Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Ny i gamet och behöver lite råd
Ny i gamet och behöver lite råd
2014-02-24 15:14 # 1
Cernvall
Hej,

Har kikat in lite på denna underbara investeringsform och fått lite olika tips om var man ska börja.

Ett bra sätt verkar vara att börja här hos Liberty Silver, men jag har även fått andra tips om MLM företag som handlar med silver och guldmynt där man dessutom kan tjäna provisioner och "sälja" själv.

Har ni några goda råd till mig?

Tacksam för all hjälp,
Vill ni ta det med mig personligen får ni gärna söka upp mig (alltid mitt riktiga namn)

Med vänlig hälsning
Peter Cernvall
2014-02-24 15:56 # 2
Solidus
Skaffa fförst en vaskpanna och guldgrävarhatt, vaska sen ihop minst 10 gram guld, sen har man lärt sig att uppskatta guldet..:-)
2014-02-24 16:04 # 3
Cernvall
Jo, de som tjänade mest på guldrushen var ju just de som sålde all utrustning till de desperata själarna...
2014-02-24 16:14 # 4
Liberty Silver / Gustav Andersson
Kul att du hittat guld och silver som investeringsform!

När det gäller att investera eller spara i fysiskt guld och silver hör det ju till saken att det egentligen är ganska enkelt, vilket kanske är en av anledningarna till att så många lockas av att löpande köpa guld och silver som ett sparande. Man behöver inte registrera sig på på någon börs eller handelsplattform och man behvöer inte gå via någon bank. Man köper bara metallen och håller i den tills man önskar avyttra den, förhoppningsvis till ett högre värde än till vad man inhandlade den. Rent generellt kan det vara lämpligt att köpa mynt från kända tillverkare då dessa oftast är enklare att avyttra och därmed lite mer "likvida". Krugerrands som vi saluför är t.ex. ett av världens mest kända mynt och det har präglats fler sådana än alla andra guldmynt tillsammmans. De är därmed mycket lätta att sälja hos olika ädelmetallhandlare var man än är i världen.

Smaken är ju olika men Krugerranden är väl kanske inte världens snyggaste mynt. För att kunna hålla ett låg premium la man så lite resurser som möjligt på designen då myntet lanserades på 70-talet.

Önskar man lite mer estetiskt tilltalande mynt finns ju t.ex. de amerikanska mynten Gold Eagle som nypräglas varje år. Dessa mynt är en nyprägling av det klassiska Gold Eagle myntet med Saint Gaudens design med "Lady Liberty" som präglades mellan 1907 och 1933. Saint Gaudens mynten kan emellanåt komma in i lager även hos oss. Just nu finns Gold Eaglens föregångare Double Eagle i lager. Detta är ett av mina personliga favoritmynt, men prispremien på dessa är oftast lite högre.

Fördelen med samtliga dessa mynt är att de precis som Krugerranden inte är av 100% rent guld utan består av en legering av guld och koppar på ca. 22 karat, d.v.s. ca. 90% guld 10% koppar. Detta gör mynten mer stryktåliga så att de kan cirkulera som pengar om så behövs.

I övrigt är den Australiensiska Gold Kangaroon en klassiker, så väl som den Kanadensiska Gold Maplen. Önskar man ett europeiskt mynt är den Österrikiska Gold Philharmonics en av många vacker och eftertraktad favorit. 2014 års prägling finns nu i lager.

Dessa mynt skiljer sig från de tidigare beskrivna sydafrikanska och amerikanska i det att de inte är legerade utan består av 99,99% rent guld. Det är därför rekommenderat att förvara dem i myntkapsel då rent guld repas lätt.

När det gäller silver är utan tvekan det Amerikanska Silver Eagle myntet världens mest populära mynt och under 2013 slog det amerikanska myntverket US Mint rekord med över 40 miljoner präglade mynt. Vi har just nu endast Silver Eagles av varierande årtal från innan 2014 i lager. I övrigt är den Kanadensiska Maplen och den Österrikiska Silver Philharmonic populära och välkända mynt i storleken 1 troy ounce.

Vill man ha lite större och mer estetisk tilltalande mynt är 1kg mynten från Perth Mint mycket trevliga. Det finns både Australiensiska Lunar och Australiensisk Kookaburra i lager i 1kg versionen.

Angående din fråga om MLM-företag kan jag bara säga att min generella uppfattning är att de oftast ägnar sig åt att marknadsföra numismatiska mynt (samlarmynt) vilket det oftast är en skyhög premie på. Visst kan samlarvärdet kanske öka i framtiden på vissa mynt och därmed kan det i vissa fall löna sig att köpa numismatiska mynt. Här måste man själv fråga sig av vilken anledning man köper guld och silver. Är det för att "samla" eller är det för att "spara" pengar utanför det finansiella systemet och därmed undvika det ostabila finansystemet byggt på fraktionella reserver? Om det är det senare bör man nog satsa på bullion-mynt med en god igenkänningsfaktor där man får så mycket guld eller silver för pengarna som möjligt.
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2014-02-24 16:15


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt