Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Inflation, deflation eller ”krympflation”?
Inflation, deflation eller ”krympflation”?
2014-01-16 14:50 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Är det någon som har upplevt att olika matvaror har blivit mindre istället för dyrare? Alltså att tillverkaren istället för att höja priset valt att minska vikten eller volymen några procent.

Följande inlägg handlar om det som kallar krympflation eller på engelska "shrinkflation":
Inflation, deflation eller ”krympflation”?

2014-01-16 15:06 # 2
Liberty Silver / Gustav Andersson
Hittade denna i en systertråd på ädelmetallforum.se som handlar om Liberty Silver's inlägg video om Big Mac som tydligen har krympt avsevärt de senaste 20 - 25 åren.



Såvitt jag personligen kan minnas kostade en Big Mac-meny 39kr i slutet på 90-talet. Idag äter jag inte på McDonalds allt för ofta men såvitt jag vet kostar väl en meny idag över 60kr? Om storleken har minskat sen dess har jag ingen aning om men det är ändå en ganska brutal prisinflation där.
2014-01-17 06:24 # 3
ludwig
Apotekarnes Julmust är väl ett bra exempel. Den säljs numera i 1.4 l förpackningar. Cigarrettpaketen som förr innehöll 20 cigarretter, nu 19 st med samma pris.
2014-01-17 07:47 # 4
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av ludwig
Apotekarnes Julmust är väl ett bra exempel. Den säljs numera i 1.4 l förpackningar. Cigarrettpaketen som förr innehöll 20 cigarretter, nu 19 st med samma pris.


Snusdosorna innehöll förr 50 gram snus och numera endast 45 gram.
2014-01-17 13:26 # 5
Koboj
Storleken på hundfodersäckarna har fått allt mer udda storlekar. T.ex. så var 15 kg säckar standard men nu är de flesta 12,5 kg. Motiveringen är att det blir billigare/miljövänligare transport samt enklare för konsument att bära hem, hmm....
2014-01-17 16:19 # 6
jensen
Begrunda Max Keisers senaste interviu ang. shrinkflation. Ingen tvekan om saken!!
2014-01-17 16:33 # 7
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Som kuriosa på samma linje såg jag ett klipp om ett amerikanskt TV-reklaminslag som gjorde reklam för en glasspinne med "halva kolesterolhalten". Bara det att glassen gjorts hälften så stor som tidigare. Smidigt...:-)
2014-01-17 19:12 # 8
Silvermedia
Dessa kan vara extrema fall eller kanske även undantagsfall som inte har med inflation att göra men kom att tänka på förra årets viktfusk i samband med häsköttskandalen.

En person köpte bland annat skinkstek som vägde ett kilo mindre än vad den egentligen skulle väga.

En annan person köpte kyckling som vägde 136 mindre än vad den egentligen skulle väga.

En del av artikeln är saxat:

"När Aftonbladet gjorde stickprov på Willys i Sickla hittade vi sex produkter där vikten på etiketten inte motsvarade produktens egentliga vikt. Av 20 testade produkter var alltså mer än en fjärdedel felmärkta. När vi gjorde samma test i en annan butik hittade vi däremot inga felmärkta produkter.

En stek från Naturkött från North Trade, som vägdes på tre olika vågar, vägde hela 170 gram mindre än vikten på förpackningen.

Samma visa blev det med två paket laxfilé från Falkenberg Seafood. Historien upprepade sig med tre paket fläskfilé från Danish Crown. På butikens våg vägde de mellan 30 och 115 gram mindre än vad etiketten angav
."

Kan det vara på grund av inflation eller på grund av "hederlig" lurendrejeri? Kan tänka mig att fler butiker har gjort samma sak även om det inte kom fram i just det stickprovet.

Enligt en annan artikel från aftonbladet kommer livsmedelsverket ut med ett uttalande om att viktfusk är vanligt:

" slarv med vikten på köttprodukter som finns i svenska butiker inte något nytt. Det är något som alltid diskuterats på myndigheten.

– Det har förekommit i alla år. Det gäller inte jättemånga ärenden men det kommer in klagomål om detta då och då. Men man kanske inte har kontrollerat det så noggrant heller. Ju mer man kontrollerar, desto mer brukar man hitta,"


Källa:

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16946388.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16953087.ab
Senast ändrad av Silvermedia; 2014-01-17 19:27
2014-01-18 01:56 # 9
Koboj
Intressant det där om köttet. Jag ska börja kontrollera köttvikten nu när jag handlar på Maxi.

En ytterligare sak som jag nu kom att tänka på är bilar. Det byggs alltfler småbilar som trots storlek ändå har skyhöga priser.

Ex.
Ny VW Golf - 160 000 och uppåt.
Ny Ford Fiesta - 140 000 och uppåt.
Ny Skoda Fabia - 120 000 och uppåt.

Ovanstående bilar har betraktas som småbilar förut dock så har det kommit bilar som är ännu mindrr än dessa. Den enligt mig nya småbilsklassen där priserna ligger runt 100 000 kr. Vilket ovanstående bilar i mitt exempel en gånc gjort.

Dessutom tycker jag att plåten har blivit tunnare och sämre på dagens nya bilar.

Kort och gott misstänker jag skarpt att bilindustrin går på krympflation.
2014-01-20 21:24 # 10
Guldbagge
Citat:
Ursprungligen postat av Koboj
Intressant det där om köttet. Jag ska börja kontrollera köttvikten nu när jag handlar på Maxi.

En ytterligare sak som jag nu kom att tänka på är bilar. Det byggs alltfler småbilar som trots storlek ändå har skyhöga priser.

Ex.
Ny VW Golf - 160 000 och uppåt.
Ny Ford Fiesta - 140 000 och uppåt.
Ny Skoda Fabia - 120 000 och uppåt.

Ovanstående bilar har betraktas som småbilar förut dock så har det kommit bilar som är ännu mindrr än dessa. Den enligt mig nya småbilsklassen där priserna ligger runt 100 000 kr. Vilket ovanstående bilar i mitt exempel en gånc gjort.

Dessutom tycker jag att plåten har blivit tunnare och sämre på dagens nya bilar.

Kort och gott misstänker jag skarpt att bilindustrin går på krympflation.


Jag tror tvärtom att du har fel.

Har kanske svårt att komma med exemplet bil över tid men väl bensin.

Jag fick min första avtalsenliga industriarbetarlön 1962. Då fick man 880 liter bensin för en skattad månadslön. Veckoarbetstiden var 45 timmar.

Idag får man 1550 liter och arbetstiden är 38,5 timmar.

Bensinpriset är med den beräkningsmodellen halverat.

Dessutom drar en mellanstor bil bara hälften så mycket bensin idag så verkliga kostnaden per mil är 1/4.

Troligen är det nåt liknande med bilar.
2014-01-22 01:06 # 11
Silvermedia
Här kommer ett inlägg hämtat från EconomicPolicyJournal.com där en läsare skriver ett mejl och skickar en bild (av någon anledning blev bilden superstor vilket är ironiskt i och med trådämnet) till Robert Wenzel:



"Hi Robert,

Thought about you when on my way to work and stopped at 7-11 for my favorite drink. Same great price, same great taste....without those last 4 ounces!

Thanks Helicopter Ben!!!"




Senast ändrad av Silvermedia; 2014-01-22 01:09


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt