Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Dan Popescu om Kinas guldstrategi
Dan Popescu om Kinas guldstrategi
2014-01-15 19:51 # 1
Silvermedia
Dan Popescu berättar att guldpriset kan stiga med $300 - $400 under en dag på grund av oväntade händelser. Kinas strategi är att köpa guld så att valutan Yuan får högre trovärdighet jämfört med andra valutor. Kina väljer dessutom att hålla informationen om mängden guldinnehav hemlig tills man känner att timingen är rätt.

Popescu förklarar inte varför man håller det hemligt men en anledning kan vara att Kina vill hålla priset på guld nere så länge som möjligt. Det skulle gynna Kina då man kan köpa stora mängder guld till ett billigare pris.

Popescu förklarar vidare att Kina uppmuntrar sin befolkning att köpa guld vilket ökar landets guldmängd indirekt. Kina kan därför nationalisera guldet ifall man behöver införa guldmyntfot i framtiden. Detta skulle vara förklaringen på frågan varför Kina köper guld medan stater vanligtvis hatar guld.

Varje gång som medborgare i ett land köper guld krymper mängden papperspengar vilket går emot statens intresse. Indien varnar exempelvis sina medborgare från att köpa guld då det kan få Indiens pappersvaluta att krascha. Enligt Popescu vill inte Kina förstöra dollarns fullständiga värde. Man vill hellre få ner dollarns värde till Kinas storlek.

---------------------------------------------------------------

"Every nation, whether rich or poor, powerful or feeble, can at any hour once again adopt the gold standard." - Ludwig von Mises.

---------------------------------------------------------------

Källa

Dan Popescu -

Indiens finansminister Chidambaram om guld -
http://www.dailymail.co.uk/indiahome/indianews/article-2341273/Stop-buying-gold-Chidambaram-begs-gold-crazy-Indians-ditch-precious-metal-imports-send-rupee-decline.html
2014-01-16 02:20 # 2
In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermedia
Varje gång som medborgare i ett land köper guld krymper mängden papperspengar----


Varför det? För att guldet importeras och de pengar jag betalar till guldhandlaren försvinner ur landet till nån utländsk leverantör? Om jag köper med kort då? Direkt från lönekontot. Det blir 100 % digitala pengar/krediter hela vägen. Vad är det som krymper?
2014-01-16 08:13 # 3
Silvermedia
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermedia
Varje gång som medborgare i ett land köper guld krymper mängden papperspengar----


Varför det? För att guldet importeras och de pengar jag betalar till guldhandlaren försvinner ur landet till nån utländsk leverantör? Om jag köper med kort då? Direkt från lönekontot. Det blir 100 % digitala pengar/krediter hela vägen. Vad är det som krymper?


Istället för att bara guldhandlaren innehar guld så innehar även du guld då du har gjort av med fiatpengar. Det innebär att fiatpengar försvinner ur cirkulation då du inte längre sparar i det. Det gäller oavsett betalningsformer.
2014-01-16 13:27 # 4
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermedia

Istället för att bara guldhandlaren innehar guld så innehar även du guld då du har gjort av med fiatpengar. Det innebär att fiatpengar försvinner ur cirkulation då du inte längre sparar i det. Det gäller oavsett betalningsformer.


Å andra sidan så har nu guldhandlaren det som tidigare var dina fiatpengar. Det du skriver gäller bara ifall du köper guldet av en bank/centralbank.

För övrigt skall det mycket till för att kina skall få en vettig guldreserv - kom ihåg att kina har en väldigt liten del av sin valutareserv placerad i guld. Det låter givetvis mycket när man ser hur mycket kina köper, men det gör det oavsett vad kina tar sig för (det är ju trots allt världens största land).
2014-01-16 16:01 # 5
Liberty Silver / Gustav Andersson
Fiat-pengar försvinner inte ur cirkulation bara för att någon köper guld lika lite som fiat-pengar försvinner ur cirkulation när någon köper vilken annan vara som helst. De fiat-pengar som Liberty Silver AB tar emot som betalning för guld försvinner inte utan går till löpande omkostnader såsom anställdas löner, mm. De anställda spenderar sedan dessa fiat-pengar ut i samhället på hyra, mat, bränsle osv. vilket innebär att de hamnar i någon annans händer som i sin tur spenderar dem. Pengar cirkulerar, helt enkelt.

Om däremot efterfrågan på guld ökar på bred front som en följd av en misstro mot fiat-penningsystemet kommer cirkulationen av fiat-pengarna att öka. Det är hastigheten på cirkulationen som är intressant! Det är detta man på engelska kallar "money velocity". Läs gärna vår senaste Guld- och Silveruppdatering där vi skriver om money velocity.
Där finns även en intressant graf.

En kraftig ökning av money velocity (pengarna byter händer allt oftare) är det som händer under en hyperinflation. Man behöver inte trycka hutlösa mängder pengar för att det ska bli hyperinflation. Det räcker med att folk tappar förtroendet för valutan för att hyperinflation ska initieras. Däremot är hutlöst pengaprintande ett bra sätt att urholka förtroendet för en valuta så att folk vill göra sig av med den.

När folk har tappat förtroendet kommer de försöka göra sig av med pengarna fortast möjligt. De kommer att köpa det mest nödvändiga som mat, bränsle, diverse förbrukningsvaror. Pengar som de vill spara långsiktigt kommer de att försöka placera i något värdebevarande som olja, skog, guld, silver eller vad helst som är lämpligt. Välkända guld- och silvermynt är ju lämpligt då dessa är lätta att förflytta, lätta för en mottagare att värdera, hållbara, värdefasta, etc. Svårare med skog och olja.

Pengarna blir till slut som en het potatis som ingen vill hålla utan ständigt skickar vidare till någon som inte heller vill hålla i pengarna. Till slut blir potatisen så het att den får kastas i diket. Oätlig kan man säga, och således värdelös.

Anledningen till att den Indiska rupien har påverkats negativt av Indiernas hutlösa guldköpande är att de måste importerar det mesta guldet de konsumerar. Guldhandeln ökar Indiens handelsunderskott. Ett underskott som redan är stort p.g.a dyr oljeimport som även den är en stor börda för landet.
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2014-01-16 16:39
2014-01-16 17:10 # 6
Hedge
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Andersson
Fiat-pengar försvinner inte ur cirkulation bara för att någon köper guld lika lite som fiat-pengar försvinner ur cirkulation när någon köper vilken annan vara som helst. De fiat-pengar som Liberty Silver AB tar emot som betalning för guld försvinner inte utan går till löpande omkostnader såsom anställdas löner, mm. De anställda spenderar sedan dessa fiat-pengar ut i samhället på hyra, mat, bränsle osv. vilket innebär att de hamnar i någon annans händer som i sin tur spenderar dem. Pengar cirkulerar, helt enkelt.


Vi bör kanske definiera begreppet "pengar" närmare. Pengar är dom fysiska sedlar och mynt som skapas av riksbanken och cirkulerar i samhället. Detta uppgår till ca 4% av den befintliga ekonomin i landet.

När jag köper något från Liberty Silver betalar jag via gireringssystemet med den "kredit" jag har på mitt konto som jag har på banken. Dessa krediter skapas av dom privata bankerna vid utlåning och har inget att göra med riktiga pengar.

När dessa lån återbetalas försvinner motsvarande kreditmassa, det vi felaktigt kallar pengar, ur samhällsekonomin.
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2014-01-16 17:59
2014-01-16 18:09 # 7
Liberty Silver / Gustav Andersson
Tja, allt beror på vad man har för definition av pengar. När jag skrev nu använde jag nog den vardagliga definitionen som 99% av folket använder. Om du frågar någon medelsvensson vad pengar är säger de nog "något man kan handla med i de flesta affärer". Själv gillar jag kontanter skarpt och anser att det av nödskäl är viktigt att de finns kvar och att det går att betala med dem på så många ställen som möjligt.

Dock är det ett faktum i dagens Sverige att betalningar med kort nästan är mer gångbart än med kontanter. Du kan inte handla med cash på nätet. Kortbetalning är ett sätt att överföra bankkrediter. I dagligt tal är bankkrediter en slags pengar som det går att betala med.

Det är riktigt att du använder dig av överföringar i centralbankens RIX när du gör betalningar till LS, om du betalar med banköverföring. Du betalar då med bankkreditpengar.

Om man ska använda sig av den mer klassiska definitionen av pengar är dock varken fysiska papperssedlar eller bankrediter några särkilt bra pengar vad gäller hållbarhet eller förmåga att bevara värde över lång tid.

Min poäng var dock att det inte försvinner några pengar ur cirkulation när du köper ädelmetall hos en handlare. Pengarna överförs från ditt konto till handlarens konto där de sedan spenderas vidare för att täcka löpande omkostnader och löner.
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2014-01-16 18:10
2014-01-16 21:29 # 8
Liberty Silver / Gustav Andersson
Vill dock tillägga att jag tycker att videon var bra och att Popescu adderar trovärdighet till tidigare uppkomna påståenden och argument kring Kinas enorma guldköp och deras förmodade plan för Yuanen.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt