Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Dollarn kan komma att bytas ut...
Dollarn kan komma att bytas ut...
2011-02-13 19:36 # 1
teasing1
http://money.cnn.com/2011/02/10/markets/dollar/index.htm

Verkar som om problemet med dollarn som reserv-valuta diskuteras i IMF:s korridorer och inte bara här :)
2011-02-13 23:00 # 2
TommyT
SDR har funnits länge parallellt med de nationella valutorna. En ekonomisk kris är precis vad som behövs för att den nu ska få sitt stora genombrott.
Förresten, de europeiska länderna har i mannaminne haft var sin valuta. Sedan gick ett 20-tal ihop och bytte till uteslutande EUR, som dittills också den hade använts parallellt med de nationella valutorna i många år.
Analogiskt ser SDR ut att vara en byggsten mot one-world government.
Välkomna in.
2011-02-14 11:40 # 3
Flavian
Fysiskt guld har edan global acceptans och kan inte inflateras. Därför kommer sannolikt morgondagens monetära system att bygga på guld.
2011-02-14 12:47 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Det verkar som att dollarn allt mindre accepteras som reservvaluta. Detta leder till mindre efterfrågan vilket i sin tur leder till att dollarns köpkraft minskar. Det sker även en depreciering gentemot andra valutor men denna märks inte fullt ut eftersom alla valutor tappar i värde. Om alla valutor tappar ungefär lika mycket i värde märks det det inte att de gör det eftersom de flesta jämför dem mot varandra utan oberoende måttstock.

Ett system med delvis råvarubackade SDRs som internationell reservvaluta skulle sannolikt inte lösa det monetära systemets grundläggande problem med att valuta skapas fraktionellt genom lån utan beaktande av risk. Det skulle dock kunna vara något mindre sämre än nuvarande helt odefinierade system som är helt utan måttstock. Detta eftersom SDRs vad jag kan förstå skapas ur tomma intet men utan ränteskyldighet.

Jag har skrivit en del om IMF, SDRs och dollarn som reservvaluta tidigare här och här.

Vad har ni för åsikter om SDRs? Det som är skrämmande är dock centraliseringen med ett överstatligt organ, IMF, som styr världen.

"Permit me to issue and control the money of the nation and I care not who makes its laws." — Mayer Amsched Rothchild.
2011-02-14 14:31 # 5
Anonym
Problemet med SDR´s är väl som du är inne på Torgny att det mer än något annat banar väg för "New World Order". Den stora fördelen är att en övergång från dollar till SDR´s är att det avskaffar USA's beskattning av resten av världen. Kan om inte annat bli intressant att se hur det utvecklar sig när de ställs inför denna verklighet. Sen är väl den stora frågan hur uppbackningen av SDR skall se ut. Korg av råvaror? Korg av valutor? Kombination därav? Någon ärlig guldmyntfot kommer vi aldrig mer att få se, det innebär att politiker förlorar en stor del av sin makt och därför kommer de aldrig gå med på det. Varför tror ni att så få protesterade på allvar i samband med Nixonchocken?

Mvh Jimmy
2011-02-14 14:44 # 6
Flavian
Jag tycker att det känns tryggast om världens centralbanker inte blandar sig i guldmarknaden och försöker skapa kopplingar eller knytningar till guldet för de papperspengar som dessa ger ut.

Låt guldet fluktuera fritt i förhållande till dollar och andra Unreliable Floating Objects så kommer marknaden själv att flytta sina tillgångar in i The Real Stuff.

Guld, om marknaden själv får välja!
2011-02-14 14:48 # 7
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Problemet med SDR´s är väl som du är inne på Torgny att det mer än något annat banar väg för "New World Order". Den stora fördelen är att en övergång från dollar till SDR´s är att det avskaffar USA's beskattning av resten av världen. Kan om inte annat bli intressant att se hur det utvecklar sig när de ställs inför denna verklighet. Sen är väl den stora frågan hur uppbackningen av SDR skall se ut. Korg av råvaror? Korg av valutor? Kombination därav? Någon ärlig guldmyntfot kommer vi aldrig mer att få se, det innebär att politiker förlorar en stor del av sin makt och därför kommer de aldrig gå med på det. Varför tror ni att så få protesterade på allvar i samband med Nixonchocken?

Mvh Jimmy


Det är starka krafter igång som vill se en världsvaluta, men det blir nog rätt svårt att införa. Internet gör att folk snabbt informerar varandra och ger goda protestmöjligheter. Det verkar som om medvetandet om riskerna med en världsvaluta sprider sig snabbt, och politiker bör väl vara avsättbara? Att så få protesterade vid Nixonchocken beror nog på att de allra flesta inte hade klart för sig om FIAT-systemets inneboende automatiska kollaps, tiderna var ju då rätt bra och allting verkade peka uppåt.Jag ser en världsvaluta i FIAT-form som det slutgiltiga steget för att vi ska tappa vår frihet. Själv inriktar jag mig så mycket som möjligt att byta både prylar & tjänster, kan komma att bli värdefullt att ha ett sådant kontaktnät.

/GeCe
2011-02-14 14:51 # 8
Anonym
Jag tror att experimentet med rena Fiat valutor håller på att kollapsa långsamt. Det är inte otroligt att guld igen får global monetär betydelse. Vi har ju haft uttalanden från Zoellick världsbanken och Hoenig från US Fed om att man kanske skall titta på guld igen som en komponent i ett nytt system. I arabvärlden talas det om guld dinaren. Ryssland och Kina ökar på sina guldreserver så fort de kan, och Kina uppmanar befolkningen att spara i guld och silver. Kina och Ryssland kanske planerar backa upp sina valutor som guld.

Det blir nog svårt att få hela världen med på SDR tror jag. Det är väl ingen som riktigt vet hur det framtida systemet kommer att se ut. Men guld verkar öka i betydelse igen.

KH
2011-02-14 15:08 # 9
Flavian
Jag tror inte att världens politiker kommer att vilja återinföra guldmyntfoten. De kan ju rimligen inte annat än avsky något som gör att de underkastas samma lagar som du och jag, det vill säga att debet och kredit måste gå ihop.

Å andra sidan har de redan släptt ut anden ur flaskan genom att införa en fri och dessutom momsbefriad guldmarknad. Givetvis kommer folk att fly låtsaspengarna och skaffa sig riktiga pengar och inflationen i papperspengarna är ju en enda stor reklamkampanj för guldet.

Vi vanliga människor kommer alltså att återskapa guldmyntfoten genom att fly från papper till guld. En vacker dag kommer politikerna att vakna upp och se att de har blivit irrelevanta åtminstone vad gäller penningpolitik.

Förvänta er inte att några planer på en officiell remonetisering av guldet kommer att förverkligas, men detta är egentligen inget att sörja över då en guldmyntfot helt i privata händer kommer att vara mycket stabilare än den av politiker administrerade som föll samman under den stora depressionen.
2011-02-14 15:13 # 10
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag tror att experimentet med rena Fiat valutor håller på att kollapsa långsamt. Det är inte otroligt att guld igen får global monetär betydelse. Vi har ju haft uttalanden från Zoellick världsbanken och Hoenig från US Fed om att man kanske skall titta på guld igen som en komponent i ett nytt system. I arabvärlden talas det om guld dinaren. Ryssland och Kina ökar på sina guldreserver så fort de kan, och Kina uppmanar befolkningen att spara i guld och silver. Kina och Ryssland kanske planerar backa upp sina valutor som guld.

Det blir nog svårt att få hela världen med på SDR tror jag. Det är väl ingen som riktigt vet hur det framtida systemet kommer att se ut. Men guld verkar öka i betydelse igen.

KH


Helt rätt, men glöm inte indien som köpte 200 ton 2009 av IMF.
Sedan 2007 så har centralbanker åter börjat köpa guld och jag tror det bara kommer öka!
sammtidigt har väst redan sålt enorma mängder guld imellan 89-99. Finns inte mycket kvar att sälja för många länder.Australien sålde nästan 65% av sin reserv mellan 89-99. Kina har uppenbarligen en plan som innefattar guld.
Och även världsbanken och G20 länderna vill införa en korg där guld kommer få en betydande roll. Håll i guldet mina vänner. Jag tror på en lysande utveckling.

Guldfot
2011-02-14 15:13 # 11
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Jag tycker att det känns tryggast om världens centralbanker inte blandar sig i guldmarknaden och försöker skapa kopplingar eller knytningar till guldet för de papperspengar som dessa ger ut.

Låt guldet fluktuera fritt i förhållande till dollar och andra Unreliable Floating Objects så kommer marknaden själv att flytta sina tillgångar in i The Real Stuff.

Guld, om marknaden själv får välja!


Jag ser det som att guldet är basen och det är valutorna som fluktuerar, inte tvärtom.
Centralbanker som vill få ordning på sin valuta kanske blir tvungna att koppla valutan till guldet, annars kraschar den. Om det blir någon större omfattning på det kommer det att föra med sig högre guldpris än annars, till glädje för dom som varit förutseende.Och att Kina kommer att knyta valutan till guldet är jag rätt övertygad om.

/GeCe
2011-02-14 18:25 # 12
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Jag tror inte att världens politiker kommer att vilja återinföra guldmyntfoten. De kan ju rimligen inte annat än avsky något som gör att de underkastas samma lagar som du och jag, det vill säga att debet och kredit måste gå ihop.

Å andra sidan har de redan släptt ut anden ur flaskan genom att införa en fri och dessutom momsbefriad guldmarknad. Givetvis kommer folk att fly låtsaspengarna och skaffa sig riktiga pengar och inflationen i papperspengarna är ju en enda stor reklamkampanj för guldet.

Vi vanliga människor kommer alltså att återskapa guldmyntfoten genom att fly från papper till guld. En vacker dag kommer politikerna att vakna upp och se att de har blivit irrelevanta åtminstone vad gäller penningpolitik.

Förvänta er inte att några planer på en officiell remonetisering av guldet kommer att förverkligas, men detta är egentligen inget att sörja över då en guldmyntfot helt i privata händer kommer att vara mycket stabilare än den av politiker administrerade som föll samman under den stora depressionen.


Det är vad en del kallar FREE GOLD. Ett paralellt system. Problemet med läget just nu är att vi måste betala reavinstskatt när vi växlar guld mot FIAT. Den skatten måste bort för att det skall fungera. I Tyskland betalar man ingen reavinstskatt efter ett års guldinnehav.

KH


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt