd. Låt oss se om vi kan generera data för detta!
2014-03-07 19:18 # 6
Nikon
Är Tavex intresserade av att delta i skapandet av sådan statistik tro?
2014-05-05 15:14 # 7
MA
Hur ligger China Panda till? En god investering?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt