Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Det är nu förbjudet att importera guld i Pakistan
Det är nu förbjudet att importera guld i Pakistan
2014-01-23 19:36 # 1
Silvermedia
Enligt en artikel från Mineweb.com så har Pakistan nu förbjudit guldimport under 30 dagar.

Syftet bakom detta är att man vill lätta på trycket för den Pakistanska valutan rupee jämtemot den amerikanska dollarn samtidigt som man vill förhindra att guld smugglas till grannlandet Indien. Pakistan har dock inte förbjudit guldexporten.

Importen av guld har under första sex månaderna av 2013-14 ökat till 4000 kilogram till skillnad från 1,380 kilogram under år 2012.

Frågan är om det här verkligen är tillfälligt eller om man kommer att utöka detta förbud?

Källa
http://www.mineweb.com/mineweb/content/en//mineweb-gold-news?oid=226447&sn=Detail
Senast ändrad av Silvermedia; 2014-01-23 20:16
2014-01-24 13:24 # 2
In4mayshun
Hmmm....här finns pengar att tjäna. Stoppa på sig ett par hundra gram eller så i kläderna och så flyga ner till Pakistan och sälja på svarta börsen för vad? 3-4 ggr officiellt pris kanske? Men jag tror jag avstår ändå. Verkar jobbigt.
2014-01-24 13:47 # 3
Flavian
Tråkigt att myndigheterna inskränker den ekonomiska friheten. Dock bevisar detta att guld är pengar eftersom människors efterfrågan på helt värdesäkra pengar har blivit ett problem för dem som försöker manipulera värdet på fiatpengar.
2014-01-24 14:56 # 4
Silvermedia
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Tråkigt att myndigheterna inskränker den ekonomiska friheten. Dock bevisar detta att guld är pengar eftersom människors efterfrågan på helt värdesäkra pengar har blivit ett problem för dem som försöker manipulera värdet på fiatpengar.


Precis. Det är inte svårt att se att ädelmetaller konkurrerar mot fiat om vad som är riktiga pengar.

Om ädelmetaller inte konkurrerade mot fiat borde Pakistan ha förbjudit guldimporten helt och hållet. Varför bara göra det under 30 dagar? Och varför inte förbjuda export medan man håller på? Och även sparandet av ädelmetall. Mer förbud mot ädelmetall tyder på en allt mer döende fiat valuta

Pakistan är nog så rädda för konkurrensen att man inte vågar förbjuda guld helt och hållet då det riktar uppmärksamheten mot guld och bort från rupee. Om ädelmetaller inte konkurrerade mot fiat skulle det inte behövas någon lagstiftning som skyddar fiat valutans "värde"
2014-01-24 15:24 # 5
Liberty Silver / Gustav Andersson
Berörde ett närbesläktat ämne här ang. Indiens importbegränsningar och att det inte alls är guldet som driver Indiens handelsunderskott utan oljan:

Kommer guldpriset skjuta i höjden om Indiens importbegränsningar försvinner?
2014-01-25 09:51 # 6
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Hmmm....här finns pengar att tjäna. Stoppa på sig ett par hundra gram eller så i kläderna och så flyga ner till Pakistan och sälja på svarta börsen för vad? 3-4 ggr officiellt pris kanske? Men jag tror jag avstår ändå. Verkar jobbigt.


Jag tror att du överskattar efterfrågan på guld med en prispremie på 200-300% - sen antar jag att det finns aktörer på marknaden som har mycket effektivare logistiklösning, försäljningskanaler och rymligare samvete än du vilket gör att du nog gör rätt i att avstå.

Det är ju trots allt så att marknadskrafterna slutar inte funka bara för att man stiftar en lag - det är bara att vissa varor kommer att belastas med lite mer kostnader.
2014-01-25 14:15 # 7
osvaldo
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Hmmm....här finns pengar att tjäna. Stoppa på sig ett par hundra gram eller så i kläderna och så flyga ner till Pakistan och sälja på svarta börsen för vad? 3-4 ggr officiellt pris kanske? Men jag tror jag avstår ändå. Verkar jobbigt.


Det er nok en god ide at afstå, fra at tjene en skilling, på den måde haha

I den del af verden kommer man vel også i spjældet 20-30 år for ganske små forseelser og fængsel dernede er ikke luksus som i vores del af verden


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt