Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Libertysilver.ee moms?
Libertysilver.ee moms?
2014-01-08 16:17 # 1
Micke82
Hej
Har haft skaplig kolla på libertysilver.ee hemsida på deras priser, man kan ju säga att de har moms på deras silver fast de är en prispremie för dem.

För kollar man på andra sidor som saluför samma mynt i Tyskland med en moms på 19% så är det billigare att köpa där än på libertysilver.ee, sen är frakten skapligt dyr ifrån estland så då blir priser ännu dyrare.

När kommer premien att gå ner?

Ta inte detta på fel sett, men jag har handlat stora mängder ifrån Libertysilver.ee men inte nu dock då premien är så hög.

2014-01-10 14:41 # 2
Liberty Silver Estland
Situationen på sistone har varit prekär då det råder brist på silvermynt. Prispremierna har därför stigit kraftigt även för oss och det har varit omöjligt för oss att återanskaffa många produkter. Nu har prispremierna sjunkit tillbaka något och vi har lyckats beställa en större mängd mynt som nu är beställningsbara på hemsidan däribland följande:

Österrikisk Silver Philharmonic - 1 oz 2013
Brittisk Silver Britannia - 1 oz 2013
Australiensisk Silver Koala - 1 oz 2013
Kanadensisk Silver Maple - 1 oz 2014
Australiensisk Silver Kookaburra - 1 oz 2014
Australiensiska Lunar Serien - 10 oz 2014
Australiensiska Lunar Serien - 1 kg 2014
Kinesisk SIlver Panda - 1 oz 2014

I takt med att lagersituationen förhoppningsvis förbättras hoppas vi kunna sänka prispremierna. Dock är det givetvis fullständigt absurt att silverpriset inte stiger trots marknadssituationen. Man kan förvisso argumentera att det inte skulle råda lika akut brist på själva silvret men viss korrelation bör trots allt finnas eftersom efterfrågan på silvermynt är rekordhög.

Vidare har det ju den senaste tiden förekommit mycket spekulation kring den förändring av den Estniska momslagen som träder ikraft den 1:a Januari 2014. Vi har konsulterat legal expertis på området som efter noggrann analys bedömer att den ändring som gjorts inte ändrar reglerna gällande försäljning av silvermynt som är lagligt betalningsmedel. Lagförändringen gäller import av icke längre cirkulerande sedlar och mynt som ej längre har någon officiell växlingskurs.
2014-01-10 17:26 # 3
Serulf
fick detta från Liberty Silver Estland:

Information om förändringen i den Estniska momslagen

Det har den senaste månaden förekommit mycket spekulation kring den förändring av den Estniska momslagen som trädde ikraft den 1:a Januari 2014. Vi har konsulterat legal expertis på området som efter noggrann analys bedömer att den ändring som gjorts inte ändrar reglerna gällande försäljning av silvermynt som är lagligt betalningsmedel. Lagförändringen gäller import av icke längre cirkulerande sedlar och mynt som ej längre har någon officiell växlingskurs. Vi kommer således även i fortsättningen saluföra silvermynt som är lagligt betalningsmedel utan moms.

Tillgänglighet och Prissänkningar

Trots svår brist på silvermynt har vi lyckats lägga en större beställning hos en av våra leverantörer som blivit allokerad och är på väg till oss. Vi tar därför åter beställningar på nedanstående silvermynt och har dessutom sänkt priserna.

Amerikansk Silver Eagle - 1 oz 2013
Brittisk Silver Britannia - 1 oz 2013
Australiensisk Silver Koala - 1 oz 2013
Kanadensisk Silver Maple - 1 oz 2014
Australiensisk Silver Kookaburra - 1 oz 2014
Australiensiska Lunar Serien - 10 oz 2014
Australiensiska Lunar Serien - 1 kg 2014
Kinesisk SIlver Panda - 1 oz 2014

Med vänlig hälsning
Liberty Silver OÜ
2014-04-08 12:27 # 4
KMA
Fick ett mail från LS Estland om att jag inte får min leverans av Surinam mynt pga att de numera ska ålägas moms. Vet inte om det är seriöst eller om någon driver med mig. De vill ge mig Marpels istället.... Utan någon priskompensation! Om detta är på riktigt så är det mitt sista köp hos LS Estland. Väldigt fräckt att efter en månad efter betalning säga att nej du får inte det du beställt! Någon annan som råkat ut för detsamma?
2014-04-08 13:59 # 5
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av KMA
Fick ett mail från LS Estland om att jag inte får min leverans av Surinam mynt pga att de numera ska ålägas moms. Vet inte om det är seriöst eller om någon driver med mig. De vill ge mig Marpels istället.... Utan någon priskompensation! Om detta är på riktigt så är det mitt sista köp hos LS Estland. Väldigt fräckt att efter en månad efter betalning säga att nej du får inte det du beställt! Någon annan som råkat ut för detsamma?


Det är ju något som hängt i luften sedan i höstas då EU gick ut med att det ska vara moms på silvermynt även i Estland. Att det det endst blir moms på Surinam-mynten kan ju tyckas märkligt då även andra mynt är lagliga betalningsmedel.
Kanske är det dags för momshöjningen nu men det är ju inget som anges på deras hemsida ännu, mer än att Surinammynten inte längre är beställningsbara.

Priskompensation? För vad? Du får ju dyrare mynt istället för Surinam-mynten. Samma mängd silver fast en dyrare premie visserligen.
Senast ändrad av Lunar4Ever; 2014-04-08 13:59
2014-04-08 14:23 # 6
KMA
Visst är Marpels dyrare vid inköp men jag får inte igen de pengarna då jag säljer dom. Det är en skillnad på ca 5kr mot Surinam.
2014-04-08 16:33 # 7
Fredrik
Maple leaf .9999
Surinam .999

Du har fått mer silver för pengarna ;-)

Surinam mynten är ju lagliga betalningsmedel?
Vi hoppas på svar här från Libertysilver.ee
2014-04-08 17:20 # 8
Silverwolf
Det blir nog inga mer Surinammynt, läs här:

http://agaunews.com/minter-of-the-suriname-bullion-coin-implicated-in-1-coin-counterfeiting-ring/



Det är inte mer silver i en maple. Renheten är en gnutta högre men mängden finsilver skall oavsett renhet vara 1 oz.
Senast ändrad av Silverwolf; 2014-04-08 17:20
2014-04-08 17:37 # 9
Fredrik
Hoppsan.. Vem testar silvermynten med syra? ;-)

"The British £1 coin has been the target of counterfeiters for years now, with an estimated one in every thirty coins in circulation being a fake."

http://agaunews.com/new-security-laden-12-sided-british-1-coin-declares-war-on-counterfeiters/
2014-04-08 20:21 # 10
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Hoppsan.. Vem testar silvermynten med syra? ;-)

Hehe. ;-)
Räcker med ett resonanstest.
Av de rapporter jag fått så är Surinammynten faktiskt gjorda av silver.
2014-04-08 20:34 # 11
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Silverwolf
Det är inte mer silver i en maple. Renheten är en gnutta högre men mängden finsilver skall oavsett renhet vara 1 oz.


Observera att detta faktiskt inte gäller Amerikanska Eagles. De snåla amerikanarna kör faktiskt bara med 0.999 troy ounce silver i sina mynt.
2014-04-08 21:25 # 12
Jägaren
jag har testat några mynt med syra, och även borrat i vissa och använt syra på borrsträngen. alla har hittills varit silver, dock har jag typ bara borrat i några få.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt