I dagens inlägg "
Backa upp guld med bitcoin eller bitcoin med guld?" talade jag lite om ön Alderney som planerar att bli en knutpunkt för olika bitcoinrelaterade tjänster genom att ge ut ett guldmynt uppbackat av bitcoin som fövarars i ett digitalt valv. I inlägget elaborerar jag lite kring huruvida det inte vore bättre att faktiskt backa upp bitcoin med något fysiskt istället för att backa upp något fysiskt med bitcoin.
Detta skulle kunna göras med hjälp av t.ex. Colored Coins som är ett sätt att bl.a. skapa fordringar och därmed knyta reella tillgångar till bitcoin. Därmed skulle man kunna handla med aktier, diverse finansiella tillgångar, guld och silver mm, peer-to-peer och därmed minska behovet av tredje part såsom aktiemäklare och börser.
I sista stycket utvecklar jag denna tanke:
"En hel del möjligheter öppnar sig förstås i och med detta. Potentiellt sett skulle man kunna sätta upp ett flertal decentraliserade guldlager på olika platser i världen inom vilka ens guldfordringar i Colored Coins förvaras. Dessa färgade mynt kan sedan lösas in mot guld på en av de många guldvalven. De gulduppbackade mynten kan förstås också användas som en valuta, som i exemplet med skogen ovan."
Vad tror ni om detta? Skulle guld eller silver kunna agera som en form av valuta som handlas via bitcoin/"colored coins"-protokollet?