Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Bitcoin: Uppenbarligen inte pengar - ännu
Bitcoin: Uppenbarligen inte pengar - ännu
2013-11-21 13:45 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Med anledning av dagens inlägg om bitcoin tänkte jag väcka disskussionen kring vad tror ni om den senaste utvecklingen? Är det ett pyramidspel eller kommer bitcoin någonsin att funka som en stabil form av pengar?
2013-11-21 14:10 # 2
Liberty Silver / Gustav Andersson
Såg att bloggaren Dave1s skrev följande inlägg om bitcoin: Betalkort vs Bitcoin, Bitcoin vinner. Antagligen som svar på Cornucopias inlägg om bitcoin: Betalkort vs bitcoin: 5 - 0
2013-11-21 17:15 # 3
Silverpilen
Jag tror inte att bitcoins/litecoins är en bubbla eller pyramidspel.

Min syn är att bitcoins/litecoins är valuta, samt guld och silver är pengar.

Dessa kompletterar varandra på ett bra sätt.
2013-11-22 00:48 # 4
atarian
https://www.youtube.com/watch?v=0L7SOPDOvvI

Jag är 100% med Schiff även om det finns mer oros moment med det hela.
2013-11-22 13:50 # 5
Chefen
Eftersom det tydligen inte går att skapa mer än 21 000 000 bitcoin,så kan det fungera som standard.Och som Schiff säger
kan man ju fraktionera dessa.Däremot så känns det väldigt osäkert i cyberrymden i dagsläget.
2013-11-22 14:04 # 6
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen
Eftersom det tydligen inte går att skapa mer än 21 000 000 bitcoin,så kan det fungera som standard.Och som Schiff säger
kan man ju fraktionera dessa.Däremot så känns det väldigt osäkert i cyberrymden i dagsläget.


Frågan är om 21 miljoner kommer räcka om btc slår igenom stort? Nikon menar t.ex. på att det inte kommer att göra detta, trots att man kan dela varje btc ner till 8 decimaler. Se kommentarerna längst ner på inlägget: https://www.libertysilver.se/kc/news?id=351
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2013-11-22 14:04
2013-11-22 14:41 # 7
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen
Eftersom det tydligen inte går att skapa mer än 21 000 000 bitcoin,så kan det fungera som standard.Och som Schiff säger
kan man ju fraktionera dessa.Däremot så känns det väldigt osäkert i cyberrymden i dagsläget.


Frågan är om 21 miljoner kommer räcka om btc slår igenom stort? Nikon menar t.ex. på att det inte kommer att göra detta, trots att man kan dela varje btc ner till 8 decimaler. Se kommentarerna längst ner på inlägget: https://www.libertysilver.se/kc/news?id=351


Han har nog räknat grovt fel. Enligt de siffror jag kan hitta så finns det globalt en penningmängd M3 motsvarande 60bilj dollar. Räknar man på att fördela säg 63 bilj USD på 21milj BTC så blir det alltså att en bitcoin skulle bli värd 3milj. Dela ner detta till 8:e decimalen och du får 3cent vilket är en fullt användbar minsta enhet.

Tillägg: eller så kan man räkna på hur många kvanta det finns per capita. Med 7mdr invånare så räcker det till 300,000 i snitt.
Senast ändrad av Skyking; 2013-11-22 15:15
2013-11-22 19:04 # 8
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen
Eftersom det tydligen inte går att skapa mer än 21 000 000 bitcoin,så kan det fungera som standard.Och som Schiff säger
kan man ju fraktionera dessa.Däremot så känns det väldigt osäkert i cyberrymden i dagsläget.


Frågan är om 21 miljoner kommer räcka om btc slår igenom stort? Nikon menar t.ex. på att det inte kommer att göra detta, trots att man kan dela varje btc ner till 8 decimaler. Se kommentarerna längst ner på inlägget: https://www.libertysilver.se/kc/news?id=351


Han har nog räknat grovt fel. Enligt de siffror jag kan hitta så finns det globalt en penningmängd M3 motsvarande 60bilj dollar. Räknar man på att fördela säg 63 bilj USD på 21milj BTC så blir det alltså att en bitcoin skulle bli värd 3milj. Dela ner detta till 8:e decimalen och du får 3cent vilket är en fullt användbar minsta enhet.

Tillägg: eller så kan man räkna på hur många kvanta det finns per capita. Med 7mdr invånare så räcker det till 300,000 i snitt.


Du förutsätter att alla 21M finns tillgängliga.
Så är inte fallet. Cirka 20-25% av alla skapade bitcoins har redan försvunnit för alltid. Denna siffra ökar hela tiden, eftersom wallets går förlorade hela tiden.
Utöver det så ligger den absoluta majoriteten av alla bitcoins passiva, och cirkulerar aldrig.
Bara en liten del av alla skapade bitcoins cirkulerar i systemet.
2013-11-22 19:13 # 9
Thaman
Jag vet inte så mycket om Bitcoin men jag är mycket positiv till initiativet. Grundideerna är bra, men jag känner mig inte övertygad att använda det. För mycket pyramidspel över det hela.. För volotativt för att anses vara pengar.

Jag hoppas ju att detta utvecklas och i nästa steg och erbjuder än bättre lösningar.

Personligen skulle jag bli mycket såld på en "bitcoin" valuta som var backad av riktigt guld (eller silver). Då börjar vi snacka! Vi kan förstås räkna med att västvärldens "stater" inte vore så positiva till detta och med fascistiska metoder skulle göra sitt bästa för att stoppa den fria marknaden (i vanlig ordning).

En ny digital valuta som är backad av guld (som gick att kontrollera) skulle troligen konkurrera ut det befintliga statliga monopolen på vad som är lagligt betalningsmedel! (Alternativt får staterna att gå tilbaka till riktigt uppbackade pengar, honest money)
Det land/länder som tillåter en sådan "valuta/pengar" tror jag är vinnare. Det ska bli spännande att följa detta spel :)

Frihet att välja är vad vi vill ha..
Senast ändrad av Thaman; 2013-11-22 19:21
2013-11-24 12:11 # 10
Nikon
Hur skulle det gå till?
Det är inte möjligt att på kryptografisk väg garantera äganderätten till något fysiskt.
2013-11-25 01:42 # 11
gestir
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Hur skulle det gå till?
Det är inte möjligt att på kryptografisk väg garantera äganderätten till något fysiskt.


Typ e-gold?

Finns ju fysiska bitcoins annars. Med eller utan ädelmetall.
2013-11-25 07:23 # 12
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon

Du förutsätter att alla 21M finns tillgängliga.
Så är inte fallet. Cirka 20-25% av alla skapade bitcoins har redan försvunnit för alltid. Denna siffra ökar hela tiden, eftersom wallets går förlorade hela tiden.
Utöver det så ligger den absoluta majoriteten av alla bitcoins passiva, och cirkulerar aldrig.
Bara en liten del av alla skapade bitcoins cirkulerar i systemet.


Att en del av penningmängden är inaktiv är inte något som är unikt för bitcoins - det finns nog stora mängder i M1 som bara ligger på bankkonto. Att bitcoins går förlorade borde man kunnat kompensera för i konstruktionen genom att preskribera dem efter en viss tid av inaktivitet och göra dem tillgängliga för mining igen.

Citat:

Hur skulle det gå till?
Det är inte möjligt att på kryptografisk väg garantera äganderätten till något fysiskt.


Man kan inte med en papperslapp heller garantera äganderätten till något fysiskt. Däremot kan man göra båda till en juridiskt hållbar fordring på fysiskt guld. En del av protokollet är ju att förhindra double-spend och den delen kan lika gärna användas för att implementera även överlåtbara rätter (an skulle även kunna ge ut bankväxlar betalbara i SEK med denna del av protokollet). Problemet är dock här att man isf inte kan belöna miners med brytbara coins eftersom de i detta fall bara kan ges ut av någon som är beredd att skuldsätta sig - ersättningen finge därför utgå i form av transaktionsavgifter till miners.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt